Recenze: Hansa Teutonica – život německého obchodníka

hansa-teutonica-22

Ještě před pár lety nás bylo jen několik. Práce bylo málo a naše povolání vyžadovalo spoustu odříkání, tvrdou práci a naprostou oddanost řemeslu. Jenže časy se mění a lidé začínají i v Německu žít mnohem víc konzumně. Je to den za dnem zřetelnější a s poptávkou narůstá také počet obchodníků, kteří jsou lidem schopní jejich zboží zajistit. Nastal čas bránit své staré způsoby a cesty, které se najednou hemží vozy se spekulanty.

Obrození obchodníků vytvořilo alianci, která se jmenovala Deutsche Hanse. A protože jejím latinským ekvivalentem je Hansa Teutonica, právě tak se jmenuje desková hra, která její historii vypráví. Jejím autorem je Andreas Steding (Firenze) a jeho dílo vydala v roce 2009 společnost Argentum Verlag. Hru provádí od té doby velká chvála, ale my se k ní dostáváme teprve o šest let později a recenzi vydáváme dokonce až v roce 2016. To ale neznamená, že hra ztratila něco ze svého kouzla a to nemluvíme pouze o ilustracích Dennise Lohausena.

Na víku této na výšku orientované, ale ne extrémně velké, krabice, vidíme jednoho z obchodníků zrovna, když podepisuje nějaký kontrakt. Na zdi visí mapa okolního Německa. A právě ta je obsahem rozkládacího herního plánu – hlavní komponenty samotné hry. Najdeme zde pouze zlomek z dvou set měst, která byla součástí cechu. Ale i tak jich je dost a každé má na své geografické pozici siluetu s několika pozicemi pro kontory, tedy obchodní pobočky (v různých barvách). Města jsou propojena pomocí silnic, které lze také kontrolovat, u nich pak leží také hostince. A celý plán je ozdoben dvěma stupnicemi – první je počítadlo dokončených kontorů a druhé zaznamenává body prestiže získané hráči.

hansa-teutonica-08

Partie začne rozložením plánu, na který hráči rozmístí bonusové žetony na místa tří hospod na cestách. Zbývající žetony jsou položeny stranou. Hráči si poté vyberou svoji barvu, dostanou od ní svoji obchodní centrálu (escritoire) a také dřevěné žetony – čtverečky představující obyčejné prodejce a kulaté žetony sloužící jako hlavní obchodníky (většina jich ale začíná pouze v zásobě a ne v hráčově vlastnictví). Tyto kameny rozmístí na svoji desku na pět stupnic tak, aby na každé z nich zůstalo volné první políčko – to zobrazuje startovní hodnotu této schopnosti pro hráče. Jeden dílek nesmí zapomenout položit také na bodovací stupnici.

Hráči se pak budou už střídat na tahu. V tom mají vždy několik akcí, jejichž počet závisí na úrovni stupnice s obálkami. Zpočátku to budou dvě, ale jejich počet může narůst i na pět. Množství ale je pouze číslo, které nemá hlubší význam bez samotných aktivit. Těch je na výběr celkem pět a lze je provádět v libovolném pořadí a dokonce i opakovat.

A všechny obsahují nějakou tu manipulaci s prodejci nebo obchodníky, ať už je to přesun nových prodejců do majetku hráče nebo jejich přemístění na plán. Tam lze kostičky a žetony pokládat pouze na cesty spojující města, protože cesta k obsazení konkrétních kontorů vede přes dominanci samotných zásobovacích silnic.

hansa-teutonica-07

Zásadním konceptem celé hry je ale možnost, aby si hráči svoje pečlivě naplánované obchodníky zase z cesty vyhazovali. Za to je ale třeba zaplatit jednou kostičkou navíc (přesunuta zpět do zásoby) a navíc napadený majitel může svého obchodníka přesunout na jednu ze sousedních cest a přidat k ní ještě další svoji kostičku. Později ve hře určitě rádi hráči využijí také možnost přesouvat svoje svěřence mezi cestami.

Většina uvedených činností je nějak omezena a podobně jako počet akcí se to i tentokrát váže na stupnice na hráčském plánu. Lze tedy například posouvat jen několik obchodníků za akci. Jeden z akčních bodů je ale také možné utratit za obsazení města, pokud aktivní hráč má plně pod svojí kontrolou jednu z přilehlých cest.

Pokud se i na druhé straně nachází kontor, vytvořil hráč obchodní spojení a bude za to odměněn. V první řadě má výplata podobu bodů prestiže za sousední města pod jeho kontrolou. Může sem přesunout jednu ze svých kostiček. Navíc, pokud propojil některé ze speciálních měst, může si vylepšit některou svoji dovednost na hráčském plánu a tím si vylepšit čísla pro akce v následujících kolech.

hansa-teutonica-13

Partie pokračuje tak dlouho, dokud nenastane některá ze závěrečných podmínek. Tou základní je dosažení cílového počtu dvaceti vítězných bodů (může ale dojít i k vyčerpání zásoby bonusových žetonů nebo je kompletně dostavěn desátý kontor). Jeho vítězství ale není jisté. K bodům nasbíraným v průběhu partie je ještě třeba přičíst bonusy za plně rozvinuté schopnosti, bonusové žetony, kontrolovaná města a síť sousedních měst. To vše je třeba posčítat a teprve pak je možné určit, kdo se stal vítězem.

Hansa Teutonica je v první řadě naprosto taktickou hrou, kterou mají hráči od začátku do konce plně pod kontrolou. Všechno je tu o územní převaze, kterou je možné vytvářet odlišnými způsoby. Vždy to ale musí vést k obsazení části města a snaze o jeho kontrolu. Ale to je pouze jeden z možných způsobů, jak získat body. Neméně důležitá je i síť propojených měst, která má potenciál přinést (jako násobek s jednou stupnicí hráčova plánu) velký počet bodů.

Z minulého odstavce je jasné, že tato hra nebude žádným úprkem od začátku do cíle. Každý z účastníků potřebuje nějaký ten čas, aby si všechno v klidu rozmyslel, naplánoval a propočítal. Pokud vám tedy vadí přemýšlení a celkové pomalejší tempo hry, pak toto nebude zrovna krabice pro vás. Ale naopak fanoušci počítání budou naprosto nadšení, protože nic jiného celou dobu nebudete dělat. Navíc je potěší, že samotné tahy zdaleka nejsou tak pomalé, jak by se na první pohled zdálo.

hansa-teutonica-10

Při tom hra obsahuje hromadu možností. Akcí je dost a volnost v jejich volbě je dvojsečným mečem na samotné účastníky. Žádný krok není jasně správný nebo špatný, protože plán se neustále mění. Obchodníci se přelévají sem a tam a hráči si s tím musí poradit. Už samotná pětice možností, jak svoji obchodní společnost vylepšovat, vypovídá o všem. A právě tato vlastnost drží hru velmi zajímavou i přes její relativně abstraktní nádech.

Celá partie rozhodně nebude krátká a hodina je rozumná minimální potřebná doba. Ve větším množství účastníků si ale raději naplánujte ještě o třicet minut déle, s pomalejšími hráči se může natáhnout i na dvě hodiny. A s přibývajícím počtem hráčů se zvyšuje také kontakt, ke kterému bude docházet na plánu. Vyhazování kostek a snaha převzít vládu nad některými stezkami je jasně daná. A způsobuje, že hra nepůsobí tak suše, jak byste čekali. Přesto se ale jedná jen a čistě o euro, nenechte se zmást.

Ačkoliv to všechno vypadá složitě, ve skutečnosti je hra velmi jednoduchá a z pravidel se ji naučíte za chvilku. Přesto ji ale nedoporučujeme začátečníkům, kteří by se mohli ocitnout zavalení řadou možností a průběh partie by si vůbec neužili.

hansa-teutonica-18

Hansa Teutonica je desková hra pro všechny opravdové hráče. Někteří ale utečou, když zjistí, že uvnitř nenajdou žádné kostky. Pouze minuty a minuty promýšlení taktiky. Přesto ale hra plyne příjemně rychle (na euro) a umí být opravdovou výzvou. Hansa Teutonica umí být dobrým společníkem na hromadu minulých i budoucích večerů.

AutorAndreas Steding
IlustraceDennis Lohausen
VydavatelArgentum Verlag, 999 Games, Egmont Polska, Z-Man Games
Rok vydání2009
(54 voters)
KategorieMedieval
MechanismyAction Points, Area Majority / Influence, End Game Bonuses, Network and Route Building, Ownership, Tech Trees / Tech Tracks
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2016, Hansa Teutonica: Bonus Markers, Hansa Teutonica: Britannia, Hansa Teutonica: East Expansion, Hansa Teutonica: Emperor's Favour, Super Power
RodinaComponents: Control Boards, Components: Map (Continental / National scale), Components: Wooden pieces & boards, Country: Germany, Digital Implementations: Tabletopia, Occupation: Merchant, Theme: Hanseatic League
Alternativní názvyHanzesteden, Wettstreit der Händler

Hansa Teutonica je výbornou taktickou hrou plnou plánování a přemýšlení. Žádná náhoda vám tu nepomůže, všechno si musíte sami poctivě vypočítat. A přesto si ve hře šlapou soupeři po nohách, jak se snaží ovládnout stejné stezky i města. To je nejmarkantnější ve větším počtu, kdy také hra nejvíce zazáří. Ve dvou je pouze dobrá. Pochvalu zaslouží i volnost akcí pro hráče a pětice možností vylepšení, které neustále udržují váš zájem. Hra má solidní trvanlivost a jen tak se neohraje. Hansa Teutonica by měla být jednou z hlavních radostí každého euraře.

+ překvapivý (nepřímý) konflikt
+ velká volnost hráčů
+ zábavné ve vyšších počtech