Recenze: Gloom in Space – jen ty nešťastné příběhy

gloom-in-space-01

Vesmír je bezútěšným místem. O tom asi vůbec nikdo nepochybuje. A pro lidi je to nejhorší kombinace vůbec. Nemohou používat své končetiny a jakýkoliv nádech by byl jejich poslední. Tak by se zdálo, že nic horšího nemůže cestovatele potkat. Ale pokud to někdo tvrdí, tak se setsakramentsky plete.

Hromadu klacků pod nohy jim nahážou samotní hráči, protože k tomu dostali prostředky od autora nové hry Gloom in Space, který se jmenuje Keith Baker. Nejde ale o úplnou novinku, protože koncept jménem Gloom už tu s námi nějakou dobu je. Teď se ale dostal do vesmíru a my neváhali a sáhli po jedinečné možnosti, jak si ji vyzkoušet. Hru vydává společnost Atlas Games a distribuuje ji Esdevium Games.

Do malé tmavé krabičky se vejdou dva balíčky karet vedle sebe. Ale jak hráči vstoupí do světa této krabičky, navštíví nejen svět různých vesmírných stvoření (jak naznačuje obal), ale především zemi utrpení a smutku. Na hráče čeká uvnitř celkem více než stovka karet, které jsou jedinečné od první chvíle, kdy je spatříte. Jsou totiž průhledné, a zatímco na zadní straně najdou hráči jen zrcátko s havranem a slogan Odpočívej v pokoji, zepředu mohou nabývat různých podob.

gloom-in-space-06

Na začátku tak z tohoto velkého balíčku vytřídí dvacítku hrdinů, které si mezi sebe svobodně rozdělí podle svých přání. Vybírat si mohou po jednom, aby se nemohli hádat. Tyto čtyři hrdiny si položí před sebe na stůl.  Všechny ostatní karty s postavami nebudou v partii použity. Každý hráč si vezme jednu referenční kartu. Ze zamíchaného balíčku dostane každý z účastníků pět karet, které si vezme do ruky, zatímco všechny ostatní zůstanou ležet v dobírací hromádce.

Začínající hráč (ten, který má nejmizernější den) má jako první možnost využít dvou zahrání karet, poté předá slovo dalšímu v pořadí. Každý si hraje karty před sebe na svoji postavu a snaží se jí provést no nejstrašlivější věci. Čím hůře postavě je, tím lépe se cítí hráč, protože to znamená, že je úspěšný.

Kartu je možné vyložit nejen na svého hrdinu, ale i na libovolnou postavu soupeře. A tady do hry vstupuje průhlednost karet. V celé partii platí jednoduché pravidlo – co není vidět, to neplatí. Jednotlivé karty obsahují plusové a mínusové hodnoty v malých puntících na levé straně, které ovlivňují hrdinu a jeho hrdost (self-worth). Ale do celkového součtu se vždy počítají pouze ty puntíky, které jsou vidět. Karty ale nabízí různé typy efektů – okamžité či trvalé, zatímco jiné karty je možné využít pouze jako reakci na akci jiného hráče.

gloom-in-space-09

Puntíky jsou ale i v pravé části karet. Tam se ale jmenují ikony příběhu (story icons), kde na šedém puntíku najdou hráči různé symboly. Ty samy o sobě nemají žádný přímý důsledek, ale jiné karty se na ně odkazují a mohou být silnější, pokud hrdina má požadovanou ikonu. Kdykoliv má hrdina svoje skóre záporné, může na něj hráč vyložit kartu Nemístné smrti.

Kromě zahrání karty mohou hráči využít jednu ze svých akcí také k zahození celé ruky a dobrání nových pěti karet. I v jiných případech ale na konci každého tahu doberou jako následek hraní zpět do pěti, aby měli pro příští kolo dostatečný výběr. Jakmile se někomu podaří usmrtit kompletní sadu svých hrdinů, partie končí. To jim ale ještě nemusí zajistit vítězství. Hráči si sečtou body sebeúcty u svých mrtvých postav (ty, které zůstaly naživu nic nepřinesou) a teprve ten, kdo má nejnižší součet může slavit vesmírnou mizerii (obdoba vítzství).

Gloom in Space je mizerná hra. Ale to je ve slovníku této hry vlastně pochvala a přesně tak to myslíme i my. Pokud si tedy nejste jistí významem té minulé věty, tak ještě jednou a jednoznačně – Gloom in Space je super!

gloom-in-space-12

Ale zatím jsme stále nezmínili herní prvek, který z ní takovou zábavu dělá, ale jenž není povinný. Soupeři totiž mohou každé počínání svého hrdiny doprovázet vyprávěním, které ze hry dělá vlastně takový sci-fi příběh se špatným koncem. Mnoho hráčů vnímá tuto část jako vůbec největší zábavu na celém průběhu partie a vytváří dlouhé promyšlené dobrodružství. Jiným hráčům, kteří s nimi sedí u stolu, to zase nemusí sedět. Právě díky tomu není možné s jistotou odhadnout herní dobu. Pokud ji ale budete hrát jednoduše, pak to všechno zvládnete za půl hodiny.

Jedná se čistě o karetní hru, ve které tak výběr hráče závisí na náhodě. Ale to se může čas od času stát každému, takže se vše v průběhu partie vyrovná. To proto, že mohou karty z ruky kdykoliv vyměnit za jiné. Připraví se tím pouze o možnost zahrát jednu kartu.

Většina karet ve spodní části obsahuje také textový box a v něm speciální schopnosti. S nimi lze vylepšovat dopad některých událostí na hrdinu nebo naopak vytvářet různá komba – dobírat nové karty nebo jich zahrát více. Současně je třeba také vnímat velkou sílu karet, které lze vyložit před libovolného soupeře. A právě proto jsou tu i texty, které pro aktivního hráče nejsou příliš atraktivní a použije je pouze na poškození nepřátel.

gloom-in-space-13

Herní mechanismus je skvělý a jednoduchý, ale teprve ta škodolibost posouvá Gloom mezi výjimečné karetní hry. Pochvalu si zaslouží také skvělá volba prostředí. Sci-fi se k té beznaději hodí a autor díky tomu nabízí hráčům hromadu možností, jak svoje hrdiny stíhat jednou tragédií za druhou. Kdo by kdy čekal, že budete na svoji postavu sesílat jednu strast za druhou a budete z toho mít takovou radost?

I když si hráč vybuduje dobrou pozici a připraví svým hrdinům jednu tragédii za druhou, stále nemá jistotu, že mu někdo jeho snažení nepřekazí. Body tak nikdy nejsou jisté a dlouhé snažení může být rychle zvráceno. To může někomu z hráčů výrazně vadit. Současně je třeba zdůraznit také delší herní dobu, která se obvykle ke každé partii váže. Vzhledem ke konfliktnosti je lepší, pokud hrají alespoň tři protivníci.

Zpracování je výtečné. Průhledné karty fungují naprosto parádně, a i když jich leží několik na sobě, vždy máte dobrý přehled. Navíc ilustrace jsou také podařené. Karty samotné jsou sice tenké, ale přesto nejsou nějak náchylné k poškození.

gloom-in-space-14

Gloom in Space nabízí super sci-fi karetní zábavu, která vám vykouzlí úsměv na tváři. Tahle hra totiž není o nějakém sbírání bodů nebo vylepšování svých šancí. Hráči naopak na své hrdiny svolávají jedno neštěstí za druhým a právě za to jsou odměněni na konci. Čím více pod nulu dostanou jejich sebevědomí před smrtí, tím lépe pro závěrečné hodnocení. Současně ale riskují, že jim soupeři některé body překryjí a vše zvrátí. Gloom in Space je neustále se vyvíjející sci-fi hrou, která vás nechá vyprávět příběhy!

AutorKeith Baker
IlustraceMichael Cunliffe, Nicolas Gluesenkamp
VydavatelAtlas Games
KategorieCard Game, Horror, Humor, Science Fiction
MechanismyHand Management, Storytelling, Take That
RodinaComponents: Transparent Elements, Game: Gloom

Gloom in Space je vlastně svým způsobem hrou na tvorbu scénářů katastrofických sci-fi filmů. A díky tomu to je skvělá zábava, pokud vám nevadí škodolibá nátura celého průběhu. A to nejen proto, že si hráči mohou skvěle škodit, ale také proto, že sami hráči svým hrdinům přejí jen to nejhorší. Ale právě z toho plyne řada zajímavých a úsměvných historek. Bohužel hra se může výrazně protáhnout. Gloom in Space je jedinečnou hrou, které skvěle sedí i sci-fi ladění a musí udělat radost každému fanouškovi dobrých her.

+ výtečné využití průhledných karet
+ spousta možností a zábavy
+ vyprávění je nedílnou součástí