Recenze: Eruption – hladová sopka hledá cestu ke zkáze

Eruption - balení

Slzy se mi hrnou do očí, když vidím naši vesnici prázdnou. Zdálky už slyším hučení. Jsme poslední, kdo tu zůstal, abychom se ujistili, že jsme na nikoho nezapomněli. Naposledy se podívám na naše domovy, které už nikdo neuvidí, nasednu do auta a ujíždím jako o život. Za mnou už hladový ohnivý tok začíná pohlcovat dům za domem. Kdo by řekl, že celou tu dobu máme za domem dřímající zkázu?

Sopka je jedním z nejmocnějších přírodních úkazů na Zemi. Naštěstí kromě obětí a katastrofy samotné existuje i agentura, která se zabývá ochranou před jejich výbuchem. Dokáží zasáhnout na celém světě do několika málo hodin. I my se staneme jejich členem v deskové hře Eruption. Jejím autorem je Chris James (Diceafari – recenze) a vyšla pod značkou firmy Stratus Games s kresbami Andyho Kurzena a Matta Pletta.

Celá sopka i s okolím se ukrývá v překvapivě malé čtvercové krabičce. A zatímco jejímu víku vévodí žhavý vulkán, těsně pod povrchem zatím existuje čilý ruch. Na složeném herním plánu najdeme šestiúhelníková pole, která povedou lávu ze sopky uprostřed k šestici vesnic na okrajích. Lidé nemají kam prchnout, protože hned za jejich zády se nachází mořská hladina. Kolem kulatého ostrova se obtáčí v kruhu bodovací stupnice a v rozích plánu najdou hráči sekvenci akcí v kole.

Eruption - připravená hra

V krabici nechybí ani kartonové šestiúhelníkové dílky, které snadno zapadnou na náhodné pozice na herní plán. Na jejich povrchu teče láva. Hráči svoji šanci uvidí v 48 dřevěných dílcích zdí. K němu patří i šest bodovacích žetonů pro hráče, dvě kostky a také 36 akčních karet, které dávají hráči na výběr dvě možnosti oddělené rámečkem. Ta hlavní je vyznačena nejen velkým symbolem, ale také označením v levém horním rohu pro snadnější přehled.

Na začátku partie ale musí mezi sebe na stůl položit herní plán. Na něm už tiše vyčkává sopka chvíli, kdy nadejde její čas. A ten není daleko. Stačí, aby hráči položili tři dílky erupce vedle sebe, zatímco ostatní šestiúhelníkové destičky zamíchají a položí k mapě. Pak už si každý hráč vybere jednu z vesnic, dostane bodovací žeton odpovídající barvy, jeden kus od každého typu zdi (dřevo, kámen a sláma) a tři akční karty ze zamíchaného balíčku.

Poté už na ostrově vypukne ohnivé peklo. Hráči se v něm střídají na tahu, který nejdříve začnou nepopulární rolí sopky. Její láva se valí dál a dál. To znamená vytažení a přiložení nového šestiúhelníkového dílku. Je ovšem třeba, aby všechna řečiště lávy navazovaly dál, žádné nesmí být ukončené. Přiložení nových destiček tak je často dost omezené, ale jinak hráč není omezen žádnými sektory.

Eruption - rozehraná hra

Pokud by náhodou nebyl možné dílek umístit, ochránce vesnice si místo něj může dobrat jiný. V průběhu hledání je identita dílku veřejná a soupeři se mohou hledání účastnit a nabízet alternativy (ačkoliv budou vždy upozorňovat na cestičky vedoucí k soupeřově vesnici), což příjemně urychluje průběh hry. Cesta tekoucího ohně může tak vést až k hranici hráčovy vesnice nebo ven do moře.

V průběhu partie může každý z účastníků získat další dílky zdí, pokud položí žeton lávy na některé ze zásobovacích polí na plánu. Druhou možností, jak získat zábranu, je zahrát akční kartu bez efektu. Každá taková karta má ve spodní části v malém rámečku vytištěno, za který druh zdi může být vyměněna. Lze je ale také kdykoliv zahrát pro jejich hlavní účinek nebo odhodit dvě za možnost položit druhý dílek lávy. Novou kartu získá hráč dovedením proudu lávy až k hranici některé z vesnic.

Zdi staví hráči tak, že vezmou tyčinku ze svojí zásoby a položí ji na proud lávy, kterému chtějí zabránit v dalším rozšiřování. Když některý z hráčů poté bude chtít toto místo rozšířit a navázat na něj dalším dílkem, musí nejdříve hodit dvojicí kostek, které určí, jestli zeď nápor lávy v daném kole vydrží nebo ne.

Eruption - rozehraná hra

Lávu představuje kostka v oranžové horké barvě, zatímco zeď je kostka bílá. Hráč jimi hodí současně a porovná výsledné hodnoty. Lepší zdi dostávají bonus (dřevo +1, kámen +2) k výsledku. V případě, že ohnivý proud porazil zábranu, ta je odložena a hráč může položit nový dílek. Za opačné situace musí hledat vhodné umístění jinde.

Jenže přes veškeré snažení nakonec nastane chvíle, kdy láva dorazí na hranici vesnice. A tady přichází na řadu teploměr, což je kruhová stupnice kolem herního plánu. Ta se rovná obrácené bodovací stupnici, její body tedy jsou trestné. Za každý tok lávy, který končí až na hranici vesnice, si musí hráč oteplit svůj domov o deset až dvacet stupňů. Hodnota závisí na tom, jestli mezi lávou a vesnicí stojí zeď nebo ne. Toto navýšení teploty se děje vždy na začátku tahu ve fázi zvané Zhodnocení škod.

Partie pak končí ve chvíli, kdy buď shoří jedna vesnice, nebo dojde zásoba lávových dílků. V obou případech je určení vítěze jednoduché. Ten, jehož vesnice se ohřála nejméně, se stává vítězem celého úprku před tekutým ohněm.

Eruption - rozehraná hra

Eruption jako hru odlišuje od konkurence, tedy her s pokládáním dílků, její téma. To je naprosto unikátní a vzhledem k mechanismu také velmi atmosférické. Láva opravdu stéká z vrcholku sopky dolů a blíží se k hráčově vesnici.

Ale přitom tu jsou nástroje, jak chvíli zkázy alespoň částečně odvrátit. Zdi jsou hlavním tématem celé hry, a protože jsou tři typy, jejich šance na přežití hladové lávy jsou odlišné. Všechny tři ale využívají k výpočtu svojí statiky hod kostkou. Tato náhoda hře přidává tu nejistotu, ale současně může některé hráče odradit, protože i dobré plány může zhatit několik špatných hodů kostkou. Se stoupající teplotou však hráč získává zbytečné výhody, kterými pak může snadno dohnat ty, kteří hrají lépe. A to může pošramotit dojem z celé partie, pokud ji berete příliš vážně.

Velmi důležité jsou také akční karty, které hráčů otevírají cestu k dalším zdem, umístěním dalších řečišť pro lávu nebo jiných speciálních akcí. Právě tyto karty umožňují hráčům reagovat na nenadálé situace, přemisťovat zdi nebo dělat podlé věci nepřátelům. Musíte je ale využívat uváženě, někdy pro obranu jindy pro útok, abyste se neocitli před soupeři zcela bezbranní nebo jim naopak nedali příliš prostoru k vytvoření dobré obrany. Při tom ať děláte, co děláte, nakonec vás oheň stejně všechny dostihne a budete mít pocit, že opravdu stojíte na ostrově, kde zaniká veškerý život. Atmosféra ve hře je opravdu dobrá.

Eruption - karty

Hra je opravdu zábavná a to téměř bez ohledu na počet rivalů, kteří se partie účastní. Výjimkou je duel, kterému chybí ta škodolibost a možnosti. S přibývajícím množstvím soupeřů se ale zvyšuje konfliktnost, protože ochránci vesnice jsou více dotčeni účinky akčních karet. Ovšem i ve dvou je hra velice soupeřivá, protože dílky obvykle umisťujete k soupeři a snažíte se najít cestičku pro lávu či vytvořit skulinu v jeho obranné zdi. S vyšším počtem hráčů se ale zvyšuje také čekání na následující tah, protože jak se neustále mění situace, nic není možné plánovat dopředu. Doba pro dohrání partie pak odpovídá mírně náročné hře a pohybuje se mezi půl hodinkou (ve dvou) a hodinou v plném počtu. A přes tuto záludnost vůči soupeřům stále zůstává dostatečně rodinná, aby se jí nebáli i rodiče s dětmi.

Eruption je hra, která se nám opravdu líbí a to hlavně proto, jaké dává hráčům nástroje k napadání ostatních. Je opravdu škodolibá a v mnoha ohledech by se dala charakterizovat jako jednodušší a rychlejší Ostrov (recenze). Při tom je ale dostatečně unikátní a rozhoduje v ní také trochu náhoda. Eruption je velmi podařenou zábavou, která si propálí svoji cestu do mnoha sbírek.

AutorChris James (I)
IlustraceAndy Kurzen, Matt Plett
VydavatelMagellan, Mosigra, Stratus Games
(5 voters)
KategorieAbstract Strategy
MechanismyDice Rolling, Team-Based Game, Tile Placement
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Organizations: Gamesmiths, Theme: Volcanoes
Alternativní názvyВулкан

Eruption je zajímavá zábava, která vás nechá zažít druhé Pompeje nebo Vesuv. Na osamoceném ostrově potřebujete odolat ohni co nejdéle, aby se všichni jeho obyvatelé stačili evakuovat před hladovým ohněm. Hráči ale nejen přikládají lávě do cesty zdi, ale také sami budují pokračování řečiště, obvykle směrem k soupeři. Zdi ale není snadné získat, takže je jen otázkou času, kdy oheň dorazí až do vesnice a té se pak začne zvyšovat teplota. A ta rozhoduje o vítězi či poraženém. Porazit zeď může láva s pomocí kostky. Hra je velmi zábavná a příjemně rychlá. Soupeři si opravdu nevybíravě jdou po krku. Jediná věc, která se tak hře dá vytknout, je delší proluky mezi tahy v partii více soupeřů. Eruption je ale přes tuto drobnou výtku výbornou hrou, která pobaví náročné hráče, začátečníky i rodiny.

+ velký důraz na napadání soupeřů
+ ohřívání vesnice rozhodne o vítězi
+ akční karty mají dva způsoby zahrání