Recenze: Century Golem Edition – golemové obchodníci

century-golem-edition-01

Když pomyslíte na obchodníky, většinou si představujete malé, obtloustlé, bytosti. Je jedno, jestli to jsou skřítci, lidi nebo trpaslíci. Všichni sdílí zálibu v cinkajících mincích. Jenže pak potkáte realitu a najdete na tržišti rasy všech tvarů a velikostí. Jeden z nich ale mezi nimi ční ještě mnohem více. U jeho stánku je podezřele prázdno, protože při pohledu na jeho kamenný pohled je jasné, že tady se smlouvat nebude.

Je tu hra, o které jsme si již jednou povídali. Century: Spice Road (aneb Century: Cesta koření) na sebe vzala ještě jednu podobu. A protože se u nás v redakci stala velmi rychle opravdu populární, nemohli jsme u toho chybět. Tentokrát se to všechno obchodování bude dít s jedním cílem – vyměnit kameny pro tvorbu vašich vlastních domácích golemů a proto se hra jmenuje Century: Golem Edition. Designérem této hry je Emerson Matsuuchi a vydala ji společnost Plan B Games v roce 2017. A o distribuci se znovu stará firma Esdevium Games.

Malá krabička si vytváří prostor obrázkem na víku, na němž najdeme obrovského golema, jak si pohrává v prstu s trochu víc vzrostlým smrčkem. Uvnitř hráči najdou jeden list popisující kompletní pravidla a pod ním pak už přikryté čtyři misky, které dohromady tvoří tvar diamantu. Ve hře je ale hráči budou chtít mít rozložené do řady podle hodnoty od žlutého až po nejcennější fialový.

century-golem-edition-08

Mnohem důležitější pro přípravu ale bude balíček velkých karet. Ty rozdělí na tři skupinky. Ta nejmenší hromádka patří karavanám, kartám s deseti prázdnými vozy připravenými na náklad. Jednu takovou kartu si každý z účastníků položí před sebe. Dostane ji ale rozdanou náhodně, protože jedna z nich obsahuje symbol diamantu znamenající pozici startovního hráče. Podle toho dostanou hráči také startovní jmění ve žlutých krystalech a také dvě úvodní karty – jednu Vytvoř 2 a jednu Přeměň 2.

A co zbývající dva balíčky? Ze vzniklých hromádek hráči vytvoří dvě řady karet – pět golemů v té horní a šest obchodníků v té druhé. Dva leví obři dostanou navíc hromádky mincí jako motivaci k jejich koupení.

Hráči se pak dostanou konečně do akce. Každý mohou ve svém tahu provést jednu aktivitu. Na výběr má při tom šanci zahrát jednu ze dvou karet v ruce a při tom využít její schopnost. Může se jednat o jednoduchý příjem drahých kamenů s možností položit je na karavanu, ale také šanci přetransformovat nějakou sadu barevných diamantů na jiné. Takové činnosti se provádí bez čekání a okamžitě. Při tom musí dodržovat limit nosnosti svých vozů, nesmí tedy přesáhnout nikdy deset drahokamů.

century-golem-edition-03

Ale kdyby to bylo všechno, tak by to asi nebyla moc hra. Naštěstí všechny nastřádané diamanty mohou hráči utratit obratem za jednu z karet v nabídce. Golemové nenabízí žádné záludnosti. Jednoduše zaplatí hráč cenu uvedenou ve spodní části a dostane kartu o určité hodnotě vítězných bodů. Dokonce možná jako bonus i jednu kovovou minci, pokud se jednalo o jednu ze dvou karet ležících nejvíc vlevo.

Jenže se dvěma základními kartami by toho hráči moc nezmohli. Proto si mohou koupit libovolnou kartu z dolní řady obchodníků. Tady ale není cena uvedená přímo na kartě. O její hodnotě rozhoduje pozice – čím víc vpravo se karta nachází, tím dražší je její pořízení. Jakmile se totiž hráč odhodlá některou z nich koupit, musí na všechny karty ležící nalevo od ní položit jeden svůj diamant. Na barvě tady nezáleží, ale v ideálním případě pro hráče by se mělo jednat o žluté, nejméně cenné, kameny.

Jak hráči používají karty z ruky a nechávají je ležet na stole, dřív nebo později se dostanou do situace, že by si je chtěli vzít zpět. K tomu ale musí obětovat celý tah, protože se jedná o regulérní akci. I ti nejlepší obchodníci potřebují odpočívat.

century-golem-edition-10

Celá partie má jasně daný počet cílových karet. Jakmile jeden z účastníků postaví tolik golemů, hra okamžitě končí. A zbývá už jen sečíst body. Celkový zisk tvoří nejen suma všech číslic v dolní části karet golemů, ale také získané měděné a stříbrné mince a drahokamy vyšší hodnoty než žluté. Hráč s nejvyšším součtem se stává vítězem.

Century: Golem Edition je hra, ve které si každý z účastníků vytváří svůj vlastní motor na výrobu drahého kamení. Je to opravdu jednoduché na pochopení, jen několik drobných pravidel a souvislostí, ale o to těžší na opravdové ovládnutí. Do hry totiž vstupují nejen taktické a plánovací schopnosti hráče, ale také náhoda.

Ze všech těchto důvodů jsme si hru užívali už minule. No a ono se na ní vlastně z funkčního hlediska vůbec nic nezměnilo. Je tedy znovu třeba vyzdvihnout herní dobu a kvalitu ve všech počtech. I po mnoho partiích si stále stojíme za tím, že hra probíhá skvěle ve dvou i více hráčích. Hráči si sice s více účastníky výrazněji míchají kartami, ale zase to s sebou přináší vyšší zisky z kamenů použitých pro nákupy.

century-golem-edition-15

Samotný motor na tvorbu a přeměnu kamenů je samozřejmě vytvořený z deckbuildingového základu. Hráči si tak sami určují, jaký poměr karet budou v ruce točit. Samozřejmě se vyplatí mít karet v ruce více, protože pak nemusíte tak často dělat odpočívací akci. A protože si hráč sám vybírá, jakou kartu z ruky použije, odpadají jiné potíže s velkým počtem karet.

Ale tím úplně nejlepším na nové krabici je fantastické grafické zpracování! Parádní ilustrace golemů vás nutí nekupovat jen ty nejvýhodnější, ale dělat si radost i těmi méně hodnotnými. K tomu všemu si přičtěte pohádku o stavbě golemů v příběhu, ale především velké kameny diamantů. Dohromady tak dostáváte parádně vypadající hru. Sice není v češtině, ale to je vlastně jen otázka pravidel.

century-golem-edition-19

Century: Golem Edition je hra o chytrém měnění. Je to vlastně takový pokročilý Superfarmář. To, že ukončíte hru získáním pátého (nebo šestého) golem ještě neznamená, že máte vyhráno. Všechno to je krásně jednoduché a elegantní. Ne, nemění se nic od původní hry, takže pokud ji máte, asi není důvod měnit. Jinak je ale Century: Golem Edition výrazným přírůstkem na trhu jednoduchých her pro začátečníky.

AutorEmerson Matsuuchi
IlustraceJustin Chan, Chris Quilliams
VydavatelPlan B Games, Arclight Games, Boardgame Space, Cube Factory of Ideas, Tower Tactic Games
(15 voters)
KategorieCard Game, Economic, Fantasy
MechanismyAction Retrieval, Contracts, Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Increase Value of Unchosen Resources, Open Drafting, Set Collection
RozšířeníCentury: Golem Edition – Bonus Cards 1, Century: Golem Edition – Bonus Cards 2
RodinaComponents: Gems/Crystals, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Century (Plan B Games)
Alternativní názvyCentury: Edition Golem, سنتشري نسخة الغيلان, センチュリー:ゴーレム, 水晶之路:晶石傳記, 水晶之路:晶石傳記

Century: Golem Edition je krásně vypadající hrou, ve které hráči sbírají cenné kameny, mění je za jiné a snaží se tím podle receptů postavit a oživit golemy. Celý průběh je nádherně jednoduchý a přístupný každému hráči bez ohledu na zkušenosti. Všichni si mohou s pomocí nabídky karet budovat svůj vlastní výrobní stroj na cenné kameny. Century: Golem Edition sice nepřináší nic nového do herní formule původní Spice Road, ale i tak nám znovu velmi dobře zachutnala.

+ nádherné zpracování
+ elegantní a jednoduchá hratelnost
+ přístupnost hry