Recenze: Caverna – Homo Trpaslicus na úsvitu dějin

caverna-01

Carcassone, Osadníci a Agricola, ano, ale přidejte upgrade o 50%; hra, která se líbí, neomrzí a dává smysl; Caverna, to je pecka, kterou nade vše ocení každý pokročilý hráč, vítejte na Olympu deskových her 21. století.

O Caverně, hře kterou neudržíte v natažené jedné ruce déle než byste vyjmenovali všechny obsažené zvířátka, by se dalo mluvit dlouze a dlouze a pak zase z druhé strany. Přejděme tedy jasně a stroze k jádru věci. Uwe Rosenberg, autor, který od již legendární Agricoly z roku 2007 sice vydával každý rok novou hru, ale je jasné, že Caverna z roku 2014 není výplodem jednoročním, ale že ihned po úspěchu Agricoly se Uwe snažil zlepšit kritické momenty této domyšlené farmářské hry a znovu se objevit s již definitivním a věčným produktem. Ano, bezesporu, přímý následovník Agricoly se povedl a německé vydavatelství Lookout Games, stejně jako český MindOK nešáhnul vedle. Caverna, sedláci z jeskyní, se ještě dlouho, nejspíše i desetiletí bude v top 10 deskových hrách držet. Své skalní příznivce si najde vždy a všude.

caverna-08

O čem však hra, která má skoro 400 plastových a dřevěných žeronů a dalších 400 kartonových žetonů, je a v čem je jiná než středověká Agricola? Ve hře se přesunete se svojí mladou rodinou do své jeskyně s krásným výhledem na les. Možností máte spousty, pěstovat, objevovat, rozmnožovat se, chovat různá zvířata, zvelebovat jeskyni a kutat kovy, vyjíždět na válečné výpravy, samozřejmě sklízet a sázet, stejně jako stavět ohrádky či užitkové místnosti, cílem hry není mít nejvíce bodů (haha!), ale mít co nejkomplexnější a nejrozvinutější plánek … dílo boží. Herní doba je 30 minut na hráče (dokud nebudete perfektně znalí hry, počítejte krapek více) a hru lze hrát od 1-7 hráčů. Pravidla jsou zdlouhavá, ale čtivá a jasná. Pro hráče znalé Agricoly jsou zkráceny a rychle uchopitelné. A samozřejmě – je to Uwe, malý stůl vám nestačí.

Především bych ale zde rád zdůraznil pokrok, změny a rozdíly mezi známější a zakořeněnější hrou Agricola. Co je Caverna? Caverna je více materiálu. Caverna je dotaženější ve stěžejních prvcích, Caverna je vyváženější, Caverna nabízí více možností, Caverna vás nedusí celou hru, ale jen první část (J), Caverna by mohla být o 1-2 kola kratší (Agricola možná o kolo delší), v Caverně vede k cíli více cest a zaměření, v Caverně již „navíc“ nedržíte množství random textových karet, v Caverně je opět bohatý a krásný materiál, jen o dva chlupy parádnější, Caverna není vážná, ale je zábavná a hlavně. V Caverně se každému zadaří a odejde s příjemným pocitem. Pamatujete první hry Agricoly? Zapomeňte.

caverna-03

Základní principy hry zůstávají stejné. Proč měnit to, co je hravé, kvalitní, zábavné a zároveň fajn „na palici“. Opět budete posílat své lidičky – trpaslíky na volné akce, které se rozšiřují. Opět se setkáme s obdobným stylem pěstování a chování zvířat, ale to je pouze polovina dění. Další částí je zvelebování vaší jeskyně. Můžete kutat rudu či diamanty, namísto původních kartiček z Agricoly, stavíte přímo z nabídky místnosti, které vám zajistí další výhody, body, či další efekty. Rubíny jsou žolíky a ty se v náročně kombinační hře vždy hodí. Již nemusíte vše měnit po dílku, jedeme ve dvojdílkách, které urychlí váš rozvoj, sic někdy zatíží vaše závity možnou volbou. Nač zlepšovat chajdu z dřevěné na cihlovou a pak kamennou? Vždyť to byla nuda jen kvůli bodům, zde si radši udělejte rozsáhlou a efektivní jeskynní domovinu. Ovšemže, opět je to o krmení a vy než se oddáte rozkvětu (od cca druhé třetiny hry) se musíte soustředit především na stravu. Ale proč kotlík, ohniště a pec? Zvířata, která získáte akcí „nálezu“ a nevejdou se vám do vašich končin prostě hodíte do mlýnku či nasolíte a jíte. Jsme v pravěku, jí se vše a existuje samozřejmě směnný obchod s partnerskými jeskyňkami, již nebudete omezováni a drceni nedostatkem akcí a jídla. Prostě toho v nejhorším více obětujete, ale život jde dál…

A to hlavní? Samozřejmě, nejde pouze mírumilovně žít. Je třeba zbrojit a svou sílu ukázat ve válečných výpravách. Zde se Uwe nepouštěl do přílišné interakce a vzájemného škození, avšak možnost válečných výprav do terénu dává neskonalé množství dalších šancí na zisk krásných zdrojů a ještě dalších hezčích zdrojů. Ano, proč ne, bez výprav, kdy na svého kulatého trpaslíka přiložíte helmu s číslem jeho síly, se neobejdete. A věřte, neproděláte.

caverna-16

Zapomněl jsem na něco? Ano, opět zopakovat, že blyštivý rubín je žolík, tedy opět a opět přemnoho možností, jak každý tah a každé kolo zahrát. V možnosti solo hry se skutečně nebudete nudit a pro zarputilé hráče je zde krásná možnost divokých večerů. Sklizeň a tím i krmení se zde projevuje navíc s variabilním faktorem, který vám spíše poskytne úlevu a zároveň jistotu, že nikdy nebudete 100% vědět, na čem jste.

Co se mi možná na skoro dokonalé Caverně nelíbí? Opětovné výjimky a specifika. Psi se nemnoží, navíc můžou hlídat jakési množství ovcí mimo přidělená místa. Některé dílky jsou přes dvě pole, jiné přes jedno, na druhé straně je jednou důl, jednou místnost, jednou kombinace, či louka, no prostě možná trochu zmatek. Chlév lze postavit i v zarostlém lese? Ano, pro jedno divoké prase. A do dolu osla. U trpasličích akcí nezapomenout postupovat od nejslabšího trpaslíka k nejsilnějšímu. Prostě stále pár pravidel, na které můžete v zápalu jinak jasně a krásně piktografického provedení zapomenout, vy i vaši spoluhráči. Zjistíte tak za 3 kola a jak teď. Rozumím, že tyto prvky dokreslují komplexnost a celkovou propracovanost hry, ale při vysvětlování pravidel a při samotném hladkém průběhu partie jsou spíše na obtíž. To, že samozřejmě se budete natahovat a šahat daleko pro dílky a možná budete až trochu zaplaveni v množství dílků a žetonů, je jasné. Jako poslední možná drobná výtka je, že stále nepřibylo vzájemných doteků a interaktivity.

caverna-20

Ano, samozřejmě, hlavní gró je zabírání si volných akcí, ale proč ještě navíc trochu jemné vzájemné propojenosti, aby si každý nejel soukromně na svém písečku. Nemusí to být plenění soupeřových desek ani dražební směna surovin, ale něco… něco napříč hráči. Napříč hráči, kteří se usídlili ve stejný čas ve stejné kotlině české..

AutorUwe Rosenberg
IlustraceJavier González Cava, Klemens Franz
VydavatelLookout Games, 999 Games, CrowD Games, Devir, Filosofia Éditions, Funforge, Galápagos Jogos, Gemenot, Hobby Japan, HomoLudicus, Korea Boardgames, Lacerta, Ludofy Creative, Mayfair Games, MINDOK, Swan Panasia Co., Ltd., uplay.it edizioni
Počet hráčů1 - 7
Herní doba210
(69 voters)
KategorieAnimals, Economic, Fantasy, Farming
MechanismyAutomatic Resource Growth, Increase Value of Unchosen Resources, Solo / Solitaire Game, Tile Placement, Turn Order: Claim Action, Worker Placement
RozšířeníCaverna: Christmas Chamber, Caverna: Frantic Fiends, Caverna: LARP and Cosplay Postcard, Caverna: Mini Expansion, Caverna: The Forgotten Folk, Caverna: The Forgotten Folk – Adventurers Promo, Caverna: The Forgotten Folk – Halflings promo, Caverna: Water Expansion
RodinaAnimals: Cattle / Cows, Animals: Dogs, Animals: Donkeys, Animals: Sheep, Components: Gems/Crystals, Components: Meeples (Animal) / Animeeples, Components: Wooden pieces & boards, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Caverna (Uwe Rosenberg), Players: Games with Solitaire Rules, Series: Harvest (Uwe Rosenberg), Theme: Mining
Alternativní názvyCaverna, Caverna: Die Höhlenbauern, Caverna: I Contadini delle Caverne, Caverna: il Popolo delle Montagne, Caverna: Los Granjeros Trogloditas, Caverna: Sedláci z jeskyní, Caverna: Пещерные фермеры, Kawerna: Rolnicy z Jaskiń, カヴェルナ: 洞窟の農夫たち, 洞穴農夫, 洞穴農夫, 카베르나: 동굴 속 농부들

Hra Caverna je povedené vylepšení původního úspěšného námětu Agricola. Vše, co vám a vašim farmářkám vadilo, je zde povětšinou potlačeno. Více se můžete soustředit na rozvoj a moře možností je samozřejmě zachováno. Krásná atmosféra, ve které si chvilkami nepřijdete ani jako na „eurovce“. Vaše doly a těžbu skutečně rozvíjíte a vaše hospodaření vzkvétá. A navíc? Žolíkové rubínové možnosti a válečné výpravy s nekonečným výběrem kořisti. Tato hra vám čas zabere a vezme, ale obratem vám vrátí skvělý pocit, zážitek a celkovou dobrou investici.

+ o dva kroky dál než Agricola
+ další a další možnosti tahu
+ povedené vylepšení kladů a potlačení nedostatků Agricoly