Chcete číst recenze dřív než ostatní? Chcete exkluzivní obsah? Sledujte nás na Hero Hero!

Recenze: Haru Ichiban – lekníny v řadě

haru-ichiban-01

Konečně je to tady. Sluneční paprsky začínají hřát silou, která zcela zahání myšlenky na zimu. I poslední náznaky chladu ustupují a vítr na křídlech nese vůni květin, radosti a léta. Využít slunečního svitu do poslední kapky a nechat pod jeho dotekem vyrašit ty nejkrásnější květiny, to přesně bude náš úděl. A na konci hřejivého období si pouze jeden z nás udrží práci císařského zahradníka.

Dva z nich si to rozdají ve větrném souboji také uvnitř krabice s názvem Haru Ichiban. Autorem hry je Bruno Cathala a ilustrace k jeho dílu vypracovali Stefano Collavini a William Aubert. Hra vyšla pod hlavičkou společnosti Blackrock Editions v roce 2014. K nám se ale dostala až teprve nedávno a budeme ji tedy považovat za novinku.

Bělostná krabice deskové hry Haru Ichiban vytváří iluzi nedotčenosti. Na jejím víku se ale odehrává nevyřčený souboj dvou zahradníků a jejich leknínů. První jarní vítr má mýtickou sílu a ti opravdu nejlepší zahradníci jej dokážou využít tak mistrně, že jim vykvetou lekníny! Tak na nic nečekejme a rychle se ponořme do krabice, ať tak výjimečný okamžik nepropásneme.

haru-ichiban-07

Uvnitř plánu je v první řadě rozkládací plán s šachovnicí plovoucí na vodě. To je rybníček, na jehož povrchu budou hráči pečovat o lekníny. Na stranách desky jsou navíc uvedeny nápovědy. Ke hře patří také jedno počítadlo bodů, které začíná na obou krajích jedničkou, a trasy se setkávají ve středu na čísle pět. Pro jednotlivé hráče jsou tu připraveny žetony samotných květin a také listů leknínů. Na závěr zmíníme i dva dřevěné disky v barvách hráčů.

Na začátku partie mezi sebe dvojice hráčů položí herní plán tak, aby každý měl před sebou jednu stranu plánu se sedící postavou zahradníka. Tím si současně vybral také barvu, od které dostane nyní sadu barevných květů leknínu, žeton zahradníka a také jeden dřevěný žeton. Ten položí na svoji stranu bodovací dráhy, která by měla ležet hned vedle herního plánu.

Ze svých kytek otočených číslicemi dolů si oba protivníci vylosují tři a ty si položí před sebe. Zbytek vytvoří zásobu na straně. Společnými silami pak na rybníčku rozmístí lekníny světlou stranou nahoru tak, aby měli stejné rozmístění na obou stranách plánu a byli si tak zrcadlovým obrazem. Na dva z nich hráči postaví svoje žetony žabek (každý má jeden ve své barvě). Pouze jeden z listů zůstane tmavý, protože nemá žádnou světlou stranu a stane se startovním místem.

haru-ichiban-10

Na začátku každého tahu se mohou oba hráči nakouknout na hodnoty svých květů. Tajně. Každý si pak sám za sebe zvolí jednu hodnotu. Ta určí, který z hráčů se stane starším zahradníkem (ten s vyšší hodnotou).

Role zahradníků jsou jasně rozděleny, a tak v druhé fázi kola nejdříve učeň zahradník přiměje rozkvést jediný volný tmavý list leknínu na plánu. Umístí na něj květ své barvy, který před chvílí vybral. To mistr zahradník si může vybrat libovolný leknín a na něm také vyrobit květ žetonem ze své ruky. Jenže to jej natolik unaví, že si jde odpočinout a mezitím přijde první vánek větru. Bez dozoru si může učeň dělat, co chce, takže posune libovolnou skupinku leknínů jako celek do jedné ze světových stran.

Mistr mezitím dorazí a jeden z prázdných světlých listů otočí. Tím jej připraví pro následující kolo, kdy jej bude muset hráč v roli učně rozzářit svojí barvou květu. Pokud se jakákoliv z těchto akcí dotkne žáby, musí ji aktivní hráč přesunout na volný list. Jejich význam bude jasný v okamžik, kdy oba protivníci zvolí květinu stejné hodnoty – v takovém případě se květy objeví právě na pozicích dvou žabek.

haru-ichiban-09

Další kolo začne tím, že si hráči doplní výběr zpět do tří květin. To trvá tak dlouho, dokud některý z hráčů nedosáhne vítězné kombinace barev. Tu představuje řada nebo čtverec květů leknínů stejné barvy. Tento hráč se stává vítězem kola a dostane body podle náročnosti (nejjednodušší je čtverec, nejtěžší šikmá čára). Partie pokračuje zcela novým kolem do té doby, dokud některý ze zahradníků nedosáhne pěti bodů. To se může stát i v jednom kole, pokud vytvoří řadu rovnou z pěti květů.

Haru Ichiban je jedinečnou hrou pro dva. A možná už tato věta samotná by vás měla poslat do obchodu, protože kvalitních duelovek je opravdu pomálu. Je opravdu elegantní a ohromně jednoduchá, ačkoliv pravidla vypadají na první pohled složitě. Vše do sebe ale rychle zapadne a funguje na naprostou jedničku.

Hra je to v první řadě velice taktická. Každé rozhodnutí tu má svůj význam a všechno závisí už na první akci kola. Výběr hodnoty ale také je věcí, kterou sami nemůžete zcela ovlivnit. Záleží také na vůli soupeře. S výsledkem se pak musí poprat oba, protože jejich role přidávání květů na plán jsou různé. V každém kole mají ale oba protivníci možnost nějak ovlivnit rozložení kytek na plánu.

haru-ichiban-17

 

Nejzajímavější na celém průběhu je přesah do následujícího tahu. Mistr zahradník vybere sám, který leknín v příštím kole bude jako první obarven. V závislosti na tom musí také pečlivě zvolit svoji hodnotu květiny, aby hrál v tom pořadí, ve kterém chce.  Herní doba i při tomto přemýšlení nepřesáhne třicet minut a ve většině případů bude ještě o nějakou tu minutu kratší.

Bodování je také důmyslné. Jednodušší kombinace lze získat snadno, a tak třeba ukončit nedobře se vyvíjející kolo. Nebo se naopak může hráč tvářit všelijak, a pokusit se nasbírat chytrými pohyby leknínů ty nejvíce bodované sestavy. Každé kolo je jiné a přináší nové zážitky a blafování. Pohyby lekníny jsou jako šachy. Každý čtvereček se počítá.

Hra vypadá nádherně. Zasněné ilustrace naprosto dokonale dotváří atmosféru dvou zahradníků, kteří v tichém ševelení větru zápasí. Hra je opravdu barevná a elegantní od krabice až po detailně nakreslené komponenty.

haru-ichiban-22

Haru Ichiban se svojí nevtíravou hratelností snadno dostal mezi vůdčí hry našeho žebříčku, pokud jde o abstraktní hry pro dva. Možností pro oba hráče je dostatek, náhody minimum a vše to vypadá ohromně. Haru Ichiban je výtečným příkladem kvalitní, zábavné a jednoduché moderní deskové hry.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorBruno Cathala
IlustraceWilliam Aubert, Stefano Collavini
VydavatelAce Studios, Blackrock Games, Evrikus, GDM Games, hobbity.eu, Id&aL Editions, Mancalamaro, Multiverso Jogos, Surfin' Meeple China, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání2014
Počet hráčů2 - 2
Herní doba20
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(5 voters)
KategorieAbstract Strategy, Animals, Puzzle
MechanismyGrid Movement, Hand Management, Memory, Pattern Building, Simultaneous Action Selection
RodinaAnimals: Frogs / Toads, Components: 5 x 5 Grids, Country: Japan, Players: Two Player Only Games, Theme: Flowers, Theme: Gardening
Alternativní názvyХару Ичибан, 春风

Více o hře.

Recenze: Haru Ichiban – lekníny v řadě
Haru Ichiban je duelem zahradníků se vším všudy. A přesto by vás asi nenapadlo, že právě pěstitelé zeleně potřebují tolik přemýšlení a taktiky. Plánování, pohyb a nové květy na plánu, to vše dohromady umožňuje oběma protivníkům vytvářet barevné sestavy a snažit se tak nasbírat bodové zisky. Jednotlivá kola jsou rychlá, ačkoliv samotné tahy mohou trvat. Možností je totiž dostatek, ale vše se rozhoduje hned v několika fázích. Haru Ichiban je výtečnou zábavou pro dva hráče.
Klady:

+ krásně vypadající hra
+ možnosti tahu
+ variabilita bodování
+ rozhodnutí přímo ovlivňují i následující tah
+ taktické pro dva
+ herní doba
Zápory:

- delší jednotlivá kola
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Super Punch Fighter – rubačka naruby