Recenze: God of War – Kratos z kartonu

god-of-war-18

Konec dní se blíží. Ragnarök sice nikdo nepřečká, ale stále tu je důvod žít. Přečkat až do chvíle, kdy náš svět skončí. Vidět ten konec na vlastní oči. Jenže to se podaří pouze několika vyvoleným. Ti stanou po boku bohů, když se všechno, co známe, rozpadne na prach.

Souboje s bohy nám má přinést i karetní hra God of War, která vznikla na motivy úspěšné konzolové série. Její stolní zpracování připravil designér Fel Barros a to jako zakázka firmy CMON. Na grafice se samozřejmě muselo podílet Santa Monica Studio, které vytvořilo digitální předlohu. Českou verzi si pro nás připravila společnost ADC Blackfire. V obou případech se ale jedná o novinku roku 2019.

Kratos se svým synem hráče uvítají na víku menší krabice, která dostačuje k tomu, aby všechny komponenty byly přehledně uložené v plastových pořadačích. Hráči z jejího nitra vyloví čtyři protáhlé desky hrdinů a každý si vyberou jednu postavu, dostanou k ní figurku v plastovém stojánku a sadu startovních karet. Každý si pak na stupnici zuřivosti umístí ukazatel na políčko s číslem nula.

god-of-war-16

Potom už účastníci vezmou karty úkolů, z nichž tři vylosují a vyloží do tvaru obrácené pyramidy. Jediná karta, která zůstane ležet ve spodní řadě, určí, kterých osm karet scény (se stejným číslem) bude vyložena doprostřed a vytvoří nějakou epickou scénu o dvou řadách. Karty mají dvě strany a začáteční je označena bílým puntíkem. Pyramidu pak završí tři náhodné karty finálních bossů. Zbytek karet a žetonů hráči položí stranou.

V partii se budou hráči snažit společnými silami přečkat dva úkoly a porazit závěrečného strašlivého protivníka. Každé kolo zahájí tým stejně. Jeho jednotliví účastníci si doberou sedm karet ze svého vlastního balíčku. Pokud by v něm karty došly, pak stačí zamíchat odhazovací hromádku a pokračovat v lízání.

S těmi kartami pak mohou pracovat hned v druhé fázi aktivace. Jednotliví hrdinové začínají partii pod jedním ze čtyř sloupečků scény. V rámci svého tahu se může hrdina posunout do libovolného sloupce, pokud je zde místo. Stát u každého sloupce mohou pouze dva hrdinové a důležité v tu chvíli je i jejich pořadí, protože ten výše je víc na ráně.

god-of-war-12

Ve stejném tah lze ale také zaútočit do stejného sloupce, ve kterém stojí. Hrdina má pevně danou sílu útoku, kterou lze navýšit zahráním karty z ruky, ale nepřítel se bude bránit s pomocí kostky. Rozdíl mezi útokem a hozenou obranou je počet zranění, která nepřítel utrpí. Dostatečný počet zásahů znamená, že nepřítel je poražen. Pokud bránil otočení a objevení scény, pak je nyní možné kartu otočit. Navíc může hráč provést interakci s některou z částí scény, pokud to umožňuje.

Potom už dostane šanci prostředí a nepřátelé, aby se ozvali a pořádně zatopili hrdinům. Odhalí totiž každý za sebe horní kartu z balíčku vylepšení a její runa určí, které scény (s odpovídajícím symbolem) zasáhnou do kola. Na hráče tak zaútočí nepřátelé, ale také se může stát spousta jiných nepředvídatelných situací. O všem jasně vypovídají ikony. Hrdinové se proti napadení mohou bránit s pomocí karet.

Stejné karty, které rozhodly o tahu nepřátel, dostanou nyní hráči šanci získat. Jeden po druhém si tedy jednu kartu vyberou nebo se vzdají této možnosti, a naopak dostanou příležitost jednu kartu z odhazovací hromádky zahodit.

god-of-war-03

Každý z úkolů v pyramidě na straně má jasně popsané své požadavky, které musí tým splnit, aby mohli postoupit dál. Jakmile je scéna splněná, hráči si vyberou jeden z těch navazujících a připraví jeho scénu. Druhá karta do situace přispěje ze své zadní strany nějakou nepříjemností. Situace se pak opakuje po dokončení druhé scény, kdy hráči vyberou jednoho bosse a s ním poměří síly za asistence dvou nepříjemností z ostatních karet. Pokud hráči dokážou porazit i závěrečného protivníka, jako tým uspěli. Prohrát mohou už daleko dřív, a to v situaci, kdy životní body všech hrdinů klesnou na nulu.

God of War je výbornou dobrodružnou kooperativní hrou, která prezentuje výborně řešený systém scén a umí opravdu překvapit. Kdo čeká malou karetní hru, dostane ve skutečnosti poměrně solidní deskovku, kde jsou plány nahrazeny skladbou několika graficky propojených karet. Před hráči se tak pokaždé odehrává dramatický pohled, do kterého mohou opravdu zasáhnout v tu správnou chvíli.

god-of-war-10

Jednotlivé příběhy mají každý své vlastní mechaniky a specifika. Všech deset scénářů je zajímavých, každý vás zabaví a dohromady zaručují dostatečnou zábavu. Je jasné, že po čase všechny porazíte (i při obecně nevyrovnané obtížnosti), a pak nezbude než čekat na rozšíření. To se tady vyloženě nabízí, jenže máme trochu obavu s jejich lokalizací (vzpomeňme na TIME Stories). Obsahu je ale za vynaložené peníze dostatek, alespoň dle našeho názoru.

Hlavní zbraní je pak celkový originální dojem z partie. Jedná se sice o mechanismus budování balíčku, ale pohyb po mapě a interakce se scénou je tak odlišná, že máte opravdu pocit něčeho jiného a netradičního. Otáčení karet má na tom lví podíl, protože právě tady hra září, ale současně i ztrácí. Toho otáčení je časem až příliš.

god-of-war-04

Nad to všechno je skvělou zprávou, že náhoda tu slouží pouze k určení obrany protivníka. Všechno ostatní mají hráči sami pod kontrolou. Taktických možností je dost, a to především s ohledem na domlouvání a týmového ducha. Je třeba ale také zmínit, že v pravidlech najdete sólovou variantu, která funguje také výtečně. Z hlediska herního času je uváděných devadesát minut spíš minimum. Můžete počítat spíš se dvěma hodinami na jednotlivé partie.

V historii kinematografie přišla doba, kdy všechny úspěšné filmy musely mít svoji počítačovou hru a každá slavná počítačová hra toužila po filmu. Ta doba se vrací. Jenže teď se z páru stává milostný trojúhelník – dělají se hry podle deskových her a opačně. Z počítačové hry se mávnutím kouzelného proutku stane stolní hra. Jako v případě hry God of War.

god-of-war-08

Zpracování přebírá grafiku počítačové hry, ale naštěstí to nemá tak negativní dopad, jak byste mohli čekat. Ono to vlastně ani jinak moc nejde, když před sebou máme stolní verzi digitální hry. Celkově scény působí skvěle a je snad jen škoda, že jejich karty nejsou větší. Třeba na úkor desek hrdinů, které se naopak snaží být velkolepé trochu zbytečně. Zpracování je ale i tak pěkné na pohled.

Bohužel do (nejen) české edice se dostala na kartu chyba pro čtvrtý scénář, který se tak stává nehratelným. Pokud si tedy koupíte hru, pak si dejte pozor na opravu. Ta je dostupná na serveru Zatrolené hry. Nepovedla se zrovna ani pravidla, která jsou velmi strohá a hru není jednoduché se podle nich naučit. Především se pak nedostatečně zabývají mechanikami jednotlivých herních scén. Je to velká škoda, protože jinak je God of War docela jednoduchou a plynulou hrou. Z hlediska schopnosti výuky hra docela propadla u všech našich testovacích skupin.

god-of-war-09

A je to velká škoda, protože nebýt této drobnosti, měla karetní hra God of War našlápnuto hodnocením opravdu vysoko. Její mechanismy otáčení karet, objevování scény a interakce s ní při zachování týmové spolupráce je parádní. Bohužel se hře nevyhnuly nedostatky, které se zdají být důsledkem snahy co nejrychleji poslat hru na trh. God of War má ale velký potenciál a nabídne dostatek zábavy a naději na další rozšíření.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorFel Barros, Alex Olteanu
VydavatelCMON Global Limited, 17wanzy (Yihu BG), Asmodee, BoardM Factory, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Lavka Games, Portal Games
Rok vydání2019
Počet hráčů1 - 4
Herní doba180
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(3 voters)
KategorieVideo Game Theme
MechanismyCooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building, Solo / Solitaire Game
RozšířeníGod of War: The Card Game – Boy!
Alternativní názvyGod of War: Das Kartenspiel, God of War: El juego de cartas, God of War: Gra karciana, God of War: Il Gioco di Carte, God of War: Le jeu de cartes, Бог войны. Карточная игра, 戰神, 갓 오브 워: 카드 게임

Více o hře.

Recenze: God of War – Kratos z kartonu
God of War je překvapivě velkolepá karetní hra, od které byste to ani nečekali. Dělá tak čest svojí předloze v podobě digitálního hitu. I tady nezapomíná působit na hráče atmosféra bojů s obrovskými monstry a polobohy, které pomáhá přivést k životu systém scén z několika karet. Ty navíc postupem času hráči objevují, otáčí a zpřístupňují si tak nové možnosti. Hra je obecně taktická a náhody je zde pomálu. Jenže některé příběhy není snadné hrát správně (pravidla jsou málo detailní). A především dřív nebo později projdete všechny příběhy a bude konec. God of War je i tak pro nás překvapením a má potenciál překvapit příjemně i vás.
Klady:

+ atmosféra
+ otáčení karet
+ taktičnost a spolupráce
+ sólový mód
+ grafika
+ pyramidový systém průchodu třemi scénami v každé partii
Zápory:

- pravidla
- nevyrovnanost obtížnosti scén
- deset scén se ohraje (a jistota rozšíření v češtině není)
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Age of Conan Adventures in Hyboria