Recenze: City Council – radní musí spolupracovat

city-council-01

Kdo by si pomyslel, že v dnešní době někdo ještě uvidí zakládání města. Zdálo se, že všechny už jsou dávno rozestavěné a rozpínající se. Ale přece tu ještě místo pro jedno je. Na odlehlé africké planině, kam pokrok dospěl až nyní. A teď jsme tu s vizí města, které dokáže pojmout hromady lidí, kteří si dosud o městských podmínkách mohli pouze vyprávět.

Nové město si zkusmo postaví každý hráč, který otevře krabici s názvem City Council. Jejím autorem je Elad Goldsteen a vydavatelskou společnosti Golden Egg Games. Tím se pro nás hra stává pokračovatelem dobrodružného Fallen City of Karez, ale tentokrát je dějištěm současnost. Kromě autora je pod hrou podepsaný také ilustrátor Giota Vorgia a všechno to na sobě nese nálepku roku 2013.

Krabicí City Council nepatří k těm úplně nejmenším hrám. Krabice je orientovaná na výšku a ukazuje pět siluet starostů, kteří dostali na starost jedno nové město. Všechny už prosperují na obrázku, který se skví na víku. Ale my musíme přetočit čas pěkně zpátky na začátek, kam nás přesunout také komponenty uvnitř.

city-council-09

Krabice je plná toho, z čeho se takové město staví. Tím hlavním je pozemek, který představuje rozkládací herní plán. V jeho pravé straně jsou čtvercové pozice pro budovy, které jsou seskupené do barevných zón klasických tří druhů – rezidenčních, industriálních a obchodních. Právě na tomto místě kolem města najdeme také stupnice – ta největší bodovací, ale také menší určující spotřebu města a jeho rozpočet. Napravo jsou pak skladiště a také ukazatele životního stylu a pět křesel předsednictví, které mohou hráči obsadit a získat nějakou výhodu.

Pak nemohou samozřejmě chybět samotné destičky budov (44 kusů), hromada figurek lidí (rozdělení podle barev na dělníky a obyvatele), kostičky (kriminalita, zboží, komunita a znečištění) a pak kulaté žetony hráčů (tři pro každého). Všechny tyto dílky s výjimkou destiček jsou vyrobeny ze dřeva. Zmínit nám zbývá ještě žetony různého určení a především balíček karet laskavostí.

Na začátku partie si hráči vyberou barvu a každý získají jednu identifikační destičku, ale především trojici žetonů. Jeden z nich položí na začátek počítadla bodů, druhý si nechají. Třetí žetony určí pořadí do prvního kola. Pouze první z nich je vybrán náhodně a umístěn na střední pozici radního pro volby. Ten může rozmístit ostatní dva barevné žetony dle svého uvážení. Účastníci dostanou také dvě karty laskavostí.

city-council-10

Plán je pak oživen figurkami dělníků, obyvatel a startovní kostičkou zboží. Hlavní je ale nabídka destiček budov. Ty jsou rozděleny podle barvy na startovní a pokročilé a z těch jednodušších pak je vytvořena nabídka – po čtyřech od jednoduchých i dvojitých dílků.

Partie pak už může začít. A už od začátku prvního tahu se to všechno bude točit kolem rolí, které si hráči pro sebe ukořistí v radě. Tyto pozice se budou přelévat i v následujících kolech podle volby samotných hráčů. Právě toto pořadí pak rozhodne o tom, kdo kdy bude moci hlasovat o plánování rozvoje města.

Každý z hráčů k návrhům využije svůj barevný žeton, ale také společné finance. Mohou tak navrhnout některou z nabízených budov k postavení, ale také zasáhnout do již hotových staveb, přesunout je nebo prodat. O těchto volbách pak všichni budou ještě jednou hlasovat a podporovat si navzájem plány (nesmí hlasovat pro svoje) a to s pomocí jedné figurky delegáta, kterého dostali do začátku.

city-council-15

Ty nejlepší z plánů, které dostaly hlasy, budou potom provedeny. Všechny budovy ležící už na ploše města lze pak aktivovat. Každý z účastníků má na výběr, jestli aktivuje zónu nebo budovu. Je za to třeba zaplatit energií, ale zóna za to nic nepřinese. Jenže nelze použít budovu, jejíž zóna nedostala přísun energie. To využití stavby přinese odměnu natištěnou ve spodní části kartičky, může tedy přinést různé zdroje.

V závislosti na úspěšnosti hráčů a vyváženosti stavu města (hlídá se stav znečištění, kriminality, ale i komunity) a podle toho město buď naláká další obyvatele, nebo jej naopak někteří dělníci opustí. Každé kolo pak je dokončeno změnou trhu budov a kontrolou počtu karet laskavostí v ruce každého hráče.

Právě laskavosti, o které radní žádali jejich známí a následovníci, jsou tím hlavním prvkem. Hráči se nezištně snaží plnit svoje plány a tajně si tak připravovat prostor pro jejich bodování. Na konci každého kola tak mají hráči možnost ohlásit splnění některého z úkolů a získat tak body a to hned ve třech úrovních na každé kartě, podle své odvahy.

city-council-11

Na konci kola, ve kterém někdo získá jedenáctý vítězný bod, nastává závěr partie. Ostatní mají šanci ještě ztrátu dotáhnout splněním karet, ale pak už je opravdu konec. Vítězem se stává ten, kdo nasbíral v součtu nejvíce bodů. Jenže hráči nemají svůj úkol tak jednoduchý, protože kdykoliv může jejich snažení skončit, pokud město ovládne kriminalita nebo odpadky. Pak prohrají všichni.

City Council je unikátní semi-kooperativní hrou, ve které hráči od nuly staví město. Nemohou hrát ale čistě sami na sebe, protože jim to hra nedovolí. Pracují se společnými zdroji a vlastní pouze žetony pro návrhy na počátku každého kola. Tím je hra zajímavá a nabízí něco, co jste asi nikde jinde neviděli.

Velký díl hraní se točí právě kolem správy surovin a jejich přeměny. Právě na to jsou zaměřeny akce budov. Těch je opravdu velké množství odlišných. Hráči musí pomalu rozhýbat ekonomiku, ale stále držet v hlavě svoje zájmy. Karty jsou tajnou informací a o svých plánech opravdu ví pouze oni sami. A karty mohou požadovat leccos od postavení konkrétních budov až po nahromadění určitého množství surovin.

city-council-19

Prvek pouze částečné kooperace se daří plnit na výbornou. Hráči musí myslet na dobro celého města a vyjednávat. Právě díky tomu je hra vynikající ve více protivnících. Dynamika kola je zajímavá, protože nikdo nemá slovo na zbytečně dlouho. Místo toho je každé kolo rozděleno na hromadu fází a často se aktivit účastní všichni současně. Partie přesahují svojí délkou samozřejmě šedesát minut (uvedených), ale ne nějak závratně a čas se tak bude pohybovat kolem devadesátky.

Veškerý boj začíná už zajímavou volbou rolí. Nikdo nemůže být stejným funkcionářem více než dvě kola po sobě. A tyto pozice s sebou přináší každá nějakou tu výhodu, ale především ovlivňují samotné pořadí, ve kterém se dostanou ke slovu. Jenže pak si musí každý vybrat, co chce s městem udělat a musí si to obhájit. Pouze vybojováním hlasů od ostatních radních může právě tento plán být protlačen. To je naprosto jedinečný a skvělý nápad, který s sebou přináší parádní pocit.

City Council je překvapivě poměrně složitá hra. Při čtení pravidel se můžete snadno ztratit, především v důsledku akční fáze. Budovy s různými možnostmi jsou opravdu zajímavé, nabízí různé bonusy, ale také negativa pro celé město. A vy musíte všem těm ikonám rozumět a mít o nich přehled, stejně jako o posloupnosti fází. Trochu za tím stojí také opravdu neobvyklý přístup k některým částem hry.

city-council-23

City Council není bezchybnou hrou. Je delší a je tu spousta manipulace se stupnicemi a kostičkami. Ovšem i přesto si svými nápady a napůl kooperativním pojetím umí získat své fanoušky. City Council si zaslouží vaši pozornost, pokud máte rádi nové nápady nebo hry, kde hráči mohou společně prohrát.

AutorElad Goldsteen
IlustraceGiota Vorgia
VydavatelGolden Egg Games
(5 voters)
KategorieCity Building, Negotiation, Political
MechanismyTile Placement, Voting, Worker Placement
RozšířeníCity Council: Government Agent Expansion, City Council: The Disaster Deck
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

City Council je hra, která nabízí něco nového. Semi-kooperativní stavění města? Zdánlivě bláznivý nápad nabízí boj s kriminalitou a odpadky. Hráči ale mají k dispozici také jedinečné nástroje, jako je volba rolí a především obhajování vlastních plánů. Ostatní pro ně musí hlasovat, aby mohly uspět. Teprve pak může město začít růst a produkovat suroviny. Hra sice je delší a je v ní časté posouvání s kostičkami a žetony, ale je zábavná. City Council je hrou, která je dostatečně jiná, aby mohla překonat i několik drobných zaškobrtnutí. Těch je škoda, protože jinak jsme tu mohli mít opravdu parádní krabici.

+ skvělé nápady
+ hráči si obhajují svoje volby
+ je třeba spolupracovat