Recenze: Dungeon! – jedna jeskyně, mnoho monster

dungeon-01

Konečně! Teď už vím, že všechen ten trénink nebyl jen tak pro legraci. Tentokrát už je všechno naostro. V každé místnosti na mě může za dveřmi čekat nemilé překvapení. Hladoví skřeti, štěrchající kostlivci i děsiví pavouci. Všichni do jednoho tu bydlí a my jsme těmi, kdo jim narušuje klid a pohodu. A budou se bránit, tomu věřte..

Jenže my jsme připraveni se o naši šanci na bohatství poprat. Příšery mohou vypadat hloupě, ale ve skutečnosti jsou dobré především v jedné věci – shromažďování zlata. Věřte tomu, protože přesně tak nám jeskyni plnou příšer představuje desková hra Dungeon! od firmy Wizards of the Coast. Je zasazena do populárního světa Dungeons & Dragons, pro který ji vytvořila spousta autorů v čele Chrisem Dupuis. Možná to je i datem vzniku, protože to spadá až do roku 1975. Nová, pátá edice, obsahuje ilustrace dvojice Victoria Maderna a Franz Vohwinkel.

Ke krabici už se tedy od začátku musíme vzhledem jejímu věku chovat uctivě. On si to žádá i obrázek, na kterém je zachycen drak chrlící oheň. Všichni by si tedy kolem něj měli dávat pozor, aby se z nich nestal jen neužitečný černý škvarek.

dungeon-06

Naštěstí to nebezpečí není tak bezprostřední, protože draci jsou dobře uzavření uvnitř bludiště chodeb. Zatím si brousí drápy v některé z komnat, které jsou tím největším prvkem, který na herním plánu můžeme vidět.  Chodbičky jsou rozděleny podle barev do sekcí odpovídající nějaké obtížnosti, a ještě dál na malé kostičky představující jednotlivá políčka. Celá deska je orientovaná na výšku a ve spodní části (kromě textových nápověd) obsahuje stupnici pro neporažená monstra.

Zbytek herních komponent už tvoří kartonové dílky, tedy psotavy hrdinů různých povolání a také roztomile mrňavé náhrobky. Ty zůstanou na plánu v místnosti po každé poražené příšeře. Nechybí ale ani další žetony označující vynechání kola nebo pořadová čísla pro určení místa, kde čeká vítězná příšera na dalšího vyzyvatele. Tím hlavním jsou ale karty, odpovídající příšeram (s číslicemi obrany speciálně pro každé povolání) a také karty pokladů (a několika kouzel).

Na začátku partie si hráči vyberou hrdinu. Každý je jinak silný a má určené oblasti, které jsou pro něj bezpečné. Vyšší úrovně s sebou přináší značné riziko případného úmrtí mnoha nepříjemnými způsoby. Všechny vybrané figurky se pak postaví do středu plánu, kde začnou svoji pouť. Vedle plánu pak hráči rozloží karty na celkem dvanáct hromádek – šest úrovní příšer a k nim také šest úrovní pokladů. Ty se odlišují barvou a náleží ke specifické oblasti na herním plánu. Stranou leží zatím také všechny žetony.

dungeon-08

Teď už je čas se konečně rozprchnout po jeskyni a vyzkoušet svoje síly tváří v tvář dobrodružství. Pohyb je základem všeho, a přesto není dílem náhody. Hráč k němu nepotřebuje kostku, protože vždy má k dispozici pět pohybových bodů. Kromě klasického přesunu po políčkách nebo místnostech hráče stojí body také otevírání dveří. Na jednom místě nesmí stát dva hrdinové. Navíc ve svém okolí mohou hledat zkratky v podobě tajných dveří. Stačí hodit kostkou a doufat ve vysoký výsledek (5 či 6). K tomu má lepší předpoklady zloděj (cokoliv vyšší nebo rovno 3).

Jakmile figurka ukončí pohyb, může se nacházet v bezpečných místech (chodby nebo již vyčištěné místa) nebo v místnosti s příšerou. To znamená, že hráč odhalí horní kartu z balíčku odpovídající úrovně obtížnosti a musí se pokusit danou potvoru porazit. K tomu už bude potřebovat dvojici kostek a výsledek hodu pak porovná s číslicí pod symbolem svého povolání (čím silnější postava, tím nižší hodnota). Porovnáním je jasné, kdo uspěl.

Hrdina si za svůj úspěch může vyzvednout poklad (opět ze stejně barevné hromádky). Současně také do místnosti položí jeden žeton náhrobku. V každé obyčejné místnosti můžete narazit pouze na jednu příšeru, takže kdokoliv dojde do takové lokace s náhrobkem, se už žádného boje nedočká. Neúspěch v boji znamená, že hráč vezme dvojici kostek znovu do ruky a hodí za příšeru. Podle nového součtu pak určí, jak jeho bojovník dopadl. Většinou ho potká nemilý osud znamenající ztrátu některých pokladů (které zůstávají ležet v místě a někdo další je může sebrat), ale může třeba i umřít.

dungeon-13

V každé případě ale příšera zůstane odhalená na svém místě. Ale protože na plánu není dost místa, její kartu zasune pod nejnižší políčko na stupnici neporažených příšer. A pak žeton s odpovídajícím číslem položí na místnost, ve které byl poražen. Když tam dorazí někdo další, bude už vědět, jaký souboj jej čeká.

Jednotliví hrdinové se neliší ale pouze silou a schopnostmi při hledání skrytých dveří, ale především požadavkem na bohatství, které stačí k vítězství. A tak zatímco slabší zloděj a klerik potřebují nastřádat jen 10 tisíc zlaťáků, takový bojovník už dvacet a čaroděj (který se může pohybovat víceméně bez obav i na nejvyšší šesté úrovni) rovnou třicet tisíc. Ten z hráčů, který tuto hodnotu dosáhne jako první, se stává vítězem.

Dungeon! je hrou, která se nám těžko hodnotí. Vzato dnešními měřítky se jedná o velmi jednoduchou dobrodružnou hru, ve které hráči běhají jeskyní a snaží se najít co nejcennější poklady. Ty jsou rozděleny podle obtížnosti, takže čím větší nebezpečí podstoupíte, tím více financí získáte. Ovšem vítězství v bojích jsou stále podmíněny úspěchem v hodu kostkou. Tato náhoda je zdrojem napětí, ale současně také zklamání.

dungeon-16

Jenže na Dungeon! se nemůžeme dívat klasickým hledáčkem současných her. Jedná se o přenesení klasiky do nemodernějšího kabátku. A jako taková krabice může slavit jednoznačný úspěch, protože hra vypadá opravdu parádně. Od detailní a pohledné grafiky plánu až po ilustrace na drobných kartách. Právě jejich velikost (stejně jako žetonů) je tou hlavní výtkou vůči zpracování jako celku.

Ale zpět ke hře a dojmu z ní. Celé to dobrodružení je velmi jednoduché a přístupné úplně všem. Nejvíc si jej dle našich zkušeností užijí tátové se svými malými synky. Ovšem i některé holčičky a maminky umí překvapit a užít si pořádnou bitvu. Rodiny jsou každopádně tou hlavní cílovou skupinou. Jenže i zarytí hráči umí překvapit. Když je posadíte před neprozkoumaný dungeon, vezmou si tuto výzvu za svoji a bojují do posledního dechu.

Je dobře, že pohyb je pod kontrolou samotných hráčů. A ještě lepší je odlišení jejich finančního cíle. Díky tomu si máte nutkání vyzkoušet všechna povolání a to významně prodlužuje znovuhratelnost. Ta je jinak trochu diskutabilní, protože mapa je stejná a jediné, co se mění, je rozložení příšer. Pro příjemný a rychlý zážitek to ale stále stačí.

dungeon-18

Právě proto je zásadní výhodou této krabice herní doba. Celé dobrodružství budete mít splněné a dokončené během nějakých třiceti až pětačtyřiceti minut. A v jejich průběhu zažijete spoustu napínavých momentů. A to vlastně bez ohledu na počet hráčů, protože plán je velký a každý z hrdinů si prozkoumává svoji část, případně využívá smrti ostatních.

Dungeon! prostě má duši a atmosféru. Podobně jako Talisman (vydaný česky firmou ADC Blackfire a který právě testujeme), i Dungeon! je velice jednoduchý a založený vlastně jen na hodech kostkou. A přesto umí pobavit úžasným způsobem. Tahle hra tak potěší nakonec nejen pamětníky a sběratele, ale také obyčejné hráče, kteří si chtějí zabojovat. Nám se Dungeon! prostě líbí!

AutorDavid R. Megarry
IlustraceDaniel Gelon, Keith Hill, Richard Hill, James Holloway (I), Larry Kessling, Michael Komarck, Tracy Lesch, Victoria Maderna, Erol Otus, Harry Quinn, Jim Roslof, Stephen Sullivan, Franz Vohwinkel
VydavatelTactical Studies Rules (TSR), ASS Altenburger Spielkarten, Jedko Games, Novedades Montecarlo, Parker Brothers, Wizards of the Coast
Rok vydání1975
Počet hráčů1 - 8
(17 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting
MechanismyArea Movement, Critical Hits and Failures, Dice Rolling, Events, Grid Movement, Role Playing, Simulation, Variable Player Powers
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Creatures: Dragons, Creatures: Goblins, Creatures: Monsters, Creatures: Vampires, Digital Implementations: VASSAL, Setting: Dungeons & Dragons, Versions & Editions: Board Game Versions of Role-Playing Games
Alternativní názvyCalabozo, Im Drachen-Labyrinth, Verlies

Možná si říkáte, že jsme se zbláznili, když hodnotíme Dungeon! tak vysoko. Ale není to pouze z nostalgie, a protože si nás hra získala jednoduchými pravidly. Ona totiž funguje a umí přinést do každé skupiny výbornou zábavu, smích a zážitky. A to se cení. Pak ani tolik nevadí, že náhoda vládne všem soubojům a hráči tedy nemají zrovna moc kontroly. Základní strategie tu jsou a všechno to skončí, než se nadějete. Ale to vlastně ani nevadí, protože se budete chtít do světa Dungeon! vracet znovu a vaše děti nejspíš ještě víc!

+ závan nostalgie
+ jednoduché a přístupné pro všechny
+ různé cíle hrdinů