Recenze: Evil High Priest – zlo se probouzí s naší pomocí

evil-high-priest-23

Žádná oběť není dost velká. Udělám všechno pro to, abych vysvobodil svého pána ze zajetí. Jeho krvavé pouto musí být zlomeno, abychom konečně mohli spolu vládnout světu. Zotročíme lidi, uvrhneme je do stavu mizérie a vezmeme si všechen jejich majetek jen pro sebe!

Za padouchy budou hrát všichni v deskové hře Evil High Priest, kterou vytvořila dvojice Lincoln Petersen a Sandy Petersen. Vydání hry nechtěli svěřit žádné jiné společnosti, a tak založili vlastní – Petersen Games. Hra vyšla v roce 2018 zásluhou úspěšné kampaně na serveru Kickstarter. Získala zde podporu více než 1000 hráčů. No a nyní se dostává hra na pulty obchodů a to také zásluhou distribuce firmou Esdevium Games.

Krabice má sice obvyklé čtvercové rozměry, ale zaujme hlavně svojí váhou. Příprava na takové osvobození musí být opravdu poctivá. Hráči si ale nejdříve musí vybrat, kterého páníčka budou chtít – mají na výběr Cthulhu nebo Black Goat. Na desce se siluetou padoucha je řada políček, které je třeba zaplnit temnými znameními (elder sign).

evil-high-priest-09

Tento ústřední plán ale není jedinou komponentou, která má uprostřed stolu rezervované místo. Po jeho stranách je třeba ponechat místo také pro karty města a rituálu. Poblíž hráči připraví také nabídku karet komnat, jejich zamíchaný balíček a odhalenou sadu v nabídce. Jednotliví účastníci oživovacího rituálu budou potřebovat hodně prostoru, protože dostanou každý dva plány – svatyně (sanctum) a kněží (priest). Hráči si na nich označí stupnici síly, vyloží si sem sady zvolených figurek akolytů a kněží. Podle svého pořadí v partii dostanou pak všichni do začátku určitý obnos pokladů.

Hráči se v tahu jednoduše střídají ve vysílání kněžích a akolytů na všechny dostupné desky, tedy ty společné i vlastní. Některá políčka jsou při tom určená pouze pro kněží. Pokud zvolené místo má nějaké náklady, hráč je zaplatí (občas to znamená i návrat jednoho z akolytů zpět do azylu) a využije vždy schopnost dané lokace.

S využitím akcí mohou hráči manipulovat s deskami, plnit je komnatami (chamber) nebo monstry. Nechybí ani šance získat zpět akolyty, které musel hráč dříve obětovat.

evil-high-priest-01

Hlavní místa pro posílání figurek nabízí desky města a rituálu. Většina akcí se točí kolem střádání potřebných zdrojů, tedy krve, pokladů, magie nebo kouzelných knih. Ve městě jsou navíc také potulná políčka (skulk), kam hráči pošlou své dělníky, aby vyčkávali vhodnější chvíle. Plán rituálů oproti tomu vstupuje do partie až později a umožňuje hráčům obětovat své figurky na víc tahů, ale získávat tak postupné příjmy – jejich figurky se totiž posouvají řádkem zleva doprava.

Hráči mají na své kartě svatyně sedm volných pozic právě pro svatyně, které mohou hráči poskytnout výhodu proti nájezdům, ale poskytne také pozici pro ukládání materiálu a případně i další specifickou schopnost.

Cíl toho všeho je jasný. Mít dostatek zdrojů, aby se mohli vydat kultisti na desku svého pána a postupně odemykat jeho temná znamení. Ty lze otevírat pouze v daném pořadí podle směru šipek, a tak osvobozovat padoucha z pout, kterými ho síly dobra kdysi dávno spoutali. Některá odemčená políčka s sebou přinesou přístup na bonusové lokace.

evil-high-priest-11

Právě zpřístupňování míst na plánku padoucha současně znamená, že se blíží nájezd. Ten nastává, když je odemčeno pole se symbolem revolveru. Hod kostkou rozhodne, který vyšetřovatel dorazí do svatyní hráčů. Hod kostkou určí sílu nájezdu, a pak se mohou bránit obětováním figurek či monster. Pokud nepokryjí hráči celou jeho sílu, přijdou o své nechráněné suroviny a postupuje podle šipek do svatyně do té doby, dokud jeho síla neklesne na nulu.

Jakmile je vše hotovo, mohou se ještě hráči přesunout figurky, které dříve postavil na potulné (skulk) políčko. Pak pokračuje hra dalším kolem až do momentu, kdy je poslední temné znamení odstraněno z desky kultu. Každý hráč si nyní posčítá všechny své body za suroviny, ale především za odemknutá temná znamení, jejichž žeton si ponechává. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává nejvyšším knězem a může sloužit svému pánu.

Evil High Priest je velmi zvláštní hrou s vysíláním dělníků, která se vydává zajímavým směrem. Hráči dostávají dostatek políček, na kterých mohou manipulovat se svými prostředky. Teprve jakmile jich mají potřebné množství, mohou se vrhnout na osvobozování hlavního hrdiny. Tím může být klidně i strašlivý Cthulhu.

evil-high-priest-14

Největším lákadlem celé hry je její téma. Namísto snahy zabránit konci světa se každý z účastníků partie snaží na planetu vypustit smrtící zlo. V základním boxu jsou rovnou dvě, každé má svoji vlastní desku a specifika.

Jenže zatímco se hráči po celou partii snaží střádat suroviny, protože pouze tak mohou uspět, v průběhu je spousta momentů, kdy o ně mohou přijít. A často s tím nemohou vůbec nic udělat. Tady hrají zásadní roli vyšetřovatelé, kteří mají každý svoje vlastní pravidla a hráči s nimi bojují každý za sebe. Všichni musí být ochotní něco obětovat, ale pokud máte smůlu, prostě přijdete o své zdroje. Můžete ale uschovat své zásoby dostatečně hluboko a třeba budou v bezpečí.

Díky nájezdům dostávají hráči do ruky nebezpečnou zbraň. Správné načasování takového policejního nájezdu je to, čím můžete soupeře zcela zlikvidovat a prakticky mu znemožnit návrat do partie. To je ale současně možné vnímat i jako negativum, protože proti ostatním takový napadený účastník často ztrácí příliš a cítí se vlastně vyřazený.

evil-high-priest-20

V základní krabici jsou pouze dva padouši k osvobození. To může být do začátku dost, ale pravá variabilita přichází s rozšířeními. Ty se zdají být nezbytná, což si ještě ověříme společně v samostatném článku.

Hra má ve své podstatě velmi jednoduchá pravidla. O to větší škoda je, že jsou popsaná opravdu nesystematicky a podivně v příručce, kterou dostanete v krabici. Nikde nenajdete jasnou strukturu, ale pouze popisy jednotlivých desek a jejich chování. Celou posloupnost si pak musíte domýšlet, což učení Evil High Priest rozhodně nezlepšuje.

Pokud ale překousnete prvních pár desítek minut, čeká na vás partie rozumná ve dvou a vynikající s vyššími počty. Přesto doporučujeme se vyvarovat soubojů v pěti, kde jsou desky opravdu plné a čeká na tah je dlouhé. To se promítne i na celkové herní době, která by se v lepším případě měla pohybovat kolem dvou hodin.

evil-high-priest-21

Evil High Priest je ďábelskou hrou. Tedy alespoň s ohledem na to, co dovolí hráčům dělat se světem. Skončit ho. A proč ne? Zábava to je, ačkoliv nemusí nutně být přesně tím, co hledáte. Worker placement tu funguje dobře, hráči mají dost možností a současně je tu výrazně vyšší úroveň konfliktů. Evil High Priest si zasluhuje pochvalu, ale jeho základní krabice nestačí.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorLincoln Petersen, Sandy Petersen
VydavatelPetersen Games
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 5
Herní doba90
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(2 voters)
KategorieFantasy, Horror
MechanismyWorker Placement
RozšířeníEvil High Priest: Blood Ceremony, Evil High Priest: The Dark Ritual
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Theme: Cthulhu Mythos

Více o hře.

Recenze: Evil High Priest – zlo se probouzí s naší pomocí
Evil High Priest je sice strategickou hrou, ale při tom všechno to pečlivé a naplánované střádání surovin může pokazit pár hodů kostkou. Hráči na sebe budou mnohem víc útočit, což není vůbec pro tuto kategorii obvyklé. Počítejte ale s vyšší herní dobou a především delším učením díky nepříliš šťastně napsaným pravidlům. Evil High Priest je solidní hrou, která má potenciál být s rozšířeními ještě lepší.
Klady:

+ téma
+ možnost útočit na soupeře
+ variabilita
+ náhoda znamená napětí
Zápory:

- bez rozšíření je málo variabilní
- špatně strukturovaná pravidla
- delší herní doba
- v pěti už je to příliš
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Mansions of Madness – strašidelný zážitek