Recenze: Exposaurus – dinosauří muzeum

Exposaurus- balení

Dinosauři už na naší zemi nežijí, ale stále tu jsou s námi. Alespoň prostřednictvím svých kostí, které jsou ukryté hluboko pod zemí. Není jednoduché najít takovou kompletní dinosauří kostru. V případě, že ji jako archeolog najdete, jsou za ni muzea ochotná zaplatit velké částky. Překvapivě v drahých kamenech.. Jenže o každé naleziště soupeří víc týmů a je jen na vás, jestli budete členem toho vítězného.

Právě takhle to chodí v deskové hře Exposaurus, kterou jsme měli možnost otestovat a dnes si o ní budeme povídat. Hru vymyslel a graficky dotvořil Ron van Dalen. Nakonec vyšla v Německu v roce 2011 pod hlavičkou společnosti Mücke Spiele, která vytvořila také naše oblíbené AstroNuts (recenze).

Exposaurus má zajímavou historii, protože vzešel z autorské soutěže probíhající v letech 2009 a 2010 a není tedy dílem žádného zkušeného autora. Ale to platí pro firmu Mücke Spiele jako obecné pravidlo, protože se snaží vydávat podobně jako česká naše Czech Board Games především hry začínajících designérů.

Exposaurus - připravená hra

Krabice s Exposaurem ale působí pěkně a rozhodně nezískáte dojem, že se jedná o dílko nezkušeného autora. Ve hnědém naladění odklopíte víko s dinosaury a vstoupíte do světa archeologů. Ten obsahuje 64 základních dílků vykopávek, které jsou nejdůležitější pro samotný průběh partie. Dalších osm čtverečků má za téma muzea – čtyři zachycují dohromady jednu velkou místnost národního muzea a musíte je spojit do čtverce.

Zbylá čtveřice dílků ovšem je v barvách hráčů a jedná se o menší, místní muzea. V hráčských barvách k tomu získáte i po jednom dřevěném žetonu, jedné figurce paleontologa a desítce vědců (= kostiček) pro každého (tedy čtyřicet dohromady).

Ještě tu je ale 36 společných diamantů ve třech dostupných barvách, které jsou totožné s půlkruhy na archeologických dílcích – modrá, zelená a červená. Nezmínili jsme tak už pouze jednu kostku a samozřejmě i pravidla v angličtině.

Exposaurus- připravená hra

Hra Exposaurus začíná tak, že každý z hráčů si vybere jednu barvu a vezme si všechny předměty v tomto odstínu k sobě (kartičku muzea, vědce, paleontologa a žeton). Pokud byste měli pocit, že si máte brát i barevné diamanty, tak to není pravda. Ty zůstanou pokojně ležet v zásobě a zatím se na ně můžete jen toužebně koukat. Navíc v partii s méně hráči nepoužijete všechny (například ve dvou jen 6 od každé barvy, tedy přesně polovinu celkového počtu). Vedle nich položíte také ze čtyř kartiček sestavené národní muzeum. To je na začátku prázdné a čeká na to, až ho zásobíte zajímavými nálezy.

Každý z hráčů dostane jeden startovní dílek. Poznáte jej snadno tak, že je v levém dolním rohu očíslovaný od jedné do šesti. Protože se liší, můžete si je vybrat třeba náhodně. Do středu stolu pak vyložíte další dílky, které vytvoří započaté vykopávky. Hráči je mohou dokončit, pokud na jejich místo vyšlou dostatek vědců. Počet destiček na začátku hry je určený množstvím hráčů účastnících se partie.

V průběhu partie sbírají hráči právě diamanty, kterými jim muzea platí za vykopané kousky. Každá barva se vyhodnocuje zvlášť, ale k tomu se dostaneme později. Na začátku potřebujete vědět především to, že váš tah se skládá ze dvou až tří fází. Jejich počet záleží na tom, jestli hrajete s variantou s kostkou. Ta by měla být použitá vždy při hře dvou hráčů, jinak je pouze na hráčích, zda ji zvolí nebo ne.

Exposaurus- rozehraná hra

Pokud kostku používáte, mohou hráči s její pomocí odstraňovat ze hry vyložené dílky expedic, které ještě nejsou dokončené, ale už na nich začaly práce. To znamená, že se nachází ve středu stolu a ne v hráčově muzeu, kam putují zdárně ze země vylovené kousky.

Hozené číslo představuje maximální hodnotu dílku, který můžete odstranit. Ta je určená v pravém horním rohu počtem natištěných bílých a šedých kostiček. Jejich hodnota je současně i cenou, kterou musíte zaplatit za jejich vyložení, jak uvidíte právě teď.

V druhé fázi může ještě přivolat všechny své vědce pracující v terénu zpět do svého tábora. Musí však vždy svolat všechny, bez ohledu na tom, kde se právě nachází. Kostičky mohou být roztroušené na destičkách v nabídce, ale také na archeologických dílcích.

Exposaurus- rozehraná hra

Jenže každý návrat, který vám otevírá nové možnosti ve hře, se pojí s jednou nepříjemnou věcí. Jeden z vašich zkušených vědců se totiž nechá vždy zlákat slibovanými prémiemi a odejde pracovat do národního muzea. Tam přesunete jednu kostičku, která není ve vašich budoucích tazích už k dispozici. Proto je dobré dělat nábor (recruitment – tak se fáze v pravidlech jmenuje) pouze v krajních situacích, kdy vám opravdu dochází síly, které můžete vyslat na expedici.

A teď už jsme konečně u té nejdůležitější akce, kterou je právě tato expedice. Na jejím začátku musíte učinit objev a zahájit vykopávky. Za tímto účelem otočíte jednu z kartiček v zásobě. Nyní máte na výběr položit na ni jednoho ze svých vědců nebo kulatý žeton, který lze použít pouze jedenkrát za hru. Takový dílek máte zamčený a nikdo jiný než vy jej nemůže dokončit a dokonce ani odstranit za pomoci kostky. V případě, že na ni položíte vědce, snižujete o jednoho počet lidí nutných k dokončení.

Nyní můžete, pokud chcete, dokončit nějakou vykopávku z nabídky započatých, včetně té, kterou jste právě objevili v předchozí fázi. Jednoduše musíte vyslat tolik vědců ze svojí základny, aby kosti vyzvedli a dopravili v pořádku do vašeho muzea. Na část prací můžete využít paleontologa, který vydá za dva obyčejné dělníky. Ale podobně jako žeton jej lze využít pouze jedenkrát za partii.

Exposaurus- kartičky

Tento vyzvednutý dílek si pak vezmete a můžete jej libovolně přiložit ke svému muzeu. A tady začíná nabírat taktika obrátky. Na každém dílku vykopávek jsou na čtyřech stranách barevné půlkruhy naznačující jednotlivé barvy diamantů. Ve svém muzeu se snažíte položit dílek tak, abyste vytvořili jednolitá kolečka stejné barvy. Za každý takový dokončený kruh dostanete jeden žeton odpovídající barvy. V případě žlutého puntíku si barvu můžete sami vybrat. Současně je ale důležité brát v potaz druh dinosauří kostry a snažit se je držet pohromadě. To se vám pak vyplatí v závěrečném bodování.

Jenže vaše muzeum je omezené prostorem. Nesmí mít víc než čtyři dílky na výšku i na šířku. To znamená, že musíte hodně pečlivě umisťovat každý z nich, abyste si otevřeli co nejvíce možností pro další průběh partie.

Vaši pracovníci, kteří na vykopávkách pracovali, doprovází své dílo až do muzea a tam jej opečovávají. Kostičky tedy zůstávají ležet na dílku i v muzeu a to až do té doby, než je svoláte zpět do tábora akcí nábor. Mezitím si budete muset poradit bez nich, ale protože máte k dispozici pouze desítku vědců, nevydržíte to příliš dlouho. S časem bude jejich počet slábnout, jak vás budou opouštět a mizet za slávou do národního muzea.

Exposaurus- rozehraná hra

A to je vlastně všechno. Jednoduše vysíláte vědce, objevujete nová naleziště a vyzvedáváte kosti dinosaurů tak dlouho, dokud se jedno z hráčských muzeí zcela nezaplní. Pak nastává čas spočítat získané body za nastřádané diamanty.

K tomu je třeba rozdělit tyto barevné kamínky do skupin. Závěrečné získané body dostanete tak, že vynásobíte skupiny tří barev s některou ze skupinek stejného druhu sousedících koster, které máte ve svém muzeu. Po započtení bonusů za zbylé vědce dostanete finální hodnotu, která určí nejlepšího archeologa.

Exposaurus je hrou, která spojuje prvky sestavování muzea z dílků s vysíláním vlastních dělníků a jejich optimalizací. Tím vlastně dává dohromady dva oblíbené prvky deskových her a nenápadně je spojuje do jednoduché a rychlé zábavy.

Exposaurus- rozehraná hra

Hráči musí co nejvíce optimalizovat svoje tahy. Základ úspěchu leží v tom umět ve správný čas stáhnout své vědce a použít dvě speciální možnosti, které lze aktivovat pouze jedenkrát za hru. Právě ty a schopnost dobře si zorganizovat rozložení dílků v muzeu jsou cestou k vítězství.

Protože velikost muzea je omezená, je o to těžší sledovat hned dva cíle při rozložení dílků. Kromě okamžitého zisku diamantů je minimálně stejně důležité i to, co je přímo na kartičce nakreslené. Podle toho si také budete své expedice vybírat.

Jenže je velmi pravděpodobné, že vám ji některý ze soupeřů vyfoukne. Náhoda určí, co bude v nabídce započatých expedicí a z ničeho jiného si vybírat nemůžete. Pokud odkryjete nějakou dobrou a nechcete využívat svůj blokovací žeton, asi až k vám nevydrží a ještě soupeři pomůžete jedním ze svých vědců, který vykopávku objevil.

Exposaurus- kartičky

Ačkoliv nás nenapadá nic, co bychom vyloženě na Exposauru kritizovali, podobně je to i s vyzdvihováním nějakých speciálních věcí a zážitků. Jedná se o jedndouchou strategickou hru, která nijak nevybočuje z řady.

Vlastně počkejte, přecejen tu je jedna věc. Varianta s hodem kostkou totiž přidává do jinak pomalé a nepříliš soupeřivé partie trochu interakce a napětí. Nám se hraní s ní líbilo o dost víc. Ale bohužel ani tato zajímavost s odstraňováním vyložených dílků, na které by mohli mít zálusk soupeři, nestačí k tomu, aby z Exposaura vznikla nějaká výjimečná hra.

Exposaurus je deskovou hrou, která neurazí a zabaví. Určitě si u ní budete muset trochu namáhat své kombinatorické závity. Ale všechno co nabízí, tu už někde bylo a v lepším podání. Přemluvit vás může snad jedině téma dinosaurů nebo to, že jste vždycky chtěli být archeologem.

AutorRon van Dalen
IlustraceRon van Dalen
VydavatelMücke Spiele
Rok vydání2011
Herní doba35
KategorieAdventure, Collectible Components, Exploration, Prehistoric
MechanismySet Collection, Tile Placement
RozšířeníExposaurus Erweiterung
RodinaAnimals: Dinosaurs, Contests: Edition Läufer, Theme: Archaeology / Paleontology, Theme: Fine Art and Art Museums

Recenze: Exposaurus – dinosauří muzeum
Exposaurus je desková hra, ve které budete oprašovat a vyhrabovat kosti dinosaurů ze země. V průběhu každého tahu je k dispozici hned několik nalezišť, každé s nějakým pozůstatkem dinosaura. Vy se snažíte prostřednictvím svých archeologů, které na místa vysíláte, části kostry získat. Tím si obohacujete sbírku svého muzea, o které celou dobu jde. Ale důležité pro návštěvníky je, aby stejné typy kostí byly pohromadě. Navíc ale hraje roli také barva diamantů, kterou na sobě kartičky koster mají. Tyhle vlastnosti dílků vám připraví mnoho těžkých dilemat. Protože oboje umístění ovlivňuje váš bodový výsledek. Hra je strategicky pěkná, náročná, a pokud by vám chyběla trocha náhody, můžete si ji přidat. Bohužel provedení se nepovedlo, pokud jde o kameny diamantů, které se drolí a prášek z nich je nepříjemný a bude všude. Exposaurus samotný není ničím výjimečný, ale pobaví a to je jeho hlavní úkol.

+ téma dinosauřích vykopávek
+ pokládáním dílků tvoříte svoje muzeum
+ dělníci se vám vrátí až, když je zavoláte a obětujete kolo