Recenze: Farao Tajemství prastaré hrobky – po stopách tajemných nápisů

farao-25

Vždy jsem si myslel, že archeologů je málo. Jenže za dobu, co pracuji na vykopávkách Imhotepovy hrobky, jich přišlo ohromné množství. A noví pořád přicházejí. Je to dobře, protože průzkum podzemí je neskutečně nebezpečné povolání, při kterém neustále někdo přichází o život. Už si ty nováčky ani nepamatuji podle jména, protože vím, že je můžu zítra ráno vidět vstupovat do chodby naposled.

Naštěstí je tohle veškeré nebezpečí jen jako. Odehrává se totiž v deskové hře Farao, kterou si pro nás připravil Jiří Slavík, který s ní uspěl v soutěži autorů společnosti Czech Board Games (CBG). Její ilustrace dostal na starost Petr Štefek a o vydání konečného produktu se postarala společnosti Dino Toys.

Jedná se o větší čtvercovou krabici těch klasických deskoherních rozměrů. Uvnitř najdou hráči čtvercový herní plán, který slouží jako základna pyramidy na hranicích Abúsíru. Její obvod vypadá jako z kamene a její nitro je třeba před začátkem partie vyplnit spoustou malých čtvercových destiček chodeb otočených obrázkem dolů, aniž by hráči znali jejich identitu (těch je celkem 81). Jediná pohřební komnata má jasně určenou pozici přesně uprostřed celého bludiště.

farao-06

Hráči si pak každý vyberou svého hrdinu archeologa a dostanou jeho tři figurky. Poblíž mapy pak připraví hromádky žetonů s předměty a zásobu destiček se starověkými nápisy. Každý si může vzít přehledovou kartičku a začínající hráč dostane do ruky kostku.

Až po prvním hodu, který zahájí každý tah, může jako první krok nasadit svého archeologa do jednoho z rohů pyramidy a zahájit tak průzkum. Za každý hozený puntík může hráč svého hrdinu posunout po mapce, ale protože je vše zahaleno tajemstvím, často je třeba nejdříve vybrat směr průzkumu a odhalit novou destičku. Může si sám zvolit, jak ji natočí, ale vždy musí umožnit vstup svého archeologa. Ukryté chodby jsou slepé pouze výjimečně a obvykle nějak pokračují, takže hráči se mohou pohybovat dál.

Omezení je pouze jediné – hrdina nesmí vstoupit na políčko, ze kterého v minulém kole přišel a musí se tedy pohybovat vpřed, ať už cestou nebo průzkumem. Jenže kdyby tohle bylo všechno, to by to měli hráči příliš jednoduché. A tak řada místností obsahuje překážky nebo předměty, které hru výrazně okoření.

farao-08

Některé překážky hráče zablokují, jiné zpomalí a ty nejzákeřnější mohou archeologa i zabít (například had nebo past). Ne všechny lokace jsou ale zlé povahy. Někde jsou schované třeba tajné chodby, které umožní hráčům procházet mezi vzdálenými částmi labyrintu pyramidy. V místnosti může ale také ležet truhlice, ve které se nachází všechny typy předmětů. Hráč dostane pouze jeden náhodný. Často ale hrdina v místnosti najde i konkrétní předmět, které hrdiny mohou ochraňovat nebo mu pomáhat.

Jakmile hrdina využije všechny puntíky z kostky (může být také zastaven nebo se dostat do slepé uličky), tah hráče končí. Pokud se hráči podaří zastavit na políčku s jiným archeologem, může jej okrást nebo zranit (vrátit jej na začátek bludiště).

Kromě všech zmíněných herních prvků mohou archeologové narazit ve svých toulkách také na starověké nápisy. Ty jsou jediným možným vodítkem, jak otevřít hrobku. Hráč musí navštívit všech pět (a na znamení si vzít odpovídající barevný žeton) a teprve poté mohou následovat uličku do cíle uprostřed. Ten, komu se to podaří jako prvnímu, vítězí.

farao-13

Farao je hrou, která krásně přenáší na stůl pocit z objevování a napětí z každého kroku. Jako byste byli lovcem pokladů, který se musí třást před nejrůznějšími nástrahami. Tohle všechno do průběhu deskového dobrodružství tentokrát opravdu patří.

Výborná je velká variabilita destiček. Nikdy nevíte, co vás může čekat. Na plánu je řada zajímavých překážek, třeba hlad nebo únava, které můžete překonat v tahu pouze s pomocí předmětů. Pokud u sebe tabulku čokolády nebo kus masa nemáte, váš tah předčasně končí. Ale i zdánlivě nepřekonatelné překážky v podobě zamčených dveří lze zdolat, pokud máte to správné vybavení (v tomto případě klíč). Hráči prostě musí pečlivě prozkoumávat části labyrintu a hledat. Navíc i prosti smrtícím nebezpečím existuje ochrana. Čím dřív ji získáte, tím lépe.

Nakonec jde ale vždy o ty starobylé symboly. Je dobře, že předměty na plánu zůstávají, takže i další soupeři si mohou přilepšit navštívením daného místa. Rozmístění hieroglyfů, které vedou k otevření komnaty, je náhodné a obvykle jsou rozesety po celé mapě.

farao-11

Partie má hned dvě varianty – jednodušší s menší velikostí (a bez pokročilých destiček), a pak plnou. Dvojice map se hodí také v případě, že chcete bojovat ve dvou. Tam je menší verze úplně ideální, protože tempo odkrývání destiček je výrazně pomalejší. Díky tomu se partie udrží v rozumných mezích kolem čtyřiceti minut. Ale ve více účastnících je to větší zábava, protože hráči na sebe mohou v chodbách pyramidy útočit. Pokud by vám ale tento prvek vadil, protože se jedná převážně o rodinnou hru, určitě je možné pravidlo vynechat.

I přes možnou smrt archeologů ve hře není vyřazování, protože v dalším kole se figurka narodí znovu na rohu plánu. Sice si můžete představit, že se jedná o jiného lovce pokladů s jiným jménem, ale hlavní je, že můžete pokračovat dál, i když jste zrovna v minulém tahu šlápli na hada se smrtícím jedem.

farao-21

Pokud se řadíte mezi náročnější hráče, pak můžete být nepříjemně překvapení náhodností celého průběhu. Ta ale nijak neubírá hratelnosti, jen prostě nikdy nemáte pod kontrolou, co na vás čeká v následující místnosti. Největším problémem je ale počet kroků, který určuje kostka. Díky tomu jsou na tom někteří hráči lépe než druzí.

Na zpracování oceňujeme nejen pěknou grafickou úpravu, ale především zařazení přehledových kartiček. Ani v dnešní době nejsou samozřejmostí a tady výrazně zvyšují celkovou přehlednost.

farao-24

Výtka s náhodou ale nakonec vůbec nic nezmění na faktu, že Farao je super rodinnou hrou. O to větší radost nám to dělá, když víme, že vznikla v českých podmínkách. Jedná se o opravdu podařenou dobrodružnou hru, která má všechno, co by měla taková lehká rodinná zábava mít. Při tom zůstává dostatečně komplexní, aby hráče ani po řadě partií neomrzela. Farao se stane novou stálicí v rodinách všech odvážných malých hráčů.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJiří Slavík
IlustracePetr Štefek
VydavatelCzech Board Games, Dino Toys s. r. o.
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 6
Herní doba50
Minimální věk6 and up
KategorieAncient, Dice, Maze
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Modular Board

Více o hře.

Recenze: Farao Tajemství prastaré hrobky – po stopách tajemných nápisů
Farao: Tajemství prastaré hrobky je hra, která se snadno vyšvihla na úroveň nejpopulárnějších rodinných her v naší redakci. Všichni se k ní rádi vrací, protože v každé partii je rozestavení destiček jiné a nikdy tedy nebudete prozkoumávat stejnou pyramidu dvakrát. Musíte sice při tom spoléhat na štěstí a počítat s tím, že možná budete mít k dispozici méně kroků než soupeři, ale náhoda k této kategorii tak nějak patří. Pokud vám tedy její vliv nevadí, dostanete velmi napínavou a zajímavou hru. Farao udělá radost každému, kdo hledá trochu dobrodružství na svůj stůl.
Klady:

+ variabilita rozestavení dílků
+ dvě velikosti (menší mapa pro začátečníky či menší počty hráčů)
+ skvělé dobrodružství a napětí
+ příznivá herní doba
+ skvěle přístupné pro rodiny a děti
+ různorodost destiček
Zápory:

- nerovný počet pohybů v tahu (výsledek hodu kostkou)
- o průběhu průzkumu rozhoduje štěstí
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Kiumbové – Tajuplný balík z Afriky aneb hra pro dobrou věc