Recenze: Ethnos – úsvit nového věku

ethnos-01

Svět už dávno není tím, jakým býval kdysi. Kontinenty zmizely, objevila se nová stvoření a zdá se, že ani náš národ nezůstane těmito změnami nedotčen. Všichni z toho máme velký strach. Obavu z nepoznaného a změny, která nás může zcela zašlapat do prachu.

Každý svět jednou skončí. Každá civilizace se jednou zhroutí. Ale i když něco skončí, zase jiná doba začíná. A u jejího začátku budou stát hráči díky deskové hře Ethnos. Tu si pro všechny milovníky deskových her připravil Paolo Mori a včetně ilustrací Johna Howe ji vydává jako první dvojice starých známých – Spaghetti Western Games a Cool Mini or Not. V České republice si ji pro lokalizaci vyhlídla společnost REXhry.

Krabice je na svůj velký čtvercový rozměr překvapivě nízká, možná také proto, že samotný herní plán a mapa jsou přeloženy pouze napůl. Říši Ethnos rozdělenou na šest barevně olemovaných království si hráči položí mezi sebe. V každé z oblastí jsou tři čtvercová políčka s římskými číslicemi I až III. Právě na ně v rámci přípravy umístí náhodnou sadu tří destiček, které seřadí podle hodnoty od nejnižší po nejvyšší.

ethnos-05

Náhoda pak určí (losováním), kterých šest národů (z tuctu) se partie zúčastní. Právě těchto šest balíčků pak promíchají dohromady a připraví z nich dobírací hromádku. Stranou pak připraví jejich příslušné komponenty v podobě žetonů nebo přídavných desek. Potom už ale samotní účastníci zvolí svoji barvu, dostanou sadu plastových žetonů kontroly a jeden z nich položí na políčko nula na stupnici slávy.

Každá partie se dělí na věky, které mohou být dva nebo tři v závislosti na počtu soupeřů. A na jeho začátku hráči dostanou každý po jedné kartě spojenců, zatímco další sada je odhalena vedle plánu (dvojnásobek počtu účastníků). Zbytek balíčku je obohacen o tři karty draků.

Hráč ve svém tahu má na výběr vždy ze dvou možností – buď si dobere jednu kartu (z nabídky nebo z balíčku karet) nebo použije již vytvořenou sadu spojenců. Taková skupinka musí mít buď stejnou barvu (království, které stvoření obývají) nebo obrázek (národ). Počet členů závisí na hráči samotném, protože si celou sadu vyloží před sebe na hromádku a mezi postavami zvolí jednoho vůdce. Ten určí barvu království, do kterého může hráč přiložit nový žeton.

ethnos-03

Při vykládání musí ale mít hráč na mysli další dopady. V první řadě je tu ale ještě jedno omezení, protože hráč vždy potřebuje zahrát alespoň o jednu kartu více, než má žetonů v cílovém království. V opačném případě jednoduše nesmí na mapu přidat nový. Mnohem důležitější pro vývoj partie je ale to, co se stane s kartami, které hráči zbývají v ruce. Ty totiž musí vyložit na stůl do veřejné nabídky, odkud si je může pořídit kdokoliv. Navíc využitý vůdce umožní hráči použít speciální schopnost spojenou s jeho národem.

Dříve nebo později jeden z hráčů dobere z balíčku draka. Nové karty se totiž vedle plánu nepřikládají, ale počítá se s přísunem nových karet z tvorby skupin hráčů. První dva draci fungují pouze jako varování a nemají žádný efekt. Hráči by se ale podle toho měli zařídit, protože jakmile se objeví ten třetí, tak aktuální věk okamžitě končí. Veškeré nepoužité karty jsou z ruky odloženy a než začne další věk, je třeba rozdělit body slávy.

ethnos-11

Podle kontroly si hráč s převahou žetonů v království může připočítat tolik bodů, kolik je uvedeno na nejnižší nepoužité bodovací destičce na mapě království. V pozdějších kolech (druhém a třetím) jsou odměnění i další hráči v pořadí. Navíc některé rasy mají specifická svá vlastní pravidla a bodové přínosy, které se týkají konce věku. K tomu si ale všichni připočítají také body za vyložené skupiny a to v závislosti na jejich velikosti až po patnáct bodů za šestičlennou partu bojovníků.

Jednotliví členové skupin se hráčům pak mezi věky rozprchnou a ve službách nezůstanou žádní. Hráči zamíchají balíček spojenců a všechno začíná znovu. Partie končí po odehrání druhého nebo třetího věku, před nímž se odehraje závěrečné bodování. Ten, kdo v součtu všech tří věků získal největší sumu slávy, se stává vítězem.

Ethnos je docela nenápadnou hrou, ve které se hráči s pomocí sad snaží dosáhnout převahy v jednotlivých územích mapy. Její největší síla ale nakonec přesto zůstává ve variabilitě jednotlivých národů a tedy i v odlišnosti samotných partií. Hráči mají všichni k dispozici všechny rasy, takže závisí pouze na nich, jak budou skupinky vytvářet.

ethnos-07

Novinka nabízí variantu k populární vstupní hře do světa deskových her. A tak zatímco vláčky se líbí klukům a rodinám, čisté fantasy s kostlivci, čaroději, mořským lidem a trolly se líbí snad všem. Místo figurek vozů obsahuje hra plastová kolečka, která si vzhledem s konkurencí v ničem nezadá. Ale právě to propojování tady je nahrazeno další manipulací s kartami. Hráči svoje sady vytváří s trochu jiným záměrem.

Především se ale celkový zážitek láme v momentě, kdy hráč musí odhodit karty, které nepoužil. Tím je nabídne protivníkům. Tato chvíle může leccos změnit, a proto je důležité sledovat napříč tahy tužby ostatních a zkusit jim nenahrávat. To přináší do hry jeden z nejvýraznějších taktických prvků, ale ten naprosto zásadní je převahový boj o země.

Hra je ale samozřejmě náhodná, čímž se opět přibližuje ke svému zařazení. Dobírání karet je o štěstí a tímpádem se to týká i samotné tvorby skupin. No a bez nich prostě hráči nemohou udělat vůbec nic. Ono bodování zemí je důležité, ale vytvořené velké skupinky mají také výraznou hodnotu. Z časového hlediska krabice nezklame a bez problémů zvládne svůj konec vměstnat do jedné hodiny času.

ethnos-16

Ještě jednou je ale třeba vyzdvihnout specifická pravidla pro jednotlivé rasy. Nejenže mají schopnosti, které ovlivňují vykládání karet do skupiny nebo jejich případné dobrání, ale především se s nimi mění bodovací podmínky. Například orkové přináší svoji vlastní desku, na které hráč může položit žeton a na konci věku své skupiny poslat rabovat a získat tak nové bodíky.

Partie je lepší ve vyšších počtech, ale nesmíte to přehnat. Zatímco směrem ke čtyřem účastníkům má zážitek stoupající tendenci, protože na mapě přibývá konkurence, poté už začnou být jednotlivé tahy příliš dlouhé. Ale i tak se dá počítat s dobrou úrovní zábavy ve všech dostupných počtech snad s výjimkou dvou, kde hra je opravdu dost bezelstná. Hráči si prostě rozeberou jednotlivé části království a chybí tomu ta jiskra soupeření. Vysoký počet je ale důležitý, protože přístupných her pro šest moc není. A tím získává Ethnos výrazné plusové body.

ethnos-18

Ethnos boduje sázkou na jednoduchost, která se ale snoubí chytře s různými možnostmi bodování. Partie jsou navíc od sebe dostatečně odlišné nejen díky různým bodovým hodnotám zemí, ale především náhodným nalosováním ras, které se bitvy o vládu zúčastní. Ethnos se tak snadno stává velkým favoritem boje o nejlepší hru pro začátečníky na českém trhu.

AutorPaolo Mori
IlustraceJohn Howe
VydavatelCMON Global Limited, Asterion Press, BoardM Factory, Conclave Editora, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Lavka Games, Portal Games, REXhry, Spaghetti Western Games, Нескучные игры, 株式会社ケンビル (KenBill)
(16 voters)
KategorieFantasy
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Open Drafting, Push Your Luck, Set Collection
RozšířeníEthnos: Promo Tribe – Fairies
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Creatures: Minotaurs, Creatures: Trolls
Alternativní názvyЭтнос, エスノス, 幻界之爭, 에스노스

Recenze: Ethnos – úsvit nového věku
Ethnos je skvělá hra pro začátečníky. Znamená to tedy, že je Ticket to Ride poražen? Pro řadu hráčů to tak opravdu bude, protože tato novinka nabízí krásně fungující variabilitu, fantasy téma a ještě k tomu spoustu zajímavých bodovacích situací. Všechno tu funguje, ačkoliv je to podřízeno důslednému vlivu náhody. Ethnos je ale parádním počinem, který si určitě na českém trhu vybojuje zasloužené a čestné místo.

+ spousta bodovacích možností
+ variabilita národů
+ schopnosti národů