Recenze: Bobr Billy – dobrodružství na hrázi

Bobr Billy - balení

Není jednoduché postavit pořádnou hráz. Takovou, která udrží vodu a nepraskne. Umí ji postavit jen bobři, kteří ji svými ostrými zoubky zpracují. Jenže pak přijde nějaký dareba, vytáhne jedno dřevo a celé dílo se zhroutí. Poznáváte se?

My ale bobrům jejich krásný výtvor zničit nechceme. Jen si potřebujeme vypůjčit trochu dřeva. S trochou dobrého plánování si toho ani nevšimnou. Alespoň tak to funguje ve hře od Kai Haferkampa, která se jmenuje Bobr Billy. Na poličce ji naleznete pod značkou Ravensburger, která ji vydala v roce 2008 s ilustracemi od studia Kinetic. A to znamená, že někteří z vás ji možná už mají doma. Těm ostatním ji ale dnes představíme a řekneme, jestli si zaslouží zájem jejich dětí.

Bobr Billy patří do řady větších her, kam jej na první pohled řadí rozměr krabice. Ten je podobný, jako třeba u Veselé chobotnice. Na obrázku na víku najdete bobry, kteří si dělají naschvály a ničí si svoje vlastní dřevěné přehrady.

Bobr Billy - připravená hra

Uvnitř je spousta místa, kterou využívá nejen malý návod popsaný češtinou, ale i polštinou nebo slovenštinou. Především na dně najdete velký plastový sáček s řadou polínek, které použijete, abyste bobrům postavili přehradu, a pak ji zase zbořili. Ale než se do toho budete moci pustit, musíte tyto klády dokončit zacvaknutím kolečka odpovídající barvy. Teprve pak jsou polínka hotová. Jedná se pravděpodobně o výrobní důvod, který ovšem umožňuje mít dílky bez pozůstatků po vstřikovací formě.

Abyste měli kde hráz postavit, potřebujete dva plastové dílky kopečků a také tmavě modrou destičku představující řeku. Nemůže chybět ani hlavní bobr, konstruktér, který bude na postavenou hráz dohlížet. Na bříšku má přepínač, kterým jej spustíte. Baterie jsou obsažené v balení. Obelstít ho můžete pouze s využitím dřevěné tyčinky, která je poslední součástí celého balení.

Tři díly tvořící řeku do sebe snadno zapadnou s pomocí drážek a vytvoří základ pro polínka. Hráči teď společnými silami položí jednotlivé klády do řad po pěti až šesti. Úplně nahoru na celou hromadu pak položí bobra hlídače. Ale ještě předtím jej nezapomeňte zapnout. Pravděpodobně v tu chvíli začne vyvádět a nadávat, ale jakmile jej položíte, tak se rychle uklidní.

Bobr Billy - rozehraná hra

Začínající hráč si vezme do ruky tyčinku a může zahájit partii. Jeho úkolem v tahu je vystrčit jednu z klád tvořících hráz ven. To všechno ale tak, aby si toho bobr nahoře nevšiml. Ve chvíli, kdy se klády byť jen trochu pohnou, možná to zaznamená a půjde si to s vámi vyřídit!

Figurka bobra má v sobě zabudovaný senzor pohybu. Při určité síle pohybu si bobr počínání hráče všimne. Takovou kládu bude muset zloděj vrátit nahoru. Pokračuje další hráč, kterému se třeba bude dařit lépe. Když bobr po vyjmutí polínka zůstane zticha, hráč si může dílek ponechat.

Partie tak pokračuje dál. Čas od času se dokonce zhroutí celá hráz a hráči ji musí vybudovat celou znovu. Teprve ve chvíli, kdy se někomu podaří nasbírat dvě žlutá, dvě hnědá a dvě oranžová polínka souboj končí jeho okamžitým vítězstvím.

Bobr Billy - rozehraná hra

Bobr Billy je zdánlivě velice jednoduchou dovednostní hrou, která může mnohým dospělým připadat velmi nenáročně. To ale vůbec není pravda, protože jakmile z hráze vytáhnete první polínko, všechno je najednou jinak. Každá kláda se zdá být jednoduchá, protože celá stavba se každým tahem mění a přeskupuje.

Hráči musí dobře plánovat a odhalit dřevo, které mohou vytáhnout bez následků. V prvních partiích budou vaše výsledky tragické, ale s postupujícím časem u hry se všichni účastníci zlepší. Zaručujeme vám, že dokonce i jako dospělí se budete ke hře vracet s touhou se zlepšit. Přece vás nějaký hloupý bobr nemůže přechytračit!

Do polínek mohou začít šťouchat už děti od čtyř let, protože jim bez problémů vysvětlíte jednoduchá pravidla. Potřebují umět pevně uchopit tyčinku, kterou se špalíky z hráze vystrkují. Zpočátku pro ně není jednoduché s hrází při krádeži nehýbat, protože bobr je docela citlivý. Ovšem s trochou tréninku se jim to podaří. A současně si vylepší svoji jemnou motoriku, což je výborný vedlejší efekt.

Bobr Billy - rozehraná hra

Hra obsahuje důležité pravidlo. Pokud aktivnímu hráči vypadne více než jedno polínko, musí jedno za trest dát svému soupeři. To urychluje partii a zabraňuje tomu, aby trvala nekonečně. Současně vás to ale nutí více přemýšlet. Tady je důležité mít jasně stanovená pravidla. U dětí doporučujeme povolit oťukávání bezpečných pozic, zatímco dospělí by měli hrát s polínkem, kterého se dotkli, bez možnosti návratu.

Dalším důvodem, proč si děti tuhle hru rychle oblíbí, jsou srovnatelné šance na vítězství pro všechny bez ohledu na věk. Stačí trocha štěstí a vítězství je tu. Samotná hra je velice rychlá a nezáleží na počtu účastníků. V pravidlech najdete i pokročilé verze pro zkušené hráče, protože bobr může být ještě citlivější, pokud jej postavíte na bradu nebo ocas.

A pak je tu zajímavá možnost tréninku v solitérní verzi hry. Tady mají hráči jednoduchý úkol – vysunout co nejvíce polínek dřív než se bobr poprvé probudí. Pravidla mluví o šesti až devíti kládách, ale ani těch šest není úplně jednoduché dosáhnout.

Bobr Billy - bobr

Provedení je naprosto excelentní. Rozložená hra vypadá výtečně, všechno je pevné a připravené na stovky pádů. A to včetně figurky bobra, ve které nám i po desítkách partií vydržela původní baterie. Zatímco většina elektronických her má otravné zvuky a písničky, hlas bobra je příjemnou výjimkou. Je legrační a nejvíce připomíná postavičky ze seriálu Chip a Dale.

Bobr Billy je hra, se kterou u malých dětí nemůžete minout terč zábavy a smíchu. Všechny do jednoho jsou nadšené, když mohou opatrně vytlačovat jednu kládu za druhou. U hry zažijete spoustu smíchu, radosti i nezdarů, jak už to u her zaměřených na šikovnost bývá. A Bobr Billy se řadí mezi ty opravdu povedené!

AutorKai Haferkamp
IlustraceKinetic
VydavatelRavensburger
Rok vydání2009
Herní doba10
Minimální věk4 and up
KategorieAction / Dexterity, Animals, Children's Game
RodinaAnimals: Beavers, Series: Mini (Ravensburger)
Alternativní názvyCata Castors!

Bobr Billy je ukázkovou dětskou hrou, ve které jde sice o šikovnost, ale především o zábavu. Precizní zpracování zaručuje, že hra za vaše peníze vydrží dlouho. A zábavy si s bobrem užijete hodně, když se budete snažit pod jeho bříškem vytahovat klády, aniž by si toho všiml. Jeho pohybový senzor je citlivý a hráči tak potřebují citlivé prsty. Přitom se ale hry mohou účastnit už malé děti, pro které je hra určena v první řadě. Především zpočátku se vám bude celá hráz bortit hodně často, což vede v nepříjemné časté a zdlouhavé přestavování přehrady. Ovšem pobaví i dospělé a to také zásluhou více nastavení obtížnosti. S tréninkem se hráči v bourání hrází zlepšují. To ale není dobrá zpráva pro Bobra Billyho, který se jen tak brzy v klidu nevyspí.

+ perfektní zpracování
+ jednoduchá legrační zábava
+ skvělé pro malé děti