Recenze: Café Fatal – lahůdka pro gurmány

cafe-fatal-01

Je to odvážný počin. Každý ze zákazníků dostane k jídlu také sadu kostek. Ale nemusí je chroupat, stačí s nimi před číšníkem hodit. Ten tiše pokývá, zaznamená si výsledek na papírek a zase kostky odnese. Pokud by do kavárny přišel někdo nezasvěcený, byl by asi tímto počínáním hodně překvapený. Tady ale všichni moc dobře vědí, o co hrají. O dorty a kávu zdarma!

Café Fatal Tak se jmenuje místo, kam by asi chtěli zajít všichni hráči. Tak jej alespoň pojmenovala autorská dvojice Brett J. Gilbert a Trevor Benjamin. K jejich dílu připravila ilustrace další dvojice – Victor Boden a Dennis Lohausen. Krabičku na veletrhu Spiel 2017 představila společnost Zoch Verlag.

Krabička se servírkou, kousky dortů a párem s pizzou v pozadí obsahuje především spoustu barevných kostek. To bychom ale tak nějak čekali už podle úvodního příběhu. Je jich dohromady třicet a to v pěti různých barvách. Každý z hráčů si vybere jednu barvu a dostane právě šest kostek. Do středu stolu pak rozloží sedm nebo více (až třináct ve čtyřech) čtvercových destiček stolů. Veškerých šedesát plátků (pizza, sýr nebo koláč) je třeba nasypat do plátěného pytlíku.

cafe-fatal-03

Jeden z hráčů vylosuje po jednom plátku z pytlíku na každý stůl, a pak další dva na náhodně určené stoly dvojicí kostek (těmi hodí jeden u hráčů). Po úvodním prostření tak každý z účastníků hodí svojí sadou šesti kostek. Poté může zvolit jeden z číselných výsledků a všechny kostky s touto hodnotou umístit na libovolný stůl v nabídce.

Po prvním tahu pokračuje kolo přehozením všech kostek, které hráč neumístil. Nyní už přichází na řadu omezení. Kostky s hodnotou, kterou už hráč umístil na stůl v předchozích tazích, může přiložit pouze na tento stůl. Jakoukoliv jinou kombinaci (jednu nebo více kostek se stejnou číslicí) musí hráč přidat do sousedství svých již dříve obsazených stolů.

Hráči si navzájem ale stoly neblokují a naopak o ně soupeří. Jakmile všichni účastníci rozmístí své kostky na stoly, nastává čas vše vyhodnotit a rozdělit dílky. Obsah stolu putuje k tomu hráči, který sem umístil nejvíce kostek, případně zde má nejvyšší číselnou hodnotu. Všechny získané části pizzy, sýry nebo koláče si hráč položí před sebe. Snaží se z nich vytvořit kompletní pětidílné kolečko.

cafe-fatal-06

Pokud některé stoly nezaznamenaly zájem žádného z hráčů, pak zde části dobrot zůstávají do dalšího kola. Hráči si vezmou kostky zpět, doplní stoly o nové plátky a boj o jídlo pokračuje. Jednotlivá jídla se liší v hodnotě, a tak zatímco kousek koláče je za pět bodů, pizza je za body dva a sýr pouze za jeden. V případě, že jsou tyto dílky součástí kompletního kola, pak mají všechny dvojnásobnou hodnotu. Pokud některý z hráčů získá v součtu čtyřicet bodů (nebo dojde zásoba dílků pro stoly), dohraje se kolo a partie končí. Ten ze soupeřů, který má v tuto chvíli nejvíce bodů, se stává vítězem.

Café Fatale je kostková hra, ve které musíte umět distribuovat svoje výsledky, podobně jako třeba Las Vegas od Ravensburgeru. Někdy se vyplatí nechat být nejhodnotnější stůl a raději se zaměřit na ten méně cenný. Především v rámci dalších kol, kdy už má hráč umístěné některé kostky, může dobře ovlivňovat situaci. Může buď posílit svoje  ostky na některém již obsazeném stole, nebo naopak zkusit získat plátky ze stolu jiného.

Bez ohledu na počet hráčů vždy platí, že hráči mají dostatečnou volnost. A proto není hra tak nekompromisní a konfliktní, jak byste čekali. Souboj o stoly je pouze v případě, že obsahují opravdu vyšší bodové hodnoty. Protože se prostor na hraní neustále rozrůstá, pak až v pěti zaznamenáte nějakou opravdovou konkurenci.

cafe-fatal-09

Asi to nebude hit pro nějaká hodnocení nebo žebříčky, ale rozhodně se nejedná žádným způsobem o nějaký propadák. Všechno na této hře funguje přesně tak, jak má. A pokud ji dostanou do ruky ti správní hráči (rodiny) nebo k ní přistoupíte jako k filleru, pak je rozhodně Café Fatal kvalitní zábavou.

Nabídka stolů je pokaždé jiná. A to znamená skvělou variabilitu celé partie. Ony samotné kostky znamenají, že hra je dost nepředvídatelná a samozřejmě také náhodná. Obvykle má ale hráč na výběr hned z několika výsledků a počtů puntíků, takže leccos lze ovlivnit.

Umisťování má svá pravidla a omezení. Hráči mohou pokládat kostky jen na stoly sousedící s jejich již zahranými kostkami. Proto je první tah naprosto zásadní pro další fázi kola a svojí volbou si každý určí své šance. Stoly mohou mít odlišné hodnoty a dokonce i větší počty dílků, pokud si je nikdo v minulém kole nezvolil. To pak zvyšuje zájem a konečně dochází k tomu vytouženému přetahování.

cafe-fatal-10

Ve své podstatě se jedná tedy o základní převahový mechanismus, tentokrát s kostkami. Hozené puntíky nedávají hráčům příliš voleb, takže jsou jednotlivá kola krásně rychlá. A to se samozřejmě musí podepsat i na celkové době, která je odpovídající pro hru tohoto formátu. Potřebný čas se pohybuje kolem půl hodinky.

Zpracování hry je solidní. Na kostkách není příliš co vymýšlet, ale dílky i destičky vypadají pěkně a je snadné je od sebe rozlišit. Pravidla jsou jasně popsaná a není na nich příliš co zkoumat. V pravidlech je chyba, která uvádí pouze rozsah tři až pět hráčů. To trochu vzbuzuje myšlenku, že hra byla původně zamýšlená pouze od tří nahoru. Tomu také odpovídá dojem, kdy právě ve dvou je hra nejméně soupeřivá.

cafe-fatal-14

Café Fatal tématem i průběhem prochází s lehkostí. Pokud vám nevadí kostky a náhodnost, pak si tuto hru určitě užijete, jako příjemnou odpočinkovou zábavu. Bohužel se jedná pouze o kopii hry Las Vegas a navíc v této novince není zdaleka tolik konkurence. Pokud vás ale téma jídla a možnost bojovat o sousední stoly láká, pak vás Café Fatal svojí kvalitou nezklame.

AutorTrevor Benjamin, Brett J. Gilbert
IlustraceVictor Boden, Dennis Lohausen
VydavatelZoch Verlag
KategorieDice
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling, Set Collection
RodinaTheme: Food / Cooking

Café Fatal je kostková zábava, která vám určitě zkrátí nějaké čekání. Rozhodně ji ale nebudete aktivně vyhledávat. Boj o stoly v kavárně pobaví svým nenáročným způsobem, jak bojovat o převahu. Ale jedná se v důsledku pouze o kopii starší hry, která navíc kladla mnohem větší důraz na přímé souboje hráčů o pozice. Café Fatal ale vypadá pěkně a dobře se i hraje, pokud chcete jen tak příjemně marnit čas. Rozhodně se ale nejedná o žádný hit.

+ solidní převahová zábava
+ jednoduchá pravidla
+ omezení pokládání kostek