Recenze: Dungeons & Dragons Wrath of Ashardalon

wrath-of-ashardalon-37

Dračí zloba je mnohem horší než jakákoliv jiná. Ve vesnici už zbýváme pouze my a ještě jedna rodina nedaleko rybníka. Všichni ostatní buď stačili utéct, nebo leží na zmrzlé zemi bez dechu. Krvežízniví orkové nenechali naživu nikoho, kdo se jim objevil na očích. Naše jediné štěstí je, že neprohledávali domy. Zatím. Mám ale strach, že jakmile na ohnivou stvůru dolehne hlad, orkové si pro nás přijdou. Najdou nás. A předhodí drakovi. Nezbývá než naivně doufat v záchranu.

Hráči budou právě těmi, kteří tyto tajná přání vyslyší. Umožní jim to desková hra Wrath of Ashardalon, jejíž děj se řadí do světa Dungeons & Dragons. Hra vyšla v roce 2011 v produkci společnosti Wizards of the Coast. Jejími autory je dvojice Peter Lee a Bill Slavicsek, o vizuální pojetí se postarali Jesper Ejsing a Jason Engle.

Na krabici vás uvítá drak ohnivým dechem. Naštěstí ale nepálí, takže si bez obav můžete tento masivní box (stejná velikost jako Castle of Ravenloft či Legend of Drizzt) vzít do rukou a otevřít. Uvnitř na všechny čeká hromada kartonových plat a v něm nejen čtvercové dílky mapy rozdělené na čtverečky, tak i dílky statusů a překážek, žetony životů, peněz či vesničanů. Nepřehlédnutelný je ale především pytlík plný krásných plastových figurek.

wrath-of-ashardalon-06

Kartonovou podobu mají i hrdinové, včetně popsaných statistik a dovedností. Oboustrannou destičku postavy si každý jednu vybere a položí ji před sebe první úrovní vzhůru. K ní dostanou účastníci také karty síly (z nichž si vyberou ty, které chtějí pro dobrodružství použít), jednu náhodnou kartu předmětu a samozřejmě odpovídající figurku. Kartonová deska popisuje i pravidla pro zlého draka Ashardalona, toho ale dlouho hráči nepoužijí. To proto, že tahle hra se řídí scénáři a teprve ten poslední s číslem třináct postaví hrdiny proti neblahému nepříteli celého údolí.

Právě podle pokynů ve scénáři zahájí hráči přípravu herního plánu. Položí do středu startovní dvojdílek, umístí na něj hrdiny na libovolné místo a sestaví dobírací balíček destiček mapy. Vedle mapy pak vždy připraví balíčky příšer, setkání i pokladů. To už jsou opravdové karty. Do začátku hrdinové obvykle dostanou také dva žetony léčení.

V průběhu partie se hráči střídají na tahu. Mohou si vždy vybrat pořadí nebo o něm nechají rozhodnout náhodu (hodí si kostkou). Každý tah má tři fáze a tou hlavní je šance pohybovat postavičkou. Vybrat si může jednu ze tří kombinací – buď se posune dvakrát po mapě v závislosti na svojí rychlosti (tolik čtverečků může urazit) nebo se pohne pouze jedenkrát a k tomu zaútočí na některého z nepřátel.

wrath-of-ashardalon-01

Právě boj je základní cestou k úspěchu. Využít k němu mohou hrdinové svoje schopnosti, které pro ně hráči na začátku scénáře zvolili. Některé karty lze použít pouze jednou a je třeba je znovu dobít za nějakou odměnu. Útoku přechází volba cíle. K výsledku hodu kostkou pak hráč přičte bonus použité schopnosti a výsledek porovná s odolností protivníka. V případě, že výsledek stačí alespoň na vyrovnání hodnoty, úder byl úspěšný a uštědří cíli tolik bodů zranění, jaké je poškození daného typu útoku.

Když příšera ztratí všechny své body života, je poražena a opouští plán. Kartu příšery její majitel odloží na hromádku zkušeností, která může být důležitá pro spuštění konce scénáře. Odměnou za poražení nepřítele je pro hráče jedna karta pokladu, která představuje předměty, jež obluda měla u sebe a upustila.  S využitím zkušeností mohou také hráči vylepšovat svoje postavy a posunout je na druhou úroveň.

wrath-of-ashardalon-09

Druhou akci v pořadí – průzkum jeskyně – je možné využít pouze v případě, že postavička zůstane stát u kraje mapy. Odhalí horní dílek mapy a může jej přiložit trojúhelníkovou šipkou ukazující směrem, odkud přišel. Nově objevená část dostane do vínku také jednu příšeru. I o její identitě rozhodne náhoda a otočení karty z balíčku nepřátel. Odpovídající figurku postaví hráč na čtvereček, který vypadá jako spálený. Kartu monstra si ale hráč nechá ležet před sebou, protože se současně stává tím, kdo ji bude ovládat.

 

Ve třetí části jde s hrdiny všechno z kopce. Nejdříve vylosují jednu kartu setkání a zařídí se podle jejich pokynů a hned poté se dostanou na řadu hlavní záporáci, pokud je daný scénář obsahuje. Poté už hráč aktivuje jedno monstrum za druhým tak, jak před ním leží jejich karty. Každá příšera má natištěny pokyny, kterými se její majitel musí řídit a podle toho posune nebo zaútočí na nejbližší cíl.

wrath-of-ashardalon-13

Boj tedy funguje i opačně a také hrdinové ztrácí životy. Na začátku svého tahu musí hráči využít jeden ze dvou společných žetonů léčení, pokud hodnota srdíček jejich postavy klesla na nulu. V průběhu hry mohou členové skupiny také provádět různé interakce s předměty, brát je do ruky nebo naopak ničit.

Každý scénář nabízí svoje vlastní podmínky vítězství a prohry. Hráči budou objevovat tunely, hledat předměty, ale především zabíjet příšery. Tento úkol je zaručeně nejčastější a je to naprosto pochopitelné vzhledem k celkovému pojetí hry. Celá skupina hrdinů vždy vítězí i prohrává jako tým, nikdy se nedělí na lepší a horší.

wrath-of-ashardalon-11

 

Wrath of Ashardalon je třetí kooperativní hrou z řady Dungeons & Dragons. A jedná se opět o vynikající zážitek, který se nese přesně v duchu dvou ostatních her. V čele celého dobrodružství pochoduje spousta scénářů, které jsou propojeny do příběhu a na jeho konci je jasný vrchol – souboj s drakem, který dal celé krabici jméno.

Hra je bez jakýchkoliv pochyb v první řadě kooperativní zábavou. Všichni účastníci bojují společně vždy proti nějakému nepříteli. Někdy to jsou jen obyčejné příšery, jindy poměrně pokročilejší bossové. Ale hlavní je se o svých plánech bavit, diskutovat o nich a společně promýšlet další kroky.

Specialitou dobrodružných her ze světa Dungeons & Dragons, a tedy i krabice Wrath of Ashardalon, je kontrola monster. Ty si hráči rozdělí mezi sebe a každý je zodpovědný za pohyb s některými příšerami. Dělba závisí na štěstí, jak hráči prozkoumávají svět pod zemí a v té chvíli také vždy narazí na nějakého nového protivníka.

wrath-of-ashardalon-17

Různé scénáře znamenají také odlišnou herní dobu pokaždé, když se ke hře vrátíte pro nový nášup zážitků. I přesto se pohybují obvykle v podobném rozmezí od pětačtyřiceti do pětasedmdesáti minut. A hra je výtečná v libovolném počtu hráčů a to dokonce od solitérní zábavy v jednom. O kapku lepší pořád je, pokud se bitvy zúčastní více kumpánů, kteří si mezi sebe nebezpečí rozdělí.

Hra je velmi jednoduchá a díky tomu se skvěle hodí jako vstupní hra pro všechny menší hráče a rodiny s dětmi. Bitva s monstry je stále výzvou. Ale pravidla hráče nezahlcují přehnanými detaily a drobnostmi, na které by museli myslet. Celé se to udržuje v mezi co nejmenší náročnosti, z čehož hra získává převážně plusové body.

wrath-of-ashardalon-34

Wrath of Ashardalon nezaostává ani ve zpracování, takže lze kritizovat snad jen menší důraz na vývoj postav (především napříč jednotlivými částmi kampaně). Hra je náhodná a vždy dopředu víte, že se na nově objevené místnosti objeví jedna nová příšera. To mírně sráží celkový dojem, ale i tak je Wrath of Ashardalon moc zábavnou kooperativní hrou.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorPeter Lee, Bill Slavicsek
IlustraceJesper Ejsing, Jason Engle
VydavatelWizards of the Coast
Rok vydání2011
Počet hráčů1 - 5
Herní doba60
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(35 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Role Playing, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníDungeons & Dragons: Castle Ravenloft Board Game – Gray Hag Promo, Dungeons & Dragons: Ghosts of Saltmarsh – Board Game (2021), Dungeons & Dragons: The Legend of Drizzt Board Game – Vierna Do'Urden Promo, Dungeons & Dragons: Wrath of Ashardalon Boardgame – Kobold Champion Promo, Dungeons & Dragons: Wrath of Ashardalon Bonus Adventures – Servants of the Thunder Shaman
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Creatures: Dragons, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Dungeons & Dragons Adventure System Board Games, Setting: Dungeons & Dragons, Versions & Editions: Board Game Versions of Role-Playing Games

Více o hře.

Recenze: Dungeons & Dragons Wrath of Ashardalon
Wrath of Ashardalon je výbornou zprávou pro všechny, kdo vyhlíží jednodušší kooperativní hry. Tady určitě dobrodružství s drakem potěší, ale při tom nabídne skvělý vývoj v podobně dlouhého příběhu a scénáře. Monstra se pohybují podle předem stanovených pravidel a hráči s tím mohou počítat. Wrath of Ashardalon je výtečnou volbou pro všechny malé i velké hráče, kteří si chtějí jen tak zlehka zahrát na hrdiny.
Klady:

+ jednoduchá kooperativní zábava
+ solidní zpracování
+ scénáře
+ skvělé pro rodiny
+ příznivá herní doba
Zápory:

- menší důraz na vylepšení mezi dobrodružstvími
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Trpasličí les – znovuzrozené dřevěné pexeso