Recenze: Club 2% – logická hra pro vyvolené

club-2-17

Vždycky jsem si o sobě myslel, že jsem něco víc. A tak mě velice potěšilo, když jsem se dozvěděl o existenci klubu pro vyvolené. Nebyla to Mensa, kterou už dnes každý zná. Chtěl jsem něco jiného, hravějšího. A zdálo se, že Klub 2% mi tuto šanci poskytne. Přihlášku jsem vyplnil ještě ten den a za týden mi dorazil balíček. V něm byl dotazník a desková hra. Vyřešte všech 84 úloh, jejich řešení nakreslete do přiložených kolonek a pošlete zpět. Nad krabicí jsem strávil dny a noci, ale marně. Poslední úlohy byly nad moje síly. Teď už vím jedno: Podvádět nebudu! Uznávám, že na to prostě nemám..

Je na čase, aby se tajemství o tomhle klubu dostalo ke všem.  Členství čeká na všechny, kteří si pořídí deskovou hru Club 2%. Tato logická hra vychází v režii firmy Piatnik a konkrétní koncept vzešel z hlav Avi Winer a Miki Ganor. Pokud vám tyto jména nezní zrovna rakousky, pak máte pravdu. Poprvé krabice vyšla v roce 2013 pod hlavičkou Lemada Light Industries v Izraeli, kde asi má sídlo hlavní stan tohoto výběrového klubu. A teď se tato možnost dostala i k nám.

Na krabici nás vyzývá čtveřice postav a jeden velký modrý otazník. Hned je zřejmé, že modrá krabice je určena celkem pro čtyři trhy (jazyky). Uvnitř nás uvítají nejen všechny titulní postavičky z víka (želva, hasič, pes a dělník), ale také řada dalších. Každá figurka je vyrobena z pevného plastu a má svůj chlíveček na dně krabice.

club-2-01

Ve zvláštní přihrádce leží balíček 84 karet. Ty odpovídají počtu úloh, na řádcích jsou natištěny podmínky ubytování (vždy jako vztah dvou barevných figurek), nahoře počet domečků čtvrti a dole najdeme na červeném boxu pořadové číslo.  Jak roste, zvyšuje se také obtížnost řešení. Ale než se budeme moci pustit do stěhování, vylovíme z krabice ještě pětici plastových desek představujících domy. Každý má dvě patra, zahrádku a střechu.

Je nám všem jasné, že figurkám jejich chlívečky na dně krabice nestačí. Chtějí bydlet a žít lépe než uzavření mezi čtyřmi temnými stěnami. A právě proto poprosily hráče, aby jim našel nějaký pěkný domeček. Když už ale stavíte, máte na svoje bydlení specifické požadavky – chcete jen některé sousedy a na některá zvířátka můžete být alergičtí, nebo se jich nedej bože bát.

Na začátku si vždy musí hráč vybrat jedno zadání. Podle obtížnosti se může rozhodnout pro libovolné číslo, na které si věří. Přesto doporučujeme procházet úkoly pěkně popořadě od jedničky vzhůru. Pouze tak si užijete hru nejvíc.

club-2-07

Ale zpět k přípravě. Při vybírání karty by měl hráč především dát pozor, aby nechtěně neuviděl zadní stranu karty, na které je natištěno řešení. Podle číslice natištěné nahoře v siluetě domečku si hráč připraví a propojí dílky domů vedle sebe. Tím je vše nachystané na první pokus o řešení. K tomu bude potřebovat figurky, jejichž počet se rovná množství domečků v úkolu (tři až pět). Mohou to být postavičky i zvířátka.

Potom už je úkol jasný. Umístit všechny figurky do domečků tak, aby hráč vyplnil jejich přání natištěná na kartě zadání. Všechny možné podmínky (je jich celkem sedm) jsou podrobně popsané v pravidlech. Každý řádek odpovídá vztahu dvou figurek. Někteří lidé nebo zvířátka tak spolu nechtějí sousedit, jindy nechtějí bydlet ve stejném domečku.

To všechno musí být hráč schopný logicky vydedukovat a dostat se tak k jedinému správnému řešení, které je také uvedeno na zadní straně karty. Jakmile si myslí, že se mu to podařilo, může si svůj úspěch zkontrolovat a případně se posunout k dalšímu úkolu v pořadí.

club-2-11

Club 2% není první dedukční hrou, kterou jsme mohli vyzkoušet, stačí vzpomenout třeba na vynikající Čoko IQ. Ovšem tahle krabice s sebou nese jeden podstatný rozdíl. Úkoly jsou jednodušší a před prázdné domečky tak můžete posadit snadno i čtyřleté dítě. To si bude spíš mít tendenci hrát s figurkami, než aby se snažilo splnit úkoly, ale i tak hra funguje.

Počáteční úkoly jsou ale opravdu jednoduché a vedou malého luštitele pěkně za ručičku. Například první zadání je naprosto jasné a ukáže vám přesně, kde která postavička bydlí. Obtížnost se zvyšuje zlehka a ani v polovině není nějak vysoká a i tak pomáhá čas od času jasným umístěním některé figurky.

O to horší ale možná je fakt, že řešení je rovnou na kartě. Pokud to děti zjistí, budou mít tendenci podvádět a koukat se na řešení. Rozhodně tak není špatný nápad karty obalit tak, aby byla viditelná pouze přední strana.

club-2-14

Velmi nás těší množství karet. Více než osmdesát zadání je opravdu vysoké číslo, které malým hádankářům vydrží poměrně dlouho. Navíc je to všechno pěkně variabilní, protože do hry zasahuje celkem deset různých figurek.

Na hlavolamu se nám nejvíc líbí zpracování. Krásné a pevné figurky dodávají hře opravdu příjemný vzhled a děti si je velmi rychle zamilují. Domečky jsou také výborně řešeny a propojíte je do jedné čtvrti pomocí chytře vymyšlených plotů. Snad jedinou výtkou mohou být symboly zadání, které jsou dost neintuitivní. Ale je zde pouze sedm druhů, takže se brzy naučíte, co který znamená.

Club 2% obsahuje krásné logické hádanky pro ty úplně nejmenší hráče. Malé děti budou kombinovat figurky a posílat je do domečků. Při tom ale musí dodržet podmínky nápovědy a nalézt řešení, jak figurky chtějí bydlet. Club 2% je dedukční hrou, která rozvíjí myšlení už od čtyř let.

Recenze: Club 2% – logická hra pro vyvolené
Club 2% je výborným hlavolamem, který ocení nejvíce předškoláci. Jednoduché úlohy jim umožní trénovat dedukci a logické uvažování. Každý úkol navíc velmi pěkně vypadá, protože se skládá z důmyslně vymyšlených domečků a krásných plastových figurek. Děti se u luštění velmi dobře pobaví a krabice jim vydrží hodně dlouho. Jen musíte dávat pozor, aby nepodváděly, protože řešení jsou opravdu na dosah. Club 2% můžeme ale rozhodně doporučit pro každého rodiče, který chce dát svému potomkovi pěkný a přemýšlivý dárek.
Klady:

+ krásné figurky i funkční domečky
+ dostatek zadání
+ velké množství zadání
+ postupně stoupající obtížnost
Zápory:

- symboly pravidel
- řešení na druhé straně každé karty
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Knížata z Katanu – kníže na hrad