Recenze: Disney Sofia Palace Game – růžoví od hlavy až k patě

sofia-palace-party-14

Amulety jsou nevypočitatelné věci. Když jsem si jeden takový dala na krk, najednou mi ukázal cestu. Jenže to trvalo jen do chvíle, než jej to přestalo bavit. Pak mě jen tak z legrace vedle delší cestou, protáhl bažinou i houštím. Ale nakonec jsem i tak dorazila domů.

Není myslitelné, aby život princezny na zámku nesl jinou barvu než růžovou. Pokud s tímto prohlášením souhlasíte, pak určitě oceníte novou dětskou hru Disney Sofia Palace Game, kterou si pro nás připravili ve firmě Ravensburger. Jedná se o novinku z roku 2014, jejíž design vytvořili ve firmě Vitamin-be.de a do češtiny se hra podívala o rok později.

Malá krabička naznačuje i malou hru. A není daleko od pravdy. Když pozdravíme princeznu Sofii v levém dolním rohu krabice, která nám ukáže i její zámek a kamarádky, můžeme jít zkoumat tajemství celého boxu. Jsou tu pravidla ve více jazycích a neomylně růžový herní plán. Po něm se za přítomnosti čarodějek, sluhů a zvířátek kroutí ve spirále trasa vedoucí až k zámku. Každé políčko má svoji barvu a některé navíc i symbol některé z postav. V hromádce komponent pak nemůže chybět ani barevná kostka, postavičky se stojánky a také hromádka kartonových žetonů – amuletů.

sofia-palace-party-02

Na začátku partie si malé hráčky (očekáváme, že hru budou hrát hlavně dívky) rozdělí mezi sebe figurky a umístí je do stojánků. Všechny budou začínat na společném startovním políčku na okraji plánu. Zamíchané dílky amuletů vytvoří hromádku vedle plánu.

Jak se děti dostanou k tahu, hodí kostkou a posunou figurkou kupředu na nejbližší pole stejné barvy. Na kostce ale kromě pěti barev může padnout také symbol amuletu. V tu chvíli si hráčka místo pohybu vylosuje jeden z amuletů. Podle obrázku na jeho dosud ukryté straně se posune zpět dozadu.

To amulet předvedl svoji umanutost a princeznu posunul zpět od jejího cíle. Tím je pochopitelně zámek, jehož dosažení je jedinou podmínkou vítězství. Hráčky se o to snaží, střídají se v hodech kostkou a ta, která jej dosáhne jako první (hodem správné barvy), se stává vítězkou soupeření.

sofia-palace-party-05

Disney Sofia Palace Game je hrou, která je určena už pro tří či čtyřleté princezny. A jako taková se hraje. A přesto dokáže překvapit. V první řadě tu je barevná kostka, která se obvykle používá přesně tak, jak jsme zvyklí. Ale když se malé hráčky dostanou blízko k cíli, budou se muset i vracet, pokud hodí barvu, která už před nimi neleží. A nakonec ta vítězná bude jen a pouze žlutá. S tím souvisí také nečekaná chyba v pravidlech. Ta o posledním políčku na trase hovoří jako o zeleném, což (jak už jsme si řekli) není pravda.

Do hry ale zasahují také amulety. I ty přesouvají hráčky na plánu, která už se svými figurkami dávno minula. Ale kostka míní a štěstí z magického amuletu mění. Ona právě ta náhodnost je pro děti v tomto věku ideální. Naštěstí je ve hře ale dostatek jiných prvků, který udrží jejich zájem a pozornost. Nejedná se tedy o tu úplně nejzákladnější kostkovou chodičku, jak jsme si u her s tématem princezen (Princezny před velkým plesem) zvykli.

sofia-palace-party-07

Souboje jsou rychlé. Hráčkám sice nemusí přát štěstí a na kostce čas od času padne symbol amuletu, ale nakonec se některá z nich podívá do cíle během rozumných patnácti minut. Někdy i výrazně dříve. Co jsme ale nezmínili je fakt, že ve hře se také vyhazuje, pokud figurka hráče skončí na políčku, kde už nějaká princezna stojí. To je možná trochu kruté pro tak malé hráče, ale určitě je možné pravidlo vyřadit a použít třeba až za rok.

Hra je samozřejmě vhodná právě pro ty nejmenší předškoláky. Tomu také odpovídá použití barevné kostky. Jako horní hranice, kdy malé princezny bude hra ještě bavit, se dá označit věk šesti let. To už začnou být na dosah zajímavější a lehce složitější hry. Do té doby ale patří Sofia Palace Game mezi zajímavé volby. Řadí se mezi hromadu dětských her, z nichž je těžké vybírat. Všechny jsou si podobné. A tak nakonec bude asi rozhodovat téma. Cílová skupina Sofia Palace Game je jasná.

Sofia Palace Game je růžovou hrou pro malé dívky, které si zde mohou zahrát na princeznu. K vítězství budou potřebovat náklonnost kostky, která všechno řídí. To je ale pro čtyřleté děti vcelku očekávaný fakt. Hra nabízí drobná vylepšení a není pouze o chození, což u her pro takto malé hráče nebývá zvykem. Dívky ocení růžové ladění, ale ze hry rychle vyrostou. Sofia Palace Game se tak řadí mezi hromadu dalších her, z nichž si mohou rodiče vybírat a které se od sebe ničím výrazným neodlišují.

+ na konci figurky jen nestojí a nečekají na správnou barvu
+ dílky amuletů
+ dobrá hra pro malé holčičky