Recenze: Cyclades – bohové se zlobí

cyclades-01

Bohové hledají svého šampiona. Naše ostrovy už několik let sváří válka. Zdálo se, že vítězství je ještě daleko, jenže všechno se změní. Na území Argosu se objevila medúza a způsobila zkázu mezi jeho vojáky. Nakonec se ji podařilo udolat, ale znamená to pouze jedno – bájné bytosti vystupují ze stínů, aby pod vlajkou bohů rozhodli o výsledku této války.

Souostroví Kyklád je bojištěm, které vás zve do svého nitra. Mohou za to autoři Ludovic Maublanc a Bruno Cathala, kteří vytvořili už v roce 2009 deskovou hru s názvem Cyclades (Kyklády). O ilustrace se postaral Miguel Coimbra a společné dílo všech vyšlo pod záštitou francouzské společnosti Matagot. A protože jsme dostali do redakce k recenzím obě rozšíření – Hades a Titans, přišel nejhodnější čas si nejdříve představit původní hru.

Cyclades je hra, která se nachází ve velkolepé a velké krabici. Ta má protáhlý tvar a na jejím víku najdeme výjev z bitvy o jedno z Řeckých měst. Uvnitř najdeme především opravdu velký herní plán (lze upravit podle počtu hráčů), který po rozložení na stole vytvoří čtverec. Jako bohové shlížíme dolů na souostroví poseté kruhovými políčky. V rozích se na mracích vznáší prostor pro karty.

cyclades-05

Většina dalších prvků v krabici je vyrobena z kartonu. V první řadě stojí na vycvakání velké desky bohů. Ty jsou čtyři a ukazují stupnici, která bude využita při aukci, ale také ikony popisující schopnosti. Dále jsou tu žetony mincí, šestnáct žetonů rozkvětu a také padesát čtvercových destiček budov různých typů. Nechybí ani trocha karet, které představují kněží, filozofy a bájné bytosti. Ty jsou tu ale přítomné fyzicky v podobě krásných miniatur.

Pro jednotlivé hráče je připravena sada figurek – dva sloupy, osm lodí, stejný počet vojáků a tři žetony. K tomu dostane každý z účastníků do začátku jednu zástěnu, za kterou si bude pečlivě ukrývat svůj majetek. Ale zatímco pět zlatých mincí, které tvoří počáteční jmění, může položit do úkrytu, všechny figurky jeho barvy musí být rozloženy viditelně před zástěnou. Část svých vojsk ale rozmístí vojevůdci na plán podle nákresu v pravidlech. Každý z účastníků bude mít na začátku pod svojí kontrolou dva ostrovy.

Vedle herního plánu umístí hráči desku nabídky a k ní připojí také všechny stupnice bohů. Na škálu pořadí pak hráči náhodně rozmístí jednu svoji figurku sloupu. Karty jsou pak podle balíčků zamíchané a rozloženy na příslušná místa. Všechny ostatní žetony začínají souboj vedle plánu.

cyclades-04

A bitva může začít! Začátek každého kola odhalí tři bytosti, které se budou potulovat po souostroví ve službách bohů a budou čekat na to, jestli si je někdo pronajme. Jejich karty se vždy náhodně odhalí a posouvají po několika polích. To destičky bohů jsou vždy nově zamíchané a rozložené v jiném pořadí, které ovlivní aktivaci. Hráči ale především obdrží svoje příjmy za kontrolované ostrovy – každý žeton rozkvětu na ostrově pod kontrolou (nebo ve vlastnictví hráče) přináší jeden zlaťák.

Poté následuje dražba o přízeň bohů. K tomu hráči používají sloupy a v určeném pořadí si volí bohy. Jenže to, že se přikloní právě k němu, ještě není jisté. Jak už jsme řekli dříve, u obrázku každého božstva je stupnice značící množství zlaťáků, které je hráč ochoten obětovat. Ostatní v pořadí jej ale mohou přebít. V takovou chvíli si překonaný generál vezme figurku zpět a musí ji položit k jinému bohovi. Pokud nemá dostatek financí, aby přebil ostatní nabídky u všech bohů (nebo nechce), může si zvolit Apollóna, který oběti nepřináší a jako jediný dokáže posloužit více hráčům za kolo.

cyclades-10

Poté, co všichni hráči provedou oběť nějakému bohu a každý (kromě Apollóna) má pouze jednoho služebníka, mohou postoupit do další fáze. Nejdříve ale musí zaplatit nabídnutou částku ve zlaťácích. Vykonávání akcí může pak propuknout a to odshora dolů ve vylosovaném pořadí božských destiček a v libovolné kombinaci akcí, které jsou v nabídce daného božstva. Tím hlavním pro válku je verbování nových jednotek. To lze provádět u všech božstev, ale pokaždé trochu jinak.

Zatímco Áres přinese svým věřícím vojáky (jeden zdarma, další za příplatek), zatímco Poseidón nabízí loďstvo. Athéna a Zeus pak také umožňují verbování, které ale není přímo zaměřené na válku. Mluvíme o filosofech (přináší hráči možnost mít metropoli) a kněžích (snižují částku zaplacenou v dražbě).

Když je hráč vyzbrojen, uvítá určitě možnost svými vojsky pohybovat. Pohyb je opět rozdělen podle bohů, takže pozemními jednotkami pohybuje Áres a vodními Poseidón. Jednotky lze přesouvat nejen po pevnině, ale také mezi ostrovy. Ty ale vždy musí být propojeny řadou hráčových lodí, které je třeba překonat naráz.

cyclades-17

Jakmile na sebe narazí dvě vojska (ať už lodě nebo ozbrojenci), nastává boj. Ten se skládá z jednotlivých kol, které vždy zahrnují jeden hod kostkou pro každou ze stran. K výslednému číslu hráči přičtou počet svých vojáků zapojených do bitvy a tyto součty porovnají. Nižší součet prohrává šarvátku a musí odstranit jednu jednotku. Obránce se poté může rozhodnout ustoupit, ale musí mít kam. Teprve poté následují další kola bojů až do chvíle, kdy je jedna ze stran zcela zničena.

Tak mohou generálové dobývat ostrovy. Každý takový nově zajatý ostrov mu přinese větší příjem pro další kola. Navíc ale lze na pevnině stavět i budovy, která pak přidávají bonusy k obraně (přístav k vodní bitvě, pevnost k pozemní). Kromě nich to jsou také chrám a univerzita. Pro jejich postavení je ale třeba opět zvolit správného boha a zaplatit peníze.

Každý, kdo zvolil nějakého placeného boha (tedy ne Apollóna) může do hry povolat bájné bytosti z nabídky karet. Musí zaplatit částku uvedenou na daném poli a pak může využít její speciální schopnosti.

cyclades-19

Jakmile hráč provede všechny kýžené akce, přesune figurku na nejnižší volné políčko ve sloupci pořadí. Po aktivaci všech bohů, včetně Apollóna, který svému ctiteli přidá zlaťáky a požehná ostrov na plánu (větší výnos), je čas na další kolo zase pěkně od začátku. Cílem všech hráčů je být tím prvním, kdo postaví dvě metropole. K tomu je třeba vlastnit všechny čtyři typy budov a také najmout čtyři filosofy. Partie pak okamžitě končí vítězstvím hráče, který je má pod svojí kontrolou.

Cyclades je velmi zajímavou válečnou hrou, která nabízí v první řadě opravdu promyšlenou volbu akcí. Aukce tady fungují na jedničku a mají velice zajímavý průběh. Hráči se snaží ukořistit pozici u některého z bohů levně, ale za riziko, že budou poté vytlačeni někým jiným. V takové situaci musí odejít s prosíkem k jinému božstvu.

Tohle přebíjení baví a současně napíná všechny hráče od začátku do konce. Všech pět pozic má svůj jasný smysl a žádný bůh tu není do počtu. To je také dílem toho, že všichni vlastně umí všechno, jen trochu jinak.

cyclades-26

Boje jsou jednoduché a jsou sloučením náhody a síly vojska. Ideální kombinace, která nemůže zklamat nikoho. Bez nich to navíc nejde, protože hráči už na začátku mají nějak ostrovy rozdělené. A pouhým postáváním stranou a stavěním se k vítězství dopracovat nemohou. Potřebují agresivní taktiku a využívat všech možností.

Mezi nimi jsou také bájné bytosti, které dodávají hře další hloubku. Za jejich služby je třeba zaplatit, přičemž nabídka se s každým kolem trochu mění. A protože přístup k nim má hráč bez ohledu na boha, kterého si v aukci zvolil, představují velmi zajímavý prvek celé bitvy.

A přestože se jedná o hru, ve které má válka hlavní slovo, nenajdeme tu vůbec vyřazování hráčů. Všichni hrají až do konce, protože nikdo nemůže napadnout jejich poslední ostrov. Naopak takový prohrávající hráč dostane bonus do dalšího snažení, který mu ještě může pomoci se vzchopit a znovu promluvit do partie. Při tom k vítězství vedou různé cesty a jednotlivé partie se od sebe liší díky

cyclades-32

Díky narůstajícím ziskům a neustálým šarvátkám má hra jasně daný konec, který nepočítá s žádnými vítěznými body. Přesto celá bitva často přesáhne hodinu a přiblíží se devadesáti minutám. Různým počtům hráčů jsou určena jiná rozložení plánu, takže vždy je těsno a málo prostoru. I navzdory aukci pravidla obsahují chytrou variantu pro dva hráče, která funguje a udržuje partii zábavnou i tak! Přesto ve vyšších počtech je hra ještě mnohem napínavější a zajímavější.

Králem celých Cyclades je ale zpracování. Od detailního plánu s netradičně kruhovými políčky, přes kvalitní ilustrace úplně všude až po krásné miniatury. Bájné bytosti umí vládnout hře a přilákat ke stolu i nezkušené hráče.

Cyclades jsou ukázkou precizního a vyváženého designu. Partie obsahuje spoustu zvratů a konec je vždy velice napínavý. Hra vám nedá ani na chvilku vydechnout a umí vyprávět příběh, který si prožijete od začátku do konce s radostí. Tohle je rozhodně jedna z nejlepších deskových her vůbec s fantastickým zpracováním. Pokud to myslíte s hraním vážně, pak Cyclades patří do vaší sbírky.

AutorBruno Cathala, Ludovic Maublanc
IlustraceMiguel Coimbra
VydavatelMatagot, Asmodee, Asterion Press, Bureau de Juegos, CrowD Games, Galápagos Jogos, Kaissa Chess & Games, Lex Games, Rebel Sp. z o.o., REXhry, Surfin' Meeple China, Tower Tactic Games, Взрослые дети
Rok vydání2009
(79 voters)
KategorieAncient, City Building, Civilization, Fighting, Miniatures, Mythology, Nautical
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Auction: Fixed Placement, Auction/Bidding, Dice Rolling, Open Drafting, Set Collection, Variable Phase Order
RozšířeníC3K: Creatures Crossover Cyclades/Kemet, Cyclades: Ancient Ruins, Cyclades: Hades, Cyclades: Hecate, Cyclades: Monuments, Cyclades: The Manticore, Cyclades: Titans
RodinaAncient: Greece, Components: Map (Continental / National scale), Components: Miniatures, Country: Greece, Creatures: Minotaurs, Game: Cyclades, Islands: Cyclades (Greece), Mythology: Greek
Alternativní názvyCyklady, Kyklades, Κυκλάδες, Киклады, 群島爭霸

Recenze: Cyclades – bohové se zlobí
Cyclades jsou hybridem obou škol deskových her – kostkového a tematického ameritrashe a taktického eura. Jejich aukční mechanismus je přístupem k bohům, kteří umožňují hráčům provádět úplně všechno. Jenže válka si žádá oběti, takže boje o malé ostrovy na nás čekají za každým rohem. Bez kontroly není žádný příjem a bez příjmu nejsou vyhlídky na vítězství. Celou hru ještě posouvají dále mytické bytosti, jejichž služby si mohou hráči koupit. Hra funguje ve všech počtech a nabízí rozumně dlouhý a napětím nabitý zážitek. Cyclades jsou parádní hrou.

+ atmosféra a téma
+ luxusní zpracování
+ vítězství nezahrnuje žádné body