Recenze: Dorn – Kostějův věčný návrat

V městečku Dorn zavládl klid a mír. Sovy houkaly do příjemných teplých nocí, všude pobíhala mírumilovná zvěř. Takhle si obyvatelé Argosu dlouho svoji vesnici nepamatovali. Zlý Zorkal byl konečně pryč. Dny byly krásnější a delší, všechno bylo v nejlepším pořádku. A pak, jednou v noci, se něco stalo.

Kdyby někdo seděl venku před domem a koukal na oblohu, možná by mu připadalo divné, že najednou zmizel měsíc, který byl právě v úplňku. Příroda ztichla. Všechny ty šramotivé zvuky ztichly a nahradil je jakýsi šeptavý svistot. Ráno, do kterého se lidé probudili, bylo šedé a bezbarvé. Něco se stalo, něco špatného.

Zorkal po sobě totiž zanechal nástupce. Tajemný chmurný žnec vystoupil ze stínů a začal budovat armádu. Bylo to v ten den, kdy svoje strašlivá stvoření vypustil do okolního světa.

Od minulé bitvy uplynulo několik měsíců a všichni účastníci výpravy, kteří byli zajati Zorkalem a drženi ve městě, se rozprchli po světě. Zjistili, že dokážou pomáhat a že mnoho lidí potřebuje pomoc. Teď ji ovšem znovu potřebovali lidé v místě, kde hrdinové svoje síly objevili. Vrátí se? Nebo povstanou noví, kteří se stínové hrozbě postaví s hlavou vzpřímenou?

Je nepsaným pravidlem všech vyprávění, že nepřátelé se velmi rádi vrací, aby trýznili svoje soupeře. V původní verzi Dornu jste dokázali porazit Zorkala a zbavit tak městečko Argos zkázonosného zločince. Jenže na jeho místo nastoupil ještě horší a nebezpečnější Kostěj.

Ve světě Dornu se však přihodilo ještě mnoho nových věcí, o čemž vás přesvědčí balení napěchované komponentami. Do tématu vás skvěle uvede již obrázek na krabici, na kterém se autoři grafické podoby hry, Jan Dřevíkovský a Tomáš Zahradníček, doslova vyřádili.

A ani obsah samotný vás rozhodně nezklame. První na řadu přijdou opticky nové žetony krve a ukazatelů úrovně hrdinů a Kostěje, nechybí opět tradiční figurky zastupující plastové kartičky bojovníků zasunuté do stojánků. Zaujme pytlík s velkým množstvím žetonů, některé na sobě nesou obrázky Kostějových posluhovačů, další poklady či artefakty. Několik koleček je prázdných. Jsou to takzvané pomocné žetony, které budete v rozšíření často využívat, například pro označení přítele, kterým se může stát důsledkem určitých událostí některá z kostějových příšer.

Když budete pátrat hlouběji, kromě návodu, referenční karty nových příšer a karet samotných hrdinů najdete také tři listy s podivnými názvy jako Kýl lodi smíchu. Jedná se o totemy, které může Kostěj stavět dobývajícím hrdinům do cesty. I tyto zdánlivě neživé předměty mohou zvyšovat svoji úroveň za patřičný počet kapek krve Pána zla. Mohou stát pouze v okolí rituální místnosti a tak bránit v průchodu dál.

Zbývají nám poslední dvě komponenty. Hlavně se jedná o pořádný balíček nových karet, které však neobsahují jen další varianty rituálů, požehnání a pokladů. Jeho největší síla spočívá v úkolech pro hrdiny i Kostěje, za jejichž splnění všichni dostanou patřičnou odměnu v podobě přítele, trvalého efektu (léčení na tomto políčku) nebo určitého počtu zkušeností.

Ve spodní části balíčku se skrývá také šest karet artefaktů, které můžete získat stejně jako artefakty v původní hře, tedy sebráním na předem určených místech, kam jsou před začátkem hry náhodně položeny. Druhou ze zmíněných komponent pak jsou přehledy tahů, s pořadím činností v rámci kola každé strany. Tyto karty velice přispívají k přehlednosti a rychlosti hry, především pak pro začátečníky.

Na nových monstrech se autoři vyřádili a nechybí jim velmi zajímavé speciální schopnosti. Zaujal mne Stín, který se může pohybovat po všech šesti černých políčkách po celém plánu a útočit na nich, jako by stál na sousedním políčku. Celkem je kromě Kostěje ve hře přítomno pět nových monster, která samozřejmě můžete libovolně kombinovat se staršími. Bohužel v tom případě budete muset používat dva lexikony nestvůr – starý z Dornu a nový z rozšíření.

Kostěj není jen tak ledajaký soupeř. Už jen to, že se nechá nazývat pochmurný žnec, ledacos naznačuje. On je totiž mazanější než Zorkal a většina podobných záporných figurek, nenechává totiž vše na svých poddaných, ale sám stojí v jejich čele a vede je do boje. Nemusí se prozatím bát smrti, protože je nesmrtelný. Myslí si totiž, že jeho tajemství je v bezpečí a že o něm nikdo neví. Teprve zničení vajíčka, umístěného na trůnu v hlavním sále, ho odešle navěky zpět tam, odkud přišel.

Hra je dostupná od podzimu také v angličtině, na níž nás zaujal název Pána zla, který zní Koschei.

Krabička je asi třetinová v poměru k původnímu Dornu a její obsah se v klidu směstná i do balení hlavní hry. Navíc ve spodní části naleznete nápis I. rozšíření deskové hry Dorn, značící, že Kostějův věčný návrat by nemusel být posledním návratem do tohoto světa.

Opět se jedná o velmi promyšlené rozšíření, které je velmi vyvážené, co se sil týká, a mají obě obě strany podobnou šanci na vítězství. Stačí pouze mít dobrou strategii. Kostěj vyhrává, když pobije všechny hrdiny, nebo dokáže zaplnit všechna políčka Krypty, Hřbitova a Temného chrámů nestvůrami.

Nové karty rituálů a požehnání zvyšují trochu nízkou znovuhratelnost původní hry, protože přidávají na variabilitě každé hře. Stejný efekt má i existence nových šesti hrdinů, které můžete zařadit do výběru, a touha po získání nových pokladů či artefaktů. V původní hře byla hra za Zorkala pro začátečníky těžkým oříškem a bylo těžké se jim ubránit. Kostěj toto omezení ruší přidáním nových taktických možností.

Někomu může být líto, že rozšíření neobsahuje i nový hrací plán. Ten původní je ovšem velmi dobře zoptimalizován pro vyrovnané a napínavé souboje a to bude asi také jeden z důvodů, proč tuto možnost autoři nevyužili. Druhým bude určitě snaha udržet cenu co nejníže.

Obtížnost lehce stoupla, což výrazně protáhlo dobu potřebnou k dohrání jedné hry téměř na dvojnásobek. Samozřejmě opět lze s obtížností manipulovat pomocí počtu účastnících se hrdinů. Některé blázny dokonce může napadnout oživit Zorkala, seznámit ho s Kostějem a nechat je terorizovat Argos společně, ale to už zavání opravdovým masakrem. Cena, kterou za tu spoustu nové zábavy zaplatíte je vcelku přiměřená.

Dorn se po čtyřech letech existence dočkal prvního rozšíření. Z Kostějova věčného návratu se kombinací mnoha nových věcí stává velmi zajímavý objekt zájmu pro fanoušky původní hry. Poskytne vám spoustu nové zábavy, ale počítejte s tím, že budete muset zaplatit nejen pořizovací náklady, ale především velkou porcí svého volného času.

AutorJan Daněk, Jiří Daněk, Jan Dřevíkovský, Filip Kozák, Jan Kozák, Kryštof Kozák
IlustraceJan Dřevíkovský, Tomáš Zahradníček
VydavatelAltar Games, Loris Games