Recenze: Dobble – rychlovka pro rodiče i pro děti

Dobble - balení

Barvy a obrázky se vám míhají před očima obrovskou rychlostí. Díváte se na nohy, jestli sedíte pevně na židli. Je to pravda. Pořád jste doma u stolu. Ale přitom se musíte opravdu soustředit, abyste vůbec rozeznali jednotlivé tvary. Želva. Srdíčko. Čtyřlístek. Tvarům pomáhají barvy. Jeden stíhá druhý a všechny splývají v jeden. Jste uzavřeni v kruhu plném obrázků a není cesty ven… Ale baví vás to a cítíte se opravdu lehce..

Pokud i vy chcete zažít takové barevné bláznovství, stačí se nakouknout do krabičky nadepsané názvem Dobble. Jedná se o zatavenou žlutou magickou krabičku, kterou připravila do češtiny společnost ADC Blackfire. Autorem původní myšlenky je Denis Blanchot, a systém hry dále rozvinuli Jean-Francois Andreani a Toussaint Benedetti. Původně za vydáním v originálním jazyce z loňského roku stojí firma Asmodée.

Když se vám konečně podaří dostat se do nepoddajného plastu, tak se vám podaří osvobodit malou kapesní žlutou krabičku. Ta je kovová, jak dnešní trend pro malé karetní hry udává. Na víku je vyražená ruka, která je ikonou spojenou s celou hrou Dobble.

Dobble - připravená hra

A konečně se dostáváme k odkrytí obsahu, který je kompletně kruhový. Nahoře leží brožurka pravidel – z jedné strany vstoupíte do českého jazyka, z druhé pak do slovenštiny. A pod příručkou, která vás naučí hrát, už jsou konečně herní karty. I ty jsou kulaté a jsou celé pokryté bílou barvou. Karty samotné pak jsou jednostranné a obsahují na sobě vždy osm různých barevných obrázků. A to je všechno. Nic víc nedostanete.

Ke hře si ovšem určitě přibalte kousek papíru a tužku, ty budou určitě potřeba. Jinak Dobble nabízí zájemcům rovnou pětici miniher, které lze s kartami hrát. Každá je trochu jiná, ale všechny vyžadují stejné schopnosti. Musíte být schopní opravdu rychle hledat stejné obrázky na dvou kartách.

Na každé kartě je celkem osm obrázků a s každou jinou kartou se právě tato shoduje vždy v jednom obrázku. Obrázků je samozřejmě ve hře mnohem více než osm – celkem 22. A z nich je vždy na jednom lístku pouhý výběr.

Dobble - rozehraná hra

První hrou je Pekelná věž. Hráči zamíchají všechny kulaté karty dohromady a každému hráči z balíčku rozdají jednu. Na ni se zatím nesmí nikdo z hráčů dívat, takže zůstane ležet na stole. Do středu hrací plochy položte zbytek balíčku tak, aby na něj všichni nejen dosáhli, ale především jej měli na dohled. Tento balíček však na rozdíl od vaší karty leží obrázky nahoru, takže už teď si můžete prohlížet první kartu.

Hra probíhá opravdu rychle. Společně hráči otočí svoji jednu rozdanou kartu a současně začnou hledat obrázek, kterým se shoduje se středovou kartou. Protože má každý z nich jinou kartu, je hra vyrovnaná. Všichni hráči mají obvykle tendenci se naklánět a natahovat s kartou blíž ke středové hromádce. Ve chvíli, kdy někdo objeví shodný symbol na svojí kartě s horní kartou balíčku uprostřed, zakřičí název symbolu. Pokud měl pravdu, může si za odměnu vzít tuto kartu a položit si ji obrázkem nahoru na tu první.

Tím získal novou kartu k porovnávání a ve středu plánu se současně odkryla nová karta. Hráči tedy okamžitě bez čekání na nějaký pokyn pokračují v hledání dál, dokud opět někdo nenajde shodný symbol na svojí kartě.

Dobble - rozehraná hra

Pekelná věž je nejzákladnější hrou, která se boduje jednoduše tak, že si na konci partie ve chvíli kdy dojdou karty, spočítáte počet získaných karet. Ten z hráčů, který jich nastřádal nejvíc, se stává vítězem této minihry. Výhodou této hry je, že je opravdu bleskurychlá a má velice jednoduchá pravidla.

Druhá hra v pořadí je Studna. Příprava i průběh partie jsou přesně opačné než u Pekelné věže. Do středu položíte jednu kartu obrázkem nahoru. Všichni hráči pak dostanou do ruky rovnoměrnou část zbylého balíčku. Opět si jej ale položí před sebe prozatím obrázkem dolů. Jejich úkolem je tentokrát jednoduše zbavit se jako první všech karet z ruky.

Na společný pokyn Start všichni otočí svoji hromádku karet a snaží se opět najít shodný symbol. Jakmile se jim to podaří, zakřičí název a mohou kartu umístit doprostřed. Opět se tím mění nabídka jak jim v ruce, tak ve středu stolu. Hra opět pokračuje, dokud někomu nezůstane prázdná ruka.

Dobble - karty

Studna, stejně jako ostatní hry Dobble, poskytují zajímavou výhodu oproti jiným hledacím hrám, jako je například Pictureka (recenze). A nemluvíme teď o skladnosti. Máme na mysli to, že pokud se nepodaří hráčům jako prvním najít stejný symbol, zůstává jim v ruce stejná karta a hledají pořád stejný symbol. Mění se pouze karta uprostřed.

Třetí hra je velice zábavná a trochu delší na dohrání. Jmenuje se Horký brambor. Na jejím začátku se tentokrát zamíchá celý balíček a položí doprostřed. Každému hráči se rozdá jedna karta, kterou si chytne do dlaně a drží ji prozatím skrytě, dlaní dolů. Na společný pokyn všichni hráči ruku s kartou otočí a všechny ruce dají blízko k sobě.

Nyní je jejich úkolem co nejrychleji najít symbol shodný s kteroukoliv ze tří karet protihráče! Jakmile se jim to podaří, vykřiknou název symbolu a položí kartu soupeři do dlaně. Tím jsou ze hry. Kolo pokračuje tak dlouho, dokud nezbude pouze jeden hráč se všemi kartami v dlani. Horký brambor se hraje na kola tak dlouho, dokud vám nedojde zásoba nebo neodehrajete stanovený počet soubojů.

Dobble - rozehraná hra

U této hry se poprvé vyskytuje problém se zátěží karet. Hráči (a obzvlášť děti) se totiž v rámci zápalu hry snadno nechají unést a karty se snaží rychle přemístit do cizí ruky. Tím vzniká riziko poškození (přehnutí) karet, které může mít negativní dopad na všechny další partie. Karty Dobble díky svému kulatému tvaru skvěle drží v ruce i dětem.

Předposlední minihra se jmenuje Chyť je všechny a opět se hraje na kola. Tentokrát ve středu zase leží odkrytě karta a kolem ní je položených obrázkem dolů tolik karet, kolik je hráčů. Nikdo ze soupeřů nemá vyloženě svoji kartu. Vaším cílem bude sesbírat co nejvíce karet ze stolu tak, že na nich najdete symbol shodný s kartou uprostřed.

Berete si však vždy pouze karty na obvodu kruhu a karta ve středu není tentokrát vůbec k mání. Jedná se pouze o zadání, kterého se držíte. Tato hra je skvělá, protože pokud je hráč rychlejší, má možnost získat více karet. Někdy se vám třeba povede získat všechny čtyři a soupeři utřou nos! Jedná se o jednu z nejlepších miniher uvnitř krabičky Dobble.

Dobble - karty

Poslední hra se jmenuje Otrávený dáreček a budete v ní dělat radost soupeřům. Každý z hráčů dostane jednu kartu (zatím skrytě) a tentokrát doprostřed opět položíte celý balíček. Tato hra je škodolibá a snažíte se plnit balíčky soupeřů tak, aby měli na konci hry získaných víc karet než vy.

Hledáte tedy stejné symboly ne na kartě ležící před vámi, ale na ostatních několika (záleží na počtu hráčů). Jakmile se vám to podaří, vykřiknete jméno symbolu a kartu položíte soupeři na hromádku. Tím ji zaplňujete a přidáváte mu trestné body pro závěrečné sčítání. Kdo má nejméně karet na konci se stává vítězem.

Hlavní nevýhodou této hry je, že hráči všechny karty musí mít snadno viditelné. Přitom hromádky patří jednotlivým hráčům, takže musí ležet alespoň ve směru, kterým hráč sedí. Jinak se jedná o záludnou škodolibou hru, u které je hodně legrace. Jen se často stane, že někomu ze soupeřů připadá, že jste si na něj prostě zasedli. Rozdělovat karty rovnoměrně tak, aby měli všichni více než vy totiž není vůbec jednoduché.

Dobble - rozehraná hra

Dobble je skvělá a rychlá hra, která zabaví celou rodinu a dokonce i dospělé hráče. Patří do skupiny postřehových her, které vás nenechají ani na chvilku v klidu. Musíte být neustále na pozoru a sledovat dění na stole. To je náročné, ale také velice zábavné.

Často budete žasnout, jak nejste schopní mezi několika obrázky najít ten správný. Některá kola po odhalení karty se táhnou třeba i deset dlouhých vteřin, kdy všichni zběsile hledají ten správný obrázek. A nikomu se nedaří. Obvykle ale stačí trocha štěstí, abyste se podívali na správnou část karty.

Hodně velký vliv na partii má zamíchání karet. Stává se totiž, že třeba hráč má sérii dvou či tří zisků karet za sebou, protože všechny obsahovaly jeden a stejný symbol. To pak záleží opravdu na štěstí, protože stejný obrázek obvykle najdete bez problémů. A protože si karty skládáte na sebe, tak můžete mít jistotu, že u vás ten obrázek na kartě opravdu je.

Dobble - krabička

Dobble můžete hrát jako sérii jedné minihry několikrát za sebou, a nebo jako turnaj všech miniher dohromady. Záleži to pouze na vás a na tom, na kterou z her máte zrovna chuť. Každá z nich se hraje trochu jinak a hlavně za ně získáváte různé bodové odměny.

Pokud hrajete turnaj, pak je trochu škoda, že odměny za jednotlivé minihry jsou mírně nevyrovnané. Alespoň nám se většinou stávalo, že nezáleží na výsledku první hry Pekelná věž, ale obvykle rozhodne skutečnost, komu se nepodaří hra Studna. Ten vypadává automaticky ze hry o vítězství, protože ztratí celých dvacet bodů.

Grafika Dobble je hravá a jednoduchá, jak u postřehové hry musí být. Především zpracování kulaté krabičky potěší, protože kovový box se přenáší mnohem lépe než papírový.

Dobble je prostě skvělou volbou úplně pro všechny a zaručeně vás zabaví. Sice nemá takovou výdrž na hraní v kuse, jako třeba Duch (recenze), ale zase je přístupnější i menším dětem a obsahuje hned pět způsobů, jak poměřit svoje síly. Pokud tedy máte postřehové hry rádi a nemáte Dobble doma, co tady ještě děláte?

AutorDenis Blanchot, Jacques Cottereau, Guillaume Gille-Naves, Igor Polouchine
Ilustrace(Uncredited), Denis Blanchot, René Goscinny, Mikmak Studio, Ingrid Vang Nyman, Peyo, Igor Polouchine, Albert Uderzo
VydavatelBlue Orange Games, Zygomatic, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Asterion Press, Boardgame Space, Broadway Toys LTD, CoolPlay, CSE Games, Enigma (Bergsala Enigma), Ensky, Esdevium, Flying Tiger Copenhagen, FoxMind, FoxMind Israel, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, Happy Baobab, Hobby Japan, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Louvre Editions, MasterPieces Inc., Nordic Games GmbH, The Op Games, OTAVIUS, Play Factory, Ponva d.o.o., Rabén & Sjögren, Rebel Sp. z o.o., Siam Board Games, Top Toys, Ігромаг
Rok vydání2009
Počet hráčů2 - 8
Herní doba15
Minimální věk7 and up
(36 voters)
KategorieCard Game, Children's Game, Educational, Party Game, Real-time, Sports
MechanismyHot Potato, Pattern Recognition, Speed Matching
RodinaBooks: Harry Potter, Brands: Disney, Characters: Smurfs, Cities: San Francisco (California, USA), Constructions: Louvre (France), Containers: Round Boxes, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Spot it!, Holidays: Easter, Holidays: Halloween, Islands: Corsica (France), Islands: Galápagos (Ecuador), Movies: Finding Nemo, Movies: Frozen, Movies: Star Wars, Sports Teams: Chicago Bears, Sports Teams: Chicago Cubs, Sports Teams: Major League Baseball (MLB), Sports Teams: National Hockey League (NHL), Sports Teams: Seattle Seahawks, Sports: Baseball, Sports: Golf, States: Washington, Theme: Camping, Theme: Fishing / Angling, Toys: Shopkins
Alternativní názvyAlfa i Omega, Dobble, Dobble «На Пляжі», Dobble À prova d'água, Dobble Animals, Dobble Anniversary, Dobble Asterix, Dobble Belgium, Dobble Breizh, Dobble Camping, Dobble Chrono, Dobble Clásico, Dobble Classic, Dobble Classique, Dobble Collector, Dobble Corsica, Dobble des marques, Dobble Harry Potter, Dobble Hollywood, Dobble Jégvarázs II, Dobble Kraina Lodu 2, Dobble Kultura, Dobble Lifestyle, Dobble Marvel, Dobble Minionki, Dobble Minions, Dobble Smurfen, Dobble Star Wars: Mandalorian, Dobble Waterproof, Dobble Wodoodporne, Dobble Zoo, Dobble Гаррі Поттер, Dobble Животиње, Dobble Тваринний Світ, Dobble: Harry Potter, Dobble: Lapins Crétins, Dobble: Louvre, Dobble: Star Wars, Dobble: Ψυχρά κι Ανάποδα 2, Kig & find, Look & Find, Moomin, Pippi, Postreh Zvieratá, Spot it! Alphabet: Frozen, Spot it! Alphabet: Planes, Spot it! Alphabet: Sofia the First, Spot it! Animals, Spot it! Asterix, Spot it! Auburn Tigers, Spot it! Basic English, Spot it! Basic French, Spot it! Basic Spanish, Spot it! Beach, Spot It! Camping, Spot It! Chicago Cubs Edition, Spot It! Collector, Spot It! Detroit Tigers Edition, Spot it! Disney Princesses, Spot it! Easter, Spot it! FAO Schwarz, Spot It! Finding Dory, Spot it! Fishing, Spot It! Friends, Spot it! Frozen, Spot it! Frozen II, Spot it! Golf, Spot it! Gone Camping, Spot it! Halloween, Spot it! Hip, Spot it! Holidays, Spot It! Marvel, Spot it! MLB, Spot It! NFL, Spot it! NHL, Spot It! Numbers & Shapes, Spot it! Preschool, Spot it! San Francisco, Spot It! Seattle Seahawks edition, Spot it! Shalom, Spot it! Shopkins, Spot it! Signature, Spot it! Smile Edition, Spot it! Splash, Spot it! SpongeBob SquarePants, Spot it! Sports, Spot it! Star Wars: Mandalorian, Spot it! Teenage Mutant Ninja Turtles, Spot it! Waterproof, Spot it! Words: Disney • Pixar, Spot it! Words: Disney Princess, Spot it!: Classic, Spot it!: Harry Potter, Tvenna, Winter Wonderland, Доббль, Доббль: Холодное сердце, Доббль. Гарри Поттер, Доббль. Миньоны, דאבל!, أسرع منك, ด็อบเบิล, ด็อบเบิล Minions, ドブル, ドブル ポケットモンスター, ドブルキッズ, ドラえもん DOBBLE(ドブル), ワンピース DOBBLE(ドブル), 嗒宝, 嗒寶, 嗒寶:哈利波特, 도블, 도블 MARVEL, 도블 동물원, 도블 미니언즈, 도블 캠핑, 도블 컬렉터스 에디션, 도블 포켓몬, 도블 해리 포터, 도블: 겨울왕국 2

Dobble je vynikající karetní hra založená na postřehu a hledání obrázků. To samo o sobě byla vždycky zábava, ale tentokrát si to můžete vyzkoušet rovnou v pětici různých miniher. Znovu zjistíte velice rychle, že nedokážete často najít stejný obrázek na dvou sousedních kartách, ať se snažíte sebevíc. A přitom právě tyto problémy s hledáním vás budou bavit nejvíc. Dobble je hra úplně pro všechny, skvěle se přenáší díky kovové krabičce a není nijak drahá. Rádi jí pak odpustíte jen drobné kosmetické vady. Jinak totiž Dobble patří do každé kapsy a batohu.

+ cena
+ kovová krabička
+ 5 miniher