Recenze: Dark Souls The Board Game – DarkRoot Expansion

dark-souls-darkroot-01

Pouze pomníky zůstávají po dávné civilizaci. Stavy a ozvěny, které nezaznamenáte, pokud se po nich cíleně nepídíte. Jenže kromě zchátralých pozůstatků jsou tu ještě živí pamětníci. Starodávná stvoření, která překročila práh smrti, a uzavřeli spojení s obyvateli světů, které s tím naším sousedí.

Právě takové příšery se nám postaví do cesty v roli bossů, pokud přijmeme nový úkol. Ten se nachází v rozšíření deskové hry Dark Souls The Board Game, které nese název Darkroot. Za jeho vznikem stojí opět široká sestava autorů: David Carl, Alex Hall, Mat Hart, Bryce Johnston, Rich Loxam, Steve Margetson a Jamie Perkins. O vydání hry se postarala společnost SteamForged Games a distribuci rozšíření, které uspělo na serveru Kickstarter, zvládá s přehledem firma Esdevium Games.

Krabička je o něco nižší, ale o to větší, než box s prvním námi recenzovaným rozšířením Asylum Demon. Plocha boxu je tentokrát využita pro větší počet miniatur. A ty nabízí opravdu zajímavou variabilitu od klasických rytířů, kamenných stráží nebo démonů až po famózní houbičku. Největší role dostala dvojice Artorias a Great Grey Wolf Sif. Právě k těmto dvěma náleží nejen sada karet s vlastnostmi, ale také ukazatel zdraví a balíček karet chování. A to je ve své podstatě všechno, co na hráče v plastovém insertu čeká.

dark-souls-darkroot-05

Připomeňme si ale nejdříve, jak se vlastně Dark Souls hraje. Hráči prochází společnými silami kampaní, na které vždy začínají v klidu ohniště. Každý z účastníků si vybere svého hrdinu s vybavením a vlastnostmi. Tito bojovníci budou ale už od začátku po všech stranách obklopeni zlem.  A ačkoliv mají k dispozici několik oživení, nemusí to stačit. Při vstoupení do nových místností vždy karta setkání určí pozice nepřátel, se kterými se musí pozičním způsobem vypořádat. V Dark Souls jsou nahrazeny klasické čtverce pro pohyb puntíky rozmístěnými po mapě. A s nimi přichází i jiné manévrování. Všichni jsou si najednou mnohem blíž. Aktivní hráč nejvíce láká protivníky, kteří na něj útočí nebo se k němu přesouvají. S pomocí zbraní a kostek útočí, ale monstra se ihned mají šanci bránit. V případě smrti kolegy se celý tým musí vrátit k ohništi, přeskupit a zkusit štěstí znovu. Až nakonec všichni zahynou nebo porazí finálního bosse a zvítězí.

V první řadě tento box ale nabízí variabilitu setkán. Celkem šest nových nepřátel se specifickým vzhledem i vlastnostmi se může objevit kdykoliv kdekoliv, když se vydáte na libovolné dobrodružství. Nezáleží na scénáři. Tenhle nárůst výběru protivníků je výrazným oživením, ke kterému je ale třeba využít a přimíchat do balíčku setkání nové karty s portréty objevivších se protivníků.

dark-souls-darkroot-08

Ale tím vylepšení základního boxu novými komponenty nekončí. Do hry si můžete přidat také nové karty pokladů. Těch je celkem patnáct, a pokud se je rozhodnete použít ve své partii, pravidla doporučují nahradit náhodných patnáct karet ze základu. Tím budete vždy mít zajímavou kombinaci a nikdy si nemůžete být jistí tím, co na vás může v hlubinách katakomb čekat.

Oba noví bossové mohou nahradit finálního hlavního padoucha vašeho příběhu. Oba tvoří pořádně lahodnou výzvu s novými specialitami. Každý z nich je trochu jedinečný a zatímco vlk vás zaskočí svými výpady, Artorias má trochu jiný způsob zahřívání (mechanika Heat Up z klasického Dark Souls).

dark-souls-darkroot-13

A s touto dvojicí je úzce propojená také část kampaně připravená v pravidlech. Je složená ze tří sekcí, každá končí jedním velkým závěrečným bojem. Po cestě k padouchům samozřejmě nechybí klasická setkání, která teprve na závěr kulminují v nervydrásající bitvě s hlavním bossem.

Na rozdíl od minulého boxu tak rozšíření Darkroot přináší naopak navýšení variability. Pokud si tedy chcete pořídit prozatím pouze jednu krabici do svého Dark Souls, pak si můžete vybrat podle svých priorit. Každá krabice má neoddiskutovatelné kvality a závisí pouze na chutích hráče, jestli dá přednost jednomu obrovskému bossovi (za nižší cenu) nebo spoustě figurek (za vyšší cenu).

dark-souls-darkroot-17

Ve prospěch dnes recenzované krabice hovoří nádherný výběr nových figurek. Pokud jste zatížení na miniatury, pak tomuto rozšíření budete těžko odolávat. Jsou tu roztomilé houbičky, ale i hroziví strašáci. To všechno v duchu nekompromisní obtížnosti původní hry. Dark Souls si tedy zachovává pocit beznaděje, o kterém jsme hovořili zatím v každé naší recenzi, která se týkala této série.

Rozšíření Darkroot si rozhodně zaslouží pozornost všech, které baví kooperování u temného Dark Souls. Tahle novinka totiž přidává do hry dostatek nových ingrediencí, aby vás bavila i nadále. Je dobře, že se na hru Dark Souls nezapomnělo v její deskové podobě a díky tomu má zaděláno na opravdový úspěch. A tohle rozšíření tomu určitě pomůže.

AutorDavid Carl, Alex Hall
VydavatelSteamforged Games Ltd.
Rok vydání2018
Herní doba0
Minimální věk0 and up
KategorieExpansion for Base-game, Exploration, Fantasy, Medieval, Miniatures, Video Game Theme
MechanismyCooperative Game, Modular Board, Tile Placement
RozšířeníDark Souls: The Board Game
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Video Game Theme: Dark Souls

Darkroot je dalším úspěšným pokračováním hry Dark Souls. Přináší nášup všeho, co bylo v základním boxu a rozšiřuje velmi dobře variabilitu důležitých komponent. Nezapomíná ale ani na to nejdůležitější – závěrečné padouchy, kteří jsou motivací pro hráče, proč pokračovat. Ale i vracení se pro další a další zážitky tu je podpořeno, protože nové základní příšery se objevují náhodně. Rozšíření Darkroot je kvalitním přírůstkem, jehož koupě rozhodně není chybou.

+ dostatek krásných miniatur
+ obohacuje variabilitu důležitých prvků hratelnosti
+ noví bossové přináší nové schopnosti