Recenze: Dungeon Bazaar – peníze cestou k odvaze

dungeon-bazaar-27

Připadá vám bláznivé si myslet, že uvnitř dungeonu (tedy jeskyně pro dobrodruhy plné příšer) najdete obchod? I mnoho dalších si to myslelo. Právě proto hrdinové obvykle přichází na svoji výpravu připraveni a po zuby ozbrojení. Jenže vynalézaví obchodníci ucítili svoji šanci a zabydleli se na mnoha vlhkých koutech těchto podzemních chodeb. Kromě výdělku sice riskují také to, že přijdou o život, ale vidina výdělku je prostě lákavější než pud sebezáchovy.

A krabice s názvem Dungeon Bazaar je takových bláznů doslova plná. Včetně těch, které se sejdou kolem ní a budou hledat zábavu. Jejími autory jaou Paolo Cecchetto, Daniele Tascini a Simone Luciani, z nichž ti druzí dva mají na svědomí úspěšný Tzolkin, méně známý Sheepland nebo také novou a skvělou hru Voyages of Marco Polo. Ale zpět k bazaru pro hrdiny, který vyšel pod záštitou společnosti Cranio Creations v roce 2014, kdy byl představen na veletru Spiel 2014 v Essenu. Autorkou ilustrací je Valentina Moscon.

Ale v krabici s výhledem na obchodní uličku toho není tolik a chvilku máte strach, aby to vůbec na zásobení hrdinů stačilo. Jsou tu hlavně kartonové komponenty, mezi které patří devět dílků jeskyně (plus jeden vchod), ale také dvě postavičky – účetní a zlobr. Pak už to je všechno o žetonech (laskavost, mince, draci a východy) a dřevěných součástkách. Najdeme tu obchodníky v pěti barvách pro hráče a také hromádku kostiček ve stejných odstínech. Tím hlavním by ale měly být karty hrdinů a jejich vybavení, kterých je dohromady stovka (30 a 77). Pak už zbývá zmínit jen po jedné kartě pro obchodníky a také pětici kouzel.

dungeon-bazaar-06

Je jasné, že na začátku každé partie je třeba připravit pořádný dungeon z devíti dílků a jednoho vstupního. Každá z daných místností má dveře, které jsou buď otevřené, nebo zavřené. Většina destiček dostane do začátku buď náhodný žeton malého dráčka (pouze na jednom z nich opravdu drak je a splní hrdinovi přání) nebo figurku obra/účetního. Do místností pak hráči také náhodně rozdělí karty vybavení (od každého z šesti druhů jednu náhodnou) a dvě kouzla.

Každý hráč si pak vybere barvu a od ní dostane kartu obchodníka a vybere si jednu z jeho schopností, kterou bude v partii používat (na každé straně je jedna). Poté si vezme také všechny kostičky představující gobliny a jednoho obchodníka. Do začátku dostanou hráči také jmění v podobě dvaceti zlaťáků a jeden žeton laskavosti. Vedle plánu pak je třeba připravit balíčky vybavení (rozdělené podle typů a zamíchané) a také hrdinů (ve třech hromádkách podle úrovně).

Na začátku každého kola hráči nejdříve musí určit hrdiny, kteří dorazí ke vstupu. Pozice otvoru, kterým se lze dostat dovnitř, se mění pro každou sezónu (celkem tři v partii) v závislosti na náhodně vylosované kartě. Všichni čekající bojovníci pak mají po kapsách nějaké zlaťáky, které by mohli utratit u hráčova stánku.

dungeon-bazaar-01

Hráči pak uplácí draka, aby jim umožnil stát se prvním hráčem. Teprve poté mohou hráči konečně začít aktivně bojovat o svůj výdělek. Hráči mohou v rámci kola provést tři z nabídky sedmi akcí. V nabídce je klasický pohyb figurkou obchodníka, ale také možnost zanechat po sobě v některé místnosti skřeta (kostičku) nebo otevřít / zavřít dveře, ale také sebrat žeton z místnosti.

Ten, kdo najde malého dráčka a dovede jej domů do dračího doupěte, dostane za odměnu laskavost a tři mince. Ovšem hráči v rámci svých akcí mohou také navštívit jednu ze dvou postav – účetního pro zisk několika mincí nebo najmout zlobra a postavit jej do místnosti podle své volby. Hrdinové určitě nebudou rádi, když na něj narazí.

Teprve, když se hráči rozhodnou opustit jeskyni a neprovádět další akce, nastává kolec fáze. Pořadí konce s sebou může ještě přinést nějakou finanční odměnu těm, kdo se vzdají pokračování v kole jako první.

dungeon-bazaar-07

Vyhodnocení je jednoduché. Stačí spočítat zastoupení skřetů v jednotlivých místnostech a ten, kdo má v místě nejvíce kostiček, získá odměnu (finance nebo kartu) dané lokality. To je také ten pravý moment, kdy hrdinové dorazili ke stánkům a začali si vybírat. Všichni dobrodruhové mají hluboko do kapsy, takže vybírají podle ceny. Každý má ale svoji vlastní preferenci uvedenou na kartě a podle ní hledá v první řadě. Hráčům (obchodníkům) zaplatí ze své karty zlaťáky.

Pak už je na čase vše připravit pro další kolo. Po odehrání třetí sezóny a návštěvě skupiny hrdinů hráči sečtou svoje nastřádané zlaťáky. Ten nejbohatší z nich se stává vítězem a nejúspěšnějším obchodníkem.

Dungeon Bazar nabízí nekonečný příliv zachránců. Možná slyšeli pohádky o princezně nebo zlatu, ale všichni do jednoho se nechali nachytat. Nikdy nevěřte drakovi. Je to vychytralé stvoření, kterému vůbec nejde o nějaké unášení princezen. Jen si chce přijít na svůj podíl zlata. A právě proto uzavřel dohodu s obchodníky, kteří budou návštěvníkům prodávat nepoužitelné zbraně. Drak je bez potíží usmaží svým ohnivým dechem a spokojený obchod může dále pokračovat.

dungeon-bazaar-21

Právě téma a nevážnost celé hry je jedním ze zásadních kladů. Jenže bohužel s lehkostí přichází i náhoda a to ve velké míře. Hráčům bude poroučet štěstí a rozhodovat o jejich úspěchu, protože nabídka předmětů je tajná. Nelze tedy nijak plánovat, která lokace je nejvýhodnější k získání a to přesto, že identita návštěvníků tábořících před jeskyní je všem účastníkům známá.

Hra byla velkým zklamáním pro mnoho našich testerů. Našlo se i několik, kteří si u ní užili nějakou tu zábavu, ale většinou převládala frustrace nad náhodností a nevydařenými pravidly. To jsou také dvě hlavní stížnosti, které však při hraní nabývají na intenzitě. Bohužel ani samotná hratelnost není nijak oslnivá, protože téma rozhodně není pořádně využité. Ve výsledku pak hráči jen vykládají kostičky skřetů a snaží se získat převahu nad místností.

Partie trvá téměř hodinu, která se ale tak nějak vleče. Akcí je sice dost, ale nejsou tak zajímavé, aby udržely pozornost hráčů. Ve výsledku jde jen o to mít nejvíce kostiček na  vhodných místech a všechno ostatní už se nějak stane. Hrát sice můžete už od dvou, což je dobrá zpráva pro dobu, ale méně soupeřů znamená i méně zábavy (a hodně místa na plánu).

dungeon-bazaar-16

Zpracování se potýkalo s potížemi především na začátku, kdy zadní strany balíčku karet měly chybu. Naštěstí se k problému vydavatelé postavili čelem a zaslali zdarma všem majitelům této vadné verze nový balíček.

Dungeon Bazar je ale jinak nepříliš zajímavou hrou, která zaujme především tématem a humorným pojetím příručky pravidel. Ale hratelnost ani samotné mechanismy nejsou nijak zajímavé. Není tu vlastně nic, co by vás přinutilo si hru opravdu koupit. A tak Dungeon Bazar bude místem, na jehož víko a vstup do dungeonu bude dál a dál padat prach..

AutorPaolo Cecchetto, Simone Luciani, Daniele Tascini
IlustraceValentina Moscon
VydavatelCranio Creations, Giochi Uniti
Herní doba50
(4 voters)
KategorieEconomic, Fantasy, Medieval
MechanismyAuction/Bidding, Hand Management, Simultaneous Action Selection
RozšířeníDungeon Bazar: Merchant Tile
RodinaCrowdfunding: Spieleschmiede

Dungeon Bazar je místem, kde nakupuje každý hrdina. Bohužel tentokrát se budou muset všichni dobrodruhové obejít bez nové výzbroje, protože tahle hra asi příliš času na stole u hráčů nestráví. Nenabízí totiž dostatečně zajímavou a hratelnou zábavu, která sice je v základu humorná, ale jinak nedokáže pořádně pobavit. Dungeon Bazar je pro nás velkým zklamáním, které se opravdu nepodařilo.

+ humor
+ téma prodeje v jeskyních
+ servis při výměně karet