Recenze: Cahoots – za společnými cíly

cahoots-01

Nastal čas číst si myšlenky. Jen tak můžeme uspět tváří v tvář hrozbě, která se řítí zpoza kopce. Čekáme po stranách údolí, které se rozkládá na vrcholku. Kouřová signalizace při organizaci překvapivého útoku nám nepomůže, protože fouká příliš silný vítr. Nezbývá než se spolehnout na gesta a na sehranost našich generálů.

Trochu jsme si příběh museli přikrášlit, protože nová hra Cahoots si na vás žádný nepřichystala. Její designér Ken Gruhl se soustředil hlavně na mechanismy a přesto se jeho hra prosadila na vydání s naprosto jednoduchou grafikou (respektive prakticky bez ilustrací) ve výběru vydavatelského domu Gamewright.

Hráči pod nenápadným zelenomodrým víkem najdou pouze dva balíčky karet a nic víc. Ty menší čtvercové hráči zamíchají a vyloží do středu čtyři z nich. Tím vytvoří startovní úkoly pro celý tým hráčů, ale jejich zásoba ještě bude pokračovat a počet karet v dobírací hromádce zadání odpovídá zvolené obtížnosti. Z větších karet a jejich zamíchaného balíčku dostanou hráči každý čtyři kusy, další sada vytvoří startovní čtyři hromádky a partie je zahájena.

cahoots-04

Hráči se střídají na tahu a vždy musí zahrát jednu kartu z ruky na jeden z dostupných čtyř balíčků, jejichž obsah se neustále mění, jak karty překrývají nové. Nová karta ale musí vždy navazovat na tu předchozí a to stejnou barvou nebo číslicí.

Tím na stole neustále vznikají nové kombinace barev a číslic a ty dřív nebo později snad splní jeden z odkrytých cílů. Jakmile se to hráčům podaří, mohou odkrýt nový. Splnění všech číselných zadání musí hráči stihnout dřív, než jim dojde zásoba v dobírací hromádce karet s hodnotami. Pokud se jim to podaří, může celý tým hráčů slavit společné vítězství.

Cahoots ale není pouze o hraní karet na hromádky s vědomým plánem. Hráči totiž mají pravidly výrazně omezené možnosti komunikace. Nikdo nesmí konkrétně popisovat karty ve své ruce, ale tým se musí být schopný domluvit jen v obecné rovině. To je současně ale také slabé místo pravidel, protože tahle volnost nemá určenou hranici. A tak někteří hráči mohou být příliš přísní a jiná skupina zase velmi benevolentní. No a to má vliv nejen na porovnatelnost výsledků, ale především na zážitek, který může být pro někoho tímto poznamenaný.

cahoots-03

A je to škoda, protože právě to nekonkrétní dohadování je jinak silnou stránkou zážitku. Hráči totiž sami mají pouze zlomek informací o možnostech týmu a především by se měli snažit nějak spolupracovat.

Jednoduchá kooperativní hra se tímto vším značně komplikuje a není vůbec jednoduché uspět ani v těch nejzákladnějších obtížnostech. Celkem mají hráči na výběr čtyři, z nichž druhé dvě se nám zdají prakticky nesplnitelné.

Čím více hráčů v partii, tím je všechno těžší. Hráči totiž ve vyšším počtu mají mnohem složitější domluvu. Ale naštěstí i v případě neúspěchu nemusí být příliš zklamaní, protože konec nastává už jen malou chvilku po uplynulé čtvrthodině. Do půl hodiny se vejdete vždy.

cahoots-07

Pokud ale hrajete se správnými spoluhráči, umí novinka opravdu překvapit. Na svoji jednoduchost se jedná o poměrně svěží a zajímavý nápad. Navíc v pravidlech najdete i varianty, které vylepšují jinak trochu pokulhávající znovuhratelnost. I přes solidní počet karet úkolů se totiž vše začne brzy opakovat.

Na zpracování bohužel tentokrát není příliš co hodnotit, protože grafika je neexistující a v krabici najdeme pouze karty. Pravidla jsou jednoduchá a popsaná jasně.

cahoots-10

Cahoots je vlastně takové pokročilejší Uno, ve kterém hráči spolupracují. Jen té komunikace bude o dost míň. Ale současně toto přirovnání jasně definuje cílovou skupinu. Opravdu jednoduchá hra bude výborným společníkem pro rodiny s dětmi, kterým se ale do cesty postaví angličtina na kartičkách úkolů. Celkově je Cahoots jednoduchou karetní hrou, která nabízí odpovídající výzvu pro svoje nenáročné publikum.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorKen Gruhl
IlustraceIrina Pechenkina, Ronan Le Maître
VydavatelGamewright, Oya, Brain Picnic, Lifestyle Boardgames Ltd, Nasza Księgarnia, Popcorn Games, リゴレ (rigoler), Schmidt Spiele, White Goblin Games, Zacatrus
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 4
Herní doba20
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(9 voters)
KategorieCard Game
MechanismyCard Drafting, Communication Limits, Cooperative Game, Race
Rozšíření50 Missions: 5 missions bien difficiles!
Alternativní názvy50 Missions, Misión Cumplida, Tippi Toppi, Wszystko albo nic, Кахут, カフーツ, 카훗

Více o hře.

Recenze: Cahoots – za společnými cíly
Cahoots je z hlediska hratelnosti velmi příjemné překvapení. U takto jednoduché hry samozřejmě musíte počítat s některými výtkami, mezi něž patří především opravdu základní zpracování a horší variabilita. Ale z hlediska cílové skupiny a zaměření na koooperativní zábavu je Cahoots opravdu podařeným karetním pokusem. Partie jsou rychlé a výzva s využitím co nejméně komunikace je to pořádná. Rodiny s dětmi si tedy Cahoots dle našich testů snadno oblíbí a to je hlavní.
Klady:

+ rychlá partie
+ podařená hratelnost
+ pořádná výzva
+ varianty
+ dorozumívání mezi hráči
Zápory:

- absence grafiky
- horší znovuhratelnost
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Rising Sun – rozšíření Nespoutaní bohové a Invaze dynastií