Recenze: Fungi – pojďte na stůl na houby!

Fungi - balení

Slunce ještě spí, ale já jsem už dávno vzhůru. Šlapu cestičkou, kterou osvětluje jen měsíc. Ale ten se brzy schová za špičky stromů a mým očím bude trvat, než si mezi stromy zvyknou na šero. První paprsky se odrazí od kloboučků ukrytých v mechu a já budu vědět, že jsem na dobré stopě. Dnes je dobrý den na pořádný voňavý úlovek.

Vášnivým houbařem je nejspíš i autor Brent Povis, který vytvořil už v roce 2012 hru Morels. O dva roky později ji pod svoje logo převzala (po původních Two Lantern Games) společnost Pegasus Spiele a přejmenovala ji na Fungi. Práci na ilustracích svěřila polskému kreslíři Jarku Nocońovi a to všechno dohromady vyrostlo do krásy v roce 2014.

Fungi nijak nezastírá, že se jedná o karetní hru. Ale už víko nás hráče láká na košík plný hub, který je obklopen dalšími krásnými červenými muchomůrkami a dalšími hřiby. Uvnitř na hráče čekají velká rozkládací pravidla, ale především dva balíčky karet. Na nich najdeme deset typů hub, ale také košík, máslo a pánev. Tedy věci, bez kterých se houbař a současně kuchař rozhodně neobejde. Sestavu celkem 94 karet doplňuje osm nočních karet hub, osmnáct karet klacků a dvě karty bot.

Fungi - připravená hra

Každá taková karta má v horní části natištěnou hodnotu, která ukazuje, kolikrát se v celém balíčku vyskytuje. V pravém a levém rohu pak jsou informace o chuťových bodech, které získáte za jejich uvaření, ale také o klaccích, za které lze houbu prodat.

Na začátku partie, ještě než hráči zamíchají balíček, je třeba odložit stranou dvě pánve a kartu jednoho páru nohou. Stranou je třeba vytvořit hromádku klacků a nočních karet. A zatímco každý z protivníků si jednu pánev položí před sebe, všechny zbývající karty je třeba zamíchat. Horních osm pak vytvoří aktuální nabídku lesa v řadě uprostřed stolu. Hráči pak označí svoji pozici v lese (úplně vpravo řady) s pomocí páru bod. Do začátku pak soupeři dostanou tři karty.

Ve svém tahu pak mají hráči na výběr z pěti akcí. Vždy ale mohou provést pouze jednu. Tou na první pohled hlavní je sběr hub. Nejjednodušší je sebrat houbu, která hráči leží přímo u nohou. Ale houbaření je právě o těch, které nelze tak snadno získat. A aby na ně pod nízkými stromky dosáhli, budou potřebovat klacky. Čím dál je karta od pozice hráčových nohou, tím více tyček je třeba k jejímu zisku.

Fungi - rozehraná hra

Ale to, že hráč získá jednu kartu, ještě k uvaření pořádného jídla nestačí. Aby vůbec mělo cenu vytahovat pánvičku, jsou třeba celkem tři houby stejného druhu. Už dříve ale lze dvě stejné karty prodat a získat za ně odpovídající počet klacků. Ty lze pak použít v dalších kolech na lov cennějších hub, které leží hlouběji v lese. Lze najít také noční houby s pomocí karty měsíc, která hráči povolí dobrat jednu kartu z nočního balíčku.

Jakmile se hráč rozhodne pro vaření, potřebuje mít před sebou pánev. Tu zaplní vařenými houbami, které zde zůstanou ležet až do konce partie. To znamená, že každá vařící nádoba je na jedno použití a před dalším vařením je třeba získat novou pánev. Při procesu vaření na ohni lze také (současně) přidat máslo a mošt a tak z jídla udělat ještě větší pochoutku.

Na konci každého kola, když oba hráči dokončí svůj tah, jedna z karet hub je napadena červy a hráči ji musí odhodit. Všechny ostatní karty se posunou tak, aby zaplnily prázdné pozice po sebraných nebo odhozených kartách. Poté jsou nové přiloženy doleva tak, aby v lese bylo znovu osm karet. Jakmile už není co dobírat a les je prázdný, partie končí. Hráči si sečtou vítězné body. Noční houby v pokrmu přináší dvojnásobek bodů. Hráč s nejvyšším ziskem bodů chuti se stává vítězem.

Fungi - rozehraná hra

Fungi je karetní hrou, ve které jde o sbírání sad. Tentokrát to jsou houby. Ale tím tažným a základním prvkem je průzkum lesa. Hráči musí dobře pracovat s klacky a využívat je k zisku těch hub, které potřebují. Sady mají různou hodnotu podle počtu karet. Teprve když jich je dost, umožňují dochucení dalšími přísadami.

Hra je ve výsledku velice jednoduchá a pravidla se naučí každý. Všechny informace jsou od začátku dostupné přímo na kartě a viditelné, i když ji držíte v ruce. Velmi důležitá informace je také počet karet v balíčku, podle čehož mohou hráči určit svoje šance na zisk dostatečného počtu hub daného typu. Většina karet (kromě těch úvodních) projdou veřejně přes les, takže je možné mít solidní přehled o situaci. To ale neplatí k počtu karet, protože velikost ruky se v průběhu hry mění a není tak snadné kontrolovat soupeře.

Do hry ale vstupuje také náhoda v podobě karet noci. Za měsíc si hráči poslepu (skoro, jako by opravdu sbírali po hmatu) vezmou jednu houbu. A vše je pouze o štěstí, jestli se jim bude hodit. Ale protože se noční houby počítají za dvě karty, je snadné se jich případně zbavit, protože kartu lze prodat samostatně.

Fungi - karty

Zajímavým prvkem jsou karty muchomůrky červené, které hráčům umožňují zbavit se nechtěných karet. Rychle a efektivně. S tím souvisí i balíček červivých, který přidává nepříjemnou povinnost sledovat, jestli už jsou v něm čtyři karty. V tu chvíli jej musí hráči odložit stranou, protože nikdy nesmí obsahovat více než čtyři houby. To proto, že si jeho obsah kdykoliv jeden z hráčů může vzít a použít k vaření. Musí ale současně dodržovat limit karet, který lze navyšovat košíky.

Jedná se o hru speciálně pro dva hráče, kteří ale nemají (kromě braní karet, které chce soupeř) žádnou šanci, jak nepříteli škodit. Oba se tak snaží sami za sebe, jako správní samotářští houbaři. Ovšem ve hře bychom určitě trochu nějakého nepřátelství a možnosti ovlivnit šance protivníka, ocenili. To je také jediná věc, která narušuje zážitek z jinak pěkné a jednoduché karetní hry. Samotná herní doba se totiž drží pod hranicí třiceti minut, které jsou vždy potřeba k vyprázdnění balíčku karet.

Fungi - karty

Fungi má krásnou grafiku, která se vám zalíbí na první pohled, a rádi jí odpustíte, že její barevnost trochu kazí čtení důležitých informací. Naštěstí to není všechno a hra je zábavná a dostatečně jednoduchá na karetní hru. Díky tomu je dobrá jako rodinná zábava, ve které se neútočí. Občas je třeba strávit trochu času kontrolou (vašeho limitu karet, počtu v hromádce červivých hub), což narušuje plynulost. Dalším nedostatkem mohlo být posouvání karet, ale to lze upravit alternativním rozestavením karet (dle pravidel). Jinak je ale Fungi velmi povedenou hrou pro všechny houbaře a nejen pro ně.

AutorBrent Povis
IlustraceVince Dorse, Jarek Nocoń, Brent Povis
VydavatelTwo Lanterns Games, Bright World Games, Compaya.hu: Gamer Café Kft., Fantasmagoria, HomoLudicus, Lautapelit.fi, Lotus Frog Games, MYBG Co., Ltd., PaperGames (III), Pegasus Spiele, Popcorn Games, Rebel Sp. z o.o.
Počet hráčů2 - 2
(31 voters)
KategorieCard Game, Educational
MechanismyHand Management, Open Drafting, Set Collection
RozšířeníMorels: 10th Anniversary Booster Pack, Morels: Foray, Super Power
RodinaPlayers: Two-Player Only Games, Theme: Food / Cooking, Theme: Mushrooms, Theme: Nature
Alternativní názvyBoletaires, Funghi, Fungi, Na grzyby!, Гъбки, 美味菇釀, 펀자이, 풍기

Fungi je exkurzí do houbařských srdcí. Kdykoliv se vypravíte na houby, musíte se protahovat jehličím a těžce se dostávat ke svým úlovkům. Tady budou hráči potřebovat klacky, kterými se k vzdálenějším houbám dostanou. Tuto platbu je ale třeba dobře zvážit, protože zásoba hub se neustále obměňuje. Ta, kterou nikdo nechce, začíná červivět. Právě tento malý balíček se stanovenou velikostí na čtyři houby trochu zpomaluje partii kvůli nutnosti jej kontrolovat. Partie jinak ale ubíhá pěkně a je jednoduchá zásluhou srozumitelných a nenáročných pravidel. Díky tomu je Fungi dobrou volbou pro rodiny, zvlášť ty, které se rády o víkendu vydávají s košíkem na lov do lesa.

+ krásná detailní grafika
+ vhodné pro rodiny s dětmi
+ téma houbaření