Recenze: Břink! – velké dračí dobrodružství

brink-01

Slyšel jsem o jednom místě, kde jsou podzemní místnosti narvané poklady až ke stropu. Nikdo je nevezme a má to dobrý důvod. Hromadí je tam totiž zloděj, kterému se nikdo do cesty nechce plést. Má ohnivý dech a z tlamy mu navíc vychází řev, ze kterého se třese i ten nejodvážnější hrdina. Vítejte u vstupu do nitra hory. Vítejte u velké podzemní loupeže pro ty největší blázny.

Na startu se zde setkají všechny dobrodružné duše, které si pořídí deskovou hru Břink! Jejím autorem je designér Paul Dennen a hra vyšla zásluhou spolupráce dvou společností – Dire Wolf a Renegade Games Studios a to v roce 2016. O dva roky později se nevyzpytatelné cestičky této hry zatoulaly i do českých obchodů. O její lokalizaci pro vánoce 2018 se postarala společnost REXhry.

Už od prvního pohledu na velkou čtvercovou krabici je jasné, že nás uvítá fantasy svět. Kromě hrdinů s poklady v náručí zde vidíme především strašlivého a rozzlobeného draka. Hráči si mezi sebe nejdříve položí velký herní plán, který nabízí sestavu jeskyní vedoucích za poklady. Zaplní jej žetony artefaktů, malých i velkých pokladů na předurčené pozice. Jejich rozložení je ale náhodné. To drak má na svojí stupnici jasně danou pozici, ze které bude hrdiny terorizovat.

brink-07

Každý z hráčů si vybere barvu a postaví odpovídající figurku ke vstupu do podzemí. Před sebe si pak položí skupinku malých kostiček hluku a především startovní balíček karet – deset exemplářů, které se skládají z karet loupení, klopýtnutí, úkroku a plazení se po kolenou. Stranou plánu připraví hráči mince zlaťáků, různé žetony, ale především nabídky karet. V první řadě to jsou karty zálohy na hromádky podle druhů a poté náhodnou sadu šesti karet podzemí. Všechny tyto karty tvoří nabídku k zakoupení. Posledním krokem přípravy je nasypání dvacítky černých kostiček hluku do látkového pytlíku.

Na začátku každého tahu si hráči ze svého zamíchaného dobíracího balíčku vezmou do ruky pět karet, které pak mohou používat k řadě aktivit. Tou základní a hlavní je pochopitelně pohyb po mapě. Obvykle přesun stojí jeden bod z těch, které hráčům přidají vyložené karty, ale v nabídce jsou často také nejrůznější omezení. Při vstupu do místnosti navíc může hráč také sebrat jeden z předmětů, ať už poklad nebo dokonce cenný artefakt. O ty nakonec jde nejvíce.

brink-03

Karty v ruce přidávají hráčům ale nejen pohybové body nebo speciální schopnosti, ale také body zručnosti. Za ty si může nakoupit karty podzemí a položit je na svůj odhazovací balíček. Při jeho příštím zamíchání se karty dostanou do jeho zásoby, ale to až mu dojdou karty v dobírací hromádce. Tím získávají hráči silnější karty do svého balíčku. Navíc ty jsou velmi různorodé, takže si hráč může velmi dobře připravit karty podle svých představ.

V nabídce obchodu se ale čas od času mohou objevit také nestvůry. Na ně mohou hráči použít poslední ikony ze svých karet, kterými jsou symboly mečů. Za její poražení dostane hráč odměnu popsanou na kartě a to často mince.

Jenže řada karet s sebou přináší potíže, protože způsobují hluk. A takový drak je ve své jeskyni zvyklý na ticho, takže každé šustnutí jej varuje před nezvanými návštěvníky. Za každý takový hlomoz musí hráč položit jednu svoji kostičku na pole hluku. Dříve nebo později se tyto odložené kostičky přesunou do pytlíku draka a právě z něj drak zaútočí na hráče. To se stane na konci hráčova tahu, pokud v nabídce podzemí leží alespoň jedna karta s obrázkem draka.

brink-15

Podle pozice draka na stupnici pak jeden z hráčů vylosuje náhodně několik kostiček. Pokud se jedná o černé neutrální kostičky, pak drak hledal marně. Jakmile ale je vytažena jedna z barevných kostiček náležící hráčům, tak je ihned přesunuta na stupnici zranění. Dračice se pak po stupnici přesouvá vzhůru ve chvíli, kdy některý z hráčů zdvihne artefakt.

A právě ty mají nakonec nejvyšší hodnotu. Čím hlouběji se takový artefakt nachází, tím více bodů svému majiteli přinese. To se ale stane pouze v případě, že se dokáže vrátit zpět do bezpečných míst dřív, než jej drak omráčí. Pouze ti hrdinové, kteří doběhnou do horní poloviny plánu nebo úplně nahoru, mohou spočíst svoje body. Odměny dostanou za všechny poklady i artefakt, ale také za zbývající zlaťáky a některé z karet. Ten, kdo jich má nakonec nejvíce, se stává vítězem.

Břink! se na mezinárodním trhu objevilo v době, kdy byla nabídka zaplavená nejrůznějšími hrami s tématem budováním balíčku. Přesto svojí jedinečností zaujala spoustu hráčů. A na českém trhu má mnohem menší konkurenci, protože deckbuildingů (jak se tyto hry jmenují anglicky) je na trhu výrazně méně.

brink-18

Právě v tu chvíli nastává základní otázka: Máte rádi Dominion, ale připadá vám příliš suchý a nudný? Konečně dostáváte odpovídající alternativu. Břink! totiž není jen slepým a bezmyšlenkovitým skládáním karet, ale v první řadě je to dobrodružství na mapě podzemí. Hráči bojují s monstry, snaží se dělat co nejméně hluku a při tom musí dobře vyvažovat riziko.

To proto, že nejhodnotnější artefakty jsou ukryté velmi hluboko v dračí jeskyni. A čím více do nitra se hrdinové vydají, tím více riskují, že se nedokáží vcelku vrátit zpět. Zůstane z nich navždy bezejmenný škvarek kdesi v temných a chladných uličkách. Tohle vyvažování rizika a správné rozhodnutí, kdy se obrátit s artefaktem směrem k povrchu je důležitou součástí vítězství.

Nestvůry jsou tu pouze jako doplnění k zisku mincí. Za ty mohou hráči v několika podzemních krámcích nakupovat žetony, které jim přinesou další výhody, například schopnost nést dva artefakty místo jednoho. Po cestě sbírají také malé a velké poklady, které do hry vnáší prvek náhody. Přinesou svým majitelům jednorázovou pomoc v podobě dobrání karet nebo dalšího příjmu.

brink-13

Pokud některý z hrdinů dokáže vystoupat až na povrch, začne odpočet dračí zloby. Dalších pět kol mají všichni hráči na to, aby se pokusili zachránit a uniknout pomstychtivému stvoření.

Skládání balíčku je zajímavé. Hráč má vždy na výběr ze šesti karet a může tak stavět svoji hromádku podle svých představ. Důležité je propojovat karty do různých komb, přesně jako tomu je u každé hry tohoto typu.

A ačkoliv je ústředním motivem budování balíčku, nakonec se veškerý zážitek a atmosféra točí kolem jiné mechaniky – hluku. Ta je skvěle zpracovaná. Čím více hráči jsou aktivní v dole, tím více kostiček přidají do dračího pytlíku. A tím je větší šance, že je dračice najde a zraní. Počet srdíček než hrdina omdlí, vypadá na začátku dostačující, ale s průběhem partie se začíná výrazně tenčit.

brink-20

Protože hra je jasně dějově omezená, nikdy netrvá partie příliš dlouho. Můžete tak počítat s tím, že se většinou vejdete do nějakých pětačtyřiceti minut. Zážitek pak je vynikající ve všech dostupných počtech hráčů a to i ve dvou, protože i tak je vše velmi napínavé až do konce. Hráči získávají body za různé prvky a nikdy tak nemůžete mít jasnou představu o tom, kdo má ve skóre navrch.

Pokud bude mít Břink! úspěch i mezi kupujícími, mohli bychom si dělat naděje na řadu rozšíření nebo dokonce na sci-fi variantu. Ta se v originále jmenuje Clank! In Space! (tedy Břink! Ve vesmíru).

Zpracování hry je perfektní nejen kvůli ilustracím nebo velkému oboustrannému hernímu plánu. Autor ale nepodcenil ani znovuhratelnost. Pravidla totiž nabízí další pokročilé doplňky, které do bitvy přidávají další drobné vychytávky a prvky. A samozřejmě už samotné náhodné rozložení žetonů pokladů a nabídky karet podzemí znamenají, že váš balíček i získané poklady budou pokaždé vypadat trochu jinak.

brink-25

Břink! je skvělá hra, na které se těžko hledají nějaká negativa. Vytknout můžeme pouze určitý prvek náhody, ať už v dobírání karet (ale to je spíš vlastnost než problém), tak především v žetonech pokladů. Jinak ale vše závisí z velké části na schopnostech hráčů, jejich plánování i odhadu. Atmosféra celé partie je vynikající a jedná se o nejlepší hru s budováním balíčku na českém trhu. O to víc Břink! doporučujeme a doufáme, že bude mít úspěch, abychom se dočkali dalších přídavků.

AutorPaul Dennen
IlustraceRayph Beisner, Raul Ramos, Nate Storm
VydavatelDire Wolf, Renegade Game Studios, Arclight Games, Conclave Editora, Devir, Korea Boardgames, Lavka Games, Lucrum Games, Raven Distribution, Reflexshop, REXhry, Schwerkraft-Verlag, Tabletop KZ
(36 voters)
KategorieAdventure, Fantasy
MechanismyAction Points, Deck, Bag, and Pool Building, Delayed Purchase, End Game Bonuses, Movement Points, Open Drafting, Player Elimination, Point to Point Movement, Push Your Luck, Variable Set-up
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2017, Clank! Adventuring Party: Lightning Reflexes Promo Card, Clank! Expeditions: Gold and Silk, Clank! Expeditions: Temple of the Ape Lords, Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated – Shadow Chancellor, Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated – The "C" Team Pack, Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated – Upper Management Pack, Clank!: Adventuring Party, Clank!: Brawn vs. Boots Promo Card, Clank!: Bunny Mafia Promo, Clank!: Dire Wolf, Clank!: Door to Before, Clank!: Enchanted Dice, Clank!: Expedition Leader, Clank!: Friendly Watcher, Clank!: Magic Spectacles, Clank!: Opal Apestone, Clank!: Promo Pack 1, Clank!: Siren, Clank!: Snack Table, Clank!: Sunken Treasures, Clank!: The Mummy's Curse, Clank!: The Mummy's Curse – Mummy Hunters, Clank!: Tower of Babble, Clank!: Trailblazer, Clank!: Wand of Time, Clank!: Wishing Wall, Dire Wolf Game Room, Level Up Loot: One, Santa's Renegades
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Creatures: Dragons, Creatures: Goblins, Creatures: Monsters, Game: Clank!, Misc: Mensa Select, Misc: Watch It Played How To Videos
Alternativní názvyBřink!: Velká podzemní loupež, Brzdęk!: Nie drażnij smoka, Clank!: Costruisci la tua Avventura, Clank!: Les Aventuriers du Deck-Building, Clank!: Um Deck Building de Aventura, Clank!: Una aventura de construcción de mazos, Klank!: Lopakodj és arass zajos sikert!, Klong!: Ein Deckbau-Abenteuer, Кланк! Подземное приключение, クランク!, 클랭크!: 덱 빌딩 어드벤처

Břink! je dobrodružná hra s drakem, který velmi bedlivě poslouchá a čeká na každý šramot, aby se vrhnul po jeho způsobiteli. Hráči tak musí našlapovat velmi opatrně, aby proti sobě ohnivý hněv nepoštvali. Nakupují karty, budují svůj balíček, posouvají se po mapě a snaží se posbírat co nejcennější poklady. Dřív nebo později je postihne dračí zloba a jejich body života začnou ubývat. Ke konci bitvy to pak je spíš o tom, kdo přežije. Břink! je skvělou atmosférickou karetní hrou, která zabaví všechny počty hráčů a netrvá zbytečně dlouho.

+ mechanika hluku
+ více cest k bodům
+ jen hráč rozhoduje, jak hluboko do podzemí se vypraví