Recenze: Fantom Gold Edition – zlato pro každého zloděje

fantom-gold-edition-15

Město zase usíná a přesně na to čeká postava, která se ukrývá ve stínu. Mimo ostražité pohledy strážníků se vloupá do několika domů, dokud nemá pytel přes rameno tak akorát plný zlaťáků. Mince září i přes látku, ale fantom přesto uniká. Ukrývá se Na Kampě, pod Karlovým mostem nebo na Vyšehradě?

Právě to budete vyšetřovat jako skupina detektivů v deskové hře Fantom. To nás ale nemůže překvapit, protože se jedná o klasiku od firmy Dino. Jenže právě v roce 2017 dostala nový kabátek a my jsme tu, abychom vám řekli, co přináší nového.

Ale než se podíváme dopředu, musíme se ještě na chvilku ohlédnout. Ale určitě jste všichni už nějakou partii Fantoma staré Prahy někdy hráli. Nebo alespoň jinou hru se skrytým pohybem jednoho padoucha. V každém případě to funguje vždy podobně – jeden hráč tajně pohybuje pachatelem, zapisuje si políčka a sem tam se musí objevit. To detektivové zpočátku pátrají naslepo, ale snaží se zloděje obklíčit a zatknout. Po řadě kol vítězí buď fantom, kterému se podařilo utíkat dost dlouho, nebo detektivové, kteří mu nasadili klepeta.

fantom-gold-edition-05

A to vlastně všechno platí i pro novou krabici. Ta je o poznání větší s víkem pokrytým kompletně zlatými mincemi. Na druhou stranu na fakt, že se jedná o zlatou edici, obsah krabice může být trochu zklamáním. Ty samé bílé žetony přepravy, ten samý herní plán. Dřevěné figurky doznaly zlepšení. Ale to se stále bavíme jen o zpracování. Co samotná hratelnost?

V základu se jedná pořád o to samé – mapa, jeden pachatel a několik detektivů, kteří se mu snaží dostat na kobylku. Jenže hned na začátku do hry vstupují banky. Ty mají na mapě svá pevně daná místa a detektivové je tedy mohou sledovat. Hráč fantoma si bude své pohyby zapisovat na list papíru uzavřený v trezoru s okénky. Hráči svoje postavičky vyšetřovatelů rozmístí po mapě, jak si přejí.

Všichni účastníci bez rozdílu strany zákona se po plánu pohybují s pomocí žetonů a přesouvají se po barevných čarách. Na tom se nic nemění. S orientací jim pomáhají barevné puntíky a padouch se ve třetím a osmém kole objeví na plánu a vyzradí svoji pozici. Jenže pak přijde zvrat, protože v předem určených tazích má fantom šanci (a povinnost) vyloupit banku.

fantom-gold-edition-01

A detektivové to vědí. Kromě poziční hry (bank je ale osm) mohou ale využít služeb informátora. Toho lze využít jen jedenkrát za celou partii. Policisté tak svému protivníkovi předají svoji záznamovou tabulku a on do ní musí zapsat tři čísla – dvě záměrně mylná, zatímco to třetí ukazuje na políčko, kde se právě nachází. Detektivové ale nedostanou informaci o tom, které je které.

Čím více bank padouch dokáže v partii vyloupit a při tom se nenechat chytit, tím lepší hodnocení dostane na konci hráč. Díky tomu už Fantom nemá pouze dva polárně odlišné výsledky, ale nabízí dokonce i určité úrovně úspěchu. Ale pouze v roli zloděje. Ta se tím stává ještě o dost žádanější – všichni chtějí být fantomem a nikdo nechce být členem týmu detektivů. Jednotlivé partie při tom trvají kolem pětačtyřiceti minut, takže v odvetu ani doufat nemůžete.

fantom-gold-edition-03

Banky dodávají hře opravdu zajímavý a nový náboj. Už to není jen honba za stínem, který vám proklouzne mezi prsty. Fantom totiž dřív nebo později musí navštívit jednu z bank. A to je velmi napínavá fáze celé partie, ve které hráči mají zvýšenou šanci na jeho chycení. Ale je jich pouze omezený počet a vždy méně než finančních ústavů.

Krom toho ale mají detektivové na svojí straně jednu výhodu v podobě informátora. Jeho využití je třeba velmi dobře načasovat. Nesmí to být zbytečně brzy ani příliš pozdě, protože mají k dispozici pouze jeden pokus na celou partii. A tak je třeba komunikovat, jako ostatně v celém snažení o dopadení pachatele.

fantom-gold-edition-13

Takže jak to nakonec všechno dopadlo? Fantom Gold Edition je pro nás příjemným překvapením. Přes prvotní zklamání ze zpracování, které určitě mohlo jít ještě o kus dál, jsme dostali zajímavé novinky, které ale nijak nenabourávají základní hratelnost originálu. Pouze ji rozšiřují. Fantom Gold Edition je příjemnou evolucí jedné české klasiky.

Fantom: Gold Edition je přepracováním klasiky. Hra dostala drobná vylepšení zpracování, ale především se do hratelnosti vetřelo několik nových prvků. A ty nabízí konečně pořádnou výzvu pro všechny profíky, kterým už ta klasická verze nestačí. Banky přináší pořádné momenty napětí. Fantom: Gold Edition je rozhodně povedenou novou verzí.

+ pořád ta samá klasika
+ banky pro fantoma
+ informátor pro detektivy