Recenze: Florenza The Card Game – renesance znovuzrozená

Florenza: The Card Game - balení

Renesance je vidět na každém rohu. Je ve vzduchu, který Florencie dýchá, je na zemi, po které její obyvatelé chodí a především je v srdcích lidí, které v tomto italském městě žijí. V poslední době se vyrojilo hned několik nových bohatých tváří, které se snaží získat pro tvorbu velkých a majestátných staveb. Spousta umělců se už nechala zlákat jejich nabídkou. Nechme se překvapit, jak bude Florencie vypadat poté, co svoji práci dokončí..

Vlastně počkejte, my čekat nemusíme, protože se budeme na všem tomhle podílet. Stefano Groppi nás zve do svého světa, který pojmenoval Florenza a ztvárnil jej v podobě deskové hry před několika roky. Teď zasadil do stejného světa i svoji novou hru a pojmenoval ji Florenza: The Card Game. Z toho nám už jasně vyplývá, že místo herního plánu zde bude mít hlavní roli balíček karet. Hra vychází v produkci firmy Placentia Games, s bohatými ilustracemi od Valeria Gobbigi, Stefana Groppiho, Paolo Vallergy, Ivana Zoniho a Daniele Zurly.

Hru najdeme v krabici, která naznačuje, že to nebude jen tak ledajaká hra. Na karetní hru je balení poměrně velké a připomíná rozměrem spíš hry typu Carcassonne (recenze). Ale všechno to má svůj důvod, což zjistíte ve chvíli, kdy odložíte stranou víko s portréty významných osobností. Uvnitř se ukrývá úctyhodných 330 karet dvou rozměrů.

Florenza: The Card Game - připravená hra

Na počet vyhrávají ty velké (220 kusů), které ve většině představují šest různých dostupných surovin (mramor, dřevo, kov, látka, zlato a koření, celkem 86 karet) a budovy (obytné domy, dílny, kostely, paláce a další, dohromady 76 karet). Oba druhy od sebe snadno rozeznáte podle zadní strany. V tom velkém počtu se trochu ztrácí 27 monumentů, 28 karet bankovek (fiorini o třech hodnotách), dvě přehledové karty a jeden kapitán lidu.

Ty menší karty představují sedmnáct lokací, tři bezejmenné umělce, ale především čtyři rodinné karty pro samotné hráče. No a pak tu nemohou chybět ani ti mistři, jejichž práce celou Florencii ozdobí. Dočkáte se tak celkem 85 karet umělců, mezi nimiž jsou sochaři, architekti a malíři oddělení barvou. Spolu s jednou kartou akce se dostaneme na součet 110 malých karet a také na konec výpisu komponent ukrytých v krabici.

Některé karty mají na sobě symboly, které určují, že je použijete pouze v partii více hráčů. Podle počtu účastníků tedy hned na začátku musíte projít balíček budov a vytřídit všechny karty, které nevyhovují vašemu počtu. V případě, že hrajete ve čtyřech, můžete si tuto práci ušetřit a místo toho můžete rovnou stavby rozdělit podle římské číslice v levém dolním rohu na tři balíčky a každý z nich zamíchat.

Na stole pak vytvoříte nabídku dvaceti karet ve dvou řadách po deseti, které tvoří všech sedmnácti lokací a trojice anonymních umělců. Po stranách položíte podle hodnoty roztříděné balíčky s penězi a také šestici surovin. Ještě zbývá vytvořit počáteční nabídku umělců hledajících práci (jejich počet je určený množstvím hráčů v partii od šesti do deseti) zadní stranou se stupnicí bodů nahoru a také sedm náhodných monumentů, které už byly navrženy a lze je postavit.

Do začátku dostane každá z rodin, která se souboje účastní, kromě karty označující její rod také 300 florinů, po jedné surovině každého typu a také pět náhodných karet rozdaných z balíčku s římskou číslicí jedna. Začínající hráč se stane kapitánem lidu (karta Captain of the People), dostane i kartu akce a také natištěný přehled kola.

Celá partie je rozdělená do pěti kol, každé z nich má čtyři po sobě jdoucí fáze. Na začátku každého kola (s výjimkou prvního) vždy vyměníte na stole nabídku umělců a monumentů. A ještě než mohou všichni vyrazit do města do víru akce, musí si dobrat nové čtyři karty z aktivního balíčku, kterým je v druhém kole dvojka a ve třetím už římská tři. Po každém kole ale do nového balíčku přimícháte i ty karty, které zbyly z minulých kol, takže v nabídce zůstanou i některé méně hodnotné karty.

Teď, když už máte v ruce dostatek karet, můžeme konečně začít bojovat o místo na slunci. Z nabízených osmi akcí můžete v jednom kole využít minimálně čtyři, s vylepšením z karet některých budov i víc. Na zadní straně karty kapitána lidu najdete sloupec s počítadlem, po kterém posunuje začínající hráč kartu akce o jeden čtvereček dolů vždy, když se dostane na řadu. Tak máte jasný přehled, kolik akcí už bylo odehrané.

Začínající hráč má možnost první volby, po něm se všichni v akcích a jejich okamžitém provádění, střídají. Srdcem celé hry je vykládání karet budov z ruky. Jakmile ji postavíte, budete moci využívat jejích výhod, jako zvýšení příjmu, dobírání více karet, akce navíc nebo třeba vítězné body na konci hry. Ale k tomu, abyste se mohli ze stavby těšit, musíte za její zahrání nejdřív zaplatit suroviny ve správné výši.

Některé stavby (například fontána) vyžadují navíc ještě nějakého umělce, který jí dá osobnost a specifikuje, které povolání to může být. Z nabídky si tedy jednoho vyberete, ale při nákupu nevíte jeho hodnotu ve vítězných bodech, pouze rozsah čísel, ve kterých se jejich hodnota pohybuje v balíčku (spolu s počtem výskytů podle množství hodnot). Teprve po zaplacení platu si kartu vezmete a na její druhé straně se dozvíte hodnotu právě této karty.

Kartu umělce už můžete mít předem rezervovanou. Jakmile se objeví v nabídce, můžete si ji za akci vzít a bez otáčení položit na stůl před vás. Kdykoliv později ve hře jej můžete najmout. Pokud vám ale zůstane bez využití až do konce partie, ztratíte vítězné body odpovídající jeho hodnotě.

Jak získáte potřebný materiál a peníze, abyste mohli šířit slávu svojí rodiny? Můžete za jednu akci vyslat dělníky nebo jít na trh, kde lze nakupovat, prodávat a měnit suroviny. Další akcí je dobrání jedné karty.

Velice důležité pro celou hru jsou také karty lokalit ležící uprostřed stolu, které můžete využít některou ze svých akcí. Ty vás nic nestojí a mohou přinést suroviny, peníze nebo pozici kapitána lidu pro příští kolo. Ovšem každou z karet lze využít v jednom kole pouze jedenkrát, jakmile ji využijete, otočíte ji zadní stranou nahoru. Teprve na začátku příštího kola budou všechny karty znovu k dispozici.

Ve hře můžete také stavět monumenty, které si můžete rezervovat podobně, jako umělce. Zde znovu platí jednoduché pravidlo, že musíte zaplatit náklady a navíc ještě poskytnout sochaře, malíře nebo architekta, který stavbu provede.

Jakmile všichni provedou čtyři akce, případně i nějaké bonusové s využitím postavených budov, kolo končí. Odhodíte všechny umělce a znovu doplníte, nabídka monumentů se také změní kromě dvou nejdražších a vy si můžete ponechat jednu kartu z těch, které držíte v ruce do příštího kola. Všechny ostatní budovy musíte zahodit. Peníze a suroviny vám ale zůstávají. Hráči dostanou znovu příjem, vyberou nového kapitána lidu a partie pokračuje.

Po odehrání pátého kola končí celá partie, což odhalíte podle vyprázdněné zásoby monumentů. Je čas sečíst nastřádané vítězné body za budovy, umělce, ale také za sady karet. Hráči s nejvíce kartami peněz a surovin dostanou ještě bonusové body, stejně jako kapitán lidu. Nezapomeňte si také odečíst body za nevyužité umělce a nedokončené monumenty, které jste si v průběhu partie vzali k sobě. Pokud i po tomto odečtení máte nejvíce bodů, stali jste se vítězi.

Florenza: The Card Game - karty

Florenza: The Card Game je přes svoji karetní podstatu vlastně jednoduchou budovatelskou hrou, ve které stavíte svoji čtvrť města a dáváte jí unikátní vzhled. Co ji odlišuje od ostatních podobných her, jsou umělci potřební k vyložení karty ještě navíc k základním surovinám.

Mechanismus, kdy se nabídka karet postupně vylepšuje s věkem, ve kterém jste, je v karetních i deskových hrách klasika. Ovšem velice zajímavý je nápad přimíchat nevyužité karty z předchozích kol do dobíracího balíčku, čímž hráči mají svoji roli trochu ztíženou a nabídka pak závisí opravdu hodně na štěstí.

Velice zajímavý je také způsob volby akcí. Kromě základních volných činností, které můžete opakovat, leží uprostřed nabídka lokalit, které může vždy jeden z hráčů v kole navštívit. Tyto činnosti jsou výhodnější a budete je využívat na začátku kola, dokud nejsou vyčerpané.

Florenza: The Card Game - karty

Hra působí s počtem akcí a různými možnostmi v každém tahu poměrně komplexně. Ve skutečnosti ale máte jasnou vizi, co chcete udělat a musíte pouze najít cestu, jak se k tomu dostat. Zisk surovin i peněz lze realizovat hned několika způsoby a je pouze na vás, který zvolíte. Přehled o nich máte díky vyloženým kartám lokalit, ale také zásluhou přehledové karty, již si hráči mezi sebou předávají v průběhu kola.

Nejnapínavější částí hry je odhalování umělců, jejichž karty jsou v nabídce skryté. Na každém jménu ale vidíte, kolikrát se v balíčku nachází a také různé bodové hodnoty této karty. Znáte tak svoje šance a víte, jakou zhruba bude mít umělec hodnotu, pokud mu zaplatíte za jeho práci.

Ve hře chybí větší míra konfliktu, který pramení pouze z toho, že si hráči berou karty a využívají akce. Jinak je hra opravdu poctivě strategická a na náhodě jste závislí pouze v případě karet, které vám přijdou do ruky. Ty se ale v průběhu hry pětkrát vymění, takže nakonec se všechno příjemně dorovná a nikdo nemá pocit nespravedlnosti.

Florenza: The Card Game - karty

Partie jsou si dost podobné a to navzdory měnící se nabídce umělců a monumentů. Jenže v ruce máte vždy jiné karty, se kterými začínáte, a díky tomu se hra ubírá vždy trochu jiným směrem. Přesto se nám stalo, že se začala hra po čase trochu opakovat. Naštěstí zůstává i nadále zábavná a to především díky krátké herní době, která se směstná do jedné hodiny. Ve více hráčích pak tento čas trochu překročíte. Bohužel díky množství akcí je také hra náchylná k tomu, že ji může zablokovat více přemýšlivý hráč. V takovém případě se pak můžete na svůj tah i trochu načekat.

V průběhu partie držíte v ruce poměrně hodně karet, což by mohlo být nepřehledné. Naštěstí všechny budovy mají svoje surovinové požadavky v levé části karty, kterou máte na očích. A samotné materiály a peníze pochopitelně mají číslice natištěné v rozích karet. Nakonec tedy i přes větší počet karet máte nad vlastními možnostmi kontrolu a nemusíte se jimi neustále probírat.

Co musíme na zpracování hry rozhodně pochválit, jsou pravidla, která obsahují řadu užitečných příkladů a především shrnují všechna pravidla přehledně. Hru se tak naučíte snadno po prvním přečtení a už se k příručce budete vracet pouze ve výjimečných případech. Ale současně nesmíme zapomenout zmínit i krásné ilustrace na kartách, které se skvěle hodí k tématu hry.

Florenza: The Card Game - karty

Florenza: The Card Game je ukázkovým příkladem strategické hry, která může fungovat i v karetní podobě. K zážitku a stavění budov ve Florencii nepotřebujete žádný herní plán, stačí vám budovy, monumenty a umělci, kteří tomu všemu dodají fazónu. Jedná se o poctivou taktickou hru s lehkým vlivem náhody, která je jedinečná především svým unikátním kresleným pojetím. Sice se po čase začne trochu opakovat, ale hráče s chutí promýšlet všechny svoje akce určitě potěší a pobaví.

AutorStefano Groppi
IlustraceValeria Gobbi, Stefano Groppi, Paolo Vallerga, Ivan Zoni, Daniele Zurla
VydavatelPlacentia Games, Post Scriptum
KategorieCity Building, Economic, Renaissance
MechanismyHand Management, Set Collection
RozšířeníFlorenza: The Card Game – War and Religion Expansion, Florenza: The Card Game – Ingegnere Promo Card
RodinaCities: Florence (Tuscany, Italy), Country: Italy, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Board Game Arena, Theme: Art, Versions & Editions: Card Versions of Non-Card Games

Florenza: Card Game pokračuje ve šlépějích svého deskového předchůdce. O tři roky později představuje možnost vybudovat město za pomoci karet, akcí a umělců. Jenže k tomu všemu je třeba pevná ruka a dobrá strategie. Hráči mají k dispozici v každém kole několik akčních bodů, které utratí za stavbu budovy, získávání umělců, návrhu monumentů nebo obyčejných surovin. Všechno se doplňuje v taktickém mixu, z jehož možností vám půjde hlava kolem. Základem každého nového kola jsou karty lokalit, které lze využít vždy pouze jedenkrát – kdo dřív přijde, ten dřív mele. Pak jsou tu i obyčejnější akce, které máte k dispozici vždy. Najímání umělců ale není tak jednoduché, protože nikdy neznáte jejich přesnou hodnotu, ale cenu musíte zaplatit vždy stejnou a teprve pak zjistit, koho jste získali do týmu. I přes velké množství možností hra zůstává jednoduchá a vše do sebe dobře zapadá, jen musíte dobře znát svoje šance. Jak čas postupuje, získáte přístup k lepším akčním kartám, ale do jejich balíčku jsou přimíchané i karty, které si nikdo nevytáhnul v minulých kolech. Přes velké množství karet vypadají jednotlivé hry dost podobně a sledování počtu odehraných akcí není úplně jednoduché. Florenza: Card Game je podařená strategická hra, která před vámi otevře svět krásných ilustrací a pěkných stavebních možností.

+ propracovaná karetní strategická hra
+ jednorázové karty lokací uprostřed
+ částečně skryté karty umělců