Recenze: Doctor Who Time Clash – Starter Set

doctor-who-time-clash-19

Doktor se zase někam ztratil a zrovna ve chvíli, kdy se kolem vyrojilo snad pět Daleků. Jediným trochu utěšujícím zvukem bylo hučení sonického šroubováku zdáli. To znamená, že doktor vymyslel zase jeden ze svých ďábelských plánů. A i když jsme v ponorce hluboko pod hladinou a TARDIS je v nedohlednu, možná odsud vyvázneme. Nejdřív ale musíme vyřídit armádu válkychtivých nepřátel.

A tak, přesně v duchu skvělého seriálu BBC, k nám přichází nová hra s názvem Doctor Who: Time Clash a její Starter Set. Celou hru vymyslel Jeff Tidball a hru vydala společnost Cubicle 7 Entertainment. Nejedná se ale zdaleka o první hru s tímto tématem. Tahle ale vyšla v roce 2016 a jedná se tedy o nejnovější pokus, jak přenést svět Pána času (jak se jmenuje seriál česky) na herní stoly.

Celá černá krabice nás vítá postavou Doktora, respektive jeho představitele Petera Capaldiho jako dvanáctou inkarnaci Doktora. Hráči se musí nejdříve rozdělit na dva týmy – jeden se postaví na stranu dobra společně s Doktorem, Clarou a dalšími spojenci. Na druhé straně pak budou křičet svými neústupnými hlasy Dalekové. Každý tým si vybere jednu část společného herního plánu, který se skládá ze tří výsečí. Doktor se svým týmem si vybere třetinu kruhu věnovanou času, Dalek má poté možnost zvolit svoji část nepřítele a celou přípravu společné mapy zakončí znovu strana dobra, která vybere Doktorova společníka.

doctor-who-time-clash-03

Celá hra se skládá z několika samostatně hraných kol, které představují jednotlivé bitvy mezi oběma týmy. Na začátku každého z nich hráči do středu vytvořeného kruhu vloží žeton časového víru a to stranou „budování“ (build up) nahoru. Každá výseč má svoji vlastní bodovací stupnici, a na každé označí hráči do začátku nulu. Obě strany mají svůj vlastní balíček karet, který nyní zamíchají a dostanou z něj po dvou kartách.

Samotný průběh každého tahu je opravdu jednoduchý a ve většině případů zahrnuje dobrání karty. Ze svých tří karet v ruce si pak hráč vybere jednu a zahraje ji k některé z výsečí.  Může se ale také jednat o kartu bez čísla. Taková speciální karta je využita pro svůj natištěný efekt (někdy má hráč na výběr) a ihned odložena stranou. Ostatní karty mají ve své horní části natištěnou kladnou nebo zápornou hodnotu a také typ, který určuje výseč, kam může být hra zahrána (hrozba k nepřátelům, vtipné poznámky ke společníkům, ale třeba plány kamkoliv).

Oba týmy se tak postupně střídají v přikládání tak, aby ze všech překrytých karet byla za všech okolností viditelná jejich hodnota. Kladné a záporné hodnoty se tak navzájem sčítají. Plány se mohou navzájem přebíjet, pokud spolu ve vyložené hromádce přímo sousedí a novější hodnota je vyšší. Tím lze reagovat na úmysly soupeřícího týmu. Každé přičtení nebo odečtení by mělo vést k posunu žetonu na stupnici, který zjednodušuje sledování celkové sumy.

doctor-who-time-clash-05

Je tu ale ještě jedna možnost, jak využít svůj tah. A to sice zahodit kartu, nevyužít její schopnost a místo toho přesunout figurku doktora. Toho ve hře reprezentuje kartonová postavička, a hráč jej může posunout na libovolnou výseč. Proč by se o to měl tým dobra snažit? Protože každá část kruhu má na sobě natištěnou schopnost „když je přítomen Doktor“. Jiné dovednosti jsou dostupné vždy, jako třeba na planetě Skaro.

Na konci každého tahu je třeba zkontrolovat, jestli se kolo nepřehouplo do svojí druhé části, která se jmenuje „finále“ (end game). Ten může spustit tým nepřátel, pokud hodnota karet u jejich výseče klesne pod -1000 bodů. Naopak tým Doktor si může hodit žetonem osudu stejně jako mincí a pokusit se fázi ukončit. K tomu ale potřebuje mít součet u některé pozice více než 800 bodů v plusu. Za to mohou okamžitě odhodit jednu libovolnou kartu hrozby.

Teprve poté bitva a kolo přechází do druhé části. A zvrátit celé dobrodružství ve svůj prospěch není vůbec jednoduché. Bude vyžadovat opravdu dobré fígly, které Doktor vytáhne z rukávu. V každém kole se hráči mohou právě o takový manévr pokusit, otočí tři karty na jedné pozici o 90 stupňů a soupeř na to má možnost zareagovat svými zápornými hodnotami. K tomu ještě hráči postupně jeden za druhým mohou přispět jednou kartou z ruky. Nakonec všechno rozhodne kostka, která má natištěna také čísla ve stovkách podobně jako karty. Po sečtení všech zainteresovaných hodnot je jasné, jestli se suma udržela nad osmi sty. Jen takový výsledek znamená vítězství pro Doktorův tým.

doctor-who-time-clash-09

To Dalekové naopak potřebují jen nastřádat karty tak, aby celková hodnota úplně všech karet přiložených k plánu byla nižší než nula (zjednodušeně tedy součet tří bodovacích stupnic). Jeden z týmů tedy kolo vyhraje, ale to není vše. Soupeřit by se mělo vždy na tři nebo pět vítězných bitev. Teprve ten tým, který stanoveného počtu vítězství dosáhne jako první, vítězí.

Doctor Who: Time Clash je zvláštní počtářskou hrou. Oba týmy spolu bojují velmi tvrdě a situace na plánu se neustále přelévá a pohybuje sumou sem a tam. Jenže právě tato čísla jsou vaší hlavní náplní a téma se ztratilo kamsi do neznáma. Ano, všechno to vypadá moc dobře a připomene váš oblíbený seriál na každém kroku. Jenže samotné herní mechanismy s tím nemají vůbec nic společného.

Pokud ale odhlédneme od Doktora, pak dostaneme zajímavou týmovku. Tedy alespoň mírně nadprůměrnou, protože hraní karet není všechno. Hráči se mohou rozhodnout ji nevyužít a posunout Doktora. Ale kromě toho samozřejmě stále existuje volba výseče, která nabízí hráčům trochu volnosti v jejich tahu.

doctor-who-time-clash-17

Díky tomu nad vývojem a výsledkem mají hráči alespoň trochu kontrolu. Výběr ze tří karet není velký, ale buďme rádi i za to. S více kartami by všechno bylo příliš jednoduché. A celé se to hodně opakuje. Tohle není hra na pravidelné vytahování, ale spíš taková sváteční oddechová zábava. Týmová hra ji dělá přístupnou i čtyřem účastníkům, kde funguje nejlépe.

Pochvalu určitě dostává variabilita jednotlivých výsečí. Těch je v krabici opravdu dost a liší se nejen grafikou, ale také schopnostmi. Hráči se tak po mnoho prvních partií nenudí. To je možné také díky tomu, že jednotlivé tahy jsou opravdu rychlé a to platí i pro jednotlivá kola. Do svojí druhé poloviny se přenesou opravdu rychle, ani se nenadějete. A do té doby se oba týmy snaží vytvořit dobrou výchozí pozici pro finální útok na výhru. Hra kombinuje taktiku vykládání se štěstím kostek, losováním žetonu i dobíráním karet z balíčku.

doctor-who-time-clash-15

Mechanismus součtu vám ale dech nevezme. Je to jen počítání, které navíc není zrovna nejoblíbenější činností. Pochvalu si ale naopak zaslouží grafika, která sice kompletně těží ze seriálu a jeho záběrů, ale všechno to vypadá moc pěkně a skvěle zapadá do sci-fi tématu.

Doctor Who: Time Clash Starter Set je hra, která hráče přenese do válek mezi jedním mužem a celou rasou. Dalekové ale nejsou lecjací soupeří a je třeba mít na své straně nejen um, ale také štěstí. Dohromady je Doctor Who: Time Clash hra lehčí, pohodová a solidně zábavná.

AutorJeff Tidball
IlustracePaul Bourne, Jon Hodgson
VydavatelCubicle 7 Entertainment
KategorieCard Game, Movies / TV / Radio theme
RodinaTV Shows: Doctor Who

Doctor Who: Time Clash Starter Set je karetní hra, kde základem všeho úspěchu je matematika. Sice vás nečekají úkoly, ale oba týmy proti sobě kují pikle a ty se střádají s pomocí číselných karet. Obě armády mají svůj jasně daný cíl. Ale vyhrát lze až v druhé fázi kola, do kterého se musí nejdříve boj přehoupnout. Hráči tak mají šanci ovlivnit své šance a to přesto, že nakonec se ocitnou na milost a nemilost kostky. Partie je pokaždé dost podobná, ale naštěstí rychlá, aby to nevadilo. Doctor Who: Time Clash Starter Set je docela dobrou karetní hrou.

+ pěkná grafika
+ zajímavé střádání bodů
+ dvě fáze každého kola