Recenze: Doctor Panic – jdeme si hrát na doktory!

doctor-panic-01

Být doktorem není jen tak. Musíte umět pracovat pod stresem. Pacienti jsou neposlušní a křičí na vás, dokud jim nedáte pořádnou dávku rajského plynu. Méně odolní operatéři by tou dobou ale už dávno byli rozklepaní. Záchrana životů je souboj s časem, ve kterém není vítězství na pořadu každého dne. Pokud mi nevěříte a myslíte si, že je to snadná práce, vyzkoušejte si to na vlastní kůži!

Ve hře Doctor Panic dostanete do ruky všechny ty doktorské nástroje, o kterých se vám kdy zdálo. S radostí se tak odevzdáte do zkušených tvůrčích rukou autora, kterým je Roberto Fraga. Jeho nové dílo vydává společnost Repos Production jako novinku roku 2016. Distribuci hry pak zajišťuje Esdevium Games.

Krabice není zrovna malá, takže uvěříte, že se uvnitř ukrývá operační sál. Na víku vidíme chaos, který na nás všechny čeká, pokud vstoupíme. O to raději to ale uděláme. A o to více budeme překvapení záplavou komponent, které na nás balení vychrlí. V první řadě tu jsou větší kartonové díly – deska s otvory pro šití, další plán s políčky pro dávkování prášků, deska s místy pro přiložení elektrod a ještě jedna se soupisem obsahu injekcí. Menší dílky pak nabídnou injekci s jejími náplněmi, drobné prášky či lupu.

doctor-panic-06

Ovšem tím zdaleka nekončíme, protože součástí balení jsou také pinzety, pěnové srdce, síťky na vlasy, provázek i kartonová jehla. Ale pak tu je záplava karet – jednotliví pacienti, karty instrumentů, hromada karet popisujících požadavky testů či karty elektrod.

Na začátku partie se hráči musí rozhodnout, jestli mají chytrý telefon a případně nainstalovat potřebnou aplikaci. V případě, že nemají možnost využít telefon, mohou hrát podle zvukové stopy. V obou situacích ale na plán rozloží většinu komponent tak, aby byly snadno dosažitelné. Karty nástrojů pak vytvoří čtverec šest krát čtyři. Příprava je zakončená tím hlavním – rozdělením hráčů na týmy o maximálně třech hráčích a především výběrem pacienta a testů, které každý tým musí udělat (osm karet, po jedné z každé nabídky).

V tuto chvíle je čas odstartovat léčení a spustit start v aplikaci nebo na přehrávači. Hráči si v každém týmu už měli zvolit svého šéfa, který jim dá jeden příkaz. V tuto chvíli už ale všechny týmy hrají současně a neohlíží se na ostatní. Překvapivě spolu ale nesoupeří. Místo toho se snaží všichni dokončit své úkoly v čase a tím společně zvítězit a zachránit pacienta.

doctor-panic-03

Každé kolo pak znamená otočit jednu kartu z balíčku osmi testů. To je úkol pro šéfa týmu. Podle povahy úkolu pak může určit jednoho z dalších hráčů, který test provede nebo to bude týmovým úsilím všech. A tady začíná legrace. Na výběr je osm aktivit, z nichž jednodušší jsou prozkoumání zranění (pohyb lupou po diktované očíslované trase) nebo předpis prášků (rozložení žetonů na časový harmonogram).

V dalších testech ale hráči musí prokázat šikovnost a často k tomu budou potřebovat pinzetu. Jako když budou šít, tedy provlékat provázek otvory podle zadání daného na kartě. To hráčům ale musí diktovat jejich nadřízený. Podobně si šikovnost vyžaduje i sken (protažení karty pod „mostem“ ze dvou karet) či rentgen (hráči musí zaujmout pózu podle pokynů svého šéfa). Dále tu je i skládání nářadí, umisťování elektrod či výpočet injekční dávky.

Tyto všechny činnosti provádí každý tým samostatně. Kdykoliv je jedna karta splněná, role šéfa se posune, takže si hráči tuto roli vyzkouší všichni. Partie pokračuje dál pokusy o splnění. Pokud by se dva týmy měly setkat na jednom pracovišti u jednoho testu, je možné odložit kartu dospod balíčku a provést zatím test jiný.

doctor-panic-10

V průběhu dvanácti minut vyhrazených aplikací na hru čeká na doktory ještě nějaké to překvapení. Prvním z nich je telefonát ředitele nemocnice, při němž se musí vypořádat s nějakým náhodným úkolem. Mnohem zásadnější ale je zástava srdce. Všechny týmy přestanou dělat své testy a spojí společné síly na sestavení správného napětí. V tuto chvíli ale hrají důležitou roli také předepsané výkřiky a především společné plácnutí do stolu, které má simulovat samotný elektrický šok.

Teprve až se podaří znovu nastartovat srdce, mohou hráči pokračovat ve snaze o léčbu. Partie končí maximálně po uplynutí dvanácti minut, kdy se na telefonu může objevit nepříjemný nápis porážka. Pokud ale do té doby stihly všechny týmy splnit svoje úkoly, celý tým lékařů zvítězil společně.

Doctor Panic je hra, která by se dala označit jako Operace na třetí. Pokud ale tuhle klasickou hru o šikovnosti neznáte, i vám vysvětlíme dál, proč byste ji mohli nebo nemuseli mít rádi. Hra je plná různých činností, na kterých musí jednotlivé týmy pečlivě spolupracovat. A při tom dochází k zábavným situacím, ale s ubíhajícím časem se zvyšuje napětí a nutnost komunikovat spolu.

doctor-panic-11

Právě hry v reálném čase jsou obvykle ultimátním testem pro komunikační schopnosti hráčů. No a protože tahle novinka je v první řadě určena pro nenáročné a méně zkušené hráče, týmy dostanou pořádně zabrat.

Téma i provedení je naprosto jasným útokem na to nejmladší publikum. Děti neodmítnou možnost zahrát si na doktory. S těmi všemi rekvizitami a napínavou spoluprací tomu budou po dobu partie opravdu věřit. Samotné lékařské případy nejsou nijak dlouhé, takže hra nezačne nudit. Jednotlivé partie tak trvají rozumných patnáct minut.

V základním nastavení je hra jednoduchá. Proto ji mohou zkoušet i menší děti než doporučené osmileté. Ale pokud se hráči opravdu zlepší a začnou léčit všechny bez potíží, mají možnost si partii ztížit a přidat karty testů. Nastavení dvou obtížností je uvedeno přímo v pravidlech.

doctor-panic-24

Ačkoliv jsme v průběhu pravidel zmiňovali nejčastěji skupinu tří hráčů, celou operaci je možné provést i ve dvou. To je minimální počet potřebný k záchraně pacienta a nejsou zde tedy žádné týmy. Celkový dojem se ale liší pouze v porovnání se třemi hráči. Jakýkoliv další nárůst vytvoří pouze další tým a na dojem jednotlivce nemá velký vliv. Snad jen na konci partie, kdy rychlejší tým může pomoci plnit testy tomu pomalejšímu.

Hra využívá ve standardním nastavení mobilní aplikaci, která generuje pacienty, ale také hlídá čas a náhodně připraví doktorům při jejich práci ještě nějaká překvapení. Autor ale počítal i s absencí chytrého telefonu, kdy je možné využít dodatečných balíčků karet. Ovšem i tak potřebují hráči internetový prohlížeč nebo alespoň přehrávač MP3 souborů. Zvuková stopa tu je důležitá (jako náhrada mobilu).

Doctor Panic je hra, která je pouze a jen pro určité publikum. Hra je to čistě o reakcích a mnoho adeptů v ní vlastně nenajde žádnou zábavu. Ovšem děti a i někteří dospělí, kterým nevadí bláznivá hratelnost, si tuhle neuvěřitelně šílenou záležitost užijí. Graficky hra nabídne z velké části ilustrace ve stylu japonského anime, což může být pro někoho dobrá zpráva a pro někoho ne.

doctor-panic-21

Doctor Panic je splněným snem malých dětí. Ty jsou tím nejvíce spokojeným cílovým publikem. To v ostatních skupinách hráčů se najde více či méně nespokojených, protože hra ve své podstatě není ničím jiným, než skupinou miniher zaměřených na šikovnost a reakce. Právě ta kooperace a téma nakonec všechno zachraňují. Doctor Panic tak je rozhodně hitem. Alespoň pro děti.

Doctor Panic je naprosto bláznivá hra, která se celá odehraje v reálném čase a to obvykle pod dohledem mobilní aplikace. Ve hře budou všichni zúčastnění představovat doktory, kteří provádějí nejrůznější testy na pacientovi a snaží se mu pomoci. Hra je od začátku do konce opravdu velmi hektická, ale je také velice rychlá. V základním nastavení je jednoduché systém porazit, ale právě proto v pravidlech najdete vyšší obtížnosti. Doctor Panic klade důraz na šikovnost, kterou potřebuje každý doktor. Možná to je také důvod, proč si tuto hru oblíbí snad každé dítě. Naopak spousta dospělých šancí na záchranu životů tentokrát pohrdne.

+ opravdová hra na doktory
+ děti si ji zamilují
+ žádné soupeření