Recenze: Eldritch Horror – Arkham byl jen začátek

eldritch-horror-37

Když jsem slyšel poprvé o tom, co se stalo v Arkhamu, myslel jsem si, že to je lokální fenomén. Že u nás se to stát nemůže. Jenže hrůzy pokračují a neomezují se už na jedno místo. Temné předivo se pomalu plíží do našeho světa, natahuje své hubené prsty a sahá po příčetnosti všech jeho obyvatel. Lidé jsou neklidní a celý svět je na pokraji zhroucení. Jen několik posledních odolných vyšetřovatelů stojí na hraně mezi existencí a zánikem.

Příběh, který Arkham Horror jen naznačil, se teď rozrůstá a stává se globálním. V unikátní kooperativní hře Eldritch Horror tak hráči znovu stanou tváří v tvář hrůzám Prastarých a jiných světů. Svoji myšlenku pokračování přetavili v realitu autoři Corey Konieczka a Nikki Valens. Jedná se o počin původně z roku 2013 a od té doby se dočkal zajímavých uznání. Co je ale pro českého hráče mnohem důležitější je fakt, že dorazil také v češtině na pulty obchodů zásluhou firmy ADC Blackfire a překladu Petra Šmeráka.

Krabice nového dobrodružství se nijak neliší velikostí, ale na obsahu najdeme více chapadel (tentokrát na střeše lokomotivy) a uvnitř pak zbrusu nový obsah. Tím hlavním prvkem je mapa celého světa. Hráči si poté každý vyberou svého vyšetřovatele a jeho figurku postaví na mapu na startovní pole. Současně mezi sebou určí také svého vedoucího. Jednotliví hrdinové dostanou do začátku startovní výbavu zdraví a příčetnosti (žetony) a také startovní majetek v podobě předmětů.

eldritch-horror-06

Společnými silami vyberou jednoho Prastarého, který bude sužovat svět a na základě této volby pak připraví balíčky karet mystérií a pátrání. Podle pokynů Prastarého připraví také hromádku mýtů (z několika částí). Standardní míchání platí i pro další balíčky kouzel, stavů a střetnutí expedice. Karta hlavního nepřítele řekne hráčům i pozici, na kterou mají umístit žeton zkázy. Na plán pak rozmístí žeton znamení a karty výhod. Především ale partie začíná s několika otevřenými branami, které náhodně vylosují a danou lokaci ozvláštní vylosovanou příšerou z připraveného pytlíku nebo misky. Aby ale detektivové měli nějakou šanci, mapu zaplní také žetony stop a aktivní expedice. Otočením a vyhodnocením první karty mystérií začíná hon za záchranou světa.

Hráči v bitvě postupují prostřednictvím kol, které se skládají ze tří fází. Každý z hráčů má k dispozici celkem dva akční body, které může rozdělit libovolně mezi řadu aktivit. Tou hlavní není samozřejmě nic jiného než cestování po světě. Musí k tomu ale utratit lístky na daný cestovní prostředek, které lze získat ve městě. I za to je ale třeba zaplatit jeden bod. Na výběr jsou lodě a vlaky.  Mimo to mohou vyšetřovatelé odpočívat (doplnit bod zdraví a bod příčetnosti) nebo si mezi sebou vyměnit svoji získanou výbavu.

eldritch-horror-01

Ve městě mohou hráči svůj čas (body) utratit také za získání výhody. To už ale není jen tak a poprvé hráči musí podstoupit zkoušku. Mluvíme o zkoušce vlivu, ve které hodí kostkami a pokusí se získat dostatek úspěchů, aby jejich počtem alespoň vyrovnali cenu karty. V nabídce jich je několik různých. Čím úspěšnější hrdina, tím lepší výhodu získá. Ani to ale nejsou všechny akce, protože jednotliví vyšetřovatelé mají svoje vlastní dovednosti.

 

A zatímco první fáze je pouze šancí, jak se připravit, hned poté následuje střetnutí. To je okamžik, kdy se všichni vyšetřovatelé mohou postavit stvůrám, s nimiž sdílí pozice. Kromě boje, který probíhá za pomoci kostek a testů proti hodnotám na zadní straně žetonu příšery. Než ale bude moci promluvit síla, musí nejdřív hrdinova vůle obstát hrůze, se kterou se setkal (neúspěch znamená ztrátu vůle). Teprve po testu na vůli čeká hráče i bojová zkouška síly. Hrdina pak obdrží tolik zranění, kolik mu chybělo k dosažení síly příšery. Naopak pokud hráč tento test zvládne a dosáhne více úspěchuů neže je třeba, nestvůra ztratí rozdíl životů. Ovšem střetnutí nemusí být pouze bojové. Hráči na svých cestách narazí také na místa a odhalí tak jednu kartu střetnutí podle kontinentu, kde se nachází. Stejně tak se ale mohou střetnout také s žetony stopy (vyhodnotit kartu pátrání), zažít setkání ve vnějším světě (odhalením karty z balíčku) a odhalovat další karty (expedice či zvěsti).

eldritch-horror-08

Poslední část každého kola je pro hráče nejméně příjemná. Jedná se o fázi mýtů, která znamená odhalení horní karty mýtu z balíčku a postupné vyhodnocení všech efektů. Ty staví vyšetřovatelům do cesty nové překážky – otevírá nové brány, přidává na mapu nestvůry (z každé brány s odpovídajícím znamením), ale také se zjevují nové stopy, tajemství či zvěsti. Karty ale mohou také hráče donutit k vyhodnocení efektů zúčtování, které mohou přijít z různých zdrojů.

 

Pro vítězství v celé partii musí hráči vyřešit tři mystéria. To jsou speciální karty pro každého Prastarého, které dávají vyšetřovatelům úkoly. Musí je plnit jeden za druhým. V průběhu vyšetřování ale hráčům utíká i čas. To simuluje neustále se posouvající žeton zkázy, který ubývá v důsledku odhalených mýtů. Prohrát ale jako tým mohou hráči i tím, že jsou všichni jejich hrdinové vyřazeni ze hry. Všechno může ale skončit špatně také jako důsledek karet zvěsti nebo pokud dojde balíček mýtů.

Eldritch Horror je napínavou kooperativní hrou, která nezapře svoji předlohu v Arkham Horroru. Stále jsou tu objevující se příšery vystupující z bran, Prastaří a jejich touha zničit svět a především karty mýtů, které potápí svět víc a víc do zkázy.

eldritch-horror-15

Jenže zatímco původní hra se zaměřuje na lokální scenerii malého městečka, tady je vaším prostředím celá planeta. Díky tomu nabízí hra mnohem epičtější zážitek, který navíc subjektivně je mírně rychlejší. Abyste si partii opravdu užili, je dobré opravdu prožívat celý příběh včetně textů na kartách, které přibarvují zážitek a celou atmosféru posouvají směrem k tomu kýženému horroru.

 

Opodstatněnou výtkou pro některé hráče může být velký vliv náhody. Objevování příšer, stop, ale také souboje a hlavně karty mýtů, to všechno je náhodné. A protože velkým dílem partie jsou jednotlivé testy, je potřeba prostě mít pořádné štěstí při házení kostkami.

Zážitek je to opravdu kooperativní. Hráči mají jasný a společný cíl, na kterém se snaží dohodnout a dobře organizovat pokrytí celé mapy světa. Není jednoduché se prát s neustále přibývající záplavou příšer.

eldritch-horror-19

Vzhledem ke všem drobným pravidlům a vychytávkám není jednoduché do hry v prvních partiích proniknout. Jakmile se ale hráči s tím vším sžijí, čeká je vydatné dobrodružství. Hra umí vyprávět příběh a hráči si jej společně prožijí jako nějaký hollywoodský film. S tím ale jde ruku v ruce také herní doba, která se umí přiblížit i přesáhnout tři hodiny. Se dvěma hodinami byste ale měli raději počítat pokaždé. Drhnout to pak začne až v případě, že se rozhodnete otestovat nejvyšší povolené počty sedmi nebo osmi hráčů. Naopak jinak vše funguje výtečně a Eldritch lze hrát solidně i ve dvou.

 

V souvislosti s dílem H. P. Lovecrafta nás nedávno potěšila nová oznámení společnosti ADC Blackfire. Tou hlavní pro tuto recenzi je snad brzy (zatím nepotvrzeno) první rozšíření v češtině – Forsaken Lore. Ovšem legrace s Prastarými bude pokračovat i tou poslední z trilogie velkých horrorových her – česky s největší pravděpodobností vyjde druhá edice Mansions of Madness.

eldritch-horror-30

Eldritch Horror je vynikajícím počinem. Pokud máte rádi kooperativní hry, budete tuhle krabici milovat. Je ještě o chlup lepší než Arkham Horror díky těm drobným evolučním změnám, ale při tom si zachovává všechno to napětí, kostkovou podstatu a příběh, který k hrám z tohoto světa nerozlučně patří. Eldritch Horror je parádní zážitek.

 

Recenze: Eldritch Horror – Arkham byl jen začátek
Eldritch Horror si nás omotal kolem svého chapadlovitého prstu. Je kooperativní zábavou, která je nabitá atmosférou. Hráči se přesouvají po mapě světa, sbírají stopy, bojují s příšerami a snaží se odhalit tajemství Prastarého. Ten ohrožuje svojí blízkostí celou existenci našeho druhu a hrdinové musí přijít na způsob, jak jeho příchod odvrátit. Hráči bojují jako tým a prožívají tak společné dramatické dobrodružství plné napětí. O to se stará také náhodnost. Na zážitek si ale hráči musí vyhradit pořádně dlouhý čas, protože Eldritch Horror rozhodně nepatří k nejkratším hrám. Ovšem patří rozhodně k těm nejlepším, pokud vyhledáváte především zážitky a nevadí vám náhoda.
Klady:

+ variabilní zážitek
+ mapa celého světa
+ atmosféra
+ epičnost
+ výborný zážitek
+ hromada možností a prvků
+ funkční ve velké většině počtů
Zápory:

- herní doba
- náhoda v mnoha podobách
5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Arkham Horror Dunwich Horror – zlo se šíří dál