Recenze: Encyklopedie – všechny znalosti světa

4.6

Říká se, že všechny vědomosti jsou jen na jednom místě. Každá myšlenka zůstává jako atom kdesi ve vesmíru. Ale pak přišel George-Louis Leclerc a všechny ty vědomosti vytáhnul do jedné nenápadné knihy. Vznikla Přírodní historie.

Její stránky se nám nyní otevírají v deskové hře Encyklopedie, kterou vytvořila autorská dvojice Éric Dubus a Olivier Melison. O vydání hry se v původním znění postarala firma Holy Grail Games a nyní přichází uhranout všem milovníkům přírody a čtenářům také do češtiny, za což můžeme poděkovat společnosti ADC Blackfire.

Hra se ukrývá ve čtvercové krabici klasického rozměru. Na víku vidíme loď připravenou na jednu z výprav za přírodou a hned dostaneme chuť se k ní přidat. Naskočíme tedy rychle do nitra krabice, která je opravdu poctivě zaplněna až po okraj, takže tam není moc místa. Je tedy na čase vyjmout jednotlivé komponenty. A nemůžeme začít u ničeho jiného než u herního plánu, který je netradičně orientován na výšku.

Příprava začíná rozložením plánu do středu stolu. Zaplní ho spoustou karet, ať už se jedná o šest karet odborníků nebo nabídku zvířat (jejich počet závisí na počtu účastníků). Každý z hráčů dostane desku s portrétem svojí postavy a začátek její stupnice věhlasu označí žetonem. Vedle desky si hráč vyloží kostky výzkumu a svůj ukazatel skóre položí na pole nula na obvodu herního plánu. Jednotliví hráči si vyberou po dvou zvířatech z nabídky akademie a potom nabídku zvířat doplní. Do začátku hráči dostanou také žeton expedice a pár mincí.

Hráči si v každém kole vylosují z pytlíku čtyři kostky, hodí s nimi a pak je podle svých představ rozmístí na čtyři pole na své herní desce. Tyto pozice nemají vliv na možnosti tohoto hráče, ale ovlivňují zisk v případě, že se je někdo ze soupeřů rozhodne ukrást.

Poté se hráči střídají, vyberou si jednu kostku a umístí ji na jednu z šesti možných akcí. Mohou tak získat žetony mincí nebo expedice. V prvním případě nezáleží ani na barvě ani na hodnotě kostky. Pokud jde o zisk žetonů expedice, tam se podle hodnoty liší příjem od jednoho až do tří žetonů.

S kostkou se mohou hráči vydat na univerzitu a najmout některého z odborníků. Jeho kartu si pak položí na plán. Na hodnotě využité kostky nezáleží, ale hráč získá bonus, pokud se mu podaří trefit barvu.

Naopak v akademii si můžete vybrat jedno ze zvířat v nabídce a pustit se do jeho zkoumání. Je k tomu ale třeba obětovat kostku, která má stejnou barvu, jako vytoužené zvíře. K tomu hráči na základě hodnoty kostky dostanou body věhlasu. Tuto kartu si hráči položí před sebe.

Především ale hráč může v roli badatele opustit bezpečí a pohodlí své univerzity a vydat se do terénu, studovat zvířata v jejich přirozeném prostředí. K tomu ale potřebuje mít vyložená před sebou vhodná zvířata. Teprve poté dává smysl zvolit světadíl, umístit k němu kostku (stejné barvy). Její hodnota je základem celé expedice, kterou lze dále navyšovat (mincemi, žetony expedice nebo schopnostmi odborníků). Tyto body pak hráč zaplatí za zkoumání zvířete, které se liší náročností a je rozdělené na čtyři úrovně. Označí si kostkami výzkumu pole na kartách zvířat, které chce zkoumat a poté se pokusí získat potřebný počet bodů expedice. Za to získá porci bodů věhlasu.

Když se vrátí z expedice, bude se chtít hráč jako správný akademik o svá zjištění podělit s vědeckou obcí. Proto je na čase publikovat. I k tomu je potřeba kostka, kterou hráč může umístit na libovolnou kartu zvířete stejné barvy. Důležitá je ale i hodnota kostky, která určí úroveň výzkumu, kterou lze zveřejnit. Lze pak publikovat poznatky ze všech stejných kategorií na jiných zvířatech a tím získat vítězné body.

Postupně hráči rozberíají své kostky a střídají se na tahu. Poté své místo zaujmou noví odborníci a nová zvířata. A po odehrání šestého kola je čas na body za své sbírky a další bonusové body. Pak už je jasné, kdo nejlépe informoval o zvířatech světa. Ten hráč, který má nejvíce vítězných bodů, se stává vítězem partie.

Encyklopedie je hra o zvířátkách a sbírání sad, která nás zavádí do daleké historie. Je tedy trochu naučná, ale především zábavná. Hráči totiž zažívají dobrodružství, protože zvířátka zkoumají na expedicích v jejich přirozeném prostředí. Při tom je hra po celou dobu taktická, protože kostkami se hází pouze před kolem a ne v jeho průběhu.

Hlavním bodem, ve kterém hra vyniká, je využití kostek a jejich propojení s políčky a akcemi. Jednou je třeba barva, jindy číslo a někdy nezáleží ani na jednom. Hráči musí dobře využívat své kostky, ale mohou po očku pokukovat i po těch, které jsou v majetku ostatních hráčů. Tady hra přechází od docela klidného sbírání karet do útočného módu, ale naštěstí na soupeře čeká obvykle kompenzace, pokud mu nějakou tu kostku opravdu ukradnete.

Jediným problémem v pochopení a dobrém průběhu zábavy je akce publikování, která je trochu kostrbatá. Naštěstí s jejím pochopením vám pomohou časté příklady. Hráči mají na výběr z velkého množství akcí a mohou se tak opravdu rozhodovat podle toho, co se jim zrovna hodí do plánů.

Zajímavé je, že expedice jsou plné počítání, takže hráči se čas od času zaseknou a budou trochu přemýšlet a počítat. To může být nepříjemné pro ostatní účastníky partie, kteří v tu chvíli mohou jen čekat a promýšlet vlastní taktiku.

Vše je příjemně jednoduché na to, jak komplexní hru byste očekávali. Pravidla jsou sice velká, ale ve skutečnosti je tu hromada obrázků a příkladů, takže na samotné učení toho místa zase tolik není. Přesto je dobré zmínit, že herní doba výrazně přesahuje jednu hodinu a sluší jí libovolné počty. Ve vyšších dostane více prostoru právě kradení kostek a dotkne se každého.

Encyklopedie je zajímavá tím, že sbírání není jednoduché, jako tomu bývá. Místo toho má hned tři kroky – získat kartu zvířete, vyzkoumat o něm co nejvíce informací (ideálně na expedici) a poté publikovat své poznatky. Teprve pak získáte opravdové body. Hra má prostě všechno a body jsou zde houbami, které rostou jako po dešti. Přesto vítězem a autorem Encyklopedie může být jen jeden.

+ historické téma
+ třífázové sbírání sad
+ kostky zaručují variabilní kola