Recenze: Champions of Midgard – lov příšer v éře Vikingů

champions-of-midgard-26

A je to tady zase. Velel jsem už Římanům, vojskům druhé světové války, ale vždycky jsem toužil sedět v čele rady Vikingů. A těžko k tomu může být lepší příležitost než teď. Starý Jarl opustil zdejší svět a za sebou nezanechal žádného potomka a nástupce. Místo toho se může přihlásit kdokoliv z klanu, ale bude muset prokázat, že je toho hoden. Jen jeden nakonec zvládne všechny zkoušky.

I my si můžeme připadat jako cestovatelé časem. Po otevření krabice s deskovou hrou se přeneseme jednou do historie, jednou do minulosti. A tento nový box s názvem Champions of Midgard nás zve do světa Vikingů. Vytvořil ji Ole Steiness a to v roce 2015 pod logem firmy Grey Fox Games s kresbami Victora P. Corbelly. V Evropě se o distribuci postará Esdevium Games. Do češtiny ji měli převést REXhry, ale přednost dostala Blood Rage s podobným tématem. Tak o co jsme tedy přišli?

A takového právoplatného jarla nečeká žádné klidné a tiché vládnutí. To platí také pro jeho volbu, protože tuto čestnou pozici si bude muset uchazeč zasloužit v mnoha bitvách, což nám naznačuje už víko čtvercové krabice plné vln, monster a válečných seker. Uvnitř boxu se ukrývá herní plán situovaný na výšku. Mapa znázorňuje nejen svět klanu, ale také zemi za mořem plnou bájných oblud. A jejich hlava může svému majiteli přinést nekonečnou slávu.

champions-of-midgard-09

Plán pak hráči položí do středu stolu, vybaví jej destičkami obchodu, žetonem kol a především zásobami destiček lodí a různými kartami – ty patří nejen příšerám, ale představují také runy, osud nebo obchodnické lodě. Každý typ má svoji pozici na plánu. Jednotliví účastníci si vyberou svého vikingského vůdce, získá figurky (dělníky) jedné barvy a také startovní zásobu surovin a jednoho vojáka (představovaného kostkou). Svůj žeton umístí na počítadlo a do ruky dostanou jednu kartu osudu. Veškeré žetony, figurky, kostky i kostičky začnou svoji pouť vedle plánu.

Na začátku každého kola se ve hře objeví v mnoha lokacích nové karty. Obvykle to znamená nepřátele, ať už poblíž vesnice v horách nebo za mořem. Vždy kolem sebe rozsévají strach a lidé v okolí prosí o pomoc. Nabídka se zlepšuje, protože s každým kolem přibývají nové karty. A to třeba i karty cesty či run. Vzroste ale také nabídka vikingských bojovníků k najmutí – přidání po kostce od každého druhu válečníka (sekyrníci, lučištníci a mečaři).

V tu chvíli přichází ke slovu hráči a jejich pracanti. Jeden za druhým mohou pokládat po jedné figurce na libovolnou volnou pozici na plánu a tím se přihlásit o danou možnost zisku či boje. Ne každá lokace se vyhodnocuje stejně, a tak zatímco u některých si hráč na její provedení počká, jindy jej čeká okamžitý zisk (nové kostky vojáků, suroviny či slávu).

champions-of-midgard-07

Obvykle ale hráči budou chtít využít svoji armádu kostek a bojovat s nepřáteli v okolí. Pokud je to na souši, pak stačí jednoduché vyslání dělníka. V případě, že boj ale vyžaduje nějakou plavbu, musí si hráč nejdříve nalodit své vojáky a teprve s dostatečnou zásobou jídla je vyslat za moře na bojovou misi. I pro suchozemské souboje ale vždy sám hráč vybere, kolik vojáků ze zásoby do bitvy pošle. Vždy ale musí poslat jen válečníky správného typu, které daný typ padoucha povoluje.

Každý boj odshora dolů se vyhodnotí tak, že se hráč pokusí kostkami svých bojovníků hodit dostatek úspěchů. Duel ale může trvat i více kol, v jejichž průběhu hráči za každý správný hozený symbol přiloží žeton zranění na nepřítele. Ovšem pokud protivník přežije celý útok, uštědří svoji odvetu a hráč za ni bude muset odložit některé kostky bojovníků.

Po odehrání všech bojů se figurky dělníků i kostky vojáků vrátí ke svým majitelům. Každé neporažené monstrum dostane jednu minci, aby se zvýšila jeho atraktivita. Pokud ale nebyl poražený trol, pak každý hráč dostane jeden žeton viny. Jakmile je odehrané osmé kolo, nastává konec partie. Hráči dostanou body za sady nastřádaných trofejí příšer, postavené lodě, nasbírané runy a mince peněz, ale také splněné karty osudu. Součet ale ještě není kompletní, protože hráč si odečte všechny body viny a teprve poté se stává jarlem ten, kdo má bodů slávy nejvíc.

champions-of-midgard-10

Champions of Midgard je klasickým worker-placementem. Jenže zatímco jindy se hráči snaží stavět budovy nebo sbírat body, tady se všechno točí kolem příšer a jejich poražení. A to se neděje jen tak, hráči k tomu potřebují kostky a štěstí. Právě tato kombinace klidného a přemýšlivého posílání figurek na plán s nevypočitatelným důsledkem každého hodu dělá z Champions of Midgard mix, který má něco do sebe.

Na plánu je v každém kole dostatek karet nepřátel, které mohou hráči vyzvat. Kdykoliv tedy máte chuť bojovat, nic vám nestojí v cestě. Jen potřebujete dostatek válečníků, které si můžete kdykoliv najmout a hned je vyslat. A zatímco v horách za vesnicí žije zlý trol, který straší obyvatele, mnohem zajímavější trofeje čekají za vodní hladinou. Jenže aby se tam hráči dostali, musí nejen použít hodně válečníků, ale také je vybavit dostatečnou zásobou jídla.

Suroviny mohou hráči získávat nejen cíleným vysíláním na místa plánu, ale také za každého nevyužitého dělníka lze zkusit štěstí na lovu. Vše je tak dostatečně zajímavé a variabilní. Monstra přichází v náhodném pořadí, bitvy jsou zajímavé a úspěchem si nemůžete být nikdy jistí. Kostky vás mohou zklamat, ať jich máte, kolik chcete. K opravdovému úspěchu potřebujete štěstí i dobrou taktiku a to přestože můžete čas od času nějaký nepěkný výsledek přehodit.

champions-of-midgard-15

Hra bývá často srovnávaná s Lords of Waterdeep. A pro nás se s ní může směle rovnat kvalitou a zábavností. Jenže zatímco ve hře ze světa Dungeons & Dragons je vše pouze výsledkem dobrého plánování, tady jsou kostky. A bitvy na denním pořádku. V tom se obě hry výrazně liší.

Samozřejmě tu platí všechny prvky, na které jste z vysílání dělníků zvyklí. Funguje zde výrazným způsobem blokování pozic. Navíc jednotlivá políčka zvyšují svoji atraktivitu s každým kolem. Každý jarl má navíc svoji vlastní specifickou dovednost, která může při správné použití vývoj výrazně zvrátit. Variabilita by mohla být lepší, protože monster prostě ani tak není dostatek. Utěší snad jen to, že se chystá rozšíření.

Partie jsou jinak dlouhé tak akorát, sahající nějakou minutu přes hodinu. Pobaví bez ohledu na to, kolik soupeřů se o post jarla utká. Ale největší zábava zůstává v počtu čtyř hráčů, kde je více blokování.

champions-of-midgard-21

Champions of Midgard jsou přemýšlivou euro hrou, do které někdo škodolibý přidal kostky. Můžete být proti tomu a křičet z plných plic, že se vám to nelíbí a že kostky do takovéto hry nepatří, ale tentokrát je vše jinak. Ne, Champions of Midgard nejsou hrou, kterou si užije každý. Ale pokud vám zrovna tato kombinace s náhodou sedne, pak dostanete parádní zábavu.

AutorOle Steiness
IlustraceJose David Lanza Cebrian, Víctor Pérez Corbella
VydavatelGrey Fox Games, Corax Games, Czacha Games, Don't Panic Games, Ediciones MasQueOca, Games Warehouse, Lavka Games
(22 voters)
KategorieAdventure, Dice, Fantasy, Fighting, Medieval, Mythology
MechanismyDice Rolling, Set Collection, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníChampions of Midgard: Asian Monsters, Champions of Midgard: Bjorn Hammerblow the Fantastic promo, Champions of Midgard: Despised Promo Card, Champions of Midgard: Draudan and Bergrisar King Promo Cards, Champions of Midgard: Gullinkambi Public Boat Promo, Champions of Midgard: Illr Mia Monster Promo Card, Champions of Midgard: Jalev the Adaptable Promo, Champions of Midgard: Jarl Edition, Champions of Midgard: Meeple Monster Promo Card, Champions of Midgard: Mercenaries Land Journey Promo Card, Champions of Midgard: Merchant Ship Promo Cards, Champions of Midgard: Odin's Trial Promo Card, Champions of Midgard: Polyhedral Dice Promo Tiles, Champions of Midgard: SeeZam Promo Card, Champions of Midgard: Shipwreck Journey Promo Cards, Champions of Midgard: The Dark Mountains, Champions of Midgard: Tower Troll Promo Card, Champions of Midgard: Valhalla, Champions of Midgard: Valhalla – Dark Vordr Promo Card, Champions of Midgard: Valhalla – Kes Bakyr, Champions of Midgard: Valhalla – Sikling Promo Pack, Champions of Midgard: Virtue Promo Card, Чемпионы Мидгарда. Вальхалла и Тёмные горы
RodinaCrowdfunding: Spieleschmiede, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Champions of Midgard, Mythology: Norse, Theme: Vikings
Alternativní názvyCampioni di Midgard, Champions de Midgard, Wojownicy Midgardu, Чемпионы Мидгарда

Champions of Midgard jsou příjemnou lehce složitější hrou. V testovací partii se nám moc líbilo přirovnání k Době kamenné. Je tu sice boj a partie je mírně komplexnější, ale stejně to sedí. Hra je opravdu napínavá a závislá na náhodě. Na mapě je neustále co dělat a to především bojovat s příšerami. Pokud vás přesně to láká, pak vás Champions of Midgard nadchnou.

+ kostky v taktice
+ solidní zpracování
+ samá bitva