Recenze: Decrypto – pořádně zašifrované tajemství

decrypto-cz-17

Kdybych byl nepřátelský špión, asi bych to vzdal. Naše šifra je tak dobrá, že prakticky není možné ji prolomit, pokud neudělá chybu jeden z našich agentů. A právě proto si je tak pečlivě vybíráme. Musí vážit každé slovo, protože i jedna jediná chyba může našim protivníkům poodhalit tajemství našeho kódu. A rozluštěný kód znamená konec všech nadějí.

Tak strašné to ale zase nebude. Alespoň ne tady, protože desková hra Decrypto je jen jako a není zase tak blízko realitě nějakého šifrovacího stroje typu Enigma. Tuhle deskovou hru o přenosu kódovaných zpráv si pro nás připravil designér Thomas Dagenais-Lespérance a technickými kresbami to doplnili NILS, Fabien Fulchiron a Manuel Sanchez. O distribuce hry se stará kanadská firma Scorpion Masqué. V češtině hru přináší firma ADC Blackfire.

Jedná se o malou bílou krabičku, jejíž víko je pokryté různými vypínači, kolečky či stupnicemi. Ale všechny jsou jenom nakreslené. Po otevření boxu by se měli hráči okamžitě rozdělit do dvou týmů, každý alespoň o dvou členech. Skupiny protivníků se posadí čelem proti sobě ke stolu a položí si mezi sebe po jedné zástěně. Ta nabízí čtyři kapsy na karty s červenými displeji. Do každého z nich vsunou jednu kartu klíčového slova, kterou dostali ze zamíchaného balíčku. Karty kódů si rozdělí týmy podle barvy zadní strany a položí si jej před sebe společně se zápisníkem. Žetony nedorozumění zůstanou ležet uprostřed.

decrypto-cz-06

Partie se dělí na kola, pro které vždy týmy zvolí svého kódovače (encryptor), současně se ale všichni členové musí v této roli střídat napříč jednotlivými koly. V každém kole tento aktivní hráč dostane do ruky náhodnou kartu kódu, která obsahuje náhodnou sestavu a pořadí tří číslic (1-4), které odkazují na čtyři karty klíčových slov (a jejich pozice) ve společném stojánku. Pro každé z nich musí kódovač vymyslet správnou nápovědu, aby svoje týmové parťáky nasměroval na klíčové slovo patřící k dané číslici a zapsat tuto nápovědu do bločku svého týmu na tři řádky aktuálního kola.

Tyto svoje náznaky přečte nahlas oběma týmům, které se nyní mohou začít radit a pokusit se správně identifikovat číselnou šifru. Skupina hráčů na tahu má pochopitelně výhodu, protože vidí svoje klíčová slova. Protivníci je mohou pouze tipovat podle použitých nápověd a v pozdějších kolech tak mohou dedukcí opravdu odhadovat správně. Právě tým, který není na tahu, má jako první možnost po poradě depeši narušit a uhodnout číselnou kombinaci. Pokud se jim to podaří, získají žeton přerušení. V opačném případě na ně nečeká žádná penalizace. Té se naopak musí bát tým na tahu, který je potrestán pouze v případě, že se na číslici správně nedohodnou.

decrypto-cz-01

Tipy i správné odpovědi poznačí hráči do kolonek v zápisníku a šanci vysílat dostane protější tým. I další kolo může skončit úspěchy či zklamáními a právě výsledné žetony jsou vlastnictvím, které všechno rozhodnou. Jestliže tým dostane druhý žeton nedorozumění, na konci kola je poražen. Kdyby se ale někomu podařilo dříve získat dva žetony přerušení depeše, pak si může tento tým zajistit vítězství bez čekání na chybu protivníků.

Decrypto je novou generací party her, která bez jakýchkoliv skrupulí navazuje na ohromný úspěch Krycích jmen. A zaslouženě, protože její koncept je skvělý! Komunikace týmu a snaha napovídat co nejlépe spoluhráčům je doplněna dedukcí stejného snažení v tahu soupeřů.

Jenže hráči současně při volbě nápověd nemohou vybírat ty nejevidentnější pojmy. Nesmí totiž příliš napovídat protivníkům. Díky tomu má partie neuvěřitelnou atmosféru dvou znepřátelených táborů, kteří se snaží proniknout do šifry toho druhého. Jako byste opravdu byli v nějaké válce a na rozluštění kód závisel váš život.

decrypto-cz-08

Karty se slovy se v průběhu partie nemění, takže použijete vždy pouze osm slov. A protože je v krabici opravdu velký balíček, budete za sebou mít opravdu hodně partií, než se začnou opakovat. A i poté jejich kombinace budou pokaždé jiné.

V partii je samozřejmě nejnáročnější pozice šifrovače. Hráči totiž nesmí v rámci následujících kol použít stejnou nápovědu, jakou zvolili jejich kolegové. Postupně tak musí přicházet s novými, originálními nápady. Tady je ale současně jasné, že kola mají při hledání správných slov tendenci se natahovat. I pravidla nabízí případné zařazení časového limitu.

decrypto-cz-11

Dedukce je pochopitelně neméně zábavná. Hráči musí velmi pečlivě poslouchat nápovědy, a jak přibývají a k tomu se přidávají správné kombinace čísel, mají šanci týmy opravdu včas a správně určit klíčová slova soupeřů. Je tedy naprosto zásadní dávat dvojsmyslné nápovědy, které ale týmovým spoluhráčům budou při tom stále jasné.

Z hlediska počtu hráčů je důležité, aby byli ve hře alespoň čtyři účastníci. V pravidlech sice najdete i variantu pro tři, ale už to není ono. Celkový zážitek pak je připraven na nějakých čtyřicet minut času a vzhledem k obtížnosti je vhodná hra především pro starší hráče. A tahle party se bude muset obejít bez alkoholu, protože potřebujete myslet opravdu čistě.

decrypto-cz-14

Decrypto přenáší na hráče atmosféru průběhem i výborným zpracováním, kde karty jsou čitelné pouze po zasunutí do dekodérů. Nabízí promyšlený a jedinečný zážitek, ke kterému se budete rádi neustále vracet. Pro nás se jedná o velký hit, který si zaslouží pozornost. Jestli to bude taková trvalka, jako Krycí jména, to ukáže teprve čas. Decrypto je ale pro nás rozhodně pecka, pokud jde o kategorii party her.

AutorThomas Dagenais-Lespérance
IlustraceThomas Dagenais-Lespérance, Fabien Fulchiron, NILS, Manuel Sanchez
VydavatelScorpion Masqué, 2 Pionki, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Enigma (Bergsala Enigma), Fantasmagoria, Galápagos Jogos, Games4you, Games7Days, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, Hachette Boardgames USA, Happy Baobab, IELLO, Kaissa Chess & Games, Lavka Games, Lex Games, Portal Games
Rok vydání2018
Počet hráčů3 - 8
Jazyková závislostUnplayable in another language
(30 voters)
KategorieDeduction, Party Game, Spies/Secret Agents, Word Game
MechanismyCommunication Limits, Targeted Clues, Team-Based Game
RozšířeníDecrypto: AI Serial – Bruno Cathala 01, Decrypto: AI Serial – Rob Daviau 01, Decrypto: Expansion #01 – Laserdrive, Decrypto: Klingon
RodinaComponents: Sand Timers, Digital Implementations: Board Game Arena, Mechanism: Give a Clue / Get a Clue, Theme: Retro, Word Games: Guess the Word
Alternativní názvyDecrypto XL, Decrypto: 5th Anniversary Edition, Kódfejtő, Kriptograf, Декодер, Декрипто, デクリプト, 截碼戰, 谍报风云, 디크립토

Decrypto je parádní party zábavou, kterou byste měli mít doma, pokud rádi komunikujete a zkoušíte dedukci. Jedná se totiž o vynikající konkurenci slavným českým Krycím jménům, jde na to trochu jinak a přináší navíc i výtečnou atmosféru. Hra nabízí opravdovou šifrovací válku mezi dvěma týmy, které vymýšlí nápovědy, ale současně hlídají svá tajemství. Decrypto je prostě trefou do černého a zaslouží si hodně velkou pochvalu.

+ skvělá atmosféra
+ výtečná variabilita
+ jednoduchost