Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Codex Naturalis – encyklopedie všeho

Moje oči a uši nedokážou pobrat všechnu tu krásu přírody, která se kolem mne rojí v okolním pralese a útočí na všechny moje smysly. Nechci jen tak koukat a časem zapomenout, a proto jsem se rozhodl vytvořit kroniku. Jenže popsat všechny druhy je více práce, než jsem si myslel, takže jsem se rozhodl povolat posily – vás.

A s dokumentací budou pomáhat právě hráči, kteří otevřou Pandořinu skříňku jménem Codex Naturalis. Vytvořil ji Thomas Dupont, který byl asi tím záhadným mnichem, který dokumentoval všechnu přírodu. A k pomoci s grafickou podobou si pozval Maxime Morin. Hru vydává francouzská firma Bombyx a české verze se dočkala v produkci distributora MindOK.

Celý kodex se ukrývá v plechové krabičce se čtyřmi sekcemi, které odkazují ke čtyřem přírodním oblastem, které má kronika popisovat. Uvnitř hráči najdou více než stovku karet, které lze rozdělit hlavně na čtyřicítku přírodních zelených karet a čtyřicítku zlatých. S kartami se uvnitř mačká ale také počítadlo, které zůstane ležet trochu stranou v rámci přípravy. Z balíčku nejdříve oddělí ty startovní, ze kterých si každý hráč vylosuje jednu a položí ji před sebe.

Zbytek rozdělí na tři hromádky podle zadní strany (úkoly, zelené a zlaté karty) a z každého typu vytvoří na stole jeden řádek – zamíchaný balíček a dvě vyložené karty. Hráči si pak zvolí svoji barvu, vezmou si odpovídající dvojici žetonů a položí jeden na stupnici a druhou před sebe na svoji jedinou kartu. Do ruky pak dostane dvě přírodní a jednu zlatou kartu a k tomu si vybere ze dvou rozdaných jeden úkol, který nikomu neukazuje.

Jednotlivé karty mají každá zvýrazněné své čtyři rohy, a to na přední i na zadní straně. A právě kolem těchto rohů se točí celá partie, protože jakmile přijde na hráče řada, může jednu ze tří karet v ruce vzít a přiložit ji na stůl před sebe tak, aby překryla jinou již zahranou kartu. Při tom použití zelených karet nic nestojí, zatímco za zlaté se platí surovinami.

Po zahrání karty si musí hráč zase jednu dobrat, a to buď z nabídky čtyř exemplářů nebo se spolehnout na štěstí a líznout si horní kartu z jedné nebo druhé hromádky. 

Hráčův příjem určuje počet viditelných ikon daného zdroje ve chvíli, kdy kartu z ruky hraje. Většina těchto symbolů je na rozích karet a dříve nebo později je hráči překryjí. Některé karty ale mají symbol vytištěný uprostřed, takže se jedná o surovinu, kterou hráč nemůže ztratit a získá ji v každém kole znovu.

Zlaté karty jsou těmi, které navíc hráčům okamžitě dodávají přísun vítězných bodů, které si ihned po přiložení karty do herní oblasti zaznačí na počítadle. Někdy je to pevně dané číslo, jindy je odměna za počet splněných podmínek. K tomu navíc nesmí hráči zapomínat také na úkoly – ať už ty dva společné, tak na svoje tajemství – kartu úkolu, která přinese body na konci partie. Ten nastane, jakmile dojdou karty nebo když jeden ze soupeřů dorazí na počítadle k číslici dvacet. Všichni si přičtou body za úkoly a ten, kdo má největší zisk, slaví vítězství.

Codex Naturalis je překvapivou karetkou, na které oceníte spoustu drobných detailů, ale i ten luxusní celkový kabátek. Výhled na tuhle hru budete chtít mít opravdu dobrý, protože se jedná o lahodnou designovku.

Celé to vyniká především nádhernou jednoduchostí, protože jde o pouhé překrývání rohů karet jinými kartami tak, aby si hráči přišli na co nejvyšší bodový zisk. Současně ale musí umět pracovat také se zdroji a vhodným hraním karet, které drží v ruce. Výběr ze tří je dostatečný, protože je vždy spousta míst, kam lze každou z nich vyložit.

Všechno to je tak trochu náhodné, ale stále mají hráči svoje bodovací zisky pod kontrolou. I dobírání je o štěstí jen částečně, protože je na výběr vždy z řady karet. To mnohem víc určí úspěch každého z účastníků jeho tajný úkol, který musí být schopný splnit s nabídkou karet, které v průběhu partie dostane.

Hra je taková skládačka, kde jednotlivé dílky (tady karty) musí do sebe zapadnout co nejlépe. Někdy sedí víc, jindy méně, ale ve hře nejsou žádná omezení. I přes zajímavou a narůstající sadu voleb se samotný děj hry vejde do půl hodiny, a dokonce se umí roztáhnout i méně, pokud jednotlivé tahy budou ubíhat plynule.

Karty a úkoly se točí kolem sbírání sad, jejichž úspěšnost je pak hodnocena úkoly. Čím více, tím lépe, přičemž dva úkoly jsou veřejné. Snaží se o ně všichni a díky tomu je o odpovídající karty ve společné nabídce boj. Ale je dobré, že může každý z účastníků překvapit a zvrátit vývoj partie až na úplném konci.

Nejlepší je hra ve dvou, kde její povaha vynikne nejlépe. S více hráči se totiž do průběhu začne vkrádat drobné čekání, které může trochu narušit prožitek. I tak je ale hra stále zábavná. Codex Naturalis je taková nenápadná abstraktní hra převlečená za hru karetní. Tomu vlastně odpovídá i její grafický kabátek. Není to sice žádný Azul, ale zábavnost jí rozhodne nelze upřít a všichni účastníci si ji užijí. Codex Naturalis je drobnou chytrou karetní hrou, ve které sice rychle zapomenete na to, že tvoříte nějakou encyklopedii, ale nijak vám to nenaruší celkový výborný prožitek.

Recenze: Codex Naturalis – encyklopedie všeho
Codex Naturalis je hra, která klade jednu kartu za druhou, pěkně roh přes roh, aby se překrývaly symboly surovin. Právě ty jsou potřeba k vykládání vzácných a hodnotných zlatých karet, které jim přinesou vítězné body. Každý si staví svoji vlastní mozaiku a snaží se tak splnit úkoly, ať už ty veřejné nebo svůj tajný. Vše to je rychlé, hlavně ve dvou, a má neuvěřitelný design karet. Codex Naturalis působí jako encyklopedie vizuálně, ale herně je to sbírání sad. Chytré a zábavné.
Klady:
+ luxusní vizuální stránka
+ zábavné překrývání rohů karet
+ tajný úkol může zvrátit vývoj
+ rychlá partie
+ jednohubka na pohodové hraní
Zápory:
= ve více hráčích čekání na tah trochu kazí dojem
= jen sbírání sad
4.1
Prozkoumávejte dál
Recenze: Mysterium Kids Poklad kapitána Skřípa – dětská seance