Recenze: Chariot Race – symbióza koní a lidí

chariot-race-01

Zavírám oči. Slyším dvojici koní, jak zhluboka oddychují, plni očekávání. Hmatem zkouším pevnost otěží, laskám znak vyrytý v jejich středu. Omotám si je kolem rukou přesně tak, jak by se to nemělo dělat. Ale je to můj startovní rituál, bez kterého se nikdy nevydám na trať. Napínám uši. A už je to tady. Teprve když koně naberou plnou rychlost a cítím jejich sílu, otevírám oči a závod začíná.

Na start se vedle nás postaví také autor Matt Leacock, který měl svoji vlastní vizi o závodní hře. A pojmenoval ji Chariot Race. Reálných rozměrů nabrala nová krabice pod křídly společnosti Pegasus Spiele v roce 2016 a o chvíli později ji představili společně všem hráčům na veletrhu Spiel 2016. Kompletní včetně ilustrací, jejichž autorem je Jarek Nocoń.

A k tomu všemu budou potřebovat především závodní okruh, který složí ze dvou protáhlých puzzle dílků. Ten se ukrývá v menší krabici se sprintujícím čtyřspřežím. Jenže to není všechno, pro každého z účastníků je připravena také karta stavu spřežení. Jsou na ní tři stupnice – po stranách poškození, rychlost a nahoře.

chariot-race-07

Hráči si vyberou barvu, vezmou si tuto kartu (tím dostanou také svůj znak) a na všech třech stupnicích s pomocí plastových šipek označí startovní hodnoty (neutrální trojku na osudu, maximální dvanáctku na poškození a čtyři z možných dvanácti v případě rychlosti).  Účastníci pak postaví svoje kartonové vozy na startovní rošt, vezmou si jeden žeton kol (otočí ho stranou se dvěma delfíny nahoru) a vedle dráhy položí sadu kostiček silničních hvězd (zbraní) a závodní kostky.

Ten, kdo měl štěstí a obsadil první pozici na startu, zahájí celý závod. Jeho tah se bude skládat z několika po sobě jdoucích aktivit. Tou zásadní je hod kostkami. Jejich počet určuje rychlost. Ovšem paradoxně na rozdíl od ostatních her, tentokrát čím rychleji vůz jede, tím méně kostek má hráč k dispozici. To proto, že ztrácí kontrolu – může tedy hůře zpomalovat, ale také má menší šanci získávat další výhody, které kostky skýtají. Jedenkrát může v tuto chvíli svůj výsledek přehodit a to rovnou libovolný počet kostek.

Jenže výsledky kostek nejsou jen jednoduché číselné hodnoty, ale plusové a mínusové změny. O ty patřičně upraví stupnici rychlosti (nahoru nebo dolů). Teprve o tento výsledek se bude moci posunout se svým vozíkem. Za každý bod se posune o krok kupředu. Pouze s pomocí symbolu rozdvojení může dát hráč svým koním pokyn ke změně

chariot-race-03

Čím rychleji se vozy pohybují, tím nebezpečnější je pro ně projíždění zatáček. Každá má na sobě natištěnou číslici obtížnosti, která představuje maximální povolenou rychlost.  Body navíc dávají zabrat celému spřežení a hráči to musí patřičně zaznamenat na stupnici poškození – každý bod nad limit znamená jedno poškození.

Ať už závodník v přechozích kolech jel jakkoliv rychle, jak jeho vůz sbírá škrábance a poškození, ovlivňuje to také rychlost. Ukazatel na stupnici rychlosti tak nikdy nesmí být výš než je aktuální pozice šipky znázorňující poškození. Pokud taková situace nastane, hráč před svým tahem musí tuto situaci napravit – ještě předtím, než dostane možnost házet kostkami.

Navíc za každý symbol Fortuny, který si hráč ponechá, může posunout svůj ukazatel o políčko doprava a tím si připravit půdu pro výhody v dalších kolech.

chariot-race-10

Kromě toho mohou hráči využít náklonnosti bohyně Fortuny, které je naznačeno na stupnici osudu. Za tři tyto body je možné na voze opravit tři body poškození. Přízeň bohů lze ale využít i jinak, například na další přehození kostek.

Vysoká rychlost je ale špatný nápad ještě z jiného důvodu – je tu mnohem větší šance, že do sebe jednotlivé kočáry narazí. Taková srážka znamená dva body poškození pro oba účastníky, což na druhou stranu může být pro jednu stranu občas výhodné. Poslední výsledek kostek je symbol oštěpu, díky němuž na sebe mohou hráči útočit. A kromě hodu touto špičatou zbraní až do dvou políček v okolí a poškození protivníka mohou také nastražit past pro následující kola.

Hráči se svými koníky objedou první a poté i druhé kolo. V průběhu ale snadno mohou být vyřazeni, pokud jejich body poškození klesnou na nulu a s nimi i jejich rychlost. Jakmile jeden ze závodníků dorazí do cíle druhého kola, ostatní dohrají svůj tah (aby měli všichni stejný počet závodních šancí) a ten, jehož spřežení dorazilo nejdále, se stává vítězem.

chariot-race-09

Chariot Race se tváří obyčejně, ale uvnitř krabice se ukrývá zajímavá, taktická a velmi konfliktní závodní hra. Hlavním prvkem je samozřejmě pohyb, to asi nemůže překvapit u žádné hry, ve které se snažíte být první. A i tady jsou základem kostky. Jenže ty neurčují, jak daleko dojedete. Místo toho vám umožní kontrolovat spřežení, zrychlovat a brzdit.

Pohyb samotný pak je jasně daný rychlostí vozíku, která se mění na stupnici s využitím kostek. Jenže tím nejzáludnějším nápadem autora je fakt, že čím rychleji jedete, tím méně kontroly nad vozem máte. To se rovná méně hozených kostek a s tím také horší schopnost zpomalovat. A to hráčům přináší záludná rozhodnutí.

Kromě vítězství na rychlost lze dokonce zničit vůz i poté, co projel cílovou páskou a tím stále ještě ukrást zlatou medaili pro sebe. Stačí se dostat blízko, hodit oštěp a zlikvidovat soupeřův vůz. To je možné jen proto, že závod nekončí po protnutí cílové čáry, ale až po odehrání celého kola. Navíc prohra není nikdy jistá, vždy je možné se vrátit zpět do čela.

chariot-race-13

Na trati ale nejste sami. Vozy do sebe naráží, překáží si, a proto je důležitá také volba závodní dráhy. Jenže uhnout není jen tak. Hráči k tomu opět potřebují pomoc kostek a tedy mít jich pokud možno co nejvíce k dispozici. Právě kostky jsou rozhodujícím prvkem, protože zde úřaduje náhoda. I na to ale autor myslel, protože hráč má jedinou šanci přehodit libovolnou sadu svých kostek (klidně všechny).

Závod vždy trvá dvě kola, která jsou pořádně napínavá. A protože blokování je důležitým prvkem, tak hra je výrazně lepší ve více soupeřích. Zvyšování rychlosti a zase zpomalování do zatáček je dynamické, hra vám nedá spát a neustále se musíte snažit využívat všech možností, které vám kostky poskytnou. Při tom si ale hra zachovává délku tak akorát, tedy kolem půlhodinového trvání.

Jen to zpracování bylo tentokrát trochu odsunuto na druhou kolej. Všechno to vypadá dost lacině, což s ohledem na vydavatele i ilustrátora nedává příliš smysl. Možná bylo vydání Chariot Race uspěchané, aby vydavatel stihl veletrh v Essenu? Těžko říct. Platí ale to, že hra vypadá dost levně a nezajímavě.

chariot-race-15

Chariot Race je ukázkovou závodní hrou, ve které se ale neutkají auta nebo zvířata, ale koňské povozy v pradávném Římě. A s nimi přichází nejen čerstvé téma, ale i hratelnost. Hráči se stále snaží být nejrychlejší, ale potřebují k tomu pouze špetku štěstí, ale především dobré plánování. Právě tak si mohou udržet kontrolu nad vozem. Chariot Race se prostě povedla téměř na všech frontách.

AutorMatt Leacock
IlustraceJarek Nocoń
VydavatelEagle-Gryphon Games, Ediciones MasQueOca, Hobby Japan, Matagot, Pegasus Spiele
(7 voters)
KategorieAncient, Racing
MechanismyDice Rolling, Race
RodinaAncient: Rome, Components: Dice with Icons, Sports: Chariot Racing
Alternativní názvyChariot Race: Das große Wagenrennen, Chariot Race: Dioses de la Arena, Chariot Race: The Great Chariot Race, Course au Colisée, キルクス・マクシムス

Chariot Race se nám jako závodní hra hodně líbí. Nabízí zajímavé využití kostek, které nesouvisí přímo s pohybem, ale pouze upravují rychlost celého kočáru. A navíc čím rychleji vůz jede, tím méně kostek má hráč k dispozici. To má za následek těžké volby a napínavé situace. Hra je to překvapivě konfliktní, protože jezdci po sobě mohou dokonce házet oštěpy a ničit si stroje. Chariot Race je výborná netradiční závodní hra.

+ zajímavé zrychlování a zpomalování
+ narážení i útočení
+ ne úplně náhodné