Recenze: Contrast – protiklady se přitahují

contrast-01

Svět je plný kontrastů a protikladů. Věcí a lidí, kteří by spolu zdánlivě neměli mít vůbec nic společného. A o to krásnější je, když pak tyto dvojice odhalíte a zjistíte, že ne všechno je tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Kontrast je prostě krásná věc.

A přesně to si určitě myslí i ve firmě Pink Monkey Games, která připravila karetní hru Contrast. Konkrétně bychom měli poděkovat Julienu Percotovi, který stojí za nápadem. Celý komplet pomohla dotvořit skupinka ilustrátorů, mezi kterými je Annamei, Jr Casas a Cirodelia. A hru si pak pro evropskou distribuci vyhlédla firma Esdevium Games.

Všechno to začíná u malé krabičky, která několika postavami a bublinami vypadá jako další party hra. A přesně to se z ní nakonec vyklube. V tu chvíli pak už visí celkový dojem na vlásku. Dokáže po něm autor vyšplhat vzhůru slávě, aniž by se tenká nit přetrhla? Párty her je tolik a tahle na první pohled může nabídnout jen záplavu karet. Je jich celkem 110 a více než polovina z nich má na obou stranách obrázek. Barvitý a snový, ale také malý, protože karty jsou klasického rozměru a ne větší, jak to bývá u her zaměřených na grafiku zvykem.

contrast-06

Právě z těchto obrázků vytvoří hráči na začátku dobírací balíček, který se případně zmenší podle počtu účastníků až o 30 (ze 70) karet. Jednotliví účastníci dostanou pak každý sadu karet symbolů a to ve zvolené barvě. Jedná se o šest karet, které ukazují vždy nějakou vlastnost – barvu či tvar. Po zamíchání si každý položí dvě náhodné z nich před sebe obrázkem nahoru. Zbylou čtveřici si ponechají v ruce.

Alespoň na chvíli, protože se ihned všichni vrhnou do prvního kola. Hráči se podívají na horní obrázek balíčku a vyberou ze svých osmi dostupných symbolů (po dvou na čtyřech kartách) jeden, který ji podle jeho názoru nejlépe vystihuje. Tuto kartu pak položí před sebe tak, aby zvoleným symbolem (na kartě jsou dva) byl blíž k obrázku uprostřed.

Rivalové mají vlastně tolik času, kolik potřebují. Ale to platí pouze do chvíle, kdy všichni ostatní svoje obrázky zvolili. Poslední, kdo to neudělal, tak musí učinit do limitu několika vteřin. Ostatní hráči počítají do tří. Poté všichni odhalí své zvolené symboly a zjistí, který byl zvolen nejčastěji. Ten je vítězný. Ale pouze v případě, že se o vítězný počet nesdílí více symbolů.

contrast-03

Každý z účastníků, který zvolil ten správný vítězný symbol, si vezme jednu kartu z hromádky obrázků. Ta poslouží jako vítězný bod. Svoji použitou kartu poté hráči vymění za jednu z těch, které mají na střídačce před sebou. Tím se vždy točí nabídka parametrů v ruce a nikdy hráč nemá v ruce kompletní sadu na výběr. Partie pokračuje dalšími koly až do chvíle, kdy je dobraná celá středová hromádka. V takové chvíli vítězí ten, kdo nasbíral nejvíce bodů (obrázkových karet).

Contrast je opět hrou, ve které se hráči snaží napodobit volbu ostatních. Všichni účastníci musí odložit své originální vnímání a snažit se zvolit to, co by si vybrali i ostatní. Obrázky jsou zajímavě zvolené a nikdy nedávají jednoznačnou volbu.

Velmi zajímavé je především omezení volby karet, protože nikdo nemá na výběr z kompletní sady. A protože v prvním kole o zablokovaných kartách rozhodne náhoda, pořádně tím všechno zamíchá. Současně je ale dobré, že všichni neustále mají přehled o tom, jaké symboly mají ostatní dostupné. Této znalosti je třeba uzpůsobit svoji volbu, protože jen tak je možné být v té skupině nejčastěji zvolených symbolů.

contrast-10

Velmi záludné jsou dva typy karet. Hráč může zvolit barvu nebo tvar a tím se zcela odlišit od ostatních. No a to tady rozhodně nechcete dopustit. Současně ale právě tyto momenty mohou někteří z hráčů vnímat jako náhodné. Jak se chcete opřít o nějakou jistotu? To tady nelze. Žádná taktika nestačí, je potřeba štěstí. A přesně tady se Contrast řadí bez otázek do kategorie party her.

Pokud by vám připadalo odhadování volby ostatních příliš jednoduché, můžete zvolit pokročilou variantu. Ta zamkne pro každý tah rovnou tři karty, hráč tedy má na výběr pouze šest symbolů. Díky tomu je mnohem složitější se shodnout a navíc musí klást mnohem větší důraz na to, jaké obrázky mají ostatní vůbec k dispozici.

Na krabici najdete doporučení rovnou od dvou účastníků až po maximálních šest. Tady ale čísla trochu klamou, protože ve dvou mohou hráči bojovat pouze v kooperativní variantě. Snaží se tak nasbírat v průchodu balíčkem co nejvíce bodů. Naopak ve vyšších počtech je hra mnohem větší legrace a stejně tak body přibývají lépe. Proto ji doporučujeme především v pěti nebo šesti účastnících, ale i v nižších počtech pobaví. A to všechno bez ohledu na počet účastníků si užijete během patnácti minut.

contrast-15

Velkou zbraní této hry jsou pochopitelně i ilustrace. Bez nich by takové popisování obrázků nebylo zdaleka kompletní. A kresby jsou opravdu pěkné, fantastické a variabilní. Jsou v nich identifikovatelné různé styly několika autorů, ale navzájem se nějak nebijí a působí i tak docela kompaktně. Samotné symboly na kartách jsou dobře zvolené a jejich význam je na první pohled patrný.

Contrast je vynikající party hrou, která prověří odhad všech zúčastněných hráčů. Obrázky mohou pro každého znamenat něco jiného, ale tady je třeba myslet podobně, jako soupeři. Pouze tím, že budete součástí většiny, můžete získat body a na konci slavit vítězství. Contrast je fajn karetní zábavou, která je rychlá a nezklame nikoho, kdo bude očekávat správně lehkou party zábavu.

AutorJulien Percot
IlustraceAnnamei, Jr Casas, Cirodelia, KPG Ivary, Saphatthachat
Vydavatelhobbity.eu, Mancalamaro, Pink Monkey Games, Top Toys
KategorieCard Game, Party Game
MechanismyPattern Recognition, Simultaneous Action Selection, Voting
Alternativní názvyKontrast

Contrast je podařenou party zábavou, která nechá hráče popisovat obrázky s pomocí symbolů a zobecňujících významů. Nabízí díky tomu lehkou a příjemnou partii, která pobaví a odreaguje. Nejzajímavější na celé hře jsou zamčené karty a možnost s nimi pracovat. Bodování je pak klasické při shodě s ostatními. Contrast si zaslouží pochvalu a funguje výborně hlavně ve vyšších počtech. Díky tomu si udělá místo na trhu party her a pobaví mnoho hráčů.

+ příjemná party zábava
+ vždy pouze část karet k dispozici
+ je potřeba trocha štěstí