Recenze: Feuer Drachen – lov rubínů s draky

Feuer Drachen - balení

Už zítra začne pršet. Ale nebude to jen tak ledajaký déšť. Sopka v sousedství se rozhodla, že vrhne na svět svůj stín a zakryje Slunce. Většina lidí opustila svoje domy a utekla do bezpečí. A přesto nás tu několik zůstalo. Za domem každého z nás nervózně přešlapuje obrovská zelená příšera. Draci jsou nervózní, ale my se nebojíme. Víme, že tahle sprška nebude obyčejná. Když do ní vletíte, nebudete mokří, ale bohatí! Tak alespoň praví legenda, které pevně věříme. Pokud se mýlíme, budou z nás zítra touto dobou jen černé fosilie.

Hora chrlící rubíny je místem, kam je zasazena nová desková hra FeuerDrachen (Fire Dragon) od firmy HABA. Jejím autorem je Carlo Emanuele Lanzavecchia. Pod veškeré obrázky na krabici i uvnitř se podepsal Franz Vohwinkel a celá krabice se na police obchodů dostala v roce 2013.

Tahle nová krabice patří svými rozměry k těm největším. Jedná se o čtverec, jehož strana má přes třicet centimetrů. A přes celou tuto žlutou plochu se na hráče řítí draci. V jejich zádech vidíme horu, která opravdu chrlí rubíny. Jeden z nich drží zelený drak v pařátech a vidíme také radost jeho jezdce. Podobné štěstí budeme moci zažít i my, jakmile krabici otevřeme a začneme objevovat její taje.

Feuer Drachen - rozehraná hra

V první řadě se uvnitř ukrývá velký herní plán. Jeho zásluhou se můžeme podívat do nitra sopky přímo shora a také velmi dobře vidíme linie, které od chrlícího vulkánu vedou všemi směry a vytváří tak šestnáct výsečí / políček. Na okrajích krouží čtyři draci, zatím všichni v uctivé vzdálenosti. Potřebují někoho, kdo je do ohnivého pekla uprostřed povede.

Níž v krabici najdou hráči barevné plátěné pytlíky čtyř barev, pak dvojici červených kostek (obě mají kromě čísel od jedné do pěti na sobě také jednu sopku) a figurky draků. Ty jsou sice z kartonu, ale na bříšku mají nalepené pěnové kostičky. Jejich výška také odlišuje dvojici stejně barevných draků jedné barvy (celkem tedy osm figurek, po dvou od každé ze čtyř barev). V dalších dvou pytlících se zatím ukrývají kamínky – osmdesát rubínů a tucet uhlíků. To nejzajímavější jsme si nechali na závěr – samotný vulkán vyrobený ze dvou kovových dílků, které se postaví na sebe a tak vytvoří sopku uprostřed.

Na začátku partie hráči právě samotnou sopku umístí do středu rozloženého plánu. Poté si každý z hráčů vybere jednu barvu a od ní dostane pytlík i dvojici draků. Jedna skupinka draků bude začínat pohyb na jedné straně hory, zatímco druhá přímo naproti. Do začátku dostanou hráči také po třech rubínech i uhlíkách. Všech šest kamínků vhodí do svého pytlíku. Zbytek červených kamínků vytvoří zásobu vedle plánu.

Feuer Drachen - rozehraná hra

V hráčově tahu vždy stačí jednoduše hodit oběma kostkami a řídit se podle výsledku. Základem úspěchu je pohyb drakem. Ten čeká na hráče ve chvíli, kdy padnou na obou kostkách čísla. V tu chvíli si hráč může vybrat, kterou z kostek použije k pohybu. Posune svého draka o tolik polí vpřed (po směru hodinových ručiček). Hodnota na druhé kostce ale nebude zapomenuta. Udává totiž počet rubínů, které se nashromáždily v sopce. Právě tolik jich hráč vezme do ruky a vhodí do vulkánu, kde budou čekat na další výbuch.

Ten nastane, kdykoliv se na některé z kostek objeví symbol sopky. Hráč na tahu na chvíli mírně zvedne horní část sopky a tím z jejího hrdla vyklouznou cenné rubíny a přistanou na výsečích kolem. Jestli měl hráč štěstí a na druhé kostce mu padlo číslo, může nyní posunout jednou ze svých dvou figurek vpřed.

Právě v tu chvíli bude moci také začít sbírat rubíny. Tedy pokud se mu podaří zastavit na výseči, do které některý z vyvržených kamenů dopadl. Hráč si je okamžitě vezme a vloží do svého pytlíku. Souboj tímto způsobem pokračuje, hráči plní sopku a ta vybuchuje. Navíc kdykoliv se na jednom místě potkají dva draci, může se nově příchozí pokusit ukradnout nepozornému soupeři jeden kámen (vylosuje si náhodně z pytlíku). Může ale také vytáhnout bezcenný uhlík.

Feuer Drachen - rozehraná hra

Souboj pokračuje, dokud jsou v zásobě vedle plánu nějaké kamínky, které hráči postupně vhazují do vulkánu. Jakmile se tato hromádka vyprázdní, partie končí. Všichni dračí jezdci si sečtou nastřádané rubíny ve svých pytlících a ten, kdo jich nasbíral nejvíce, se stává vítězem.

FeuerDrachen je krásná dětská hra a její úspěch začíná už u tématu a jeho zpracování. Sopka totiž opravdu vybuchuje a v každé erupci chrlí na zemi kolem sebe nové a nové rubíny. Hráči je musí sbírat a být rychlejší, než ostatní.

Kromě náhody, která tu je reprezentovaná kostkami, mají hráči určitou úroveň kontroly. Nejvýraznější to je ve chvíli, kdy někomu padnou dvě čísla, což není nijak neobvyklé. V tu chvíli na něj čekají hned dvě rozhodnutí – o využití kostek, ale pak také o tom, kterým drakem se posune. Díky tomu je možné ovlivňovat, jak hra bude probíhat a jestli místo, kde hráč přistane, přinese nějaké rubíny do jeho měšce.

Feuer Drachen - rozehraná hra

Hra zůstává dostatečně jednoduchá na to, aby ji mohly hrát už pětileté děti. Už na ně čeká zábavné létání, jehož největší záludností může být právě výběr výhodnějšího pohybu. Musí umět počítat a umět se takticky rozhodnout. FeuerDrachen je tomuto uvažování nenásilně učí.

Soupeření nabírá na obrátkách, jak se draci rozutečou a začnou sbírat nové kameny. Pravidla umožňují kradení kamenů z pytlíků, které ale obsahují i uhlí. Takové rozhodnutí není pro hráče ale žádným rizikem, protože i když zastaví na místě, jež obsahuje jak kameny, tak soupeře, může provést obě činnosti.

Partie nejsou nijak dlouhé a sbírání rubínů bez problémů skončí po patnácti minutách. Ve více hráčích kameny mizí rychleji, takže je celková herní doba paradoxně kratší. Navíc ve více soupeřích je hra plná napadání a tedy i dynamičtější. Ovšem i čtyři draci (dva hráči) stačí na to, aby si hráči při honičce kolem sopky užili legraci.

Feuer Drachen - detail herního plánu

Feuer Drachen je parádní dětskou hrou, která si bez problémů umí malé hráče získat. Mechamismus chrlení rubínů je vymyšlen velice šikovně, takže kameny nikam nelétají, ale většinou zůstávají ve středu plánu. FeuerDrachen je jednou z těch dětských her, které si zaslouží pozornost všech hravých rodičů.

AutorCarlo Emanuele Lanzavecchia
IlustraceFranz Vohwinkel
VydavatelHABA
Minimální věk5 and up
(5 voters)
KategorieChildren's Game, Fantasy
MechanismyRoll / Spin and Move
RodinaCreatures: Dragons
Alternativní názvyDraghi lingua di fuoco, Dragones de fuego, Fire Dragon, Fire Dragons, Le volcan aux rubis, Vuurdraken

FeuerDrachen na děti chrlí zábavu. Draci létají kolem sopky v kolečkách a čekají, až se uvnitř nahromadí dostatek rubínů. V takové chvíli sopka vybuchne a kameny se rozsypou po plánu. V té chvíli je úkolem hráčů je co nejrychleji posbírat. Pohyb ovládají kostkami, které přináší příjemnou úroveň náhody. Hráči se ale sami mohou rozhodnout, kterou ze dvou figurek draků posunou dopředu, a tak ovlivní výsledek. FeuerDrachen je plný draků a legrace a bez problémů si získá srdce všech dětí.

+ draci
+ jednoduché
+ kostky s taktikou