Recenze: Descent Výpravy do temnot – Stín Nerekhallu

descent-stin-nerekhallu-20

Víte, proč nejsou hrdinové nikdy opálení a většinou je vidíte zahalené do zbrojí a kožešin? Prakticky žádná práce hrdiny se neodehrává za krásného slunečného počasí. Většinou sněží, prší a fouká vítr. Zlo se ukrývá na temných místech nebo s sebou přináší nepřízně počasí.

Descent: Výpravy do temnot je hra, kterou obklopují legendy. Je tu s námi (včetně první edice) už patnáct let a pořád má co nabídnout. Pořád ji hráči milují. Druhé edice se dočkala v roce 2012 a neustále za sebou má podporu společnosti Fantasy Flight Games. A tak zatímco pod druhou edicí je podepsaná skupinka Adam Sadler, Corey Konieczka a Daniel Lovat Clark, o rozšíření s titulem Stín Nerekhallu se zasloužil Justin Kemppainen. A celý box se zaslouženě dočkal i české verze s logem ADC Blackfire.

A rozšíření ani svými rozměry nechce ustoupit ze slávy a nasazené laťky. Uvnitř na hráče čeká pořádně tlustý manuál, který už vzbudí naděje. A ty nejsou zklamané. Většina z jeho 48 stran je zaplněna novými dobrodružstvími, které hráči mohou ochutnat a pokořit. Naštěstí to ale zdaleka není všechno, ačkoliv dno krabice jinak bude po vycvakání kartonových dílů pouze zpola plné. Je jasné, že na hráče musí čekat nové figurky, ale také karty. Všechno si to projdeme pěkně popořádku, ale nejdříve si zavzpomínáme, jak se hraje Descent. Je to už docela dlouho, co jsme do světa Terrinoth spolu zavítali naposled.

descent-stin-nerekhallu-01

Descent: Výpravy do temnot je dobrodružnou hrou, ve které se někdo musí chopit nejen role dobra, ale potřebujete v partii také někoho, kdo bude skrz naskrz zlý. Právě na začátku partie si hráči mezi sebou zvolí proradného vládce zla (overlorda). Proti němu může stanout i tým hrdinů, který se napříč několika propojenými příběhy probíjí scénářem, až se utkají ve velkém závěrečném souboji. V průběhu partie se rháči pohybují po plánu, mohou využívat terénních překážek a hlavně bojovat. Celý boj se odehrává s pomocí kostek, které proti sobě postaví obě strany. Hrdinové se postupně zlepšují, mají k dispozici vybavení i dovednosti. Jeden scénář ale není ještě výhrou, pouze určí další cestu a tím rozvine příběh.

Jak už jsme naznačili, v Nerekhallu se všechno točí kolem nové kampaně, která se skládá vždy z devíti příběhů. Ty jsou propojené lokací ve městě, čímž se výrazně odlišují od minulých příběhů. Díky tomu funguje jinak cestování, při kterém hráči používají nový balíček městských setkání.

descent-stin-nerekhallu-06

Nejdříve hráči poměří síly ve třech dobrodružstvích prvního aktu. V tom si mohou vybírat libovolné příběhy z nabídky celkem osmi scénářů, přičemž ten následující vždy volí vítěz minulé partie. Už po třech partiích ale kampaň pokračuje mezihrou do druhého aktu a poté do finále. Hra má tedy trochu jinou strukturu a celkově je výborně vyvážená a rozhodně ani jedna strana nebude mít pocit, že má jasně navrch.

Protože se děj odehrává v zástavbě, bylo nezbytné představit v partii také vyvýšení. To hraje důležitou roli nejen v blokování pohybu, ale především v boji. A nechybí také možnost ovlivnit měšťany a poštvat je proti hrdinům, což je možnost, kterou získává vládce zla díky efektu posedlých měšťanů.

descent-stin-nerekhallu-10

Jenže každé dobrodružství může být změněno až třemi způsoby i poté, co už dávno započalo. Tento efekt se jmenuje vliv a je opravdovou novinkou v hratelnosti celého Descentu. Vládce zla si jeden z těchto efektů v nabídce vybere před partií a poté, až dostane pokyn, jej odhalí a tím překvapí hrdiny. Do hry se tím dostává další úroveň napětí.

Každého velmi zaujala specializace bard, který svými písněmi dokáže spoustě speciální efekty karet. Při tom využívá žetonů melodie a harmonie. Právě kolem manipulace s nimi se točí celé využití postavy a dodává bardovi opravdu unikátní hratelnost.

descent-stin-nerekhallu-18

Jsou tu samozřejmě i další drobné lahůdky, jako nová kostka moci, padací mříže a nebezpečný terén. Další zajímavé momenty přichází s novými specializacemi, které umožní hráčům vyvolávat dvojníky nebo stínového pomocníka. Vládce zla ale nemusí mít strach, i on dostane obohacení svého balíčku.

Příšery v rozšíření jsou opravdu odlišné než ty v základu a to nejen na pohled, ale i když se s nimi utkáte na bojišti. A dodávají již tak temnému příběhu opravdu ponurý dojem. Při tom novinka zbytečně nekomplikuje zážitek novými pravidly a přidává jen to nejnutnější, aby udržela celkový dojem čerstvý a zajímavý i pro zkušené hráče.

descent-stin-nerekhallu-15

Jedná se už o druhé rozšíření, které se dočkalo českého překladu. A všichni hráči to vnímali stejně. Stín Nerekhallu je opravdovým rozšířením s důrazem na kvalitu a obrovské obohacení hry. Dlouhá a napínavá kampaň je zdrojem spousty zážitků a s ohledem na počet dobrodružství je výborně znovuhratelná. Není tedy důvod to nějak dále tajit. Stín Nerekhallu je pecka.

AutorJustin Kemppainen
IlustraceHenning Ludvigsen
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, Edge Entertainment, Galakta, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag, Hobby World, Wargames Club Publishing
KategorieExpansion for Base-game, Adventure, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Modular Board, Pick-up and Deliver
RozšířeníDescent: Journeys in the Dark (Second Edition)
RodinaGame: Descent – Journeys in the Dark, Setting: The Realms of Terrinoth
Alternativní názvyDescent: Die Reise ins Dunkel (Zweite Edition) – Schatten von Nerekhall, Descent: Viaggi nelle Tenebre (Seconda Edizione) – L'Ombra di Nerekhall, Descent: Viaje a las Tinieblas (Segunda Edición) – La sombra de Nerekhall, Descent: Voyages dans les Ténèbres (Seconde edition) – L'Ombre de Nerekhall, Descent: Výpravy do temnot (druhá edice) – Stín Nerekhallu, Descent: Wędrówki w mroku (Druga edycja) – Cień Nerekhall, Descent: Странствия во Тьме – Тень Нерекхолла, ディセント第2版拡張 ネレクホールの影, 深入絕地: 暗影魔城

Je těžké si Stín Nerekhallu napříč probíhající kampaní nezamilovat. Nabízí totiž nové prvky do všeho, kde byste je mohli chtít. Začíná to už hrdiny, se kterými se do dobrodružství pustíte. A právě samotná kampaň je výtečně vystavěná a obsahuje řadu nových drobných prvků, které znamenají, že hra působí svěže. Lahůdkou jsou pak nové specializace a městské prostředí. Stín Nerekhallu je luxusním rozšířením, které je naprosto nezbytnou výbavou každého pravého Descenťáka.

+ famózní kampaň
+ velká variabilita (19 scénářů)
+ noví zajímaví hrdinové