Recenze: Břink ve vesmíru Velká galaktická loupež – stopař, černý pasažér nebo prostý zloděj?

brink-ve-vesmiru-14

Většina stopařů ve vesmíru čeká roky, někdy i desítky let, než je někdo vyzvedne. Otevřený prostor je tak velký, že prostě trvá, než nějaká loď letí v přiměřené vzdálenosti, aby zaregistroval mávání ručníkem. Jenže pak je tu ještě jeden důvod. Nikdo moc stopaře nebere, protože nikdy nevíte, koho si berete na palubu. Není to jak v autě, kde je máte pořád na očích. Na palubě obrovské vesmírné lodi může takový stopař nadělat pořádnou neplechu.

Od draků k vesmírným lodím, přesně tak se přesouvají hráči v druhé hře v úspěšné sérii Břink!, která má tentokrát podtitul Ve vesmíru! Jejím autorem je Paul Dennen a vyvinul ji pod hlavičkou firem Direwolf a Renegade Game Studios. do češtiny se dostává zásluhou společnosti REXhry.

Na víku vidíme výjev, o kterém budou hráči doufat, že k němu nedojde. Zlodějíčci na palubě vesmírné lodi totiž byli příliš hluční a za jejich zády už se připravuje odveta z rukou samotného Tyrana REXe. Namísto rozkládacího herního plánu tentokrát dobrodruhové vyloví z boxu oboustranné části mapy a k velitelskému můstku, chodbě a nákladovému doku přilosují náhodně další tři. Jeden tedy vždy zůstane mimo hru.

brink-ve-vesmiru-07

Na tyto desky pak rozmístí žetony artefaktů různých hodnot a to tak, že jejich číslice jsou rovnou viditelné. Další žetony různých vylepšení sice také mají místo v jednotlivých místnostech, ale jejich identita bude tajná. Na svá místa musí zakotvit také čtyři žetony únikových modulů. To destičky obchodu začnou pouť vedle plánu, a to každý se startovní výbavou dvou předmětů, stejně jaké zásoba karet zálohy (čtyři balíčky), kreditů, krystalů a žeton přístupového kódu. A ještě zde chybí zamíchaný balíček karet setkání, ze kterého odhalí prvních šest karet do řady.

Jednotliví hráči si každý vyberou figurku ve své barvě a postaví jej do místnosti nákladového doku, kde začne jeho dobrodružná pouť. Hráči si vezmou také třicítku kostiček hluku a dvě datové kostičky, především ale startovní balíček deseti karet, ze kterých si po zamíchání vezme prvních pět do ruky. Pak ještě musí připravit také svoji nemesis, tedy pytlík Tyrana s 24 černými kostičkami, a především ukazatel zuřivosti, který zaplní kostičkami zabijáků, zátarasu a figurkou samotného Tyrana.

brink-ve-vesmiru-01

Jak už je jasné z přípravy, každý tah hráč začíná s pěti kartami v ruce. Ty může zahrát z ruky v libovolném pořadí, aby tak získal zdroje, které jsou na ní natištěné. V první řadě se jedná o pohyb, který figurce hrdiny umožní přesouvat se mezi jednotlivými místnostmi na palubě. Někdy to ale není tak jednoduché, chodby mohou obsahovat nástrahy, které hráčům udělí zranění nebo zvýší nutné úsilí k přesunu. Navíc kromě klasického pohybu je možné použít ještě speciální způsoby rychlejšího pohybu po lodi, ale k jejich použití potřebují správné předměty z obchodu nebo alespoň klíč.

Místo toho lze nakoupit kartu z nabídky setkání nebo pevné zásoby karet PASR, CML článek nebo Srdnatě vpřed. Ty jsou dostupné stále, ale v pevně daném počtu a po jejich vyčerpání prostě z nabídky zmizí. Novou kartu si hráči přidají na svůj odhazovací balíček, který zamíchají, až jim dojde ten aktuální dobírací. Za kartu je ale třeba zaplatit její cenu uvedenou v pravém dolním rohu, a to s pomocí číslice v modrém kosočtverci zručnosti.

brink-ve-vesmiru-09

Na protivníky obvykle hráči nenarazí na plánu, ale místo toho přímo v nabídce karet setkání. K jejich poražení nepotřebují nic jiného, než správné červené ikony na kartách v ruce. Stačí je vyložit a za svůj úspěch dostanou odměnu vytištěnou na kartě.

Řada karet má kromě ikon použitelných pro zmiňované akce také text, který specifikuje jejich konkrétní a jedinečnou schopnost. A k jejich aktivaci čas od času budou hráči potřebovat také karty ze správné frakce. Zařazení případných postav je zřejmé z levého horního rohu karty, kde může osoba náležet mezi rebely, vědce nebo psance.

Většina opravdu cenných odměn se ale nachází na velitelském můstku. Tam není jednoduché se dostat, protože hráči se musí dokázat nabourat do datového terminálu. Potřebují k němu přistoupit ze dvou míst a položením své kostičky se do něj nabourat.

brink-ve-vesmiru-04

Jenže takové běhání po lodi se neobejde bez hluku, a to láká pozornost hlídek. Na některých kartách je napsané kouzelné slovo břink, které znamená, že hráčův hrdina udělal nějaký hluk. To znamená, že hráč musí ze své zásoby vzít kostičku své barvy a položit ji na společné políčko na herním plánu, které má na sobě napsané BŘINK.

Na konci tahu hráče doplní nabídku setkání novými exempláři. Jenže kromě nových šancí, jak posílit svůj tým pro příští kola se může na některých z karet objevit také symbol Tyrana. To znamená, že hlavní padouch zaútočí a přesune všechny malé kostičky břink z plánu do svého pytlíku. Následně hráči musí vytáhnout z pytlíku zpět tolik kostiček, kolik jim předepisuje ukazatel zuřivosti Tyrana.

Pokud je vytažená kostička některého z hráčů, tak tento hrdina právě utrpěl zranění. Položí si tedy kostičku na svůj ukazatel zdraví a mohou v důsledku i ztratit vědomí. Pokud už k tomu dojde a hráč je vyřazený z partie, ve svém tahu místo toho přesouvá kostičky hluku a losuje nové z pytlíku. Tím se zuřivost Tyrana zvyšuje mnohem rychleji.

brink-ve-vesmiru-10

Stejná situace nastane i v případě, že některý z hráčů ukončil svoje snažení, vrátil se s artefaktem zpět do nákladového prostoru a rozhodl se opustit palubu lodi v únikovém modulu. Tyran jeho úspěšnou krádež zjistí a zuří. Partie pak končí, jakmile všichni hráči opustili loď nebo jsou v bezvědomí. Bez rozdílu si sečtou vítězné body za artefakty, nastřádané kredity, další žetony nebo karty. Ten, kdo má v součtu nejvíce bodů, se stává vítězem.

Břink! Ve vesmíru bere spolehlivý a zábavný recept z podzemí a přesouvá jej do vesmíru. Ve vakuu sice hluk slyšet není, ale hráči budou pobíhat na palubě lodi nechvalně proslulého Tyrana REXe, který si podrobil už téměř celou galaxii. Na palubě je tedy opravdu nebezpečno, ale ten strach a riziko za to stojí, protože tomu odpovídají také poklady.

Veškerá zábava se stále odehrává především v deckbuildingovém duchu, kde si hráči vybírají z nabídky karty, přidávají si je do své sbírky a tím si staví balíček. S každým vyčerpáním balíčku si zamíchají ten odhazovací a pokračují dál. V nabídce jsou vždy náhodné silné karty, ale také slabší, ale neustále dostupné. Hráči se neobejdou bez ani jednoho druhu.

brink-ve-vesmiru-05

Naštěstí nemohou tentokrát všichni po hlavě sprintovat až dolů, jako v původním Břinku. Nově se totiž ty nejcennější poklady nachází pod zámkem, které výrazně zpomalí veškeré snažení a navyšují i hodnotu těch levnějších artefaktů.

Velkým plusem z hlediska variability je herní plán, který je modulární. Díky tomu loď vypadá pokaždé trochu jinak a tím se také mění situace celého dobrodružství. A to je vždy velmi cenné zjištění, aby při opakovaném hraní nevypadalo všechno podobně. Pozitivem jsou také frakce, které jsou druhou důležitou novinkou vázanou na speciální schopnosti karet. Do pytlíku se nově dostávají kostičky i jinak než jen jako následek akcí hráčů, podle stupně zuřivosti hlavního padoucha.

První dvě třetiny hry se všichni snaží vybudovat co nejlepší balíček, aby při míchání neustále dostatečně podporoval pobíhání po lodi a efektivně umožnil hráči bojovat a nakupovat, co bude potřebovat. Především v obchodě, který zpřístupní některé výhody oproti klasickým pravidlům. Jenže pak se vše zvrhne v závod a k tomu se ještě přidá vyřazování účastníků. A to může některým zájemcům o hru vadit, ačkoliv i hráči v bezvědomí mají stále důležité poslání ve svém tahu.

brink-ve-vesmiru-11

Čím později v partii jste, tím více dostávají hráči zásahů. Hra je ale spravedlivá, protože každý dostává zranění za svůj hluk, respektive kostičky vylosované v jeho barvě. Platí tedy to, že čím je hráč opatrnější a tišší, tím méně životů ztratí. Jenže bez rizika zase nemůže být rychlý a ukrást artefakty vysoké hodnoty. Není jednoduché tyto dvě části hry vyvážit.

Možná obecně vás překvapí, že navzdory tomu, jak je nový Břink podobný původní hře, přesto je hratelnost docela odlišná. Může za to řada drobných změn, které se nasčítaly a vytvořily opravdu zajímavou variantu. Někomu se víc líbí nové sci-fi prostředí, ale jiní zase preferují původní box. Souvisí to samozřejmě nejen s tématem, ale také vše souvisí s délkou partie. Ta novější je díky již zmiňovanému zamčenému můstku o kapku delší, ale zase mají hráči partii více pod kontrolou a není to od začátku takový chaos. Může tak dosáhnout i devadesáti minut.

brink-ve-vesmiru-13

Zpracování je pěkné především z hlediska grafiky i dřevěných kostiček a figurek. Přesto je tu jeden problém, kterým jsou podivně strukturovaná pravidla. A například jejich popis fungování celé titulní fáze s efektem břinku je krkolomný.

Pokud nemáte ani jeden Břink, pak byste to měli rychle napravit. Ale není jednoduché se rozhodnout pro jednu konkrétní krabici. Hry jsou sice založené na stejných mechanismech, ale pocity z obou zážitků se docela odlišují. Nás baví obě, ale pokud bychom si měli vybrat, pak se rozhodneme pro tento nový sci-fi počin. Břínk! Ve vesmíru! Je variabilnější a celkově o kapku zajímavější.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorPaul Dennen
IlustraceRayph Beisner, Raul Ramos, Rastislav Le, Nate Storm, Franz Vohwinkel
VydavatelDire Wolf, Renegade Game Studios, 17wanzy (Yihu BG), Lucrum Games, REXhry, Schwerkraft-Verlag
Rok vydání2017
Počet hráčů2 - 4
Herní doba90
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(7 voters)
KategorieScience Fiction
MechanismyCard Drafting, Deck, Bag, and Pool Building, Modular Board, Player Elimination, Point to Point Movement, Push Your Luck
RozšířeníClank! In! Space! Adventures: Pulsarcade, Clank! In! Space!: Apocalypse!, Clank! In! Space!: Code Red, Clank! In! Space!: Cruel Doctor Promo Card, Clank! In! Space!: Cyber Station 11, Clank! In! Space!: The Last Starkiller, Clank! In! Space!: Triple Agents, Clank! In! Space!: W.H.I.S.K.E.R.S., Level Up Loot 2
RodinaGame: Clank!
Alternativní názvyBřink! Ve vesmíru!: Velká galaktická loupež, Brzdęk! W! Kosmosie!: Raban w próżni, Clank! Dans l'espace!: Les Aventuriers du Deck-Building, Klong! Im! All!: Ein Deckbau-Abenteuer, 太空回响

Více o hře.

Recenze: Břink ve vesmíru Velká galaktická loupež – stopař, černý pasažér nebo prostý zloděj?
Břink! Ve vesmíru! je výborným následovníkem skvělé a zábavné hry, která bere mechanismus budování balíčku a staví kolem něj zábavný hon za poklady. Tentokrát se ale vše odehrává na palubě lodi kdesi v dalekém vesmíru, kde sice chybí drak, ale to nijak nesnižuje nebezpečí. Hra zajímavě mění začátek partie, protože hráči si nejdříve musí odemknout přístup k těm nejlepším odměnám. Partie umí být pokaždé jiné díky různému rozložení místností, ale také s tím vším souvisí delší herní doba. Vyřazování hráčů je stále na místě. Ale málokoho vyřadíme z našeho důrazného doporučení, protože právě to si Břink! Ve vesmíru! zaslouží.
Klady:

+ frakce
+ variabilní herní plán
+ sci-fi
+ méně chaosu na začátku hry
+ hluk je stále zábava
+ budování balíčku má smysl
Zápory:
= krkolomná příručka pravidel= vyřazování hráčů= delší partie
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Bezva finta – loupeže v Las Vegas