Recenze: Dominion Temné časy – tentokrát ve vašem království

dominion-temne-casy-10

Ať je království sebešťastnější a plné sebehodnějších lidí, dřív nebo později se mezi jeho obyvatele zamíchají ti, kterým až tolik nejde o blaho všech. A pak nastanou temné časy. Chudí se stanou žebráky a bohatí klesnou na úroveň chudých. Pravý vladař se ukáže až v této chvíli, jestli se dokáže s výzvami poprat.

Umíte ještě vůbec hrát Dominion? Už je to pořádná doba, co vyšla na českém trhu nová krabice s tímto populárním názvem. A dnes nastal konečně čas podívat se na přírůstek do rodiny, který dorazil v roce 2017. Jmenuje se Dominion: Temné časy (Dark Ages vyšlo původně v roce 2012) a za jeho vznikem opět stojí Donald X. Vaccarino. V naší malé zemi ji v češtině nabízí společnost Albi.

Velká čtvercová krabice je dostatečně temná. A její obsah je jasný – úctyhodných pět set karet. Mezi nimi je celkem jednatřicet nových akčních karet, které mohou být v nabídce pro nákup. Ovšem uvnitř boxu jsou také nové typy karet – deset různých rytířů, velký balíček padesáti ruin (pět druhů), karty útočišť a dalších třicet speciálních karet (kořist, šílenec a žoldnéř). V krabici je pro ně místa tak akorát, přihrádky jsou připravené pro rozdělení a uprostřed najdete návod, jak je rozmístit.

dominion-temne-casy-05

Při přípravě využijí hráči svoje použité balíčky karet s vítěznými body (vévodství, provincie), peníze tří různých hodnot, kletby a také kartu smetiště. Poté už vyberou libovolnou sadu deseti karet království a to klidně všechny z tohoto nového rozšíření. Jednobodové statky jsou ale nahrazeny novinkou – osmnácti kartami útočišť. Ty jsou jako jediné dvoubarevné.

Dominion se hraje jednoduše. Na začátku mají hráči startovní sadu karet. Z tohoto zamíchaného balíčku si doberou pět, které mohou používat pro nákup i natištěné akce. K vítězství pak vede postupně dobrá optimalizace balíčku a později také nákup vítězných bodů.

Tento základ se samozřejmě nemění. Dominion zůstává Dominionem. Ale nová krabice nenabízí jen nové karty, ale také čerstvé mechanismy. Tu první už jsme zmínili v přípravě základní partie. Jedná se o karty útočišť, které jsou tří typů – chýše, vylidněné město a zpustlý statek. Tady je zajímavý už fakt, že se zcela mění startovní ruka hráčů. Budou totiž začínat se sedmi měďáky, jednou chýší, jedním zpustlým statkem a jedním vylidněným městem.

dominion-temne-casy-06

Ty přináší do hry úplně jiné startovní podmínky. Vylidněné město hráči dodá dvě nové akce, ale chýše jenom překáží a je výhodné se jí co nejdříve zbavit (nákupem vítězných bodů). Na smetiště budete chtít zahodit i zpustlý statek, protože ve stejnou chvíli si můžete dobrat jednu kartu z balíčku do ruky a okamžitě ji použít.

Ono když už jsme na to smetiště narazili, tak je třeba zdůraznit, že toto rozšíření se kolem něj točí opravdu hodně. Především zahození karet na smetiště nyní přináší velké výhody. Současně ale musíte pro svoji taktiku myslet na skutečnost, že tím odhazovanou kartu ztratíte a tím si ochudíte vlastní balíček. To s sebou přináší nové časovací rozhodování.

Na kartách ale najdete také novou akci plenitel. Ti žijí v ruinách a v partii mohou být tyto dva balíčky pouze současně. Ruiny ale nejsou obvykle použité v plné výši, ale jejich počet se odvíjí od množství hráčů v partii. S využitím akčních karet mohou tak hráči přijít ke kartám ruin, které si musí přidat do ruky. Horní karta z tohoto balíčku je vždy otočená a je tedy vidět, co na hráče čeká. Mezi nimi jsou drobné výhody, které přidávají hráči akci, kartu nebo možnost přeuspořádat karty v dobírací hromádce.

dominion-temne-casy-04

A pak jsou tu rytíři. Ti jsou každý jedinečný a představují opravdu účinný způsob, jak útočit na soupeře. Ti budou muset zahazovat některé svoje karty na smetiště. Mohou si vždy vybrat z více možností. K tomu ale rytíři nabízí každý nějaký svoji specifickou schopnost. Díky tomu je tento balíček opravdu skvělý.

Opravdu elegantní kartou jsou Zkrachovalci. Ti na sebe dokážou vzít roli jiných karet a to v každém kole jinou. Jedinou podmínkou je cena, která musí být nižší než čtyři. Tím lze velmi dobře měnit svůj balíček a při tom v něm mít neustále ty samé karty.

Obsahem jsou také nové karty Žebráků, kteří mohou hodně pomoci hráčově finanční situaci. Při útoku stačí tuto kartu zahodit a získat za to dva stříbrňáky. Ale to není zdaleka všechno. Řada dalších karet je také zajímavá. Po zahrání nájezdníka dostane hráč kartu kořisti, která nepatří mezi klasických deset balíčků.

dominion-temne-casy-09

Bohužel celé přídavky nových pravidel s sebou přináší jednu zásadní změnu. Hra najednou není tak snadná na přípravu. Pokaždé se musíte nejdříve podívat do pravidel, jak přesně všechno nastavit – které balíčky vyměnit a jak by měla vypadat startovní ruka. To je poprvé, co s těmito prvky Dominion manipuluje. Na jednu stranu je to dobře, protože hra působí trochu jinak. Jenže současně kazí celkovou plynulost. A navíc s těmi novými pravidly a výjimkami se nové rozšíření vzdaluje svému největšímu publiku – příležitostným hráčům.

Na druhé straně tato variabilita nabízí opravdu zajímavá komba. Necháme na vás, abyste si je objevili sami. Ale právě hráči, kteří rádi propojují efekty karet do řady a nechají soupeře jen v úžasu zírat, si tady najdou spoustu zajímavých a oblíbených karet.

Dominion: Temné časy je tedy ve výsledku opravdu zajímavým rozšířením. Jde tam, kam se zatím ostatní rozšíření neodvážily. Někomu jeho styl sedne a jinému ne. Kvalita se ale novým kartám nedá upřít, i pokud byste nepoužívali celou sadu současně nebo byste využívali jen samostatné rozšiřující karty království. Jejich schopnosti poskytují další možnosti a všem milovníkům Dominionu udělají radost.

AutorDonald X. Vaccarino
IlustraceBrian Brinlee, Eric J. Carter, Matthias Catrein, Jessica Cox, Garret DeChellis, Julien Delval, Alex Drummond, Martin Hoffmann, Lynell Ingram, Simon Jannerland, Ian Kirkpatrick, Ryan Laukat, Alayna Lemmer-Danner, Harald Lieske, Dennis Lohausen, Doris Matthäus, Marcel-André Casasola Merkle, Kurt Miller, Raven Mimura, Marco Primo, Lorraine Schleter, Jason Slavin, Claus Stephan, Joshua J. Stewart, R. C. Torres, Donald X. Vaccarino, Franz Vohwinkel
VydavatelRio Grande Games, 999 Games, Albi, ASS Altenburger Spielkarten, Devir, Filosofia Éditions, Giochi Uniti, Hans im Glück, Hobby Japan, Korea Boardgames, Lautapelit.fi
(27 voters)
KategorieCard Game, Expansion for Base-game, Medieval
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Delayed Purchase, Hand Management, Open Drafting
RozšířeníDominion: Sammler-Box, Dominion, Dominion (Second Edition), Dominion (Second Edition) Big Box, Dominion: Big Box, Dominion: Einsteiger-Bigbox, Dominion: Intrigue
RodinaGame: Dominion
Alternativní názvyDominion: De Donkere Middeleeuwen, Dominion: Edad Oscura, Dominion: Katovuodet, Dominion: L'âge des ténèbres, Dominion: Secoli Bui, Dominion: Temné časy, ドミニオン:暗黒時代, 도미니언: 암흑의 시대

Dominion: Temné časy zkouší dělat všechno trochu jinak. A tak už to není úplně ten starý Dominion, ačkoliv všechno hlavní zůstává stejné. Jenže hráči mají na začátku nové balíčky karet (mimo království), v ruce jiné startovní karty a k tomu na sebe mohou mnohem víc útočit. Obrovská spousta nových karet a způsobů hraní je dobrá zpráva, ačkoliv jsou tyto novinky současně znamením, že Dominion už není v Temných časech tak jednoduchý. Ale je stále zábavný.

+ nové mechanismy
+ jiná startovní ruka
+ záplava nových karet