Recenze: Bubliňáci – svět na prasknutí

bublinaci-01

Bubliny se pomalu snášejí z oblohy dolů. Jenže co to? Tyhle průhledné koule nejsou prázdné! Uvnitř se mačkají zvláštní barevná stvoření. To je asi ten pravý okamžik, kdy nám dojde, že nejsme na Zemi. Nepůsobí tu stejná gravitace a tvorové zakletí v bublinách se vznáší sem a tam. Jejich jediným cílem je dorazit zpět na povrch planety a setkat se s rodinou.

No a nebyli by to lidumilové hráči, kdyby jim s tím nechtěli pomoci. Jedinečnou příležitost dostanou v nové hře Bubliňáci (Bubblee Pop), kterou vytvořil Grégory Oliver. Hra vyšla poprvé pod logem Bankiiiz Editions s grafikou Alexeye Rudikova. Pro lokalizaci do krabice s názvem Bubliňáci si ji vybrala společnost ADC Blackfire.

Svět bubliňáků je překvapivě malý a vejde se do nízké modré krabičky. Z ní hráči vyjmou jako první herní plán, který bude tím hlavním, kolem čeho se bude celé padání barevných tvorů vznášet. Plán je to přeložený na třetiny, oboustranný a obsahující řadu koleček – pozic pro bubliňáky. Ti jsou druhou hlavní komponentou partie. Je jich tu celkem 96, po šestnácti od každé z šesti barev, a všichni se budou na začátku v plátěném pytlíku. Předtím si ale ještě hráči každý do spodní řady své části plánu položí tři černé bubliny. Příprava je zakončena umístěním disků stvoření (po dvou od každého druhu), která ve středu plánu vytvoří oblohu a budou padat dolů.

bublinaci-06

Hráč na začátku svého tahu doplní případná volná místa na obloze. Poté má ještě jedinou možnost prohodit dva sousední bubliňáky mezi sebou a tím si vylepšit pozici. Jako následek už musí zvolit dva disky, které podlehnou síle gravitace a spadnou z oblohy na zem. Dvojice může být v řadě nebo sloupci, to záleží na volbě hráče. Pád je to rovný v připravených sloupcích a kulatí hrdinové zastaví svůj pád až o první překážku.

Pádem jedné skupiny bubliňáků za druhou hráči vytváří jejich barevné kombinace. Každá skupinka tří a více stvoření stejné barvy totiž vybuchne, příšerky jsou osvobozeny ze svého průhledného vězení a hráč si jejich žetony může vzít jako trofej.

Hráči se na tahu střídají, ale za jednotlivé vytvořené barevné skupinky jsou hráči kromě bodů pro závěr hry odměněni ještě jinak. Každý druh stvoření má také svoji speciální dovednost. Umožňují tak především škodit nebo manipulovat soupeřovými bubliňáky, kteří již přistáli na planetě. Lze také posílat žetony soupeři, ať už z nebe nebo ze své planety. Partie končí ve chvíli, kdy dojde zásoba bubliňáků a není tedy možné doplnit oblohu. Oba hráči si spočítají nasbírané body a ten s vyšším skóre vítězí.

bublinaci-08

Bubliňáci jsou přesně tím provedením Tetrisu, na které jsme čekali. Nabízí čistý a nekompromisní duel. Více hráčů do partie nepustí. Oba soupeři se po většinu času soustředí na svoje rozložení bublin a snaží se posílat dolů k zemi jen ty vhodné bubliny.

Naštěstí o jejich příležitostech nerozhoduje pouze náhoda závislá na dobrání z pytlíku. Před samotnou akcí má hráč možnost přehodit dvojici (horizontálně nebo vertikálně) a tím zcela změnit kombinaci barev, která půjde k zemi. Tato zdánlivě drobná kontrola je vlastně vším, co hráči mají k dispozici jako svoji taktickou zbraň. No a ono to překvapivě stačí.

Hra je rychlou výměnou bublinek a jako taková funguje opravdu skvěle. Bere si do vínku všechno, co patří k její počítačové předloze a přetavuje to perfektně do dynamického souboje na stole. Partie je rychlá, ale současně i taktická. Černých kuliček, které vám na začátku zabírají prostor, se můžete zbavit hned několika způsoby, například speciální dovedností odstranění bubliny, kterou má žlutý bubliňák.

bublinaci-10

Samozřejmě úspěch velmi závisí na schopnostech vytvořených skupinek. Hráč může využitím těchto dovedností soupeři pořádně zavařit. Protivníci si posílají navzájem bubliny, snaží se tak soupeři zablokovat pozice nebo jednoduše překazit plány. A pak je celý výsledek partie závislý na schopnosti adaptace na tyto zvraty.

Partie může skončit také předčasně přesně, jako jsme zvyklí v Tetrisu. Pokud některý z hráčů nedokáže dobře kombinovat barvy a bubliny z jeho planety nemizí, pak se zaplní jeho všechny řady a on tím okamžitě prohraje. Obecně ale platí, že hra trvá nějakých dvacet minut, v případě vyrovnanějšího souboje se může hra mírně protáhnout.

Hra je to velmi jednoduchá, a protože děti se určitě setkají v rámci dospívání s digitální obdobou někde na tabletu, zvládnou přechod na deskovou hru velmi rychle a to klidně ve věku šesti let (oproti doporučeným osmi).  A pokud byste přece jen měli pocit, že jako starší máte příliš velkou výhodu, snadno si můžete na plán umístit více černých bubliňáků a tím si připravit drobný handicap.

bublinaci-14

Velké překvapení je také sólová hra, ve které hráči řeší zadané úlohy. Mají počáteční rozestavení, ze kterého si musí vypracovat cestu ven. A na výběr mají hned dvacet základních úrovní. Celkové zpracování je třeba pochválit, protože hra je krásně barevná, včetně povedených obrázků.

Bubliňáci jsou hra, která vás zaskočí svojí odzbrojující jednoduchostí a fungujícím mechanismem. Je až překvapivé, že takovéto jednoduché rodinné zábavě nemáme co vytýkat. Náhoda je tu potlačena parádně přehazováním žetonů, hra je příjemně konfliktní a ohromně zábavná. Pokud hledáte nějakou dynamickou hru pro dva, pak Bubliňáci jsou tím pravým!

AutorGrégory Oliver
IlustraceAlexey Rudikov
VydavatelADC Blackfire Entertainment, AURUM, Inc., Bankiiiz Editions, Quick Simple Fun Games, Rebel Sp. z o.o., SD Games
Počet hráčů1 - 2
(5 voters)
MechanismyPattern Building
RozšířeníBubblee Pop: Level Up!
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena
Alternativní názvyBąbelsy, Bubliňáci, 버블리 팝

Recenze: Bubliňáci – svět na prasknutí
Bubliňáci se nám moc líbí. Jsou elegantně jednoduší, ale při tom jsou neustále dramatičtí. Hráčům sice na oblohu přichází náhodná sada žetonů, ale oni s nimi mohou manipulovat, přehazovat je mezi sebou a teprve poté spouštět dolů na zemi. Tam ideálně vytvoří skupinky stejné barvy, opustí herní plán a přinesou body. Současně ale hra nabízí i šanci zaútočit na soupeře a to za každý úspěch. Sólová hra je pak už jen třešničkou na dortu. Bubliňáci je hrou, které není co vytknout a je perfektní jako rychlá odpočinková zábava (filler).

+ pro děti i dospělé
+ možnost handicapů
+ velmi dynamická partie