Recenze: Gho.. Gho.. Ghosty – du.. du.. duchové!

gho-gho-ghosty-17

Strašidelný dům je prázdný. Všechna monstra jako by se vypařila a zmizela. Nikdo neví kam, ale majitel ví jednu věc – pokud se mu nepodaří sehnat nová strašidla, může celý zábavní park zavřít! Strašidelný dům byl jeho zlatým hřebem se spoustou oblud, které lidi nikde jinde vidět nemohli. A tak se sem sjížděli ze široka a daleka.

Do společnosti strašidel nás zve trojice autorů Teodoro Mitidieri, Francesco Sciacqua a Leo Colovini, kteří společně vytvořili malou a nenápadnou hru Gho.. Gho.. Ghosty. Ta vznikla v produkci vídeňské společnosti Piatnik v roce 2017 a o doplňující barevné a hravě strašidelné ilustrace se postarala skupina Paletti-grafik.

Na víku malé čtvercové krabičky najdeme vystrašené páry, které se řítí na kolejích vláčku vstříc pořádné porci strachu. My se ale bát nebudeme a otevřeme malou krabičku, která je ze dvou třetin zabraná papírovou výplní. A pod ní se nachází jen vzduch. Teprve v horní třetině najdeme balíčky malých karet, kterých je dohromady stovka – pět lokomotiv a pětasedmdesát vagonů, vše v pěti barvách. Zbytek doplňují karty pana Ducháčka, který to všechno zařídí. I ty jsou rozděleny po čtyřech do pětice dostupných odstínů. Karty odlišuje odstínem pozadí.

gho-gho-ghosty-05

Do začátku položí hráči na stůl sadu všech pěti mašinek. Všechny karty vagónků hráči zamíchají a případně sníží jejich počet, aby odpovídal množství účastníků partie. Jednotliví účastníci dostanou sadu karet pana Ducháčka dle své zvolené barvy a k tomu ještě jednu přehledovou kartu. Z balíčku vozíků nyní hráči vyloží sedm karet otevřeně do středu stolu a každý z účastníků si vezme jednu další a položí ji před sebe obrázkem vzhůru. Jeden z hráčů dostane dřevěnou figurku Ghostyho a partie může začít.

Jednotlivá kola se odehrávají ve čtyřech fázích, ve kterých na sebe vždy jeden z hráčů vezme hlavní roli – ten, kdo drží figurku Ghostyho. Všichni ostatní hráči nyní zvolí z ruky jednu kartu pana Ducháčka a to takové barvy, kterou podle nich zvolí jejich soupeř (aktivní hráč) ze středové nabídky vagónků. Hned poté hráč se dřevěnou figurkou má šanci zvolit hned dvě karty vozíků z nabídky ležící uprostřed stolu.

Nyní všichni tipující otočí kartu se svým odhadem a v případě úspěchu si může zvolit odměnu ze zbývajících karet uprostřed nebo si dobrat naslepo horní kartu balíčku. Jestliže ale jeho odhad nebyl správný, nečeká jej sice žádný trest, ale ani žádná sladká odměna. Se získanými kartami hráči mohou udělat jedinou věc – připojit je do svých strašidelných vláčků. Každá barva dostane svoji řadu, ať už na začátku je lokomotiva nebo ne.

gho-gho-ghosty-01

K jejímu zisku hráče opravňuje teprve vlastnictví alespoň tří vozů barvy. V tu chvíli si může okamžitě vzít lokomotivu odpovídající barvy a položit ji do čela svého vláčku. Ale protože je ve hře pouze jedna karta každé lokomotivy, má ji v držení ten hráč, který má vozíků dané barvy nejvíce ze všech. Případnou remízu rozhoduje počet pasažérů, kteří sedí ve vláčcích.

Poté se role vybírajícího hráče a s ní i dřevěná figurka posunou k dalšímu hráči po směru hodinových ručiček a partie pokračuje sbíráním dalších karet a kompletací vláčků. Partie pak po mnoha kolech končí tím, že dojde zásoba karet v dobíracím balíčku a není možné doplnit nabídku do plných sedmi vagónků. Vláčky přinesou body svým majitelům podle svojí délky (až šest bodů za jeden vlak) a k tomu si majitel lokomotivy může přičíst další bod za každého cestujícího, který ve vlaku sedí. Vítězem se stává ten, kdo má v součtu nejvíc bodů.

Gho.. Gho.. Ghosty je karetní hra, ve které všichni účastníci sbírají sady karet. Tentokrát mají nad úspěchem pouze částečnou kontrolu, když jsou jednou za několik tahů v hlavní roli a v pozici Ghostyho. Tady si mohou vybírat rovnou z nabídky sedmi vagónků a tedy i z několika barev. Současně ale svojí volbou mohou pomoci i soupeři, pokud bude zřejmá a oni si správně tipnou.

gho-gho-ghosty-08

Právě ta tipovací část je velkým překvapením a zdánlivě se do hry vůbec nehodí. Ale právě v ní se ukrývá ta netradiční náplň a zábava hry. Snaha odhadnout soupeře je tentokrát trochu zřejmá, protože je na první pohled vidět stav jeho vlaků.

V každém kole jsou zainteresovaní všichni účastníci, takže musí dávat neustále pozor. Hráči se tedy nenudí, sledují nabídku karet uprostřed a většinou tipují. Aktivní role se na ně dostane pouze jednou za čas – čím méně hráčů, tím vícekrát hráč bude sám aktivní. Postaví ale zhruba stejně dlouhé vlaky, protože počet karet je s méně hráči nižší. Jen se mnohem víc zapojí do výběru. Ale překvapivě je hra zábavnější ve více hráčích, kde je více tipování. To sice není jistější, ale rozhodně z něj plyne více hratelnosti.

gho-gho-ghosty-09

Remízy nastávají často a pravidla na ně myslí. Ostatně celkově je průběhem partie velmi jednoduchá a je přístupná i menším hráčům. Ti naopak jsou u krabičky vítanými hosty. Krabička má na sobě napsanou sedmičku, ale hru zvládnou i začínající školáci. Počtů není tolik a nejsou nijak vysoké, takže si s tím trochu zkušenější děti poradí.

Grafika je hodně jednoduchá a nemusí v dnešní době kreslených obrázků zaujmout úplně každého. Dětem ale nevadí a určitě naplno zafunguje jejich představivost v podobě strašidelných domů a příšer, které všichni prckové tolik milují.

gho-gho-ghosty-12

Gho.. Gho.. Ghosty je zábavnou hrou pro děti a rodiny. V tomto oboru rozhodně umí uspět, ačkoliv je její průběh z velké části náhodný. Hráči ale musí dobře sbírat barvy a z nich získají body. Důležité je ale mít především nejvíce vozů některé barvy, protože teprve potom nastávají opravdové žně ve skóre. Gho.. Gho.. Ghosty je povedená hra, kterou rodiny s dětmi ocení.

Gho.. Gho.. Ghost je hra, od které nelze čekat nic světoborného. A pokud svá očekávání nastavíte správně, pak dostanete příjemně hratelnou rodinnou zábavu. Sbírání barev je ozvláštněno tipováním na soupeře, které může přinést další karty. Hráči se ale především přetahují o lokomotivy, které dostane pouze majitel nejdelšího vlaku dané barvy. Gho.. Gho.. Ghost dětem dělá radost.

+ nečekané tipování
+ jednoduché sbírání sad
+ body za pasažéry