Recenze: Exit Úniková hra – Zapovězený hrad

exit-zapovezeny-hrad-01

Viděli jsme jeho okna auta už, když jsme přijížděli. Starý opuštěný hrad, který prostě musí být prozkoumán. Ještě jsme ani nebalili kufry a už jsme se ocitli na cestě, která stoupala ke kamenným hradbám. Všichni jsme se smáli a bavili. Nepřišlo nám divné, že vrata byla otevřená a nikde nikdo. Sotva jsme ale vešli dovnitř, těžké dveře se zavřely a my se stali vězni.

A je to tady. Finále druhé řady série Exit: Úniková hra v českém jazyku a šestá krabice s názvem Zapovězený hrad. Pod krabicí jsou znovu podepsaní Inka a Markus Brandovi. Jejich výtvor vyšel v roce 2018 v českém jazyce zásluhou společnosti Dino.

Tahle novinka se od těch předchozích liší jedním výrazným detailem. V levém dolním rohu je nová úroveň obtížnosti „specialista“, která by měla být zcela nejvyšší. O tom, jestli to je pravda, se hráči přesvědčí, jakmile se pustí do partie. K tomu musí roztřídit balíčky karet na odpovědi, rébusy a nápovědy. Jeden z hráčů dostane do ruky knihu, kterou naši hrdinové našli uvnitř hradu, a druhý nejzodpovědnější hráč získá dešifrovací kotouč. Nechybí ani doplňkové kartonové díly, které budou potřeba později.

exit-zapovezeny-hrad-03

V partii na hráče čeká řada variabilních hádanek. Všechno začne v hlavní hale hradu, kde najdou hráči první písmenko a s ním odhalí také první kartu. Tím dostanou nějakou indicii a mohou začít řešit první šifru a hledat správnou odpověď – kombinaci tří symbolů. K tomu budou potřebovat logické uvažování, ale obvykle také knihu, jejíž stránky na začátku hry nedávají příliš smysl. Pouze s postupem příběhu a tím, jak se před hráči otevírají nové možnosti, dostane jejich tajemný obsah nějaké obrysy.

Jakmile hráči najdou nějakou číselnou šifru, musí ji přetransformovat na symboly (k tomu na rozdíl od předchozí karty nedostanou jednoduchý převodník, ale musí na systém sami přijít) a zvolené tři poskládat na dešifrovacím kotouči pod symbol řešeného hlavolamu. V okénku se pak ukáže číslo a právě takovou kartu najdou hráči v balíčku s kartami odpovědí. Dozví se pak, jestli jejich tip je správný nebo ne. Nečeká je za to ale žádná dodatečná penalizace.

Jenže obtížnost není jediný prvek, kterým se Zapovězený hrad odlišuje. Tím druhým je fakt, že dešifrovací kotouč tentokrát slouží k opravdovému skládání klíčů! Je zajímavé, jak taková drobnost přispěje k ještě lepšímu zážitku a atmosféře.

Hra je tentokrát co do obsahu hádanek vyrovnaná. Najdete tu slovní, mechanické, ale i klasické hádanky. A každá je něčím zajímavá. Jak už to tak v podobných hrách bývá, jednu vyřešíte hned, na jinou budete muset hledat odpověď složitě a dlouho. Někdy budete muset dokonce konzultovat karty s nápovědou. Ty jsou tři pro každý rébus a mají za úkol postupně tým navést na správnou cestu, aniž by prozradily příliš. I tady je zřejmé (podobně jako u Zapomenutého ostrova), že za sérií stojí stále stejní autoři. Rébusy tak jsou ve stejném stylu, jako jste zvyklí.

exit-zapovezeny-hrad-04

Pravidla počítají s tím, že šedesát minut vám nebude stačit. I tak je ale možné získat sedm z deseti hvězd v hodnocení, pokud nepoužijete ani jednu kartu s nápovědou. Obtížnost úniku je opravdu vysoká a ve dvou si připravte alespoň devadesát minut času. Bohužel počet hráčů v týmu není v hodnocení zohledněn, ačkoliv má na celkové šance rozhodně velký vliv.

Celá zábava je protkaná zajímavými nápady. V partii ale navíc narazíte na dvoudílnou truhlici a tím si zvolíte svoji další cestu. Ačkoliv to zní skvěle, znamená to, že ve skutečnosti budete řešit o jeden rébus méně, než jich je v krabici obsaženo. Řada hráčů se tak může cítit podvedená, protože podruhé už si Zapovězený hrad nezahrajete. V průběhu totiž zničíte řadu komponent a opět se tomu nelze vyhnout.

Přesto stále platí, že série Exit: Úniková hra je skvělá. Asi už není nejlepší na trhu, ale pořád patří ke špičce. A protože únikových her není nikdy dost, tak byste si tuhle novou krabici neměli nechat utéct. Zapovězený hrad je super.

AutorInka Brand, Markus Brand
IlustraceSilvia Christoph, Michaela Kienle, Sensit Communication GmbH, Franz Vohwinkel
VydavatelKOSMOS, 999 Games, Brädspel.se, Devir, Dino Toys s. r. o., Galakta, Giochi Uniti, Group SNE, HaKubia, Ideal Board Games, IELLO, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Piatnik, Spilbræt.dk, Zvezda
KategorieDeduction, Puzzle, Real-time
MechanismyCooperative Game
RodinaCategory: Escape Room Games, Series: Exit: The Game
Alternativní názvyEXIT 脱出:ザ・ゲーム 禁断の城塞, EXIT 방 탈출 게임: 불길한 고성, EXIT: A játék – A tiltott vár, EXIT: Das Spiel – Die verbotene Burg, Exit: El Juego – El Castillo Prohibido, EXIT: Het Verboden Slot, Exit: Il Castello Proibito, EXIT: Jocul – Castelul interzis, EXIT: Le Jeu – Le Château Interdit, EXIT: O Jogo – O Castelo Proibido, Exit: The Game – Det förbjudna slottet, EXIT: The Game – Det Forbudte Slot, Exit: Úniková hra – Zapovězený hrad, EXIT: Zakazany zamek, EXIT: Το Απαγορευμένο Κάστρο, EXIT: КВЕСТ. Таинственный замок, EXIT: הטירה האסורה

U Exit: Úniková hra Zapovězený hrad jsou naše výtky opravdu drobné a vzhledem k celkovému zážitku nepodstatné. Za své peníze dostanete napětím nabitou hodinu (a obvykle více), kterou vyplníte řešením důmyslných rébusů. Ty jsou opravdu zajímavé a vyžadují uvažování různými směry. Nikdy není jasné, co se po vás přesně chce na první pohled. Zapovězený hrad je třeba pochválit za to, že drží prapor série stále velmi vysoko.

+ originální hádanky
+ napínavý průběh
+ atmosféra