Recenze: Botley – váš vlastní Vall-I

botley-04

Svět patří robotům. Už dřív to bylo patrné, ale několik posledních roků se odehrává v jejich režii a lidé si bez nich už svoje životy často neumí ani představit. Jenže to se pořád bavíme o té bohatší třídě. Aby se ale každému dostalo šance na lepší život, přichází na scénu manipulační robot Botley, který ale není plně autonomní. Majitel si ho musí vždy naprogramovat.

A přesně stejně na tom je i malinký robůtek Botley, který se ukrývá v krabici s logem společnosti Albi. Právě ta si vyhlédla tuto novinku ve stáji firmy Learning Resources. Jedná se o hračku pro děti od pěti let, která je dílem vývojového týmu.

Už na zavřené krabici nás zdraví hlavní hrdina, tedy robůtek Botley. Dovnitř ale nenakoukneme, místo toho box pouze slibuje 77 dílů, ale zadní strana už jasně naznačuje, na co se můžeme těšit. Z nitra tak děti vytáhnou šestici oboustranných desek, které poslouží robotovi jako podložka a zapadnou do sebe jako puzzle. A zatímco barevná strana slouží především k úkolům, druhá strana s tlustou černou čárou má účel připravit Botleymu linii ke stopování.

botley-12

Základem veškeré zábavy je ale nakonec především figurka Botleyho a jeho dálkové ovládání. Robot vypadá velmi chytře, ale současně roztomile. Má dvě samostatně otočná kolečka a prostor pro tužkové baterie. Nahoře na zádech figurky najdeme čtyři diody na signalizaci směru a také malý otvor pro reproduktor. Vepředu má pak také dva otvory pro připojitelné paže.

Ovladač je celý plastový, ale při tom působí překvapivě masivně a odolně. Na něm najdeme čtyři základní programovací šipky, pak několik menších ovládacích prvků funkcí a především jedno velké tlačítko pro vysílání. Tím hráč své pokyny přenese do robota, který je následně provede.

Při tom se malý programátor může rozhodnout pro pohyb vpřed nebo vzad a samozřejmě také pro otočení vlevo nebo vpravo. Díky tomu se jedná o takovou reálnou obdobu stařičkého programovacího jazyku Karel, kterým se děti před patnácti či dvaceti lety učily základy programování.

botley-17

Jenže ve skutečnosti je toho ještě mnohem víc. Kromě základních pohybových pokynů umí robot i rozpoznat předmět, a pokud jej uvidí, může spustit alternativní pohybovou sekvenci. Především ale robot umí smyčky, tedy opakování příkazů a to až do osmdesáti provedení. Je pak pouze na hráči, jak to všechno zkombinuje dohromady a jak se tedy bude jeho nový kamarád posouvat.

Pokud si chtějí děti jen tak zašpásovat, mohou přepnout Botleyho do režimu sledování čáry a položit jej na desky. On začne čáru sledovat s pomocí senzoru na bříšku.

Ale základem všeho je programování. Už pravidla zadávají dětem řadu zajímavých úkolů, které postupně narůstají v obtížnosti. Ty první používají právě zmiňované barevné desky. Později ale do hry vstoupí komponenty, o kterých jsme ještě nemluvili. Jsou tu dva barevné kužely, ale především řada barevných kostiček. Ty je možné spolu s tyčinkami různě propojovat a dělat trať nebo zábrany.

botley-11

Kromě toho mají kostičky ale ještě jedno a mnohem důležitější poslání. Jakmile má náš hrdinný robot připevněné paže, je schopný tyto kostičky před sebou tlačit. A tady právě přichází moment, kdy můžete z novinky udělat i hru. Jednoduše zde mohou děti soupeřit, jak rychle a efektivně seberou kostičky rozmístěné na podlaze. Programování je pouze na dítěti a je otázkou, kolik kostiček nevytratí do cílové rovinky.

Právě tady se projevuje hlavní devíza hračky a tou je opravdu zábavnost. Zadávání pokynů, které pak plní robot je něco, čemu malé děti těžko odolají. A i když třeba nemají v prvních chvilkách jasno, jak a co dělají, postupně začnou svět plánování pohybu objevovat. A není to jen průprava na programování, ale obecně trénuje uvažování. S plánováním pomohou také karty, kterými si děti mohou evidovat naplánované pohyby.

Líbí se nám, že hračka je vlastně neomezená a záleží pouze na fantazii dětí. S Botleym je možné si užít spoustu legrace, protože se chová opravdu skvěle a přesně tak, jak mu nakazuje ovládač. Celkově zpracování byla věnovaná určitě velká pozornost a je vidět, že autoři počítají s tou nejnižší uvedenou hranicí. Ani pětileté děti nic z obsahu snadno nerozbijí.

botley-15

Na první pohled by už to vlastně mohlo stačit. I tak je těch funkcí dost. Jenže autoři do robůtka zakomponovali řadu vtipných momentek. Ty nastanou při správné kombinaci kláves. Je jich víc a je pouze na dětech, aby je objevili.

Děti se mohou ze začátku orientovat pouze na posouvání. Jenže dříve nebo později jim to přestane stačit, na což je naštěstí nová hračka připravená. Postupně roste s dětmi i Botley, ačkoliv se jedná pouze o hloupou programovatelnu figurku. Svými dobře zpracovanými příkazy ale Botley otevře dětem především dosud zavřené dveře k pochopení základů programování, které se jim mohou v přetechnizovaném životě velmi hodit.

botley-18

Z hlediska nabídky je tato krabice s názvem Botley opravdu výtečná! Jako hračka se nám opravdu líbí a navíc kromě toho nabízí i nádech hry. Botley je fantastickou pomůckou, ať už v hodinách nebo doma, a pomůže dětem pochopit některé základy logiky. Botley je všestranná hračka, která děti jen tak neomrzí.

Recenze: Hedgehog Haberdash – špičatý poklad