Recenze: Dead Men Tell No Tales – i piráti musí občas spolupracovat

dead-men-tell-no-tales-20

Během několika minut bylo hotovo. Piráty jsme zaskočili zrovna, když slavili nalezení pokladu a na hlídce byli jen dva muži. Zlomili jsme i poslední záchvěv obrany. Po lodi jsou určitě ještě ukrytí muži, kteří se budou chtít pomstít. Je jim jasné, že bude chtít bránit svoji část pokladu. Nezbývá tedy nic jiného, než prozkoumávat hořící plavidlo velmi opatrně.

Do výrazně méně využívaného prostředí pirátů nás zve kooperativní hra Dead Men Tell No Tales, kterou od nuly vytvořil designér Kane Klenko (Fuse). Hru pod záštitu svého loga přijala společnost Minion Games a zajistila ilustrace Chrise Ostrowskiho. Hra vznikla už v roce 2015 díky úspěšné kampani na Kickstarteru, ale v roce 2018 se dočkala druhého vydání u příležitosti kampaně na rozšíření (na samostatnou recenzi tohoto rozšíření se můžete také těšit!).

Na víku vidíme právě tu hořící loď, ale na obrázku je v takovém stavu, kdy by asi nikdo rozumný na palubu nevstoupil. Hráči se objeví na pirátské lodi o něco dříve, když se teprve plameny začínají šířit. Z nitra krabice hráči v rámci přípravy nejdříve vytvoří ze čtyř startovních destiček úvodní tvar lodi a zespodu k nim přiloží stupnici explozí (právě k jeho levé straně položí žeton ukazatele výbuchů). Do každé ze čtyř lokací pak umístí kostku (v barvě, jakou napovídá ilustrace uprostřed), ale nejdříve jí musí hodit. Výsledné číslo ohnivé kostky je důležité pro nadcházející partii. Hráči určí obtížnost, kterou se pokusí porazit.

dead-men-tell-no-tales-05

Každý z hráčů si vezme jednu svoji desku, na bojovou stupnici ve spodní části položí žeton a plastový ukazatel únavy nastaví na nulu. Dostane jedu postavu, náhodný předmět a sadu akčních žetonů.  Každý postaví svoji figurku na člun nedaleko startovních destiček. Hráči pak připraví zásobu kostek a karet. Stranou je třeba zamíchat karty Skelitovy pomsty a především destičky místností. Do plátěného pytlíku nasypou hráči dvacítku oboustranných žetonů.

Všichni účastníci týmu se postupně střídají v provádění tří fází svého tahu. Prvním a základním krokem je průzkum lodi. Aktivní hráč tedy otočí horní destičku z nabídky a přiložit ji k lodi tak, aby všechny ilustrace dveří navazovaly a nevedly do zdi. Do jejího středu položí kostku odpovídající barvy a to se správným počtem puntíků. K tomu navíc do nové místnosti položí jeden náhodně vylosovaný žeton z pytlíku. Díky tomu se může objevit před hrdinou poklad, nepřítel nebo třeba i padací dveře.

dead-men-tell-no-tales-01

Druhá fáze je rozhodující. V jejím průběhu se hrdina může pustit do všech těch akcí, které mu pak vynesou slávu. Figurka se může pohybovat (chůzí i během) po lodi, bojovat s ohněm (snížit hodnotu kostky v místnosti) i piráty (bojovat pomocí kostek a karet), sbírat žetony, odpočívat nebo nabírat sílu. Aby bylo jasné, kolik akcí hráči ještě v jeho tahu zbývá, otáčí za každou činnost jeden žeton ze zlaté na černou stranu.

Když si hráč myslí, že se připravil a utratil všechny své akční body, nastává čas na třetí a poslední část každého tahu. Otočí totiž horní kartu Skelitovi pomsty a ty s sebou přináší povinnost zvýšit hodnotu některých kostek (určí je barva a hodnota na kartě), ale třeba i přidávají počet pirátů (deckhand) na daném místě. V důsledku takového zvyšování může místnost vybouchnout (hodnota dosáhne číslice šest) a navýší ještě o jeden bod hodnotu všech sousedních lokací. Za každou explozi si hráči navíc posunou ukazatel.

dead-men-tell-no-tales-11

V důsledku přikládání destiček se může hráčům naskytnout i druhý únikový východ z lodi. Stačí, aby poslední přiložená destička lodi měla na sobě neukončené dveře. K nim přiloží hráči loďku, která bude čekat na své pasažéry.

Jak se hrdinové pohybují po lodi, jejich únava se zvyšuje. Hráči musí svůj ukazatel posunout o tolik výsečí, o kolik je vyšší hodnota ohně v místnosti, do které přichází. To mu v důsledku zcela znemožní vstupovat do některých lokací, stejně jako hráče v pohybu blokuje také přítomnost trojice pirátů na jednom místě. Doplnit sílu si mohou hráči s pomocí pití grogu, který najdou po lodi.

Na místo padlého hrdiny nastoupí hned další. Každý je postradatelný. Ale při tom jde nakonec hlavně o sbírání pokladů. Jakmile jej ale někdo má u sebe, jeho únava roste daleko rychleji a to o celou hodnotu kostky z jakékoliv místnosti, do které vstoupí. Jediným způsobem, jak se tíže zbavit, je dorazit do loďky a vyložit zde zlato do bezpečí. A hráči takových zlatých žetonů potřebují hned několik (podle zvolené obtížnosti), aby zvítězili. Pokud ale místo toho proběhne na lodi příliš mnoho explozí, nelze přiložit novou destičku místnosti  nebo dojde zásoba mužů k doplňování řad hrdinů, hráči jako tým byli poraženi.

dead-men-tell-no-tales-15

Dead Men Tell No Tales je zcela zřejmou variací na úžasně úspěšný Pandemic. A ačkoliv  tu je přesně stejný způsob šíření mezi jednotlivými lokacemi, prvek ohně nám trochu připomene druhou skvělou kooperativní hru Záchranáři. Tentokrát ale hráči nebudou zachraňovat lidi uvězněné ohněm a kouřem, ale poklad, u kterého hrozí, že se potopí a bude nenávratně ztracen.

Tato hra má velký dar překvapit, ať už od ní budete čekat cokoliv. Spolehlivý recept kooperativních her, ve kterých se střídají akce hráčů a špatné zprávy z karet. Je to vždy o tom, jak dobře se se všemi těmi nástrahami dokáží hráči vyrovnat.

Při tom oheň a příšery jsou jen překážky, mezi kterými musí hráči kličkovat. Toto manévrování mezi plameny je to nejdůležitější, ale navíc právě všudypřítomný oheň přispívá k velmi hutné atmosféře. Velkým podíl na tom má také téma pirátů, které hře velmi dobře sluší.

dead-men-tell-no-tales-16

Náhodné rozložení místností, kombinace speciálních dovedností postava předmětů i nepředvídatelné kostky jsou všechny dohromady zárukou, že opakované hraní je výzvou, kterou jen tak snadno neodmítnete. Obecně ale je obtížnost až překvapivě vysoká a hráčům dá každé vítězství pořádně zabrat. Může za to také velmi náročné vynášení pokladů z ohně.

Pokud jste typem hráče, který má rád svoji jednu postavu od začátku do konce, pak tady s tím moc nepočítejte. Bez posil a náhrad za padlé kamarády se neobejdete. Nahraditelnost postav je dalším z důležitých specifik této novinky.

Není jednoduché správně rozdělit pozornost hráčů mezi všechny prvky od boje s nepřáteli, hasením ohně a vynášením pokladů do bezpečí. Najít tu křehkou rovnováhu a při tom ještě hledat neustále se měnící cestu. Proto je třeba ocenit fakt, že si hráči mezi sebou mohou půjčovat akční body a tím ještě lépe vyvažovat svoji spolupráci jako týmu.

dead-men-tell-no-tales-14

Zábava se ukrývá také v řetězových reakcích. Náhodné zvyšování hodnot na kostkách je zdrojem napětí a nejistoty v každém tahu. Hráči musí občas umět riskovat. Někdy se to vyplatí, jindy ne. Ale i po výbuchu je možné situaci zkrotit a ještě sahat po vítězství.

Partie je napínavá a přesto nepřehání svoji přítomnost na stole. Souboje totiž trvají něco kolem hodinky, a jak už to u tohoto mechanismu bývá, ve dvou a třech je to nejlepší. Vyšší počty znamenají delší čekání, protože pět akcí na jeden tah je dost. A pak je tu samozřejmě efekt, který je u této kategorie deskových her častý – pokud mezi sebou máte člena, který rád všechny ostatní kontroluje a říká jim, co mají dělat, pak si hru tolik neužijete.

dead-men-tell-no-tales-18

Dead Men Tell No Tales si bere to nejlepší z kategorie jednodušších kooperativních her. Velmi cennou zbraň k milovníkům zajímavých strategických spoluprací si nese také v podobě vynikajícího zpracování (kostky, figurky, grafika). Dead Men Tell No Tales je lahůdkou, která v některých prvcích překonává i populární Pandemic, ale nese si s sebou zátěž stejných potíží, jako má její předloha.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorKane Klenko
IlustraceJason D. Kingsley, Chris Ostrowski
VydavatelMinion Games, All In Games, Delight, Ghenos Games, MeepleBR
Rok vydání2015
Počet hráčů2 - 5
Herní doba75
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(5 voters)
KategorieExploration, Fantasy, Fighting, Nautical, Pirates
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Pick-up and Deliver, Variable Player Powers
RozšířeníDead Men Tell No Tales: Camille E.N. Promo Card, Dead Men Tell No Tales: The Kraken Expansion, Meeple BR Jogos Promo Pack #1
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Series: Madison Game Design Cabal
Alternativní názvy죽은 자는 말이 없다

Více o hře.

Recenze: Dead Men Tell No Tales – i piráti musí občas spolupracovat
Dead Men Tell No Tales je hra, která se tváří docela nenápadně. Jako další kooperativní hra, tentokrát z pirátského prostředí. Naštěstí ale přichází se svými zajímavými myšlenkami a boj s ohněm krásně kombinují s bitvou o přežití a snahou urvat si pro sebe dostatek zlaťákového majetku. Partie je od začátku do konce naplněná atmosférou a napětím. Hráči uspějí či prohrají spolu. A jejich vítězství nebude nic jednoduchého. Samozřejmě tu zůstávají potíže s tímto typem kooperativních her, ale ani to nemůže hře Dead Men Tell No Tales zabránit, aby mezi konkurencí zářila a nabízela nový, skvělý zážitek.
Klady:

+ skvělá atmosféra
+ znovuhratelnost
+ řetězové reakce výbuchů
+ možnost předávat si akční body
+ zpracování
+ nošení pokladů ven
+ nastavitelná obtížnost
Zápory:

- problém řídícího hráče
- řada prvků je inspirovaných jinými hrami
4
Prozkoumávejte dál
Review: Elysium – a semi-divine box