Recenze: Draci v práci – přiložte pod ten kotel!

4.6

Je spousta míst, kde jsou draci vážená nebo strašlivá stvoření, která si mohou jen tak létat ve vzduchu, chrlit oheň a děsit lidi. Jenže pak jsou místa, kde si mohou draci dělat to, co opravdu chtějí a ne to, co jim určí jejich rod a všeobecné očekávání. No a věřte tomu nebo ne, z draka se může stát skvělý krejčí i kuchař. Umí využít všechny své přednosti, jako jsou dlouhé drápy, tak třeba i správně usměrnění ohnivého plamene.

Hru o pracovitých dráčcích si připravil designér Manny Vega a hra dostala do vínku název Draci v práci. Jedná se o novinku, kterou připravila za pomoci Lucky Duck Games společnost Cardboard Alchemy. Hru si vyhlédla pro českou lokalizaci firma REXhry, která jí také do vínku dala zmiňovaný trefný název. A jedinečné ilustrace jsou v této krabici zásluhou Sandary Tang.

Bílá krabice na první pohled působí luxusně a celkový dojem ještě vylepšuje titulní ilustrace malých dráčků. Uvnitř na všechny zájemce čeká neoprenová podložka s mapkou města. Je velmi tenká a dlouhá, stejně jako náměstí městečka, ve kterém draci sídlí. Po obvodu plánu je místo pro obchody, kam na začátku hráči rozmístí šest takových míst (karet). A každý takový obchod vybaví jednou kartou řemeslníka. Ze zbytku obchodů vyberou náhodně po jednom obchodu od každého zboží.

U kašny je místo pro dva balíčky – dračí mazlíčky a také dračí řemeslníky, ze kterých odhalí prvních pět, nejvíce nedočkavých draků. Uvnitř kamenné cestičky, která slouží současně jako počítadlo bodů, je místo pro balíček karet očarování, ze kterého hráči odhalí také pět exemplářů. Samotní hráči dostanou každý jednu figurku draka, tři řemeslníky, jednoho mazlíčka (oboje náhodně) a ukazatel pověsti, který odstartuje svoji cestu právě vedle zmiňované kamenné stupnice.

V partii se hráči střídají a pokaždé mohou navštívit jeden obchod, ale při tom nesmí zůstat na stejném místě a musí tedy změnit krámek oproti minulému kolu. Navíc, pokud by chtěl vstoupit do obchodu, kde už je některý ze soupeřů, musí jim zaplatit po jedné surovině. Teprve poté může na obchod postavit svoji figurku dráčka.

Za příchodem do obchodu je obvykle z pohledu hráče touha něco získat. Jedná se o odměny, které dostane návštěvník zdroje přímo za obchod a také za každého dračího řemeslníka, který zde pracuje (jedna ze tří pozic ve spodní části obchodu).

To je také jediná povinná akce. Po ní následuje řada dalších volitelných. Na jakoukoliv pozici v navštíveném krámku může hráč přiložit z ruky kartu jednoho draka, který zde nastoupí do práce. Při tom je předepsané, jakými schopnostmi musí takový zaměstnanec obchodu disponovat. Symbol v levém horním rohu draka musí odpovídat jedné z ikon na pozici. Za to dostane hráč, který draka obchodu dohodil, svoji odměnu (náborový příspěvek).

Když už hráč v tom obchodě je, může požádat jednoho ze zaměstnaných dráčků, aby pro něj aktivoval svoji schopnost. Tím může získat zase některý ze zdrojů, který bude moci později použít, ať už se jedná o suroviny nebo karty. Stejným způsobem může hráč prostřednictvím svého vyslance aktivovat také schopnost samotného obchodu.

Místo toho, že se vydají veřejně do obchodu, mohou se jej rozhodnout očarovat. Vybere si jednu z karet v nabídce uvnitř chodníčku, zaplatí pořizovací náklady v žetonech zboží (i mincemi jako žolíky) a připojí tuto kartu k obchodu. Nejenže za odměnu dostane příjem uvedený v levém dolním rohu karty očarování, ale navíc může v libovolném pořadí aktivovat hned všechny dráčky pracující v tomto obchodě.

Pokud hráči v aktuálním kole zaplnili všechny volné pozice v obchodě, mohou ve městě odhalit jeden nový. Ten je možné od následujícího tahu navštěvovat, využívat a obsazovat jeho volné pozice. Navíc si aktivní hráč musí zkontrolovat, jestli nepřesáhnul stanovené limity, například karet v ruce.

A to vše se stále opakuje. Hráči verbují nové dráčky, navštěvují obchody a čarují až do okamžiku, kdy dojde zásoba řemeslníků nebo karet očarování. V tu chvíli nastává konec partie a k již nastřádaným bodům pověsti z průběhu partie dostanou další body za mince ve svojí zásobě, ale především za dračí mazlíčky. Ten, kdo získal za celou partii nejvíce pověsti, se stává vítězem.

Draci v práci jsou nádhernou karetní rodinnou hrou, ve které se všechno točí kolem dráčků. Někteří jsou šikovní, jiní jsou pracovití a další jsou prostě skvělými mazlíčky. Všichni ale plní svoje poslání, přesně jako tahle hra. Jejím cílem je ale jednoduše pobavit nenáročné hráče no, a to se daří do posledního puntíku.

Většina snahy se točí kolem obchodů, jejich obsazování a očarování. Hráči musí umět ale dobře využívat schopnosti, vzájemně je propojovat, aby z toho vytěžili co nejvíce surovin, a nakonec především mazlíčků, bodů či peněz. Hra je chytrá a má potenciál zaujmout i mírně náročnější hráče.

Hra je velmi lehkým vysíláním dělníků, které byly namixované s karetními komby. Chytře a docela zajímavě, i když nijak originálně. Všechno už jsme tu viděli, ale v kombinaci s draky to je zajímavé. A to přesto, že samotní draci v herní náplni nedávají žádná zásadní smysl. Přesto karty a figurky dohromady vytváří motor na zdroje, které jsou nezbytným východiskem pro dokončování očarování. No a o těch to v podstatě nakonec je.

Herní doba je výborná. Hru rozbalíte během několika minut a už se můžete vrhnout do víru draků, kteří vás pustí po hodinovém tanečku. Zábava je přítomná od minimálních dvou až do nejvyššího počtu pěti účastníků, vždy se bavíte a hru si užijete.

Jen je škoda, že hráči mimo svůj tah nemají žádnou zajímavou činnost. To proto, že vzhledem k výrazně se měnící situaci především ve více hráčích nedává smysl si plánovat dopředu, takže můžete pouze sledovat snažení ostatních.

Je to roztomilé. Cílené na děti a opravdu naprosto graficky vymazlené. Hra tak nemá problém nadchnout milovníky barevného pojetí. Na hru se krásně dívá, když je rozložená a budete mít tendenci se jednoduše kochat. Plusem je i neoprenový herní plán, hromada ilustrací na kartách a figurky draků. No a třešničkou na dortu je český překlad plný zábavných dračích jmen.

Draci v práci jsou nádherně vypadající a z hlediska kvality zábavy výbornou zábavou pro ty méně náročné hráče. To ale neznamená, že by byla tato hra přehnaně jednoduchá nebo dokonce neměla co nabídnout. Je plná zábavy a možností. Když k tomu přičtete variabilitu obchodů, pěkné bodovací momenty a rozumnou herní dobu, pak tu máte dalšího kandidáta na hitovku mezi rodinnými hrami.

+ nabídka obchodů a variabilita
+ výborné ve všech počtech hráčů
+ přístupné začátečníkům