Recenze: Cartoona – různobarevné příšerky

Cartoona - balení

Pial byl na Melmeku pastýřem. Jenže ten, kdo na naším planetě chová ovce a stará se o ně má na cizím světě úplně jiný úkol. Stále se stará o zvířátka, ale nejsou to jen tak ledajaká stvoření. Jejich kůže je různobarevná a tvary těl roztodivné. Pečlivým křížením je farmář schopen dosáhnout vždy jedinečného vzhledu. A právě proto jsou jeho zvířata tak ceněná po celém Melmeku.

Jenže pastýř stárne a hledá svého nástupce, což je chvíle, kdy do všeho vstoupíte vy. Naštěstí se hned nebudete muset starat o zvířata, o kterých nic nevíte. Místo toho dostanete do ruky krabici s deskovou hrou Cartoona. Jejím autorem je Robert Burke (potažmo jeho malá firma Robert Burke Games) a celé dílko vyšlo v roce 2012 pod záštitou společnosti Game Salute.

Její váha odpovídá tomu, jako by se uvnitř ukrývalo snad celé stádo zvířat. Ve skutečnosti se pod víkem s ušatými příšerkami a usmívajícími se kopci ukrývá hromada pevných a masivních dílků. Rodinní hráči je možná znají z moc pěkné a pohodové hry Sunrise City (recenze).

Cartoona - připravená hra

Těchto 94 dílků překrývají ještě jiné komponenty, konkrétně pak osm obrovských zástěn určujících současně i maximální počet hráčů. Spolu s nimi je v horních patrech krabice položená také malá bodovací destička, list s úkoly pro nejmenší děti a samozřejmě i celá žlutá pravidla. Mezi přihrádkami po stranách pro zmiňované destičky najdete uprostřed také dva otvory – jeden pro balíček karet, druhý pro figurky hráčů.

Tím nejdůležitějším ale zůstávají dílky s částmi těla malých i velkých příšerek. Kromě části kresby najdete na každém z nich také bodové hodnocení dané kartičky. Části těl jsou v různých barvách a některé dokonce i v duhovém podání, kdy si můžete vybrat barvu, která se vám nejvíce hodí. To na podlouhlých akčních kartách najdete text popisující vliv, který bude na hru mít.

Části těla příšerek se dělí celkem na osm typů – hlavu můžete vyzdobit nejrůznějšími druhy uší a úst, tělo se skládá z přední a zadní části, na které vždy navazují nohy. A všechno zakončuje vrtící se ocásek v nejrůznějších tvarech. Mezi záplavou dílků najdete také tři už hodové obludky, které zabírají pouze jeden dílek.

Cartoona - rozehraná hra

Na začátku partie všechny stavební dílky pořádně zamícháte a postavíte do několika hromádek. Hned vedle nich vytvoříte také dobírací balíček akčních karet, z nichž dostanou hráči do rukou dvě do začátku. Mnohem důležitější je ale pětice stavebních dílků, které si schovají za svoji zástěnu. Pak už zbývá jen stranou položit bodovací tabulku, vybrat barvu figurky a postavit ji na startovní políčko vedle čísla jedna.

V průběhu hry se všichni účastníci střídají na tahu. Jakmile dostanete slovo, ke svým dílkům a kartám přiberete po jednom novém kousku. Dobírat můžete z libovolné hromádky dílků, ale soupeřům je neukazujete a položíte pěkně do bezpečí za zástěnu. Na její vnitřní části máte přehledně nakreslené kompletně všechny dílky, které jsou ve hře k dispozici a rozdělené podle částí těla.

Nyní je pouze na vás, jestli vyložíte dílek a zahrajete kartu. Před sebou můžete stavět v jednu chvíli maximálně dvě příšerky. Pokud máte volné místo, můžete novou začít libovolnou částí těla. Jinak vám ale zbývá pouze možnost přiložit dílek k už rozestavěnému tělu. Při vykládání nemusíte dodržovat barvu, ale každý dílek má svoje jasné umístění a všechny čáry musí přesně navazovat. Ve většině situací například nemůžete zaměňovat přední a zadní nohy a podobně.

Cartoona - rozehraná hra

Přikládáním nových dílků se snažíte dokončit a uzavřít příšerku. Je pouze na vás, jak velkou ji postavíte. Některé hlavy jsou uzavřené, jiné umožňují ještě připojit uši nebo ústa. Jakmile se vám ale podaří dokončit obrázek celé obludky, můžete ji obodovat. Rozhodnutí je ale pouze na vás, protože i později můžete její hodnotu navýšit pomocí hraní karet.

Právě hraní karet umožňuje ovlivnit sestavování, protože jednotlivé listy se připojují k dílkům. A to nejen u vaší příšerky, ale klidně i u některé ve vlastnictví ostatních hráčů. Proto jsou v balíčku nejen karty zvyšující hodnotu nebo vám jinak pomáhající, ale také záludné možnosti, jak kazit snažení ostatních.

Jakmile se rozhodnete, že si chcete za příšerku započítat body, jednoduše sečtete čísla ze všech dílků a započítáte také všechny bonusy nebo penalizace z připojených karet. Nakonec do všeho vstoupí barva, protože jednobarevná obludka vám přinese rovnou dvojnásobek bodů! Jenže čekání na správné dílky může být dlouhé a nezapomínejte, že si tak blokujete možnost sestavit další novou příšerku.

Cartoona - rozehraná hra

Tak pokračuje stavění, přikládání karet a bodování až do chvíle, než se někomu podaří na bodovacím herním plánu dorazit do středu. Tam na něj čeká ptačí budka. Jen tam se cítí každá správná obludka v bezpečí. A vy jako její tvůrce se můžete těšit z vítězství.

Cartoona je neobyčejná stavěcí hra o fantazii a tvorbě neskutečných příšerek. Obsažené ilustrace vás dokonale odzbrojí a jednoduchý herní systém vás bez problémů zabaví bez ohledu na to, kolik vám je let. Pravdou ale zůstává, že tato hra je určená především dětem nebo těm hráčům, kteří dětmi zůstali alespoň v duchu. Dětská představivost je mnohem bujnější než ta naše.

A přesto tu má fantazie řadu omezení. Tím největším je štěstí v losování dílků. Rozestavěné dvě příšerky vás často omezují natolik, že prostě několik tahů jen musíte čekat a dobírat nové dílky. A tím výrazně náhoda ovlivní i váš bodový zisk.

Cartoona - rozehraná hra

Naštěstí se tento problém daří částečně řešit akčním kartám, které ale můžete zapojit do partie pouze s dětmi, které umí číst (a to dokonce anglicky v případě naší země). A protože karet budete mít po několika tazích v ruce dostatek, je výměna dílků nebo přiložení zadního páru nohou dopředu příjemným zjednodušením.

Mnoho zábavy plyne ale z jejich hraní k soupeřům, kradení dílků nebo jejich prohazování. To otevírá další možnosti, jak se dostat z nepříjemné situace. Prostě si vezmete vhodnější dílek od protivníka. Z toho je jasné, že hra je větší zábavou, pokud se partie účastní víc soupeřů, ale díky přítomnosti karet se pobavíte i ve dvou. Padesát bodů dosáhnete velice rychle a hra skončí do půl hodinky. Pokud chcete delší zábavu, není nic jednoduššího, než si nastavit vyšší cíl.

V pravidlech najdete hned několik způsobů, jak Cartoonu hrát. Právě týmová hra pro sudé počty hráčů (čtyři, šest nebo osm) je tím nejlepším, co můžete ve světě barevných obludek zažít. Dílky můžete přikládat nejen ke svým dvěma výtvorům, ale i těm, které patří vašim spoluhráčům. Vaše vylosované části těla se dočkají rychleji svého využití a celá hra obsahuje méně zklamaného dobírání.

Cartoona - příšerky

V jednodušší variantě se hraje bez karet. Tentokrát si všichni losují na začátku tahu rovnou dva dílky, mohou jeden položit a především lze na konci tahu jeden libovolný z ruky zahodit. Díky tomu máte možnost zbavovat se nepotřebných částí těla. Především ale tak dělá pro děti hru přehlednou a právě proto se tato verze nazývá základní.

Jenže Cartoona není jenom hrou, ale funguje i jako stavebnice s nekonečnými možnostmi. S pomocí těchto 94 dílků lze vytvořit podle pravidel naprosto neskutečných 30 milionů odlišných příšerek. A tady do hry vstupují společné úkoly, v jejichž plnění mohou děti soupeřit společně nebo na čas. Ale často si budou jen tak stavět. Díky tomu je bez problémů vhodná už pro děti od tří let věku!

Stavění příšerek je hodně omezené a každý dílek má jasně specifikované místo. Díky tomu máte jasně danou maximální velikost a také možnosti. Současně ale nemůžete popustit uzdu bláznovství a vytvářet naprosto šílené kreace, jako v podobné hře Monster Factory (recenze). Obě hry se zabývají stavbou příšerek, ale přitom k tématu každá z nich přistupuje po svém. Cartoona dává větší důraz na akční karty, Monster Factory pak na volnost.

Cartoona - karty

Cartoona splnila svůj nejdůležitější cíl: zbavila svět jeho hranic. Nezáleží na tom, jak dlouhé máte uši, ale pořád patříte mezi kamarády. Až tak jednoduché bylo všechno, když jsme byli malí. Nyní je vhodná doba se vrátit ve vzpomínkách až tak daleko a užít si zábavu tak, jako by nám bylo sedm. Teprve pak se naučíte Cartoonu milovat tím správným způsobem..

AutorRobert Burke
IlustraceRobert Burke, Luis Francisco
VydavatelRobert Burke Games
Počet hráčů1 - 8
Herní doba40
Minimální věk3 and up
KategorieChildren's Game
MechanismyPattern Recognition, Set Collection, Tile Placement
RozšířeníCartoona: Expansions – includes Heads on Tails and Long Necks, Cartoona: Heads on Tails Expansion, Cartoona: Long Necks Expansion
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Cartoona je krabice plná příšerek nejrůznějších tvarů a barev. Ale je na vás, abyste je postavili z dílků, které vždy obsahují jen nějakou část těla. Můžete si jen tak hrát a stavět ušaté a rohaté kamarády nebo přizvat kamaráda a změřit svoje stavitelské schopnosti ve výborné hře. V každém tahu si doberete dílek a můžete jej přiložit k jedné ze svých rozestavěných příšerek. Jakmile je hotová, dostanete za ni body. Svoje dílky ukrýváte za zástěnou, ale často budete muset chvilku čekat, než vám přijde ten správný. Tohle čekání je proto, že dílky musíte mít při každé hře opravdu dobře zamíchané, protože každou část lze napojit jen jedním způsobem. O všem máte jasný přehled díky zástěnám se seznamem dostupných částí. Hru obohacují akční karty, kterými můžete nejen zvyšovat cenu svých příšerek, ale i škodit ostatním hráčům. Cartoona nabízí svět úžasné fantazie pro děti a jejich rodiče, je to stavebnice a hra v jednom s úžasným provedením a velkým důrazem na fantazii..

+ krásné ilustrace
+ pro spoustu hráčů současně
+ už od 3 let