Recenze: Charly – zvířátka rády med

charly-01

Když vedle sebe posadíte myšku, pejska, králíka a opičku, myslíte, že se mohou jejich chutě shodnout? Zdánlivě neslučitelné pevné zoubky pejsků a malinké jehličky myšek přesto mají něco společného. Alespoň jedna chuť se na jejich obou jazýčcích ohřeje stejně ráda. Nejsou to banány ani sýr, ale překvapivě med, kterým se zavděčíte úplně všem.

Jenže jak už věděl Medvídek Pú, zásoby medu jsou omezené. A právě proto se hráči zhostí rolí jejich strážců v deskové hře Charly. Jejím tvůrcem je zkušený designér dětských her Inon Kohn (Oink!). Novinka vznikla pod záštitou společnosti Abacus Spiele a to současně znamená, že bychom se jí mohli dočkat na skladě (alespoň s českými pravidly) Planety her. Hra vyšla už v roce 2010 a ilustroval ji Patrick Korner.

Obdélníková krabička není nijak velká, ale je překvapivě hluboká, přesně jako žaludek titulního prasátka jménem Charly. To dorazí na party spolu s dalšími zvířátky a vy je musíte dokázat pohostit. Pro všechny, na které se nedostane, bude určený med shromažďovaný v plastové misce.

charly-05

Právě dřevěné žetony ve tvaru kapek medu potěší každé zvířátko, které je nakreslené na kartách v balíčku. Každá taková parta je jinak početná, o čemž napovídají i ikony potravy v rozích karty. Druhá polovina karet pak představuje samotné pokrmy a to opět v různých počtech, ať už jde o mrkvičku, kost, sýr nebo banány.

Na začátku partie položí hráči prázdnou misku do středu. Každý z účastníků pak dostane do svého držení patnáct kapek medu, kterými bude muset upokojit prázdné žaludky návštěvníků, na které se nedostane jejich oblíbeného jídla. Podle zadní strany pak hráči rozdělí karty na dvě hromádky a každý dostane sedm zvířátek a jedno náhodné jídlo do ruky. Z balíčku jídla je odhaleno dalších několik karet (podle počtu účastníků) do středu stolu jako nabídka jídla na stole.

Hráči se ve svém tahu nejdříve budou snažit obměnit karty zvířat tak, aby si vylepšili šance na jejich nakrmení. Mohou k tomu využívat informace ze tří karet ve středu stolu a také jedné tajné, kterou drží v ruce. Všechno toto jídlo bude možné na konci kola v rámci fáze krmení sníst. Nejdřív ale tedy v každém svém tahu může hráč vyměnit jednu kartu zvířete z ruky za náhodně dobranou kartu z balíčku nebo viditelné zvíře z odhazovací hromádky.

charly-09

Kdykoliv v průběhu této fáze má hráč místo výměny možnost ohlásit, že má hlad. V tu chvíli (stejně jako v případě, že dojde dobírací balíček) mají hráči možnost dohrát jedno kolo a tím pozvánky pro zvířátka na party končí. Nastává čas si pořádně nacpat panděra.

Nejdříve ale každý z účastníků odhalí svoji skrytou kartu jídla a přiloží ji ke skupince odhalených pokrmů. Hráči se tedy podle daného pořadí střídají ve vykládání zvířátek ke kartám jídla. U každého stolu (karty) může ležet více karet od různých hráčů až do té doby, dokud není zásoba stolu vyčerpaná. Taková karta se otočí.

Postupně se hráči dostávají do situace, kdy už nemohou nakrmit žádné ze svých zbývajících zvířat. A právě o ty, které zůstanou v ruce hráčům, jde. Za každé zvířátko, které na hladovějících kartách najdeme, musí hráč odhodit jeden ze svých žetonů medu. Partie probíhá až do chvíle, kdy některý z účastníků přijde i o poslední kapku tohoto sladkého moku. Tento hráč je jednoznačným poraženým, zatímco vítězem se stává ten, kdo naopak vlastní medu v danou chvíli nejvíce.

charly-08

Charly je karetní hra, ve které uslyšíte především kručení žaludků. Hladových zvířátek je mnohem víc, než může na party přijít. Je pouze na hráčích, aby vybrali ty správné. Právě jejich zodpovědnost nakonec je, aby se všichni pozvaní hosté do sytosti najedli.

Každý z návštěvníků party má svoje oblíbené jídlo. Tedy až na nenáročné prasátko, které sežere všechno, dokonce i kosti. Ostatně tomu odpovídá i jeho pověst. Právě na využívání těchto univerzálních žolíků hodně leží úspěch hráčů, tedy pokud nějaká prasátka dostanou do ruky. S jejich využitím mohou blokovat pozice protivníkům, což je jeden z nejdůležitějších taktických prvků.

Jak už ale vyplývá z minulého odstavce, velká část úspěchu bude záviset na náhodě. Hráči dostanou náhodnou sadu karet, stejně jako nabídka jídel závisí pouze na štěstí. Tak se může snadno stát, že se okolnosti proti někomu spiknou do té míry, že nebude mít v kole šanci na úspěch. To dělá z Charlyho náhodnou a jednoduchou zábavu a jasně ji posouvá do role odpočinkových rodinných her.

charly-14

Tomuto zařazení odpovídá také obtížnost. Krmit zvířátka budou moci děti už od šesti let, ale potřebují umět alespoň základy počtů. Právě o nich to všechno je a s vykládáním karet si tyto základní součty potrénují. Partie navíc trvá pouhých patnáct až dvacet minut. Zkracovat ji ubíráním žetonů medu není vhodné, protože právě tento počet zaručuje alespoň mírné snížení náhodných výsledků jednotlivých kol.

S hrou je legrace a to především, pokud ji hrají děti. Za to může nejen samotné téma, ale také obrázkové zpracování. Karty a situace v kole je neustále přehledná a to i ve fázi krmení, kdy jednotlivé hladové ikony zůstávají viditelné.

Charly je karetní hrou, která nadchne a pobaví především malé školáky. Ve hře není příliš taktiky, protože hráči musí především pracovat s tím, co dostanou do ruky. Mohou měnit, ale kdykoliv může nastat konec kola, který ohlásí jeden z hráčů. Je to tedy i souboj trpělivosti. Charly je tak příjemnou oddychovou hrou, která baví především děti.

AutorInon Kohn
IlustraceChristian Fiore
VydavatelABACUSSPIELE, Hobby World, Lautapelit.fi
Rok vydání2010
Minimální věk6 and up
KategorieAnimals, Card Game
MechanismyHand Management, Open Drafting
RozšířeníCharly: Picky Pig
RodinaAnimals: Pigs
Alternativní názvyЧарли

Recenze: Charly – zvířátka rády med
Charly je prasátko, na jehož straně je nejen nenáročná obtížnost, ale také pěkné zpracování. To určitě ocení bříška zvířátek, která je třeba zaplnit. Hráči si musí nejdříve vylepšit karty, které dostanou na začátku rozdané. Teprve pak mohou zvířátka pozvat na party, kde už znají velkou část nabízených jídel. Pouze ti návštěvníci, kteří nebudou nakrmeni, jim přinesou záporné body a přiblíží je prohře. Hra je rychlá, napínavá a jednoduchá. Charly nabízí zábavu, kterou děti umí ocenit a funguje velmi dobře jako rodinná zábava pro vstup do světa karetních her.

+ moc pěkné zpracování
+ rychlá hra
+ už pro začínající počtáře