Recenze: Hex Hex XL – čarodějnické kejkle jsou plné kleteb

Hex Hex XL - balení

Ještě si dobře pamatuji dobu, kdy jsem o čarování jen snil. Dnes už mám za sebou studium magie a jsem uznávaným čarodějem. Jenže naše povolání není bezpečné a svět kouzel je plný dohadů ve snaze uchránit jej před lidmi zvenčí. Proto se každý týden konají zasedání, kterých se často účastním. Před chvílí jedno takové skončilo, jenže kouzelníci jsou velmi netrpěliví a neústupní.

Proto mnoho takovýchto schůzek končí přestřelkou o Hlas. Jen ten nejhlasitější nakonec může pronést závěrečnou řeč a má závěrečné slovo. Tady vstupují do hry magické formule. Jednou výbušné, jindy prostě jen ztřeštěné. Dnes se z lustru visícího nad stolem stala žába a ta zasedla jednoho z přísedících. Většina schůzek se ale nakonec obejde bez zranění, a ačkoliv to tak nevypadá, jsou pro existenci našeho národa zásadní.

Nyní máte možnost podobné sezení uspořádat sami a účastnit se jich jako jeden z čarodějů. Do této role vás dosadí desková hra Hex Hex XL od firmy Smirk & Dagger Games, která nám už přinesla zábavné Sutakku (recenze), ale především nekompromisní Cutthroat Caverns (recenze). A i do třetice stojí za vznikem hry Curt Covert, který je zodpovědný také za grafickou podobu celého obsahu.

Hex Hex XL - připravená hra

Všechna ta kouzla jsou bezpečně zamčená v krabici pokryté magickými symboly. Všechny mají za úkol odvrátit nebezpečné a výbušné kletby. Uvnitř krabice jsou pečlivě rozmístěné balíčky karet, jejichž počet se blíží 200. Tři čtvrtiny z nich jsou použité pro základní hru a obsahují kromě názvu a elegantní runy už pouze anglický textový popis efektu.

V kartonových arších jsou schované nejen žetony pro evidenci vlastností kleteb, ale také destičky s čísly od mínus dvaceti do plus jednadvaceti. Tento vinoucí se had čísel bude sloužit pro sledování síly vašeho hlasu v partii, který nakonec rozhodne o vítězi. K destičce budou hráči potřebovat ještě průhledné kamínky, které budou aktuální hodnotu označovat. Krabice ale obsahuje také několik komponent, které použijete až v rozšiřujících pravidlech – jsou tu dřevěné tyčinky a dva specifické menší balíčky karet využívající dodatková pravidla.

Hra samotná funguje velmi jednoduše. Všichni účastníci si rozeberou destičky a nastaví si výchozí hodnotu na pět (je označena tvarem diamantu). Všech 150 karet je třeba pečlivě zamíchat a z nich teprve rozdat každému z protivníků pět listů, které jim budou muset vystačit na celé kolo. Zbytek karet vytvoří dobírací balíček, vedle něhož položíte také hromádku žetonů. Jediný červený budou potřebovat ihned a vezme si jej začínající hráč.

Hex Hex XL - rozehraná hra

Samotná partie probíhá velmi jednoduše a hráči se nestřídají postupně. Místo toho si mezi sebou vyměňují a odráží na sebe navzájem kouzlo tak dlouho, dokud je to možné. K tomu využívají karty, které mají v ruce a které mají přesně takové potřebné schopnosti.

Nejdříve je ale třeba kletbu (hex) vyslat. Začínající hráč vezme žeton a položí jej před hráče, který je cílem útoku. Ten nyní je na tahu a může zahrát libovolnou kartu z ruky tak, aby se mávnutím hůlky zbavil letící střely dřív, než k němu dorazí. Kromě jednoduchého odražení do všech možných stran ale může také změnit vlastnosti takového kouzla. Všechny úpravy se označují přidáním žetonu a tím hex nabývá na síle.

Každé takové kolo končí ve chvíli, kdy kletba některého z hráčů zasáhne, protože nemá už v rukávu schovaný žádný způsob, jak ji odrazit. Takový hráč je prokletý a musí si ponížit sílu svého hlasu podle vlastností, které kouzlo v průběhu svého letu nabralo. Naopak hráč, který se jako poslední vyhnul a vyslal jej ke konečnému cíli, dostane jeden bod hlasu navíc.

Hex Hex XL - rozehraná hra

Kromě klasických karet v balíčku existuje řada karet, které lze zahrát mimo tah nebo dokonce platí v průběhu celé partie. Po ukončení kola se posune role čaroděje (který vyšle kletbu mezi hráče) o jednoho hráče po směru hodinových ručiček. Jakmile každý ze soupeřů měl šanci jednou začínat, čeká na všechny poslední kolo. V tom začíná hráč, kterého vybere kouzelník s nejslabším hlasem. Po jeho skončení už je možné vyhlásit nejlepšího čaroděje, kterému zůstal nejsilnější hlas.

Hex Hex XL je takovou sondou do světa čarodějů. Je černou můrou všech, kdo by se někdy chtěli naučit kouzlit, protože právě takto by mohlo vypadat opravdové zasedání mágů. Kletba se odráží od jednoho k druhému, kouzelníci nad ní mají plnou kontrolu, ale nabírá na síle a nakonec někoho opravdu zasáhne.

Hlas je vlastně jen takovou formou velení. Ten, kdo se umí nejlépe bránit kletbám má nejvíce svobody. Hráči začínají všichni na stejné úrovni. O jejich úspěchu ale často rozhodují karty, které dostanou do ruky a se kterými se nemohou příliš dlouho bránit. To je také zásadním a největším problémem celé hry.

Hex Hex XL - karty

Pokud ovšem něčím Hex Hex XL vyniká, pak je to neuvěřitelná atmosféra a napětí. Pocit, že jste v centru dění a uprostřed opravdového kouzelnického souboje vám žádná jiná hra nenaservíruje lépe. Odrážení kouzel je tu řešeno skvěle, jednoduše, ale největší podíl na atmosféře mají měnící se vlastnosti kouzel.

Zábava ale současně hodně závisí na skupině lidí, kteří se v partii sejdou. Potřebujete srdečné lidi, kteří se nebojí napadat ostatní. Teprve v tu chvíli si budete moci užít pořádnou dávku chaosu a bláznivého kouzelnického šílenství, které této hře vládne. Pocit kontroly tu je pouze částečný a všechno směřuje k tomu, že si prostě užíváte akci a reakci. Úrovní nekontrolovatelnosti bychom hru mohli snadno přirovnat znovu k Fluxxu (recenze), přičemž tady je chaosu ještě o špetku víc.

Všechno do posledního písmenka se točí kolem interakce hráčů. Není tu žádné držení se při zdi, tiché taktizování ani možnost vyčkávat. Tady jste od první chvíle sami za sebe a podle toho se musíte chovat. Díky tomu všemu je hra výtečná především jako party zábava, protože je také důmyslně odstupňovaná podle počtu hráčů. Přitom se herní doba drží maximálně kolem půl hodiny, což je na party hru stále dobré.

Hex Hex XL - karty

Navíc autor hráčům v podstatě navrhuje, aby si hned dali novou partii. Vítěz té aktuální totiž může vymyslet nějaké nové pravidlo, kterým se budou muset všichni v příští partii řídit a to včetně trestu za nedodržení. Tím se stává z hry živý a dýchající tvor, kterého si můžete přetvářet podle svých voleb a těmito pravidly naše myšlenky znovu tak trochu vrací k Fluxxu.

A to jsme se vůbec nezmínili o situacích, kdy nad stolem poletuje hned více kleteb! A o takové situace není ve hře nouze. Jeden hráč tak může dostat hned několik zásahů, protože kolo končí až s výbuchem posledního kouzla. S kartami lze ale provádět i různé další šílené věci, které určitě velmi rádi vyzkoušíte – například je zrychlovat.

Hex Hex XL vychází z nápadu, který Curt Covert představil poprvé už v roce 2003 jako Hex Hex a rozvíjel je dále v rozšíření Hex Hex Next. XL verze je novou maximalistickou variantou, která nadchne nejen všechny milovníky původní hry, ale snad ji díky nám objeví i další noví zájemci. Ovšem podle informací na internetu je řada karet, které v XL krabici nejsou, ačkoliv byly oblíbené v některé z minulých krabic.

Hex Hex XL - karty

Pravidla zdobí také dvě varianty, které přidávají do hry další karty, ale také postřehové prvky. Tato hra se jmenuje Hexen Stix a odkazuje se k dřevěným dílkům, které hráči budou muset čas od času chytit. Na nejpomalejšího ale tyčinka nezbude a dostane náhodný trest ze společného balíčku. Druhou verzí je Vexed, která hru posouvá ještě více do úrovně party hry. Začarovaní hráči se musí řídit v následujícím kole pokyny na náhodně vylosované kartě.

Hru rozhodně posouvá výš i vynikající zpracování. Černé karty se zlatým textem a grafikou vypadají parádně, žetony jsou solidní a dřevěné tyčinky pro rozšiřující variantu jsou dostatečně velké. I pravidla se postavily k úkolu vysvětlit hru odvážně a nenarazíte v nich na jediný problém. Naopak řeší i některé komplexnější situace, které by při hraní mohly nastat.

Hex Hex XL není rozhodně hrou pro každého, protože velké části partie vládne náhoda. Hráči často budou mít pocit, že o všem je dopředu rozhodnuto. Ale není to docela tak, protože vždy si můžete sami zvolit načasování karty. To je především u obranných čar zásadní. Hex Hex XL je skvělá lehká party zábava pro hráče bez zábran.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJustin Brunetto, Curt Covert
VydavatelSmirk & Dagger Games
Rok vydání2010
Počet hráčů3 - 6
Herní doba30
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(1 voters)
KategorieCard Game
MechanismyHand Management

Více o hře.

Recenze: Hex Hex XL – čarodějnické kejkle jsou plné kleteb
Hex Hex XL je chaosem, který může vzniknout jen ve chvíli, kdy se u jednoho stolu sejde několik nevrlých kouzelníků. Vzduchem už za chvíli poletují kletby, které nabírají nové vlastnosti, jak je hůlky odrážejí. Ale pak někomu dojdou síly a kouzlo jej zasáhne. Jeho hlas je najednou slabší a nikdo ho neposlouchá. A tak to ve světě čarodějů chodí stále. Ve hře na motivy takových soubojů je spousta náhody, která ale nakonec přispívá k úžasnému a atmosférickému zážitku. Ten sice není pro každého, ale najde si mnoho svých fanoušků. Funguje výtečně jako party hra, nejen zásluhou krátké herní doby, ale také díky dalším variantám a pravidlům, které si mohou přidávat sami hráči. Nepředvídatelná kola zaručují napětí až do konce. Hex Hex XL nezklame nikoho, kdo má rád kontaktní a bláznivé hry, které mají jako hlavní náplň napadání ostatních.
Klady:

+ úžasná atmosféra a silné téma
+ variabilita
+ skvělá party hra
+ rychlá partie i ve více hráčích
+ velmi zajímavý průběh kola
+ zajímavé grafické provedení karet
+ rozšíření jsou obsahem krabice
Zápory:

- chaotičnost může někoho odradit
- často rozhoduje náhoda
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Seven – sedm hříchů pro fanoušky fantasy